SM-liiga ja VEIKKAAJA

  • 38 967
  • 150

Daemon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Juventus, FC Slayer
Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon vastakin, että suomalaisen urheilujournalismin taso on todella huono. Objektiivisia ja ammattitaitoisten toimittajien tekemiä juttuja on valtakunnallistenkin lehtien sivuilta aika turha etsiä. Ehkä olisi parempi kaikkien ihan suosiolla keskittyä lukemaan pelkästään pienempien paikallislehtien uutisointia paikallisurheilusta - silloin ollaan täysin puolueellisia värilasit silmillä. Ja kaikki sen tietävät...

Lähinnä urheilu-uutisointi (vrt. jääkiekon SM-liigan finaalit) on viime aikoinakin ollut sitä, että joku sanoo jotain, johon toinen hönö vastaa haukkumalla sen edellisen sanojan. "Oot ihan tyhmä. Ite oot viä tyhmempi".
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Daemon kirjoitti:
Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon vastakin, että suomalaisen urheilujournalismin taso on todella huono. Objektiivisia ja ammattitaitoisten toimittajien tekemiä juttuja on valtakunnallistenkin lehtien sivuilta aika turha etsiä. Ehkä olisi parempi kaikkien ihan suosiolla keskittyä lukemaan pelkästään pienempien paikallislehtien uutisointia paikallisurheilusta - silloin ollaan täysin puolueellisia värilasit silmillä. Ja kaikki sen tietävät...

Lähinnä urheilu-uutisointi (vrt. jääkiekon SM-liigan finaalit) on viime aikoinakin ollut sitä, että joku sanoo jotain, johon toinen hönö vastaa haukkumalla sen edellisen sanojan. "Oot ihan tyhmä. Ite oot viä tyhmempi".

OT, mutta menköön.

Olen itse ihmetellyt sitä, miksi Suomesta ei löydy urheilulehteä joka olisi objektiivinen ja asiantunteva ja joka ei keskittyisi vain yhteen urheilulajiin.
Uskoisin, että lehdelle, joka olisi aikakausilehtimäinen ja ilmestyisi kerran kuukaudessa riittäisi tilaajia ja ostajia. Siis ei mikään Veikkaajan kaltainen läpyskä, jossa puolet lehdestä on pelivihjeitä ja jotainhiton ravilähtö listoja vaan tyylikäs, asiantunteva ja tasapuolisen kriittinen.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
mixu kirjoitti:
Kai ne 10 miljoonan markan liikevaihtoa pyörittävät ry:t ovat aika vähissä.
Ry kun on tarkoitettu ihan muuhun toimintaan kuin mitä tämän päivän sm-liiga on.Tai kertokaapa mulle muutama ry missä työntekijöille maksetaan parisataatuhatta euroa vuodessa.

Pannaan vaikka toistakymmentä ruotsalais-seuraa.

Käsittääkseni ruotsalaisseurat eivät ole osakeyhtiöitä!?!? Mutta siellä vaikuttaisi menevän ihan hyvin. Vaikka ruotsalaiset ovatkin perseestä, voi kai sieltä jotain mallia ottaa tällaisissa hyvissä asioissa. Korjatkaa siis jos olen väärässä.

Joku täällä puhui että HPK on valmantajan märkä uni, kun joka vuosi on laaja materiaali. Kyllähän joka vuosi paperilla niin heikko joukkue että ei menstykseen perinteisesti kukaan usko, paitka HPK:laiset itse. Joidenkin on vaan niin vaikea ymmärtää, että kyllä ne A-junnut ja muut jämämiehet (=Sprukts) osaavat pelata kun annetaan saumaa enemmän kuin yksi vaihto.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
mixu kirjoitti:
Tai kertokaapa mulle muutama ry missä työntekijöille maksetaan parisataatuhatta euroa vuodessa.

Eikös noi kaikki ammattijärjestöt ole RY muodossa. Suurimmissa ammattijärjestöissä ainakin pamput saavat tuon 200 kiloa vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tilatiili kirjoitti:
Sitä suuremmalla syyllä. "Budjettiin verrattuna", kirjoitti tuuski. Siis voitto / kokonaisbudjetti.

Itse aiheesta; ostin ensimmäistä kertaa pariin vuoteen Veikkaajan ja olihan siellä kahdeksan sivua kivoja kuvia ja kateudesta vihreitä tekstejä.

ööö... Ette taida pärjätä siinäkään vertailussa. Katoppa niitä viimevuoden Kärppälukuja.

liikevaihto 6.312.622 euroa voitto 616.248 ekee, sijoitetun pääoman tuotto 21,9 %.
Huom Kärpillä ei ole ollut lainkaan korollista velkaa tilikauden aikana.

Itseasiassa edellisvuosi oli viä parempi.

Liikevaihto 5.774.248
Voitto 816.776
pääoman tuotto 32,5 %

Kun pistätte paremmaksi (edes suhteutettuna), niin hattua, vaan enpä usko
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Tarinankertoja kirjoitti:
ööö... Ette taida pärjätä siinäkään vertailussa. Katoppa niitä viimevuoden Kärppälukuja.

liikevaihto 6.312.622 euroa voitto 616.248 ekee, sijoitetun pääoman tuotto 21,9 %.
...
Kun pistätte paremmaksi (edes suhteutettuna), niin hattua, vaan enpä usko
Kerhon menobudjetti taisi tälle kaudelle olla luokkaa 3,5 miljoonaa euroa. Korpelan mukaan runkosarjan päättyessä oltiin jo selvästi plussan puolella, ja mestaruudesta tulee vähintään 300k. Ei kai tuollainen vajaan 10% voitto liikevaihtoon suhteutettuna nyt niin mahdoton ajatus ole.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kärpät 2000-2001:
Liikevaihto 4.728.613,30e
Voitto: 893.301,83e

Tuolloin taseesta poistettiin pelaajakoikeudet (171.820,79e)
eli ilman näitä olisi tulosta syntynyt muhkeat 1.065.122,62e

Voitoksi muodostui verojen jälkeen 626.398,33e
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tarinankertoja kirjoitti:
ööö... Ette taida pärjätä siinäkään vertailussa. Katoppa niitä viimevuoden Kärppälukuja.

liikevaihto 6.312.622 euroa voitto 616.248 ekee, sijoitetun pääoman tuotto 21,9 %.
Huom Kärpillä ei ole ollut lainkaan korollista velkaa tilikauden aikana.

Itseasiassa edellisvuosi oli viä parempi.

Liikevaihto 5.774.248
Voitto 816.776
pääoman tuotto 32,5 %

Kun pistätte paremmaksi (edes suhteutettuna), niin hattua, vaan enpä usko
En tiedä mitä tuuski alunperin tarkoitti, mutta luulen että Kerhon päättyneen kauden voitto on kestää vertailun Kärppiin nimenomaan suhteutettuna budjetoituun tulokseen. Kärpillähän nuo sijoitetun pääoman tuotot ovat ihan omaa luokkaansa, mutta siellä luultavasti voitot eivät mestaruuskausina tulleet mitenkään yllätyksenä, vaan jo budjetointivaiheessa osattiin odottaa viivan alle jäävän useamman sata kiloeuroa. Oli miten oli, turhahan näistä on väitellä, koska kukaan ei tiedä totuutta.

Eikös se HIFK:n viimeisin mestaruus muuten maksanut silloin aikoinaan pitkän pennin?
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Niin, unohdin tuon pohjoisen porukan, joka on kieltämättä ihan omassa kastissaan tällä hetkellä. Minun ideani oli juuri tuo, minkä Tilatiili tuossa kirjoitti, eli voitto/kok. budjetti.
lece kirjoitti:
Eikös se HIFK:n viimeisin mestaruus muuten maksanut silloin aikoinaan pitkän pennin?
Noista kaiken maailman taseista ja poistoista minulla ei ole mitään hajua eikä kiinnostusta opetella niitä, pointtini oli se, että viime aikoina näillä menestyneimmillä joukkueilla (pl. Kärpät) on ollut täysi työ saavuttaa edes nollatulos samaan aikaan urheilullisen menestyksen kanssa.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
TJ MACKEY kirjoitti:
Pidin kaverin NHL-kirjoituksista, ja mielestäni jotkut hänen kirjoituksistaan ovat ihan huippuja jos mittariksi otetaan suomalainen urheilujournalismi. Sen takia on mielestäni sääli, ettei Rantanen pystynyt pitämään angstiaan kurissa Time-Out ohjelmassa ja IS-Veikkaajassa Kerhon mestaruuden varmistuttua. Sehän olisi voinut vaahdota salaliitoista, Lintumäen mafiasta ja ry:stä vaikka koko tulevan kesän!

Rantanen ei ole huonoimmasta päästä, mutta välistä mies on kiekkokirjoittelun OHO-lehti, kaivelemassa kaikkea toisarvoista ja sitten vaahtoaa niitä vuosikausia. Miehen Aravirta-jahti aikoinaan oli surkuhupaisuudessaankin synkeä luku kiekkokirjoittamiseen.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
tuuski kirjoitti:
Noista kaiken maailman taseista ja poistoista minulla ei ole mitään hajua eikä kiinnostusta opetella niitä, pointtini oli se, että viime aikoina näillä menestyneimmillä joukkueilla (pl. Kärpät) on ollut täysi työ saavuttaa edes nollatulos samaan aikaan urheilullisen menestyksen kanssa.

Mutta onko tämä mikään ihme, jos palkkaat mestarijoukkueen kaluston ja vahvistat sitä kauden aikana kun alkaa näyttämään hyvältä, niin melkein väkisinkin runkosarjan menot on tuloja suuremmat ja niitä sitten paikataan playoff-tuloilla sen verran mitä pystytään.

HPK ja Ässät olivat mitoittaneet budjettinsa runkosarjassa voitolliseksi ja playoff-rahat tulivat kaupan päälle.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Major Julli kirjoitti:
HPK ja Ässät olivat mitoittaneet budjettinsa runkosarjassa voitolliseksi ja playoff-rahat tulivat kaupan päälle.

Tämä olisi hyvä kaikille muillekkin olla mielessä. Budjetti runkosarjan mukaan voitolliseksi ja kaikki mitä tulee yli on plussaa. Yksi huono vuosi ja seuraavat 5 mennäänkin sitten kädestä suuhun, ei toimi.

Itse otsikkoon, kyllähän tämä lehti tulee korkeintaa luettua kirjastossa. Ei tällasta paskaa osta kukaan, vanhoja uutisia ja skandaalinkäryä, kesällä sitä stanan pesäpalloa lehti täys. Joskus sattuu kohdalle (pari kertaa vuodessa max) hyvä juttu liittyen SM-liigaan.

Rantanen varmaan ihmettelee tapaus Bäckströmiä vielä pitkään ensi kauden puolelle ja kehittelee omia kurinpidollisia teorioitaan.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Major Julli kirjoitti:
Rantanen ei ole huonoimmasta päästä, mutta välistä mies on kiekkokirjoittelun OHO-lehti, kaivelemassa kaikkea toisarvoista ja sitten vaahtoaa niitä vuosikausia. Miehen Aravirta-jahti aikoinaan oli surkuhupaisuudessaankin synkeä luku kiekkokirjoittamiseen.

Totta. Rantanen oli viimeisimmässä IS-Veikkaajassa julistamassa Hämeenlinnaa ja Kerhoa vastenmielisen sisäänpäinlämpiäväksi tahoksi, jälleen kerran. Itse kyseenalaistaisin suuresti itse Rantasen ambitiot kirjoittamisen suhteen. On olemassa ns. Rantasen leiri johon kuuluvat Summanen, Kekäläinen, HIFK ja NHL-pelaajat. (Tästä osoituksena esim. hyvästä ystävästään Summasesta kirjoitettu kirja). Tätä porukkaa Rantanen kohtelee silkkihansikkain jutuissaan ja nuolee persettä minkä kerkiää.

Sitten on se musta lista, johon kuuluvat Aravirta, World cup-hässäkän jälkeen Westerlund & co. ja tottakai HPK ry. sekä Hämeenlinna.

Harva toimittaja vetää näin räikeästi kotiinpäin ja jakaa lätkäyhteisöä leireihin. No, ainakin kaverilla on pokkaa myöntää se ja tehdä sitä ihan avoimesti. Rantanen on kuitenkin sementoinut asemansa aika vahvasti Iltasanomat oy:n sisällä. Puolueettoman urheilujournalismin maineessa kulkevan IS-Veikkaajan tällainen kirjoittelu asettaa kuitenkin kyseenalaiseen asemaan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
TJ MACKEY kirjoitti:
Totta. Rantanen oli viimeisimmässä IS-Veikkaajassa julistamassa Hämeenlinnaa ja Kerhoa vastenmielisen sisäänpäinlämpiäväksi tahoksi, jälleen kerran. Itse kyseenalaistaisin suuresti itse Rantasen ambitiot kirjoittamisen suhteen. On olemassa ns. Rantasen leiri johon kuuluvat Summanen, Kekäläinen, HIFK ja NHL-pelaajat. (Tästä osoituksena esim. hyvästä ystävästään Summasesta kirjoitettu kirja). Tätä porukkaa Rantanen kohtelee silkkihansikkain jutuissaan ja nuolee persettä minkä kerkiää.

Sitten on se musta lista, johon kuuluvat Aravirta, World cup-hässäkän jälkeen Westerlund & co. ja tottakai HPK ry. sekä Hämeenlinna.

En pidä Vesa Rantasta HIFK-mielisenä kirjoittajana. Hän ehdotti syksyllä IS-veikkaajassa Sheddenille 20-30 ottelun toimitsijakieltoa sen surkuhupaisan Lostedt/Jämtin-episodin jälkeen, vaikka oikeita todisteita käskytyksestä ei ollut. Se ei riitä, että "kyllä kansa tietää", että tuomioita jaetaan tai edes ehdotellaan. Ei kukaan HIFK-mielinen toimittaja sortuisi tuollaiseen kirjoitteluun.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Vesa Rantanen kirjoitti:
Tämäkin kirjoitus tulkitaan Hämeenlinnassa niin, että pääkaupunkiseudun median edustaja purkaa Jokerien tai HIFK:n menestymättömyyden nostattamaa katkeruuttaan sympaattiseen HPK:hon.
Vesa hyvä, sen lisäksi että sinä kirjoitat omalla kynälläsi suurimmaksi osaksi ihan täyttä soopaa, niin nyt olet siis alkanut laittaa sanoja muidenkin suihin. Tämä alkaa olla jo sen luokan sohimista, että Jouko Auteron muistopalkinto lienee jo povarissa. Siinä viimeisessä "liigavarpaassahan" ei ollut mitään muuta kuin itsestäänselvyyksiä muutamalla vinoilulla höystettynä. Siis ei mitään uutta.

Itse odottelin jotain pikku Lätkä-Pasi juttua, koska ilmeisesti viimeksi Rinkelinmäellä nähtiin herrojen välillä pienimuotoinen verbaalinen otatus.

Vesa, kyllä sä olet tehnyt sen ihan itse (viitaten edelleen lainaukseen).
 

piru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole Rantasfani,
mutta onhan toi Hämeenlinna kritiikki aiheellista ja hyvä että joku otti sen esille, koska niin sisäänpäinlämpenevää touhu on. Varsinkin kotiinpäin veto rangaistusvaatimuksineen ja vastustajan mollaamiseen olen läpeensä kypsä (media, seura , poliisi ja kylänväki tekevät sitä yhdessä) esimerkkinä vaikka tapaukset Nickerssonin ja Salmelainen sekä yleensäkin kaikki helsinkiläisseurojen vierailut paikakunnalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
piru kirjoitti:
En ole Rantasfani,
mutta onhan toi Hämeenlinna kritiikki aiheellista ja hyvä että joku otti sen esille, koska niin sisäänpäinlämpenevää touhu on. Varsinkin kotiinpäin veto rangaistusvaatimuksineen ja vastustajan mollaamiseen olen läpeensä kypsä (media, seura , poliisi ja kylänväki tekevät sitä yhdessä) esimerkkinä vaikka tapaukset Nickerssonin ja Salmelainen sekä yleensäkin kaikki helsinkiläisseurojen vierailut paikakunnalla.
Mitä helvataa sinä oikein lässytät? Kotiinpäin veto? Huutojäähyjen kalasteluko? Universaali ilmiö. Esiintyy myös Porissa.

Rangaistusvaatimukset? Rangaistusvaatimus kulkee kansan suussa nimellä sakkolappu.

Vastustajan mollaaminen? Sonnikatsomo huutaa yli kahdentuhannen suun voimin seulaa. Vain Hämeenlinnassa, jep jep.

Nickerson? Pikku-Matti tekaisee sylkemissyytöksen ja kansa uskoo. Pakkohan sen on, kun oikein ulkomaan elävä niin sanoo. Tosin mitään todisteita ei löydy.

Salmelainen? Paiskaa kaukalon ulkopuolella roskakorilla sivullista niin että nenä murtuu ja hampaita putoaa. Siviilielämän rikkeistä joutuu vastaamaan siviilioikeudelle.

Helsinkiläisseurojen vierailut paikkakunnalla? Milloin esimerkiksi Porissa ulkopaikkakuntalaiset ovat päässeet parkkipaikalle niin, että jotain ei olisi lyöty?

Eikä päästy vielä edes pullojen heittelyyn jäälle.

Rantanen on pelle ja tietää sen itsekin. Miksi muiden pitää seurata perässä?
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Vaikka tuossa nimimerkki Leon vastaa nimimerkki pirun maalailuun ehkä vieläkin karkeammalla kädellä, niin kyllä itse tutkailisin kysymyksiä niin sanotusti pintaa syvemmältä. Eli:
piru kirjoitti:
En ole Rantasfani,
mutta onhan toi Hämeenlinna kritiikki aiheellista ja hyvä että joku otti sen esille, koska niin sisäänpäinlämpenevää touhu on.
En ole itsekkään Rantasfani ja itseänikin rupesi kiinnostamaan että kuinka sisäänpäinlämpenevää se touhu oikein on? Ja saanko minäkin?
piru kirjoitti:
Varsinkin kotiinpäin veto rangaistusvaatimuksineen ja vastustajan mollaamiseen olen läpeensä kypsä (media, seura , poliisi ja kylänväki tekevät sitä yhdessä)
Ja b- kysymyksena tulisi mieleen tämä että - mitä media, seura, poliisi ja kylänväki tekevät yhdessä? Ja pääsisinkö minäkin tähän mukaan?
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Jep jep. Aika monella hämeenlinnalaisella taitaa olla tällä hetkellä vähän osaton olo. Koko kaupunki virkavaltoineen päivineen kyykyttää ja mafiosoilee, mutta minua ei ole pyydetty mukaan. Vaikka muut on. Kaikki. Anteeksi OT.
 

piru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yleisö saa (tai jopa pitää) riehua ja olla yksisilmäistä ja jopa hullua , sitä en tarkoittanut eikä Rantanenkaan.

Tarkoitin esimerkiksi että jokainen paikallinen toimittaja on henkeen ja vereen kerhonmies (josta urheiluhenki on kaukana).

Poliisijuttu oli puolivitsi naurettavasta pahoinpitelysyytteestä.

jos ette ymmärrä niin ei voi mitään, tosin se vain vahvistaa tätä näkemystä.
 

Prujita

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Entäs ne porilaiset toimittajat, jotka muun muassa Hämeenlinnassa pelatuissa finaaleissa esiintyivät Ässien nahkatakki päällä ja musta-punainen irokeesi päässä.

Piru, jokaisella paikkakunnalla sama meininki. Turha edes väittää muuta.

-pikkunoita.
 

piru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Prujita kirjoitti:
Entäs ne porilaiset toimittajat, jotka muun muassa Hämeenlinnassa pelatuissa finaaleissa esiintyivät Ässien nahkatakki päällä ja musta-punainen irokeesi päässä.

Piru, jokaisella paikkakunnalla sama meininki. Turha edes väittää muuta.

-pikkunoita.

Niin siinähän se just onkin , et ei ihan tosissaan kuitenkaan toisia paskaan poljeta.
 

piru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Prujita kirjoitti:
Tätä en nyt ymmärtänyt.

Toisaalta toimittajillakin pilkettä voi olla mut vastustajaakin pitää vähän kunnioittaa varsinkin valtakunnan medioissa YLE/HS ja se on musta Porissa toiminut hyvin.

loppu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös