SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 057 408
  • 3 930

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Tietysti olisi todella iso työmäärä maalata tuollainen itse käsin, mutta tuli vaan mieleen, että takaisiko tuo itse maalaaminen jonkinlaisen "uskottavuustason" näissä kebuissa? Hienoja kuvia täynnä pieniä yksityiskohtia, scenepisteitä vai mitä näillä haetaan ;) Valokuvista printattuja kebuja odotellessa (tällaisia löytyy kylläkin mm. ns. lutuurimaista).

Jos ne on itse suunniteltu (ja paljon aikaa käytetty suunnittelutyöhön ja piirtämiseen), mutta edullisesti painatettu ja käytännön syistä paremmin säilyvät niin itselle on henkilökohtaisesti ainakin täysin sama mikä uskottavuustaso tai "skenepisteiden" arvo jollakin porukalla on näitä kohtaan. Isompi arvo on, että paikallisella tasolla kaksikeppiset tuovat lisää väriä katsomoon ja ihmisille välittyy niistä yhteisön viesti. Ei se onko jonkun pienen porukan mielestä ne uskottavia vai ei.

Meillä ei ainakaan niillä ole haettu mitään muuta.

Itse maalaamisen suurin arvo mielestäni on tietenkin siinä, että ne ovat omin pikku kätösin tehty. Isolla vaivalla tehdyssä överitifossa taas sen arvo piileekin siihen käytetyssä tuntityömäärässä ja ainutkertaisuudessa. Toki ehdottomasti yhdessä tekeminen on aina yhteisöllisyyttä lisäävä tekijä, joten kannatan kumpiakin kaksikeppisiä.

Niin nihilistiseksi ainakaan Raumalla homma ei ole mennyt, että jotkut määrittelemättömät skenepisteet ohjaisivat toimintaa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
. Isompi arvo on, että paikallisella tasolla kaksikeppiset tuovat lisää väriä katsomoon ja ihmisille välittyy niistä yhteisön viesti.
Mitä viestii soihtu kädessä oleva skinhead? Ei sillä hienoja kaksikeppisiä, kuten muutenkin RB:n tekemiset. Selvää laatuun panostamista, mikä on aina hyvä juttu. Olisihan toisaalta skenepistelaskurikin ihan vekkuli lisä SM-liigan tilastosivuille.

Ihan mielenkiinnolla odotan, että näen kyseisin mobin livenä nykyisessä vahvuudessa.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Tuolla HIFK-Jokerit otteluketjussa on muuten kenties paras Jokereiden fanitoimintaa käsittelevä viesti (a´la Flip#51) jonka olen tältä palstalta lukenut. Ketju pistettiin lukkoon enkä osaa sitä linkittää tänne, mutta suosittelen lukemaan. Mikäli asia edes jollain tasolla kiinnostaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Mitä viestii soihtu kädessä oleva skinhead? Ei sillä hienoja kaksikeppisiä, kuten muutenkin RB:n tekemiset. Selvää laatuun panostamista, mikä on aina hyvä juttu. Olisihan toisaalta skenepistelaskurikin ihan vekkuli lisä SM-liigan tilastosivuille.

Raumam Boja Stands Strong lukee kaksikeppisessä. Skenelaskuri olisi helppo toteuttaakin aktiivisen toiminnan vuoksi.

Ihan mielenkiinnolla odotan, että näen kyseisin mobin livenä nykyisessä vahvuudessa.

Eiköhän näissä lokakuun tuplamatseissa nähdäkin.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan hissuksiin tässä kyselen, että onko tästä IFK-johdon itkusta Jokereiden "kannatusviisuja" kohtaan olemassa muutakin todistusaineistoa kuin Jokeri-fanien tai liigan henkilöiden sanomiset tai väitetyt sanomiset? Ihan teoriassahan on mahdollista, että liigankin on helpompi osoittaa syyttävän sormen tulevan IFK:sta kuin esim. sen, että paine tulee kokonaan ulkopuolelta tai peräti Helsingin Jokereilta itseltään. Liigan naurettavuuden tuntien en pitäisi sitäkään täysin mahdottomana ajatuksena ja olen siinä valistuneessa ymmärryksessä, että Jokeri-johtokaan ei varsinaisesti kovin ylpeä ole näistä esim. IFK:hon kohdistuneista huudoista. Oman jengin kannustaminen onkin sitten ihan eri juttu ja siitä on syytäkin olla ylpeä.

