Laitetaan sama teksti tänne minkä laitoin tuonne Jokerien puolelle.
Chanttaajien määrää tärkeämpää on mielestäni olosuhteet, jotka Jokerien organisaatiossa ollaan luotu kannattajille ja yhteisöllisyyden syntymiselle. Monella seurajohtajalla olisi opittavaa Jarmo Kekäläisestä, joka esimerkiksi tällä videolla puhuu erittäin tärkeästä asiasta, eli yhteisöllisyydestä :
http://www.youtube.com/watch?v=X2HQuyYmN_I
Linkki vie youtubeen ja Kekäläisen luentoon aiheesta "Kuinka kontrolloida urheilubisneksen asiakastyytyväisyyttä kun vain voitto kelpaa". Tähän on ratkaisuna yhteisön, perheen luominen. Kannattajakatsomoiden laajentamiset, erilaiset sloganit (Minä, me, Jokerit) ja kannattajien arvostus on osa tätä strategiaa. Tuosta kivijalasta on hyvä mahdollisuus rakentaa hienoa yhteisöä ja laadukasta kannattajatoimintaa.
Yhteistyö kannattajien ja seuran välillä on välttämätöntä. Parasta tukea on Jokeri-johdon kaltainen toiminta, eli tehdään puitteet ja olosuhteet kannattajatoiminnan kehittymiseksi loistaviksi ja osoitetaan että arvostetaan kannattajia, mutta jätetään itse kannattajatoiminta kuitenkin kannattajien harteille.
Terve etäisyys on hyvä säilyttää kannattajien ja seuran välillä, koska seuran tavoite on yleensä maksimoida tulot ja se voi olla riippumattoman ja spontaanin kannattajatoiminnan kanssa ristiriidassa.
Iso käsi Eteläpäädylle täältä, mutta vähintään yhtä iso käsi Kekäläisen organisaatiolle, joka on ymmärtänyt kuinka tärkeää kannattajatoiminnan ja katsomokulttuurin arvostaminen ja tukeminen on. Tarkoitan nyt kannattajatoimintaa eikä mitään fan/funclub toimintaa.
Jos tähän sanan Rauman meiningistä mainitsee niin seurajohto on myöntänyt, että vuonna 2005 pois siirretty päätyseisomakatsomo oli iso virhe. Muutaman vuoden sisällä hallia laajennetaan taas ja remontin yhteydessä seisomakatsomo siirtyy takaisin päätyyn. Nyt se on sivustalla ja sinne mahtuu toki 1200 henkeä, mutta päädyssä on kannattajatoiminnalla täysin erilainen mahdollisuus kasvaa ja kehittyä.