Jamppa Tuomisen "Kärpät on rautaa" on kyllä ehdottomasti paskin biisi, mitä Suomessa on koskaan tehty. Ja luonnollisesti kappale on pistetty purkkiin niin hätäisesti, ettei varsinaista hätää biisin huonoudesta ehtinyt tekijöissä syntymäänkään. Ah, niitä taustoja.. Toivottavasti kyseinen kappale ei soi Oulussa maalilauluna.
Tämä Jampan vajaan kahden minuutin rypistys herättää minussa kysymyksiä miltei enemmän, kuin venäläisen Onnenpyörän seuraaminen. Jo biisin alku on hämmentävä: "Kun Kärpät pelaa, niin TOLPISSA soi.." Eli miksi ihmeessä tolpissa? Vai tuoko tämä tolppien sulosointu tullessaan kenties jotain suuremmankin luokan vaahtopalloja keskiverto-oululaisen housuihin? Käsittääkseni jääkiekko on kuitenkin sellainen peli, että mitä vähemmän tolpat soivat, sitä parempi. Vai viittaako tämä kenties siihen, että Kärpillä on ikäänkuin varaa kolistella tolppia, koska ne verkot soivat kuitenkin riittämiin.
Tämän jälkeen tuleekin joku sellainen kohta, johon minun kielitaitoni ei varsinaisesti riitä, mutta ilmeisesti kyseinen riimi viittaa siihen että maalivahdin maila on sikäli kohdalta pois, että maalin syntyminen on mahdollista. Ja jatkuu: "Kun vielä lätkäsäkkiä heiluttaa.." Häpeäkseni täytyy tunnustaa, että lätkäsäkki on tyystin vieras käsite minulle. Veikkaan kuitenkin, että hökötys on ns. railakkaampi synonyymi sanalle "maali" tai "maaliverkko".
No joo. Onhan noita helmikohtia muitakin. Kappale kuitenkin parantaa loppua kohti kuin sika juoksuaan. Kliimaksi "K-Ä-R-P-Ä-T, Kärpät on rautaa..." saadaan Jampan ja kumppaneiden toimesta kuulla jopa pariinkin otteeseen. Mukavia ovat myös taustajoukkojen "Hyvä Timo!" ja "Ooooo!" -huudot loppupuolen välipiristyksiksi.
Tavallaan minulla on kuitenkin jotenkin lämmin suhde Jamppa Tuomisen "Kärpät on rautaa" -ralliin. Se kun on jotenkin niin paska, ettei sitä voi olla rakastamatta. Sikäli siis mennään otsikon aihealueen ulkopuolelle.