Iso peukku kaikelle actionille eri paikkakuntien katsomoissa. Hienoa, että jengi jaksaa ja viitsii nähdä vaivaa.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Jyväskylässä käytössä olevat kakskeppiset on nyt netissä. Kahdeksan erillistä keppiä on käytössä ja kaikki on itse askarreltu. (Rami ja Eric tosin ommellutettiin liikkeessä, että ehtivät ekaan matsiin)
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Jyväskylässä käytössä olevat kakskeppiset on nyt netissä. Kahdeksan erillistä keppiä on käytössä ja kaikki on itse askarreltu. (Rami ja Eric tosin ommellutettiin liikkeessä, että ehtivät ekaan matsiin)

Hahah, jumaleissön kun tuo Lahden kakskeppinen on hieno!! Eikä King Erickään ole paskempi todellakaan. Mad rispekt täältä!
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Ihan hissuksiin tässä kyselen, että onko tästä IFK-johdon itkusta Jokereiden "kannatusviisuja" kohtaan olemassa muutakin todistusaineistoa kuin Jokeri-fanien tai liigan henkilöiden sanomiset tai väitetyt sanomiset? Ihan teoriassahan on mahdollista, että liigankin on helpompi osoittaa syyttävän sormen tulevan IFK:sta kuin esim. sen, että paine tulee kokonaan ulkopuolelta tai peräti Helsingin Jokereilta itseltään. Liigan naurettavuuden tuntien en pitäisi sitäkään täysin mahdottomana ajatuksena ja olen siinä valistuneessa ymmärryksessä, että Jokeri-johtokaan ei varsinaisesti kovin ylpeä ole näistä esim. IFK:hon kohdistuneista huudoista. Oman jengin kannustaminen onkin sitten ihan eri juttu ja siitä on syytäkin olla ylpeä.

Iso peukku kaikelle actionille eri paikkakuntien katsomoissa. Hienoa, että jengi jaksaa ja viitsii nähdä vaivaa.

Vaikea uskoa, että tuo valitus olisi tullut HIFK:n johdolta. Nuo Pissa på IFK- yms. huudot eivät ole mikään uusi asia eikä se ole aiemminkaan haitannut HIFK:ta eikä siellä niin kamalasti kiinnosta mitä muiden joukkueiden fanit huutelevat HIFK:sta.

Miten tässä on nyt vähän sellainen fiilis, että tämänkin takana on meidän oikeusministerin kuvatuksemme, joka käy omaa ristiretkeään ruotsin kielen puolesta tai joku muu vastaava kukkahattutäti. Tai kenties liiga itse, joka yrittää vähän hillitä tuosta european trophy-ottelusta syntynyttä kukkahattupommia.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Vaikea uskoa, että tuo valitus olisi tullut HIFK:n johdolta. Nuo Pissa på IFK- yms. huudot eivät ole mikään uusi asia eikä se ole aiemminkaan haitannut HIFK:ta eikä siellä niin kamalasti kiinnosta mitä muiden joukkueiden fanit huutelevat HIFK:sta.
En jaksa uskoa kuitenkaan uskoa että liigan johto valehtelisi fanien edustajille päin naamaa. Koskinen vielä kokouksen jälkeen pohti ääneen "mitä tästä nyt sitten IFK:lle vastaisi" kun tuo HIFK:n ehdotus oli liigan fanien toimesta käytännössä tyrmätty. No näköjään fanien mielipiteillä ei sitten merkitystä ollut.

Lisäksi IFK:n turvallisuuspäällikkö on soittanut 6. syyskuuta Eteläpääty ry:lle täysin samalla asialla.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
En jaksa uskoa kuitenkaan uskoa että liigan johto valehtelisi fanien edustajille päin naamaa. Koskinen vielä kokouksen jälkeen pohti ääneen "mitä tästä nyt sitten IFK:lle vastaisi" kun tuo HIFK:n ehdotus oli liigan fanien toimesta käytännössä tyrmätty. No näköjään fanien mielipiteillä ei sitten merkitystä ollut.

Lisäksi IFK:n turvallisuuspäällikkö on soittanut 6. syyskuuta Eteläpääty ry:lle täysin samalla asialla.

Naurettavaa mielestäni, jos IFK:n johto tälläisistä itkee. Oli huudot kuinka typerää niin eihän nyt tollasista pidä valittaa. Vituttaa jo tarpeeksi, kun omat ei saa "kannattaa kuin omiaan". Paikallisissa pieni kettuilu olisi paikallaan, mutta ei. Viimeistään HIFK Fan Club keskeyttää nämä "dissaus huudot" buuaamalla tai huutamalla päälle heidän perus chanttiaan. "Minä, Me, Tapa se" oli jo yllätys, ihme että sitäkin huudettiin niinkin kauan.

Ympäri maailmaa katsomokulttuuriin kuuluu vastustajan tietynlainen mollaaminen ja minusta se on ok. Ei suomessa, koska "koko perheen peli" sekä "nuorisuomi" skeida ajaa kaiken edelle. Kyllä ne lapset oppii kiroilemaan muuallakin nyt jääkiekosta ylipäätänsä on tehty kaiken pahanalku. Eipä tässä syödään paskaa sitten yhdessä.
 
Ihan teoriassahan on mahdollista, että liigankin on helpompi osoittaa syyttävän sormen tulevan IFK:sta kuin esim. sen, että paine tulee kokonaan ulkopuolelta tai peräti Helsingin Jokereilta itseltään. Liigan naurettavuuden tuntien en pitäisi sitäkään täysin mahdottomana ajatuksena ja olen siinä valistuneessa ymmärryksessä, että Jokeri-johtokaan ei varsinaisesti kovin ylpeä ole näistä esim. IFK:hon kohdistuneista huudoista.

Ihan tosissasiko olet sitä mieltä, että Jokerit painostaisi liigaa painostamaan omia fanejaan uhkasakon uhalla (itselleen) lopettamaan tietyt laulut? En tiedä muista, mutta omaan korvaan tuo kuulostaa aika urpolta.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Naurettavaa mielestäni, jos IFK:n johto tälläisistä itkee. Oli huudot kuinka typerää niin eihän nyt tollasista pidä valittaa. Vituttaa jo tarpeeksi, kun omat ei saa "kannattaa kuin omiaan". Paikallisissa pieni kettuilu olisi paikallaan, mutta ei. Viimeistään HIFK Fan Club keskeyttää nämä "dissaus huudot" buuaamalla tai huutamalla päälle heidän perus chanttiaan. "Minä, Me, Tapa se" oli jo yllätys, ihme että sitäkin huudettiin niinkin kauan.

Vihaaminen ja kuorossa vitun huutaminen eivät kuulu IFK:n fanikatsomoon. Siellä olisi tarkoitus tukea omaa joukkuetta.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Vihaaminen ja kuorossa vitun huutaminen eivät kuulu IFK:n fanikatsomoon. Siellä olisi tarkoitus tukea omaa joukkuetta.

Omien kannatus ja vastustajan pilkkaaminen ovat toisensa pois sulkevia asioita?
Harvoinpa nämä asiat menevät edes 50/50 vaan kyllähän omia kannatetaan huomattavasti enemmän kuin niitä pilkkalauluja vastustajalle lauletaan.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä kuitenkin onnistui sinultakin vielä nuoremmalla iällä, turha väittää vastaan!
Se tuskin on yllättävää, tai mitenkään huono juttu, että vanhemmiten sitä itse kukin viisastuu.

Kaikkien puolesta en toki voi puhua, mutta itse ainakin seison 100% HIFK Fan Clubin nykyisen linjauksen (mitä mm. Pate edustaa) takana, enkä jatkossakaan kaipaa mitään "hjalliksen huorat" tai "jos sä vihaat vitun narrei taputa"-shaibaa meikäläisten fanikatsomoon. Ja uskon valtaosan muistakin fanikatsomon aktiiveista olevan samoilla linjoilla. Meillä on oma juttu, johon kuuluu omien kannattaminen ja myös vastustajan kunnioittaminen. Pieni ajankohtainen vittuilu (kuten esim. tuo "minä-me-tapa se") kuuluu toki asiaan, mutten siis edusta Fan Clubin mielipidettä tässäkään vaan kyseessä ovat ihan omat ajatukseni. IFK-fanina olen edelleen äärimmäisen ylpeä, että ne pissakakkajutut jätetään muille. Nuorempi porukka (ja moni vanhempikin) on ehkä eri mieltä, ja näistä pitäisikin sitten saada sopu aikaan ennen kuin tämä vastakkainasettelu yhtään enempää eskaloituu.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Meillä on oma juttu, johon kuuluu omien kannattaminen ja myös vastustajan kunnioittaminen.

