SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 057 778
  • 3 930

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Paskaa tulee näköjään nyt joka tuutista Jokerijoukkueen ja -fanien niskaan jatkuvalla syötöllä. Osin tietysti ihan syystäkin, mutta tämä edustaa nyt sitä naurettavampaa puolta. Niin pitkään kuin jonkinasteista kannattajatoimintaa on urheilun ympärillä ollut, vastustajan kustannuksella on irvailtu ja pilkkalauluja on harrastettu.

Ymmärrän kyllä HIFK-organisaation halun siitä että heidän faninsa pitäytyvät vain omaa joukkuetta kannattavissa chanteissa, mutta voivatko he oikeasti vaatia samaa muiltakin? Pissa på IFK:n kekseliäisyydestä ja hauskuudesta voi olla montaa mieltä, mutta eihän se millään muotoa mitenkään erityisen törkeänä ja loukkaavana huutona voi pitää. Samat sanat pätevät myös Hata IFK:hon. Toinen ongelma on että mihin raja vedetään? Onko Ässäfanien ilmeisesti perjantaina hoilaama "uimalakki" myös tuomittava, kohdistuuhan se sentään selvemmin yksittäiseen henkilöön? Entä Jokerifanien "Täältä pesee IFK!", joka ei sekään periaatteessa ole omaa joukkuetta kannattava laulu.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Joojoo ifk-fanit peleihin vaan hifk-fanit ilman fanipaitoja ja itse huutamaan pissa på ifk:lla jokereiden kassa tyhjäksi!! Varmin tapa saada Tuomo omaan rinkiin! Tähän sellainen hymiö.

Tähän monta sellasta hymiötä. Ihan vain jo siksi, ettei allekirjoittanut ainakaan ymmärrä tästä viestistä ei sanomaa, selitystä tai tarkoitusta. Mutta hymyillään yhdessä.

Jos aikaisemmin linkitetty blogi pitää paikkansa (suhtaudun varauksella kaikkeen kirjoitettuun), ihmettelen HIFK:n intressejä puuttua asiaan. Voi olla, että sponsoreiden suunnasta on älähdetty hallissa raikaaville kusi-paska-viha -lauluille, tai kyseessä voi olla vaikka yksittäisen närkästänyneen vanhemman soitto toimistolle saatesanoilla: "Minä ja lapsemme emme matseissa käy niin kauan kuin megafonista raikaa jutut ja vitut." Silti IFK:n tulisi keskittyä omiin asioihinsa ja olla ottamatta maailmanpoliisin asemaa taistelussa kaikkea pahaa ja väärää vastaan.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ymmärrän vittu-chänttien ja muihin saman tyylisiin puuttumisen, mutta oikeasti Pissa på ifk lauseeseen. Alkaa menemään tämä SM-liigan touhu niin pelleilyksi kuin vaan voi missään mennä. Sovitaanko samantien, että fanit huutavat vuorotellen sitten pelkästään "tap-tap-tap joukkue tap-tap-tap". Ei tulisi minkäänlaisia konflikteja ja ne janipetterit ja heidän vanhemmatkin voivat tyytyväisenä käydä matseissa. Mites sitten nämä Ässien uimalakki-huutelut ja yleisesti huudot "te voitte lähtee" jne. jne..

Kait nekin ovat sitten mustalla listalla. Anna mun kaikki kestää.
 
Liiga sakottaa perustuslain vastaisesti. Tähän ollaan tultu vittu mitä paskaa.. Suomi on maailman paskin maa ja sen jääkiekon pääsarjan johtokunnassa on pelkkiä idiootteja, joilla ole minkäänlaista käsitystä maailmanmenosta.

Kyllä vetää vihaiseksi tämä ajojahti, vaikken Jokereita kannatakkaan. Aivan naurettavaa.. liiga on menettänyt kasvonsa.
 
Ei jumalauta. Onko tää enää tottakaan.

