tämä peliasujen muodittomuus on hyvin vaikea kysymys. Olisihan se seuroille helppoa jos saisivat itse valita sponsoreiden värit, mutta niin vain ei liike-elämässä toimita. Meidän fanien on helppo moittia paitojen rumuutta ja sekavuutta. Mutta tullaan tähän kysymykseen kuka maksaa tämän rumban vaadimme seurojen panostusta pelaajiin mutta samaan hengen vetoon että mainoksia ei olisi. nämä yritykset jotka lähtevät vaativat myös näkyväisyyttä ja täällä euroopan puolella se sitten näkyy pelipaidoissa. onko sillä sitten mitään merkitystä mitä paidoissa lukee onkin jo toinen juttu, varmaan harva ihminen tekee ostopäätöstään siitä mitä jonkun joukkueen pelipaidassa lukee, vaan ehkä se on se että ollaan hengessä mukana ja kuka tukee joukkuetta. Olen itse henkilökohtatisesti keskustellut mainonnasta ylipäätä yhden liigajoukkueen markkinoinnista vastaaan henkilön kanssa. ja sain hyvin selkeän vastauksen. Ihanteellista olis jos olisi kaksi kolme pääsponsoria ja paidoista tulisi selkeät. mutta tämä on lähes mahdoton yhtälö puhutaan minimissäkin kolmen miljoonan pudjetista mistä kyseiset rahat revitään ilman sponsoreita. lipputuloilla ei kateta jokapaikassa edes hallinnollisia kuluja pelaajabudjetista puhumattakaan. Lipun hinnat pitää pysyä tietyllä tasolla. ja tähän vastasinkin hänelle että kyllä kestän otteluissa mainospaidan kun maksaisin tuplaa tai kolmin kertaista lipunhintaa siitä että paidoissa olis vain logo. Mitä mieltä te muut olette?
Sitten tämä paljous johtuu siitä että rahaa on revittävä usemmalta yritykseltä olisihan se ihanteellista jos olisi yksi sponsori joka maksaisi viulut mutta eipä sitä tästä maasta taida sellaista yritystä löytyä joka siihen lähtisi. eli tullaan siihen että pitää tulla vastinetta sijoitettuun näkyvyyteen.
Veikkaan että joidenkin joukkueiden paitojen väri tulle täysin sponsoreiden väristä. ei siitä mitkä on seuran omat värit. tehdään kompromisseja kompromissien jälkeen.
Mutta tutkikaapa jokainen tarkkaan oman joukkueen pelipaitaa mitä sieltä löytyy. sieltä löytyy poikkeuksetta seuraavat yritykset. Käytännössä kaksi panimota ja joukkueet jakautuvat puoliksi kumman tuotteita mainostavat eli Hartwall ja sinebrychoff. sitten löytyy lähes kaikilta Danske rahoitus, joku vakuutusyhtiö, autofirma joiden autoja seuroilla on käytössä ja puhelinoperaattori, ja jollain tavalla matkoista vastaava/avustava yritys.
siitä että nyt on poistuttu käytännöstä mikä on peräisin NHLstä että koti joukkue pellaa vaaleassa kotiasussa on mielestäni huono asia, mutta tähän johti seurojen oma halu koska oli silloinkin jo kompromisseja kun HIFK ja Ässät sai pelata punaisella asulla mikä luokitellaan tummaksi värikisi. JYPn osalta kuulin että heillä piti olla valkoinen kotiasu kun tuli uudet värit, mutta sillinen pääsponsori Panda halusi että pelaavat mustissa koska paitojen valmistuttua musta paita osoittautui komeimmiksi kuin ensin aiottu valkoinen väri.
viime vuonna tullut sininen väri hurrikaanilogon taustalle oli taas se että se toisi lisää eloa paitaan ja se on jokaisen makuasia toiko se jotain eloa paitaan.
En ole lukenut viimeistä painosta säännöistä missä tullaan pelipaidan näköön, ennen taisi olla kohta että peliasun on oltava yhtenevä, mutta tästä karattiin 90-luvulla kun muistaakseni Jokerit toi käytännön että joka jätkällä eri mainokset, ja tänä päivänä Kärpät käyttää tätä ehkä räikeitten hyväkseen.
Mutta toivotaan että tulevalla kaudella tulee maltillisuutta tai joukkueille tulee "sopivat" sponsorit joiden värit osuisivat pelipaidan pohjaväriin =)