Pieni ajankohtainen vittuilu (kuten esim. tuo "minä-me-tapa se") kuuluu toki asiaa.

Nuorempi porukka (ja moni vanhempikin) on ehkä eri mieltä, ja näistä pitäisikin sitten saada sopu aikaan ennen kuin tämä vastakkainasettelu yhtään enempää eskaloituu.

On, oma juttu on huomattu koko homma on mielestäni aika virkamies kannustamista nykyään ja ymmärtäähän sen ikää alkaa tulee itsekullekin ja sehän tekee tehtävänsä.

"minämentapase" näitä vaan kaivataan lisää. En minäkään tarkoita, että pitää vittusaatanahuoraa huutaa, mutta tietylainen vittuilu on paikallaan, tässä hyvä esimerkki siitä. Minä kuten ilmeisemmin moni muukin maailman kannattajakunnasta pitää pahimmille vastustajilleen sekä paikalliskilpailijoilleen kuittailua hyvänä ja tuohan se piristettä ja jännitettä katsomoon mistä se varmasti myös välittyy kentälle.

Tämä onkin tärkeintä, että jonkinnäköinen yhteisymmärrys löytyy. Se onko HIFK Fan Clubin tehtävä kitkeä _kaikki_ vittuilu huudot katsomosta on mielenkiintoinen asia varsinkin kun tätä on ilmentynyt Fan Clubin historian aikana moneen otteseen heiltä itseltäänkin. Nythän Fan Club toimii ikäänkuin "isähahmona", joka yrittää opettaa nuorempiaan. Toinen vaihtoehto on se, että antaa nuorten rellestää ja revitellä ja irtisanoutua itse kokonaan pois tästä vittuilu huuteluista, jos se harmittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Wolves

Jäsen
Eikö tuo lue säännöissä että on pakko kuuluttaa?

En usko, tai rehellisesti sanottuna en tiedä, mutta onhan tuota "yleisö vastaa niin kuin sinne huudetaan" taktiikkaa kokeiltu jo ammoisina aikoina Raumalla ja muillakin paikkakunnilla. Ongelma on vain siinä, että suomalainen pertti perusäijä kiekaisee jotain suustaan vasta sitten kun pitää ruveta huutamaan nuijaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mun mielestä toi "Minä-Me-Tapa se" on loistava vittuiluchäntti. Pientä kuittailua pitää olla, ja lisäksi huuto vetoaa omaan huumoriin.

Paitsi että liigan ja IFK:n ajaman oman kukkahattuilun sekaan sopii aika huonosti huuto jossa kehotetaan tappamiseen. Ja tottakai luemme tuota huutoa kuin piru raamattua emmekä näe siinä mitään vitsikästä.

Nimim. närkästynyt ja kauhistunut
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Viime viikonlopun tifoilut kootusti kommentteineen ja vähän juttua Eteläpäädyn ensi perjantain tifostakin.

(linkki Betsafen katsomokulttuuriblogiin)
 
Suosikkijoukkue
TPS
En usko, tai rehellisesti sanottuna en tiedä, mutta onhan tuota "yleisö vastaa niin kuin sinne huudetaan" taktiikkaa kokeiltu jo ammoisina aikoina Raumalla ja muillakin paikkakunnilla. Ongelma on vain siinä, että suomalainen pertti perusäijä kiekaisee jotain suustaan vasta sitten kun pitää ruveta huutamaan nuijaa.

Kyllä nämä huudatuksetkin joskus toimivat.
 

Mensonge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mun mielestä toi "Minä-Me-Tapa se" on loistava vittuiluchäntti. Pientä kuittailua pitää olla, ja lisäksi huuto vetoaa omaan huumoriin.

Mun mielestä tuo on mauttomimpia, mitä on kuultu. Mutta niinhän se on, että toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Iso-Britannia vs Tanska
  • 8.00
  • 6.40
  • 1.26
Saksa vs Kazakstan
  • 1.25
  • 6.60
  • 8.00
Tshekki vs Itävalta
  • 1.10
  • 10.00
  • 12.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös