thego kirjoitti:
No kyllä tämä kotipaita on mun mielestäni todella hieno:
http://www.jatkoaika.com/albumit/kalpa2005/jani_tuppurainen_1_kalpa_assat_0512.jpg
Mut vieraspaita saa kyl sellasen 5- arvosanan.. Hifkin kotipaita on ehkä tyylikkäin liigassa. Kalpa hyvänä kakkosena kun ei noita mainoksiakaan ole hirveästi..
Toisin sanoen siis vain KOFF ja Valtra hyötyvät siitä, että niiden logo on paidassa, muiden 7-20 yrityksen rahat menevät hukkaan.
Barcelonalla taitaa olla jonkinlaista markkinoinnointietämystä tekstin perusteella enkä itse juuri eri mieltä voi olla.
Toisaalta ymmärtää sen, että varsinkin monen paikallisen pienemmän firman johtaja, joka lopulta tekee päätöksen tukea seuraa, luulee, että siitä on suurikin hyöty, jos muun lisäksi suralta vastineeksi saa vielä sen firman logon sinne polvitaipeeseen.
Onhan se niinkin, että jos joku maksaa niin silloin periaatteessa saa sen summan x edestä vaatia vastikkeita, kuten vaikkapa sen mainospaikan peliasusta. Valitettavasti siinä menee raha vain hukkaan. Joku tosifani saattaa osata mainita enemmän kuin kolme yritystä oman seuransa paidasta, siis oman, mutta lopulta tuokin hyöty on vain marginaalinen useimpien yritysten kohdalla, harva duunari esim. tilaa JOT:lta laitteita. Ja se, joka JOT:in tuotteita ostaa, tietää firman ihan muuta kautta kuin lätkäseuran paidasta. Ja perustaa ostopäätöksensäkin joillekin ihan muilla tekijöille. (JOT ei ole ehkä kyllä esimerkki paikallisesta pikkufirmasta)
Seurat tekevät samalla itselleen myös karhunpalveluksen tuolla touhulla. Onneksi osa on jo tajunnut tarjota mainoksettomia fanipaitoja. (Toisaalta en voi ymmärtää sitä, että on myös ihmisiä, jotka varta vasten vaativat "aitoja" mainoksilla varustettuja Felix-kaulus-paitoja, huono maku ja jääkiekkofanius tuntuvat yleensä kulkevan käsikädessä.)
Mitä tulee USA:n mainoksettomiin peliasuihin ammattilaissarjoissa niin kyse on aika paljon myös perinteistä ja kulttuuriin liittyvistä asioista. Toisaalta myös hyvin moni ammattilaisseura operoi kaupungeissa, joiden talousalueen väkimäärä ja BKT on suurempi kuin ehkä koko Suomen. Seuroilla ja yrityksillä on usein muunlaisia mainossopimuksia kuin paikka peliasussa, ja summat ovat todella suuria. P-Amerikan ammattilaissarjojen joukkueet myös tienaavat todella suuria summia fanituotemyynnilla, josta erittäin suurta osaa näyttelee paitamyynti. Siellä on tajuttu jo kauan sitten, että mikä merkitys peliasun ulkoasulla on seuran tuloihin, kyse ei ole pelkästään mainoksettomuudesta vaan siitä, että asu todellakin on suunniteltu muutenkin kuin seuran tj:n ja kunnanjohtajan kesämökkireissulla saunan jälkeen.
Liiketoiminnan ihmemaassa on myös ymmärretty yhtenäisyyden ja ammattimasen kuvan antaminen ulospäin ja se on yksi hyvin perusteltu syy siihen, että peliasuihin kiinnitetään huomioita. Nehän ovat ensimmäinen asia, jonka maksaja näkee, ja ainoa asia, johon maksajan katse kohdistuu koko ajan. Lisäksi tv-sopimukset ovat todella suuria. Se mahdollistaa myös sen, että mainoksia ei ole pakko myydä, jotta taloudellin tulos olisi positiivinen, mutta se on myös osittain vaatimus tv-yhtiöiden puolelta. Tuote ei näyttäisi niin hyvältä kuin nyt, jos asut olisivat mallia SadoMaso-Liiga.
Ja kyllähän NHL-seurojen omistajien taholta on kuultu toiveita, että esim. maalivahtien suojuksiin saisi myydä jatkossa mainoksia. Siitä tilasta ova firmat valmiita maksamaan sellaisia summia, että perinteet ovat vaarassa jäädä jalkoihin.