Linjanveto
Hyvä kun täällä käydään asiasta keskustelua. Osa menee kuitenkin ihan ohi aiheen. On ymmärrettävää, että varsinkin Jokerifanit haluavat ymmärtää OM:n kirjeen taustat. On valitettavaa, kun osa kirjoittajista yksisilmäisesti yrittävät väheksyä kaiken viittaamalla erilaisiin salaliittoteorioihin. Olisi paljon järkevämpää keskittyä itse aiheeseen. Näin on nyt Jokerit ja Hjallis itse tehnyt. Eteläpääty ry on seurannut heitä. Hyvä näin.
OM:n kirje on ehkä linjanveto joka nyt sattumoisin iski tähän saumaan. Jokainen joka seuraa jalkapalloa tietää, että seura vastaa aina faniensa toiminnasta. Sen takia siinä lajissa rapsahtaa sakkoja ja muita sanktioita jos fanit käyttäytyvät huonosti. (esim. venäläiset ja puolalaiset tappelut MM:ssä). Onhan se selvää, ettei seurat tai maajoukkueet voi mitenkään kontrolloida kaikkia fanejaan ja, että jokaiseen jengiin mahtuu idiotteja.
Tämän OM:n kannanoton jälkeen on jokaisen seuran tarkemmin seurattava fanitoimintaansa, ja selkeästi otettava kantaa kaikkeen huonoon käyttäytymiseen. Olen seurannut jääkiekkoa 70-luvun alusta, ja voin sen perusteella sanoa, että fanikäyttäytyminen on huonontunut koko ajan. Huora-, homo-, ja vittuilukommentit ovat viimeisten kahden vuosikymmenten lisä. On hyvä jos tähän nyt yritetään saada joku stoppi.
Parhaiten se käy sillä, että todelliset fanit pitävät käytöksensä linjan hyvänä, ja itse puuttuvat (kuin mahdollista) idiotti-ääriyksilöiden käyttäytymiseen.