Kuka ne sakot maksaa kun käyn ens stadin reissulla huutamassa pissapoplääplää hifkin kusiluolassa?
 

trap

Jäsen
Tätä Espoon katsomotaidetta ei oltu kai vielä ketjuun laitettu. Hieno, sanoisin - vaikka nuo sivujen "bannerit" (joku skenen tunteva tarkentakoot) ovatkin hieman vinossa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tätä Espoon katsomotaidetta ei oltu kai vielä ketjuun laitettu. Hieno, sanoisin - vaikka nuo sivujen "bannerit" (joku skenen tunteva tarkentakoot) ovatkin hieman vinossa.

Ihan hieno joo, mut mitä tossa kuvassa tapahtuu?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ihan hieno joo, mut mitä tossa kuvassa tapahtuu?
Selkeä homma. Jos olet espoolainen HIFK:n kannattaja hakkaat lapsiasi.

Vakavammin sanottuna espoolaiset ovat iskeneet HIFK / Jokerit -kaksikon rähinäotsikoiden luomaan kuvaan mutta mielestäni hieman epäonnistuneesti. "Kannata paikallista seuraasi" on hyvä slogan yli seura- ja sarjarajojen mutta tällä kertaa viestiä on peruskannattajien varmasti vähän vaikea ymmärtää.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Selkeä homma. Jos olet espoolainen HIFK:n kannattaja hakkaat lapsiasi.

Vakavammin sanottuna espoolaiset ovat iskeneet HIFK / Jokerit -kaksikon rähinäotsikoiden luomaan kuvaan mutta mielestäni hieman epäonnistuneesti. "Kannata paikallista seuraasi" on hyvä slogan yli seura- ja sarjarajojen mutta tällä kertaa viestiä on peruskannattajien varmasti vähän vaikea ymmärtää.

Voihan tuon ymmärtää monella tavalla. Mä ymmärtäisin siten, että Espoossa voi lapsetkin tuoda lätkämatsiin - viittauksena Helsinkiläisjoukkueiden taannoiseen kohtaamiseen.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kun lukee tätä ketjua, niin herää väkisin kysymys siitä, miksi joillekin katsojille on niin tärkeää saada solvata vastustajajoukketta. Mieleen tuli joitain
ajatuksia:

1. Yksi tärkeä syy mennä Jääkiekko-otteluun, on irtautua arjesta. Samasta syystä ihmiset menevät myös elokuviin tai lukevat kirjaa.
2. Jääkiekko-ottelu on vuorovaikutteinen. Fanit kannustuksellaan vaikuttavat pelin kulkuun. Fanit kannatushuutoineen ovat osa jääkiekko-ottelua.
3. Hallin sisällä on eri säännöt kuin sen ulkopuolella. Tämä koskee niin tapahtumia kaukalossa kuin katsomossakin. Jos säännöt olisivat samat, ei arjesta irtaantuminen onnistuisi yhtä tehokkaasti.
4. Se mitä hallin sisällä tapahtuu ei välttämättä ole järkevää, eikä sen tarvitsekaan olla. Halliin mennään viihtymään. Tämä on osa jääkiekon viehätyksestä: Missään muualla et voi huutaa kurkku suorana. Missään muualla et voi solvata vastustajaa. Missään muualla et voi nähdä spontaania tappelua. Jne.
5. Jääkiekko-ottelu on suhteellisen turvallinen ympäristö apinoida. Jos hallissa tapahtuva järjettömyys ei uhkaa kenenkään terveyttä eikä leviä sen ulkopuolelle, en näe suurempaa ongelmaa.

Kuitenkin täytyy muistaa, että:
6. Katsomossa käy muitakin ihmisiä kuin faniryhmät, ja ihmisten käsitykset siitä mikä kuuluu asiaan vaihtelee paljon. Tätä vaihtelua on tietysti faniryhmien sisälläkin. Faniryhmät ovat tärkeitä ja heidän toiminta on arvostettavaa, mutta he eivät omista ottelutapahtumaa.
7. Moni on huolissaan kun lapset näkevät väkivaltaa tai oppivat kirosanoja. Lapset saattavat viedä näkemänsä hallin ulkopuolelle.

Näiden ajatusten keskellä itselläni ei ole selvää mielipidettä siitä, pitäisikö pilkkahuutoja koittaa kitkeä pois. Tunnen kuitenkin myötähäpeää, kun niitä kuulen.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tätä Espoon katsomotaidetta ei oltu kai vielä ketjuun laitettu. Hieno, sanoisin - vaikka nuo sivujen "bannerit" (joku skenen tunteva tarkentakoot) ovatkin hieman vinossa.

Sivulla 7 näyttää olevan laitettuna, mutta jäänyt aika vähälle huomiolle. Toi on hienoa, että overheadit saadaan tollai roikkumaan, sveitsiläisissä kuvissa olen nähnyt samaa ja samalla, kun overhead on esillä saa sen takana laitettua vaikka lippumeren valmiiksi laskua varten.

Itselle ainakin tuli tuosta kuvasta mieleen, että siinä yritettään lyödä lasta jonka paikallisen joukkueen kannattaja estää, olen nähnyt espoolaisilta hienompiakin tuotoksia.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Tappara-KalPa pelissä ei kuulutettu ollenkaan kotijoukkueen maalintekijöiden sukunimiä vaan yleisö koitti epätoivoisesti huutaa näitä muutenkin lauantaipeliksi tosi kolkossa hallissa. Eikö tuo lue säännöissä että on pakko kuuluttaa?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
RB:n kakskebuja: RB facebook kuvia
Ihan hienon näköisiä, mutta itse maalattuja taitaa olla ainoastaan tuo "gegen pata"?

On RB:llä muitakin itsemaalattuja kaksikeppisiä, mutta niistä ei ole kuvia enää koska maalit ovat osissa pahasti rapisseet. Isoissa överitifoissa on selkeästi järkevää maalata itse ja onhan osaltansa siinä homman jujukin - hirveä työ pientä hetkeä varten, mutta mukavaa puuhaa yhteisön kanssa ja tifon "arvo" itse alusta loppuun tehtynä on suurempi.

Kaksikeppiset ovat taas jatkuvassa käytössä ja näin ollen käytännön syistä painetut kankaat ovat helvetisti parempia käytettävyydeltään ja kestoiältään.
 

TD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Feran tytöt <3
Kaksikeppiset ovat taas jatkuvassa käytössä ja näin ollen käytännön syistä painetut kankaat ovat helvetisti parempia käytettävyydeltään ja kestoiältään.

Lisäksi vielä helvetin halpoja... tai jos jossain kaupungissa (LPR) ei ole, niin vika todennäköisesti on omissa neuvottelutaidoissa ;)

(terkut Murmelille)
 

axe

Jäsen
Tappara-KalPa pelissä ei kuulutettu ollenkaan kotijoukkueen maalintekijöiden sukunimiä vaan yleisö koitti epätoivoisesti huutaa näitä muutenkin lauantaipeliksi tosi kolkossa hallissa. Eikö tuo lue säännöissä että on pakko kuuluttaa?

No jo on kovan luokan ongelma. Itse pidän vierasfanin kannalta huomattavasti vittumaisempana asiana sen eräiden seurojen käytännön missä kyllä kotijoukkueen maalit huudetaan vähän nolollakin HEEEEHKUTTAMISELLA vaikka tulisi vain joku kolmannen erän 1-6 -kavennus ja samaan aikaan sitten vierasjoukkueen maalit piipitetään vaisulla äänellä puoliksi ohi mikrofonista ihan kuin sillä pystyttäisiin kiistämään koko maalin synty. Ja joissain paikoissa kun ne tekijät ja syöttäjät ei tule edes valotaululle näkyviin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kaksikeppiset ovat taas jatkuvassa käytössä ja näin ollen käytännön syistä painetut kankaat ovat helvetisti parempia käytettävyydeltään ja kestoiältään.
Jaa? Meillä on kaksikeppiset maalattu itse kankaalle ja hyvin ovat kestäneet käyttöä. Mitä maaleja te oikein käytätte? Ettei tule epäselvyyksiä, totean vielä että kyllä meillä jokaisessa kotiottelussa (ja osassa vierasotteluissakin) käytetään näitä kaksikeppisiä.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tappara-KalPa pelissä ei kuulutettu ollenkaan kotijoukkueen maalintekijöiden sukunimiä vaan yleisö koitti epätoivoisesti huutaa näitä muutenkin lauantaipeliksi tosi kolkossa hallissa. Eikö tuo lue säännöissä että on pakko kuuluttaa?

Hämeenlinnassa tehtiin samalla tavalla ja ei ollut mennyt kuulemma aivan täysin reisille ainakaan. En vielä tiedä, onko tuo käytäntö nykyään sitten kaikissa peleissä. Jonkin tiistaisen HPK-SaiPa pelin tunnelma ei ehkä riitä tuohon. Saa nähdä, itse tykkään tästä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Jaa? Meillä on kaksikeppiset maalattu itse kankaalle ja hyvin ovat kestäneet käyttöä. Mitä maaleja te oikein käytätte? Ettei tule epäselvyyksiä, totean vielä että kyllä meillä jokaisessa kotiottelussa (ja osassa vierasotteluissakin) käytetään näitä kaksikeppisiä.

En muista mitä maalia on käytetty, mutta ajan saatossa maalit ovat rapisseet. Samapa tuo muutenkin onko maalattu vai painettu, oli sitten skenepoliisit siitä mitä mieltä tahansa.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hämeenlinnassa tehtiin samalla tavalla ja ei ollut mennyt kuulemma aivan täysin reisille ainakaan. En vielä tiedä, onko tuo käytäntö nykyään sitten kaikissa peleissä. Jonkin tiistaisen HPK-SaiPa pelin tunnelma ei ehkä riitä tuohon. Saa nähdä, itse tykkään tästä.

Keski-Euroopassa homma toimii noin lähes joka paikassa. Totuttelukysymys varmasti, mutta ensimmäisiä kertoja tosiaan homma voi nousta vastaan noina hetkinä kun ei se meno hääppöstä Rinkelissä ole lauantainakaan.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
En muista mitä maalia on käytetty, mutta ajan saatossa maalit ovat rapisseet. Samapa tuo muutenkin onko maalattu vai painettu, oli sitten skenepoliisit siitä mitä mieltä tahansa.

Ei kankaalle ihan perusmaalilla tehty kebu mihinkään maalin osalta rapise. Kuluneita ja paskaisia meillä on tosi moni kebu (likaa, ketsuppia, hampurilaiskastiketta, limua, bisseä), mutta hyvin toimivat edelleen. Jos/kun tekemäni kebu on loppuun käytetty, niin täsmälleen samanlaista uutta en tule tekemään. Ja kuten sanottua, itse tehty on aina itse tehty. Herttakuninkaasta tehty muunnos on ideana kiva. Tietysti olisi todella iso työmäärä maalata tuollainen itse käsin, mutta tuli vaan mieleen, että takaisiko tuo itse maalaaminen jonkinlaisen "uskottavuustason" näissä kebuissa? Hienoja kuvia täynnä pieniä yksityiskohtia, scenepisteitä vai mitä näillä haetaan ;) Valokuvista printattuja kebuja odotellessa (tällaisia löytyy kylläkin mm. ns. lutuurimaista).
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Lisäksi vielä helvetin halpoja... tai jos jossain kaupungissa (LPR) ei ole, niin vika todennäköisesti on omissa neuvottelutaidoissa ;)

(terkut Murmelille)
Touché!

En pidä itseäni scenepoliisina mutta nostan esille yhteisöllisyyden kehittymisen maalaustalkoiden myötä. Mikäs sen hauskempaa kuin muistella lapsuusvuosia ja askarrella mukavassa porukassa sormiväreillä!

Maalit tosiaan rapisee kankaista ja jotkut syövyttävät koko kankaan. Kangasväreillä homma sujuu huomattavasti paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös