SM-liigan fanitoiminta; Minne kuljet SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 548 453
  • 1 894

huihai

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin VR:ltä kerrottu tällä kertaa että pidempää junaa ei saa koska sitä ei seisakkeelle saa mahtumaan joten 700 kannattajaa on nyt rajana.

Mitään pidempiä junia tarvita, vaan toinen eli lisäjuna.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitään pidempiä junia tarvita, vaan toinen eli lisäjuna.

Niin, tätä samaa vähän ihmettelin. Kun ajoissa ollaan liikenteessä, niin luulisi kaikki olevan sovittavissa.

Ja jos laituri loppuu kesken, niin eikö laiturin ulkopuoliseen vaunuun/vaunuihin voisi kävelyttää porukkaa siitä vaunusta, joka viimeisenä jää laiturin puolelle? Juna on kuitenkin menossa paikasta A paikkaan B, niin ei luulisi tuo ramppaaminen vaunusta toiseen olevan kovin paha juttu. Tai sitten suoranainen organisointi siihen, että kylmästi siihen vielä tarvittaessa se 10 lisäbussia kylkeen ja osa jengistä niillä tulemaan, jos junapuolen kanssa ei saada mitenkään hommaa lutvittua.

Tämä kaikki pohdinta ihan vain sen takia, että suuret vieraskannattajien invaasiot ovat mahtavia juttuja, joista pidän kovasti. Olisi vain ollut hienoa nähdä tosissaan se 1200:n hengen värikäs massa siellä lehtereillä, vaikkei se varmasti vieläkään ole täysin poissuljettu, jos omakyytiläisiä on lähdössä myös paljon.

Jos sitä vähääkään asuisi lähempänä Turkua, niin voisi itsekin lähteä paikan päälle haistelemaan meininkiä.
 
Viimeksi muokattu:

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
KISS... Yksinkertainen on joskus kaikkein kauneinta ja toimivinta, varsinkin silloin, kun massa puhuu.

Kenties näinkin. Naapurin tapauksessa tämä suuri repertuaari taas voi osittain olla juuri sitä, mikä puhuttelee ja tempoo mukaansa. Tuostakin lähtijämäärästä varmasti suurin osa osallistuu hienosti laajaan valikoimaan, joka toivottavasti imee lähes puoliväkisin nämä muut mukaansa.

Mielestäni se on ihan yksittäisestä kannattajista kiinni. Jos on niin saamaton, ettei huvita yhtään vilkaista virsikirjaan, vaan aletaan huutelemaan simppelimmän repertuaarin perään, niin se on hänen iha omaa häpeensä eikä niiden, jotka ovat sen monipuolisemman materiaalin luoneet ja käyttävät sitä. Ja kun on korvat höröllään, niin varmasti niitä voi oppia lennosta ottelun aikanakin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan se hienoa kun massa puhuu. Mites tällä kaudella massa on käynyt vierasmatseissa ja miten megamatka Turkuun? Yhteisöllisyys ja ottelun merkitys, hihi.

Paljonko IFK:n vieraspelireissuilla sitten on käynyt väkeä? Paljonko Megamatka veti? Mikä olisi sellainen hyväksyttävä määrä, että kehtaa fanimatkaksi kutsua? Faktat tiskiin, kiitos.

Tänä vuonnahan Megamatka oli jo lokakuussa, joka ei todellakaan ole otollisin aika. Se näkyi myös osallistujamäärässä. Myös lyhyt varoitusaika rokotti ihan satavarmasti. Tuskin kukaan on täysin tyytyväinen tämän kauden Megamatkaan, mutta se on nyt jo tehty. Seuraava iso koitos on sitten taas Talviklassikossa ;)...

Hotellimatkoja on tällä kaudella muuten tehty IFK-fanien toimesta nyt jo kaksi ja kolmas on maaliskuussa Kuopioon. Ja olihan sitten omatoimimatkalaisia elokuussa Prahassakin useita kymmeniä ja suhteellisen suuri joukko matkasi vielä Pardubiceenkin. Myös Ilveksen 80v.-juhlapeliin saatiin suuri joukko kannattajia, jotka saivatkin erityiskiitoksen Ilves-johdolta.

Parannettavaa on IFK-faneillakin osallistujamäärien suhteen, mutta ehkä on syytä enemmin olla kiitollisia niille, jotka ovat reissanneet kuin itkeä puuttuvien perään.

Blues-faneilla tuskin on varaa naureskella yhdenkään liigajengin vieraspelireissujen osallistujamäärille. Tai katsojaluvuille ylipäänsä. Mutta, jos negaatioiden kautta on helpompi lievittää omaa tuskaa, niin antaa mennä vaan. Me kestetään se kyllä.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Paljonko IFK:n vieraspelireissuilla sitten on käynyt väkeä? Paljonko Megamatka veti? Mikä olisi sellainen hyväksyttävä määrä, että kehtaa fanimatkaksi kutsua? Faktat tiskiin, kiitos.

Huvittavaa jutussasi oli ottaa esimerkiksi tuo 13 vuoden pituisen ajanjakson kiimaisin hetki, kun parempi olisi ollut käyttää jotain muuta. Oliko siellä lokakuun reissulla 250 henkeä? Ja tiedossa on, että Turun reissuilla aiemmin ifk-faneja on ollut paljon. Fanimatkaan riittää yksikin osallistuja.

Blues-faneilla tuskin on varaa naureskella yhdenkään liigajengin vieraspelireissujen osallistujamäärille. Tai katsojaluvuille ylipäänsä.

Miten blues-fanit ja meidän vierasreissut tähän liittyvät, käsittääkseni keskusteltiin ifk-faneista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huvittavaa jutussasi oli ottaa esimerkiksi tuo 13 vuoden pituisen ajanjakson kiimaisin hetki, kun parempi olisi ollut käyttää jotain muuta...

Pahoittelut huvittavuudesta. 13:n vuoden pitkä odotus on surkuhupaisaa, mutta se nyt ei ole vähimmässäkään määrin fanien vika. Ja toisilla se odotus on vieläkin pidempi, eikä valoa tunnelissa edes näy. Ja se tunne on meillekin tunne, joten sympatiat heille. Kyllä se vielä joskus napsahtaa. Pakkohan sen on, koska eihän tässä fanitouhussa muuten olisi lähimainkaan mitään järkeä.

Pointti oli lähinnä siinä, että yksinkertainen on usein kaunista. SE oli se pointti. Ei se, että se tapahtui juuri kannattamaasi seuraa vastaan tai että otettiin halli suvereenisti haltuun. Peräti molemmin puolin. Ei tässä ollut alunalkaen tarkoitus vittuilla kenellekään tai sohaista kenenkään kipupisteitä. Tarkoitus oli ennemminkin toivottaa tsemppiä naapurille ja todeta, että jos suuressa massassa on paljon niitä, jotka eivät vaikeimpia chantteja osaa, kannattaa välillä luottaa yksinkertaiseen, jotta myös noviisit pääsevät aidosti olemaan edes joinain hetkinä aidosti osa hienoa menoa. Ja tällä laukaista sitä halua opetella niitä vaikeampiakin chantteja

Ja mitä Bluesin fanikulttuuriin mukaan ottamiseen tulee, meillä päin vittuiluun on tavattu vastata vittuilulla ;). Pus och kram!
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Niin, tätä samaa vähän ihmettelin. Kun ajoissa ollaan liikenteessä, niin luulisi kaikki olevan sovittavissa.
Jokerit neuvotellut VR:n kanssa kuukausia että ei noi ilmeisesti mitään ihan pikkuasioita ole. Joudutaan suunnittelemaan radan aikataulut minuutilleen, missä kohtaa odotellaan sivuraiteella jotain pendolinoa jne.

Ja jos laituri loppuu kesken, niin eikö laiturin ulkopuoliseen vaunuun/vaunuihin voisi kävelyttää porukkaa siitä vaunusta, joka viimeisenä jää laiturin puolelle?
VR:lle ideat, kiitos. Samasta asiasta kyllä keskusteltiin jo ehkä kk sitten mutta ei kuulemma onnistu. Eiköhän siellä ole kaikki mahdollisuudet mietitty kun voisi uskoa myös VR:lle raha kelpaavan. Junanvuokrissa puhutaan kuitenkin kymmenistä tuhansista euroista.

Tai sitten suoranainen organisointi siihen, että kylmästi siihen vielä tarvittaessa se 10 lisäbussia kylkeen ja osa jengistä niillä tulemaan, jos junapuolen kanssa ei saada mitenkään hommaa lutvittua.
Jokerit pyysivät että voisiko EP:n hallitus hoitaa reissulle busseja mutta kuka lähtisi vapaaehtoisesti organisoimaan ja vetämään dösiä kun vaihtoehtona on Jokereiden järjestämä junamatka. Kerrankin hallituksen ihmisillä mahdollisuus päästä reissulle ilman velvotteita ja vain nauttimaan tunnelmasta. Jos vapaaehtoisia dösänvetäjiä löytyy niin eiköhän nekin saada lähtemään. Eipä ole vain vapaaehtoisia kuulunut. Ylipäätänsä mun mielestä homma kuuluisi Jokereille kun koko reissun muutenkin järjestävät.

Ja itseasiassa Jokereiden reissulla ei EP ry:n bannilistatkaan päde joten paikalla varmasti Jokerikannattajia laidasta laitaan, ketkä eivät nykyisin muuten vierasmatkoille mukaan pääse.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jeeps. Aikamoisen raijaamisen takana tuntuu tuokin sitten olevan, mutta eipä siinä sitten auta kun kaikki voitava on tehty.

Hieno tuollainen fanijunamatkakin olisi päästä kokemaan, mutta eipä taida Porista onnistua kuin jossain pleijareiden kliimaksivaiheessa ja silloinkin taitaa tulla turhan nopeasti tuollaisen järkkääminen eteen. Ainoa järkevä paikka, minne tuon voisi tehdä, olisi Pasila, jossa asema riittävän lähellä hallia ja kenties tulevaisuudessa sitten Tampereelle, jos sinne se monitoimiareena saataisiin pykättyä. Turkuun taas tulee turhan paljon kiertoa Porista kun pitäisi Tampereen kautta junan mennä.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ja itseasiassa Jokereiden reissulla ei EP ry:n bannilistatkaan päde joten paikalla varmasti Jokerikannattajia laidasta laitaan, ketkä eivät nykyisin muuten vierasmatkoille mukaan pääse.

On muuten sinänsä ihan mielenkiintoinen pointti.
Voisi kuvitella, että EP Ry on bannit antanut ihan aiheesta, niin luulisi myös Jokereitakin tämä asia kiinnostavan.
Tai sitten Jokereissa ei edes ymmärretä/tajuta kiinnostua tällaisesta.
 

nakkisormi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On muuten sinänsä ihan mielenkiintoinen pointti.
Voisi kuvitella, että EP Ry on bannit antanut ihan aiheesta, niin luulisi myös Jokereitakin tämä asia kiinnostavan.
Tai sitten Jokereissa ei edes ymmärretä/tajuta kiinnostua tällaisesta.

Tai sitten kukaan ei ole tehnyt mitään erikoista, että pitäisi alkaa käännyttämään porukkaa junasta..
 

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
Itse olen joskus miettinyt seuraavaa tempausta fanikatsomoon johonkin juhlapeliin. Faniryhmä palkkaisi kaupungin orkesterin (tai siis osan siitä) soittamaan sen missä normaalisti taputetaan tai rummutetaan. Mitään pasuunaahan ei tietenkään sen kovan äänen takia katsomoon voi ottaa, mutta kontrabassolla, muutamalla viululla, trumpettilla ja lautasilla saisi jo hyvin hienon tempauksen. Miettikää nyt, esim KalPan/HPK:n 90-vuotispelissä vuonna 2019 huuto "KalPa/Kerho maali!" jonka jälkeen viulut ja trumpetti säestäisivät sen minkä rumpu/taputus soittaa normaalisti. Olisihan se hienoa, erikoista ja saisi varmasti myös näkyvyyttää ulkomailla.

Ajatuksia tästä ideasta?
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Itse olen joskus miettinyt seuraavaa tempausta fanikatsomoon johonkin juhlapeliin. Faniryhmä palkkaisi kaupungin orkesterin (tai siis osan siitä) soittamaan sen missä normaalisti taputetaan tai rummutetaan. Mitään pasuunaahan ei tietenkään sen kovan äänen takia katsomoon voi ottaa, mutta kontrabassolla, muutamalla viululla, trumpettilla ja lautasilla saisi jo hyvin hienon tempauksen. Miettikää nyt, esim KalPan/HPK:n 90-vuotispelissä vuonna 2019 huuto "KalPa/Kerho maali!" jonka jälkeen viulut ja trumpetti säestäisivät sen minkä rumpu/taputus soittaa normaalisti. Olisihan se hienoa, erikoista ja saisi varmasti myös näkyvyyttää ulkomailla.

Ajatuksia tästä ideasta?
Luulin, että tämä on jo Jyväskylässä toteutettu. Saatan olla väärässäkin.
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, tätä samaa vähän ihmettelin. Kun ajoissa ollaan liikenteessä, niin luulisi kaikki olevan sovittavissa.

Ja jos laituri loppuu kesken, niin eikö laiturin ulkopuoliseen vaunuun/vaunuihin voisi kävelyttää porukkaa siitä vaunusta, joka viimeisenä jää laiturin puolelle?.

Tuota jos kuitenkin on kyse siitä että suomen rataverkkoon mahtuu vain tietyn maksimikoon junia. Nyt matkaan lähdetään sillä maksimijunan pituudella. Eli vaikka ihmiset voisivat kävellä viimeiseen vaunuun toisen vaunun kautta niin sellainen juna ei mahtuisi kulkemaan rataverkolla koska se olisi liian pitkä. Se ei esimerkiksi mahtuisi mihinkään kohtaan odottamaan ohi menevää junaa jne.
 
Jyväskylässä tuo on toteuttu, mutta ilmeisesti orkesteri on otettu paikallisesta musiikkikoulusta tai muskarista. Myös Heinolassa jyrää jonkunnäköinen orkesteri, mutta sinne yhteyksiä jos haluatte lainalle.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ajatuksia tästä ideasta?

Kuulostaa korvaani aivan hirveältä idealta, toivottavasti TPS tai mikään joukkue mitä vastaan Tepsi pelaa vieraspeliä silloin, kun olen paikanpäällä ei toteuta tuota.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ajatuksia tästä ideasta?

Eipä hääviltä kuulosta.

Mietintää voisi vaikka suunnata siihen, että miten sitä chänttäävää värikästä keltamustaa massaa voisi saada yhä suuremmaksi. Kuopion suunnalta oltu aika vaisuja tässä viime aikoina. Osaisiko joku kertoa, miten katsomotoiminta voi siellä tällä hetkellä?
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Huhujen mukaan Tapparan kannattajat olisivat vetäneet tänään omaperäisen "Minä! Me! Tappara!"-chantin. Eihän tämä ole totta, eihän? Menisi jo aika säälittäväksi plagioinniksi, sillä "Minä! Me! Jokerit!" on Jokerikannattajien kehittämä huuto Jokerien mainoslauseesta. Tuo chantti on lähtenyt useassa kotipelissä todella kovalla volyymilla.
 
Viimeksi muokattu:

Finneri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara New York Islanders
Huhujen mukaan Tapparan kannattajat olisivat vetäneet tänään omaperäisen "Minä! Me! Tappara!"-chantin. Eihän tämä ole totta, eihän? Menisi jo aika säälittäväksi plagioinniksi, sillä "Minä! Me! Jokerit!" on Jokerikannattajien kehittämä huuto Jokerien mainoslauseesta. Tuo chantti on lähtenyt useassa kotipelissä todella kovalla volyymilla.

Mitä tarkoitat tällä ''Minä! Me! Jokerit!'' huudolla ?
 
Viimeksi muokattu:

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Mitä tarkoitat tällä ''Minä! Me! Jokerit!'' huudolla ?
Jokerikannattajien virsikirjasta:

Capo: Minä!
EP: Minä!
C: Me!
EP: Me!
C: Jo-ke-rit!
EP: Jo-ke-rit!

Mm. tässä tuo huuto Wienin reissun Youtube-videolta.

Ja ilmeisesti tuota chanttia kuten myös "Vain yksi jengi Stadista" Tampere-versiona huudettu dösässä matsin jälkeen. Nuo molemmat huudot ovat kyllä ihan Jokerikannattajien käsialaa eli ei ole ulkomailtakaan tuollaisenaan baitattu.

Jokereiden Facebookista: "kiitos Jokerit... oli taas hieno lähtee hakametsäst ku dösä täynnä vittuuntuneita tapparafaneja. Olivat muuten aika räikeesti kopioinu jokereiden virsikirjaa mut ehkä kaikkein törkeimmät oli "Vain yksi jengi mansesta" ja " Minä, me, tappara" "
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huhujen mukaan Tapparan kannattajat olisivat vetäneet tänään omaperäisen "Minä! Me! Tappara!"-chantin. Eihän tämä ole totta, eihän? Menisi jo aika säälittäväksi plagioinniksi, sillä "Minä! Me! Jokerit!" on Jokerikannattajien kehittämä huuto Jokerien mainoslauseesta.

Toivottavasti Jokerifanit pistävät vahingonkorvausvaatimukset vetämään. Tällaiset plagiointitapaukset ovat surullisia, mutta onneksi äärimmäisen harvinaisia suomalaisessa fanikulttuurissa, missä toisten kopionti ja matkinen on hyvin pientä. Voisiko näille huudoille hakea vaikka Teostolta jotain tekijänoikeuksia, jotta vastaavilta vältyttäisiin tulevaisuudessa tai ainakin muiden lauseita huutavat joutuisivat vastuuseen teoistaan?
 

Finneri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara New York Islanders
Jokerikannattajien virsikirjasta:

Capo: Minä!
EP: Minä!
C: Me!
EP: Me!
C: Jo-ke-rit!
EP: Jo-ke-rit!

Mm. tässä tuo huuto Wienin reissun Youtube-videolta.

Ja ilmeisesti tuota chanttia kuten myös "Vain yksi jengi Stadista" Tampere-versiona huudettu dösässä matsin jälkeen. Nuo molemmat huudot ovat kyllä ihan Jokerikannattajien käsialaa eli ei ole ulkomailtakaan tuollaisenaan baitattu.

Jokereiden Facebookista: "kiitos Jokerit... oli taas hieno lähtee hakametsäst ku dösä täynnä vittuuntuneita tapparafaneja. Olivat muuten aika räikeesti kopioinu jokereiden virsikirjaa mut ehkä kaikkein törkeimmät oli "Vain yksi jengi mansesta" ja " Minä, me, tappara" "

Vain yksi jengi Mansesta kyllä huudettiiin, mutta ei todellakaan tuota Minä Me... et miksköhän vitussa tällästä paska puhetta taas liikkuu?
Narrit ja niiden tuoleja heittelevät fanit..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös