Snif, snif.
Olisiko liian vaikeata sellaista hankkia?
Yksinkertaisesti kyllä. Kustannukset sattuvat nousemaan sen verran suuriksi ettei millään faniryhmällä ole sellaiseen varaa. Jo nykyiselläänkin tifojen tekeminen on kallista, aikaa vievää mutta erittäin arvokasta ja hienoa toimintaa. SM-liigan arvostus vapaaehtoista toimintaa, katsojakokemuksen parantamista ja kulttuurin kehittämistä kohtaan on jälleen kerran kiellon osoittamalla tasolla. Kuten tiettyjen yksinkeraisimpien yksilöidenkin, jonka tästäkin topicista voi jälleen huomata.
Jos ei olisi liian vaikeaa hankkia sellaista materiaalia, niin eipä tässä mitään ongelmaa kenelläkään olisi. Minulle ei ole sydämen asia minkälaisesta materiaalista tifo tehdään kunhan se ei liiemmin vaikuta laatuun ja kustannuksiin, tuskin kenellekään on. Minulla kieltämättä olisi ongelma - mutta samalla päätöksentekijöitä kohtaan kunnioittava ymmärrys - mikäli tifo-muovi oltaisiin kielletty sen aiheuttaminen paloturvallisuusriskien takia.
Ongelmahan tässä onkin muodostunut yksinkertaisesti niistä lähtökohdista, ettei kiellolle ole minkäänlaista järkiperäistä argumenttia koska muovi ei aiheuta paloturvallisuusriskiä. Se ei aiheuta paloturvallisuusriskiä, koska se ei syty palamaan. Comprende? Kyseisellä muovilla on valmistajan puolelta vieläpä sertifikaatit olemassa (Nismo korjannee, jos muistan aivan väärin), mutta eiväthän tällaiset tosiseikat paljoa paina, kun päästään tyhmiltä faneilta asioita kieltämään.
Esimerkiksi paljon kohuttu anniskelu jääkiekko-otteluissa aiheuttaa (joskin vähäisiä) turvallisuusriskejä ja järjestyshäiriöitä. Silti veikkaisin, että tällä palstalla em. asian kieltoa vastustaa suurin osa ihmisistä, varmaan kaikki niistä jotka anniskelupalveluja säännöllisesti käyttävät. Itse en Areenan ylihintaisiin tuoppeihin rahojani sijoita mutta ymmärrän miksi jotkut näin tekevät ja haluan sen heille myös suvaita. Silläkin uhalla, että siitä saattaa aiheutua järjestyshäiriöitä.
Kysymys on jälleen kerran pohjimmiltaan ihmisen omasta avarakatseisuudesta ja suvaitsevaisuudesta. Toisten huomioon ottamisesta. Perustavanlaatuisista käytöstavoista joita ohjenuorana käyttämällä pystyy toimimaan jokaisella elämän osa-alueella edes hipoen jonkinnäköistä herrasmiesmäistä etikettitajua. SM-liiga semminkään moni tällä palstalla ei edes tavoittele tätä, vaan tärkeintä on että liigan taholta päästään kieltämään hysteriapäissään epämiellyttäviä asioita ja sitten Jatkoajassa voivat tietyt tahot tulla naureskelemaan, koska
ei koske minua!
Suomalaisen katsomokulttuurin (joka heijastelee täysin seurojen asiakaskuntaa, taloutta ja tätä kautta lajin ja koko urheilun kehitystä) orastavan kasvun kampittaminen mielivaltaisilla, täysin subjektiivisiin, sosiaalidemokraatti-dystooppisiin kukkahattumaailmoihin perustuvilla kielloilla vain ja ainoastaan haittaa meitä kaikkia seuraansa rakastavia kannattajia. Ei ehkä suoraan, mutta välillisesti kylläkin.
Minun on hyvin vaikeaa nähdä syytä miksei tällaista idiotismia vastaan voisi nousta seura- ja lajirajat ylittävässä rintamassa. Niin kauan kuin nuo puuhastelukerhot - SM-liiga ja Palloliitto - saavat jatkaa suhmuroidun valtansa käyttöä aiheuttaen samalla hallaa meille jotka koko touhun mahdollistavat, ei mistään todellisesta eteenpäinmenosta voi haaveillakaan.