Aika huikeaa kaiken kaikkiaan.
Väite: NHL-pelaajat tullessaan Suomeen tuovat pelkästään kustannuksia - eivät muuta - ja vievät paikat nuorilta, kehittyviltä pelaajilta vaikeuttaen siten suomalaisen kiekkoilun kehittymistä tulevaisuudessa.
Sama väite eri perspektiivistä: Pelaaja lähtiessään NHL:ään säästää joukkueen rahoja ja samalla vapauttaa pelipaikan nuorelle, kehittyvälle pelaajalle varmistaen siten suomalaisen kiekkoilun menestyksen jatkossa.
Come again? Lakkautetaan miesten SM-liiga ja tehdään A-junnuista korkein sarjataso - ja Maailma pelastuu?
- Mitäs tämä vaikerrus jota viime vuosina seuroista on kuulunut oikein on ollutkaan?
- Olisiko siis sittenkin parasta suomalaiselle kiekkoilulle poistaa kokonaan miesten sarjat, ja siirtää kaikki aikuiset pelaajat jotka eivät ulkomaille mahdu vaikka kortistoon? Miksei siis tosiaan pelata koko SM-liigaa junioreilla, jos se tie kerran halutaan?
Joku jo sen esittikin: Jos SM-liigaan tuodaan vaikka kaikki ykkösketjut NHL:stä niin mitäs sitten? Pääsevätpähän ne nuoret ja kehittyvät pelaajat jotka mukaan mahtuvat mahdollisimman kovaan kyytiin ja tuskinpa kovin monen nuoren suomalaisen sentterin kehittymistä ainakaan haittaisi kyyristyä aloitukseen Koivua vastaan. Tai hänen vierellään.
Minua ällöttää tämä sosialidemokraattinen tasa-arvokiekkoilu ulkomaalaiskiintiön pienentämissuunnitelmineen - tästä jutusta nyt puhumattakaan. Jos meidän "nuoret, lupaavat" pelaajat eivät mahdu kovempaan sarjaan niin silloin on syytä katsoa miten heistä saataisiin vieläkin lupaavampia sen sijaan, että aletaan miettiä miten sarjan taso saataisiin lähenemään heidän tasoaan. Tämä on loistoesimerkki siitä harhaisuudesta, joka liigahallituksen joillakin jäsenillä vallitsee vielä halleissa käyvän yleisön asiantuntevuudesta. Kyllä hokimies(tm) tietää kun näkee paskaa peliä. Joku jo sanoi senkin, että aika helpolla löytyy kyllä sylttytehdas tälle ajatukselle. Samaa tuubaa sieltä on tullut jo vuosia, ja tämä sarjan tason laskemiskaavailu on vain yksi niistä nerokkaista ajatuksista. Pari on jo saatu vängättyä ihan paperillekin. Kiesus, ostakaa jo vokaali siellä, hei!
Mahdollisimman kova sarja. Suomalaisia menee ulkomaille pilvin pimein, tuotetaan ulkomaalaisia tänne tilalle. Se on nykyaikaa. Ja niin on sekin, että NHL-työsulku tulee, se on yhtä varma kuin Auringon nousu. Pään painaminen puskaan ja uskotteleminen, että jos liigahallituksessa teeskennellään, ettei NHL-tähtiä ole vapaana sitä eivät Suomessa muutkaan huomaa on täyttä perseilyä. Loogista jatkoa toki liigahallituksen koville näytöille liigan ja pelin kehittämisestä viime vuosilta.
Minä en sano että joukkueiden pitäisi palkata NHL-miehiä, vaan minä sanon, että johan se nyt on perkele, jos eivät joukkueiden managerit saa itse koota jengejään - syteen tai saveen - vaan siihen tarvitaan joukkueiden (liigahallituksen) yhteinen päätös jolla sidotaan kaikkien kädet.
Tyhmäkin näkee missä tässä mennään. Liigahallitus on säälittävän klikkiytynyt ja kateus paistaa sielläkin missä sen ei pitäisi. Vain Peräkylän Pyllistyksen tj. voi olla niin idiomi, ettei huoli Peter Forsbergia halliinsa pelaamaan. Vaikka sitten vieraspaidassa.