Parin vuoden ajan minua on ihmetyttänyt se, kun tuo Sunny Trading on tunkenut lähes jokaisen lätkä-, futis-, koris- sekä lentisjengin peliasuihin. Jokainenhan voi arvata, että se on miljoonien satsaus.
Silti kuulostaa vähän kummalliselta tuollainen sponsorointisatsaus ja erityisesti se, ettei keskitytä mihinkään tiettyihin joukkueisiin, vaan satsataan kaikkiin.
Mulle on kanssa pistänyt silmään Sunny Tradingin mainoshommat urheilumaailmassa viime aikoina. Siellä selvästikin rakennetaan omalle firmalle/brändille tunnettavuutta, ja se ei kyllä onnistu ilman kovia satsauksia. Varsinkin jos yritys on alkuvaiheessa niin näitä kovia satasauksia on tehtävä, erityisesti silloin jos alalla on muutama vahva peluri entuudestaan.
Mua taas toi jengin vaihtaminen tai niin monen jengin sponsaaaminen ei ihmetytä. Urheilijoiden ja joukkueiden sponssaamiseen liittyy aina se riski, että ne saa positiivisen julkisuuden sijasta sitä negatiivista. Esim. Valio hankki aikoinaan suurella rahalla Ben Johonssonin mainokseensa, ja hieman sen jälkeen Beni jäikin kiinni dopingista. Michael Schumacher, Mats Sundin ja Daivid Beckham ovat olleet kaikki loistavia urheilijoita, mutta ihan kaikki eivät pidä heidän julkisuuskuvastaan. Lisäksi on muistettava että tosi Jokerifani ei juo Koffia ja Hifkifani Hartwalin litkuja( näinhän se menee). Joten jos haetaan
vain näkyvyyttä omalle yritykselle, niin on tavallaan ihan fiksua ja turvallista vaihtaa sponsorointikohdetta.
Mielestäni tumman sininen Helsingin Energian mainos oli paljon pahempi. Kiekkoa ei nähnyt lainkaan, jos meni sille alueelle.
Joo tummat pinnat on yleensä aika pahoja. Se taas jos mainoksessa on paljon mustaa ja se päätyy jäähän, onkin sitten jo aikamoinen älykkyystesti seurajohdon puolelta. Kaikessa tässä ärsyttää se, kun seurapomot ja liiga ei tajua että niillä on visuaalinen tuote jossa on kaksi komponenttia: pelin taso ja nää ns. muut visuaaliset jutut. No ei näitä asioita ole Tsekeissä tai Ruotsissa ymäretty, joten ei täälläkään tarvetta ole. Kyllä se yksi jenkkiläinen konsultti koitti 90-luvulla käydä täällä näitä asioita selittämässä, mutta homma taisi jäädä siihen että muutama jengi vaihto vain logonsa…