Sivari vai intti vai vankila vai vapautus? vai häh?

• 8 922
  • 77

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Jokaisessa maassa on armeija...

...oma tai vieras. Palkka-armeija taistelee sen puolesta, joka maksaa sille eniten. Palkka-armeijan perustaminen johtaisi siihen että palvelukseen hakeutuisi sellainen aines, jolla ei olisi muuta mahdollisuutta elämässään. Lisäksi se olisi kooltaan sellainen, joka pystyisi tehokkaasti puolustamaan vain pääkaupunkiseutua. Se ei riitä koko maan puolustamiseen. Eli maan koko poissulkee tämän vaihtoehdon. Lisäksi itseäni ei pohjoiskarjalaisena kiinnosta lähteä sotimaan asfaltin keskelle jonnekin Helsinkiin. Maanpuolustustahto rappeutuisi ammattiarmeijan myötä. Tutkimusten mukaan koskaan aiemmin sotien jälkeen suomalaiset nuoret eivät ole olleet näin motivoituneita puolustamaan maataan. Maanpuolustus on koko kansan yhteinen asia.

Simputuksesta
Jossakin sitä esiintyy ja jossakin ei. Itse en koe tulleeni simputetuksi tai simputtaneeni varusmiehenä. Joskus toki piti joitakin sisäkuriin liittyviä asioita tehdä selväksi hieman vaikeamman kautta, mutta yksi kerta riittää yleensä. Itse palvelin Kontiorannassa ja mm. Rovajärven leirillä eräs ulkopuolinen tarkkailija kehui ettei ole koko leirillä nähnyt yhtä hyvä henkistä porukkaa kuin meidän. Henki oli todella hyvä vaikka pientä kuittailua oli aina puolin ja toisin kenen vain välillä. Ehkä tämä kertoo jotain joukosta? Kukaan ei ota hernettä nenään jos pikkusen tölvästään. Ollaan hetki hiljaa ja annetaan kohta takasin. Tai toinen vakio ajanviete oli pienet painimatsit. Oli siinä yliluutnantilla ja kapteenilla katsomista kun esim. kersantti ja jääkäri vääntää kankaalla. Voiko tätä väittää simputukseksi? Koulutus oli välillä kovaa, mutta silloin kun on tauko niin silloin tehdään jotain muuta. Metsässä oli suurimmaksi osaksi aina hauskaa ja kasarmielämä on kasarmielämää. Itse vietimme E- ja J-kausilla metsässä aika monta vuorokautta. Siinä koluttiin Sotinpurot, Niinisalot, Rovajärvet ja Pahkajärvet. Palveluksen lopussa henki oli todella korkealla. Ehkä jonkun Tkiptrin autokomppaniassa elämä on toisenlaista.

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen syvemmälle tämän ketjun paskaan sukeltamatta täytyy ihmetellä joidenkin suhtautumista totaalikieltäytyjiin. Totaaleilla jos joillakin on minun mielestäni sitä ns. munaa jos joillain. Uskaltaisin väittää, että suurin osa sivareista ei ole kovinkaan vakaumuksellisia mielipiteidensä suhteen, eivät vaan yksinkertaisesti ole kiinnostuneita tai halukkaita käymään armeijaa. Eikä siinä mitään, kyllähän minäkin selkärangattomana valitsisin varmasti sivarin jos se kestäisi vain 6 kuukautta.
Mutta totaalikieltäytyjien motiiveja vankilaanmenolle tuskin kukaan epäilee. Se on aika pirun kunnioitettavaa minun mielestäni, että menee VANKILAAN omien vakaumustensa takia. Hienoja ihmisiä. Eikä tämä tarkoita, että olisin pasifisti henkeen ja vereen, vaan sitä, että yksinkertaisesti kunnioitan tuollaista. Mielipiteitä on monia, harmi vain että erilaisia ajatusmaailmoja eivät monet täälläkään kirjoittelevat näemmä pysty arvostamaan.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Koitetaan nyt ottaa kantaa liikaa ketään vihastuttamatta.

1. Nykyarmeijan kestää läpi jokainen joka sen vaan oikealla asenteella huumori mukana menee läpi. Niinkuin joku jo täällä sanoikin, niin synkkää on jos naama mutrussa painaa. Ne jotka haluavat kovaa koulua ja uskovat selviytyvänsä siitä suuntaavat laskuvarjojääkäreihin tai laivaston taistelusukeltajiksi.

2. Sivärit nyt vielä just ja just ymmärtää, vaikka selkärangattomina pidän heitäkin. Tuo jukkavuorion kommentti, että veteraanit taistelivat, että jokainen saisi olla sellainen, kuin haluaa on paskaa. Kyllä veteraanit taistelivat sen takia, että venäjää ei tarvitsisi puhua. Kyllä olis isoisä varmaan kuulan ampunu omaan kalloon, jos olis tienny taistelevansa näiden rengashirviöiden takia.

3. Nämä aseistakieltäytyjät ovat sen verran naurettavaa porukkaa, että ei muutaku saunan taakse ja niskalaukaus!

-ipa rules
Reservin vanhempi matruusi

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti ipa rules
Tuo jukkavuorion kommentti, että veteraanit taistelivat, että jokainen saisi olla sellainen, kuin haluaa on paskaa.

Puhu vaan omasta puolestani.
Äitini isä on asiasta täysin eri mieltä.
eiköhän kaikilla veteraaneilla ole oma mielipiteensä.
En tiedä uskotko, mutta ne voivat jopa vaihdella laidasta laitaan.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tottakai..

..armeija!

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Itse tulen käymään armeijan, mutta myönnän etten sinne mieluusti menisi. En vain jaksa tuhlata 13 kuukautta pyyhkiessä mummojen perseitä vanhainkodilla.

En näe Suomen sotivan mitään maata vastaan minun elinikäni aikana. Ehkä olen naivi ja sinisilmäinen, mutta näin uskon. Tämän perusteella Suomi "kasvattaa näitä lapsia miehiksi" - ja tuo lause on mielestäni täyttä paskaa - aivan liikaa. Olin jostain lukevinani, että jopa 50% jokaisesta ikävuodesta olisi tarpeeksi. Jos Suomen päättävät ihmiset siirtyisivät tähän 50%-systeemiin, niin miettikääpä kuinka paljon siinä säästyisi rahaa Suomen valtiolta? Puhutaanko jopa miljardiluokan säästöistä, en tiedä koska en ole muista Suomen armeijan budjettia tai muta vastaavaa.

Ja mitä tulee vankilaan menijöihin, niin sanonpa vain että he ainakin näyttävät seisovan mielipiteidensä takana. Kuinka monella teistä olisi kanttia mennä mielipiteesi takia vankilaan? Amerikoissa ne kai sanovat, että <i>They have balls</i>.

Sundance

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viestin lähetti ipaz

Valtio antaa, mutta se myös ottaa. Ihmisellä on velvollisuuksia, joista yksi on maanpuolustus.

Tuota on tullut kuultua itsekin moneltakin ihmiseltä, ja herää kysymys: Miksi se sitten otetaan vain miehiltä? Miksi vain miehet joutuvat armeijaan? Miksi naisten ei tarvitse antaa valtiolle takaisin?

Suomen perustuslaissa taidetaan sanoa, että ihmisiä on kohdeltava tasavertaisina, ikään, sukupuoleen ja uskontoon katsomatta.

Naiset???

Jehovat???

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti RightWing

Tuota on tullut kuultua itsekin moneltakin ihmiseltä, ja herää kysymys: Miksi se sitten otetaan vain miehiltä? Miksi vain miehet joutuvat armeijaan? Miksi naisten ei tarvitse antaa valtiolle takaisin?

Suomen perustuslaissa taidetaan sanoa, että ihmisiä on kohdeltava tasavertaisina, ikään, sukupuoleen ja uskontoon katsomatta.

Naiset???

Jehovat???

Naiset joutuvat kärsimään raskaana ollessaan ihan tarpeeksi kun vauva potkii jne. ja se synnytys on heidän urakka, tosin nykyään on keksitty keinoja jolla operaatio saadaan helpommaksi, kuulemma.

Tuamas

Jäsen
Armeija...

SaInt (vaimikäsenyoli) nykyisessä muodossaan on aivan turha ja tehoton laitos.
Tutkimusten mukaan suomen puolustus parantuisi huomattavasti kun perustettaisiin palkka-armeija ja sinne ammattilaisia ja sitten opetettaisiin muille vain ihan perusasiat vrt.alokasaika jonka jälkeen kotiin.
Nykyisellään tuo luppoaika on aivan turhaa ja hukkaanheitettyä aikaa, miksei opetettaisi kaikille perusasiat ja ne joita jaksaa kiinnostaa koulutettaisiin kunnolla. Armeijakin periaatteessa kaipaisi vaikka jonkun kovan luokan bisnesjohtajan karsimaan ja järkeistämään toimintaa, saman vaatisi ehdottomasti myös sosiaalipuoli ja kaikki ne suojatyöpaikkatantat siellä.

Armeija ei kasvata ketään, ehkä näitä yhteiskuntaan muuten sopeutumattomia jotka pakotetaan armeijan muodossa sosiaaliseen kanssakäymiseen. Tämä on puhtaasti oma mielipiteeni, joka perustuu täysin empiirisiin tutkimuksiin.

Lähes kaikki veteraanit joiden kanssa olen jutustellut ovat olleet lähes poikkeuksetta sitä mieltä että on aivan yks hailee käydäänkö se armeija vai ei. Niiden joiden kanssa jutustelin kauemmin tulimme usein siihen tulokseen että jonkinlainen palkka-armeija tms. järjestely olisi kaikkein toimivin.

Luca

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Jep, kenenkään ei tosiaan ole pakko tulla raskaaksi. Itse olen sillä kannalla että naiset voisivat käydä sitten vaikka jonkun taloudenhoitokoulutuksen tms. Mutta ei se kyllä mua haittaa vaikkei ne kävis mitään.

Sen sijaan mua v***tti suunnattomasti inttiin mennessäni, kun eräskin entinen luokkakaveri jatkoi vain ansiotyössä tienaamista ja normaalia elämää, ja vain koska on JEHOVAN TODISTAJA. Mun pieneen päähän ei ole vieläkään mahtunut että miksei ne joudu käymään edes aseetonta varusmiespalvelusta tai sivaria??

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
itselläni on/oli monta syytä mennä sivariin ja/tai olla menemättä armeijaan.

yksi syy on se, kun intin käyneet kaverini sanoivat, että "meet inttiin vaan, siellä sun ei tarvii itse ajatella mitään, teet vaan niinkuin käsketään".

no jos se tosiaan sellasta on, niin siinä on jo yks aika iso syy valita sivari ja tehdä itse valintoja.

kun lähetin pääesikuntaan ilmoituksen, jossa kerroin, että en aio tulla armeijaan, laitoin perusteluiksi, että "jonkun valtion täytyy uskaltaa aseeton aikakausi aloittaa".
ei kai se sinänsä ole mikään tyhmä idea?

haluatteko lisää syitä?
voin luetella.

Luca

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
jukkavuorio:

"Mielestäni pari pointtia jotka on jo otettu esiinkin, ovat aika tärkeitä. Eli Suomella täytyy olla jo sijaintinsakin takia uskottava armeija. Palkka-armeija tulisi liian kalliiksi, ja se ei riittäisi puolustamaan maamme pitkää rajaviivaa. Lisäksi palkka-armeija saattaisikin sodassa vaihtaa puolta kun vihollinen tarjoaisi enemmän palkkaa. Ja pienet maat eivät tosiaan voi olla niitä jotka ensiksi luopuvat aseista. Kunhan isommat valtiot ovat luopuneet ydinaseistaan ja muista joita Suomella ei ole, niin voidaan täälläkin alkaa keskustelemaan aseidenriisunnasta.

En muuten todellakaan ole mikään militaristi, enkä nauttinut varusmiesajastani. Toivottavasti ei ihan heti tarvii mennä kertaamaan. "

Tuossa Marko Tuomainen-ketjuun kirjoittamaani tekstiä, pienillä lisäyksillä palkka-armeijasta."

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Viestin lähetti Habby33
Itse tulen käymään armeijan, mutta myönnän etten sinne mieluusti menisi. En vain jaksa tuhlata 13 kuukautta pyyhkiessä mummojen perseitä vanhainkodilla.

Ja mitä tulee vankilaan menijöihin, niin sanonpa vain että he ainakin näyttävät seisovan mielipiteidensä takana. Kuinka monella teistä olisi kanttia mennä mielipiteesi takia vankilaan? Amerikoissa ne kai sanovat, että <i>They have balls</i>.

mummojen perseistä sen verran, että itselläni on nyt sivaria takana 12kk, enkä ole vielä nähnyt ainuttakaan mummon persettä.
työpäiväni kestävät sivarissa 7-16, josta aktiiviseen, varsinaiseen työntekoon menee päivästä riippuen noin 3-6 tuntia.
tottakai ymmärrän, että se varmaan vituttaa joitakin armeijan käyneitä, että voin tässä sivarin työpäivän aikana hengata jatkoajassa, mutta minkäs teet, kyllä näin olisi voinut valita meistä jokainen.

vankilaan menijöistä olen kanssasi täysin samaa mieltä.

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Viestin lähetti Luca
jukkavuorio:

"Mielestäni pari pointtia jotka on jo otettu esiinkin, ovat aika tärkeitä. Eli Suomella täytyy olla jo sijaintinsakin takia uskottava armeija. Palkka-armeija tulisi liian kalliiksi, ja se ei riittäisi puolustamaan maamme pitkää rajaviivaa. Lisäksi palkka-armeija saattaisikin sodassa vaihtaa puolta kun vihollinen tarjoaisi enemmän palkkaa. Ja pienet maat eivät tosiaan voi olla niitä jotka ensiksi luopuvat aseista. Kunhan isommat valtiot ovat luopuneet ydinaseistaan ja muista joita Suomella ei ole, niin voidaan täälläkin alkaa keskustelemaan aseidenriisunnasta.

olet aivan oikeassa, nämähän ne realiteetit ovat.
MUTTA, en haluakaan ajatella sivariasiaa vain suomen mittapuun mukaan, vaan globaalina ilmiönä.
mitä enemmän maailmalla on aseistakieltäytyjiä, sitä vähemmän on sotilaita, ja sitä vähemmän siis myös sotijia, ja sitä vähemmnä siis myös sotia?
meneekö näin? edes teoriassa?

tiesittekö, että venäjälläkin on nykyään mahdollista käydä siviilipalvelus?

ja entäs ne, jotka ovat käyneet initin ja sitä puolustavat, tehän olette vannoneet uskollisuuden valan sotilasvalaa vannoessanne myös suomen hallitukselle, muistatteko tarkan sanamuodon? eikö se käytännössä vie teiltä siitä hetkestä alkaen oikeuden arvostella suomen hallitusta? onko teidän mielestänne suomessa kaikki siis aivan absoluuttisen ihanasti?

Luca

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
jukkavuorio,

"kun lähetin pääesikuntaan ilmoituksen, jossa kerroin, että en aio tulla armeijaan, laitoin perusteluiksi, että "jonkun valtion täytyy uskaltaa aseeton aikakausi aloittaa". "

Eli tarkoitit että Suomi voisi olla se ensimmäinen maa. Mun mielestä Suomen armeija todellakin tarvitsee jokaisen asepalvelukseen kykenevän miehen, jo sen takia että armeijan kalusto on niin riittämätöntä verrattuna muihin maihin.

Venäjällä sivari? Sen haluaisin nähdä ihan paikan päällä että miten se systeemi toimii ja miten sivareihin suhtaudutaan. Siellä kun pojat piileskelee vuosia jossain mökissä ettei joutus armeijaan. Miksei ne siis mene sivariin?

En muista valaa ulkoa, mutta kyllä Suomessa on kaikilla sananvapaus ja kritiikki on takuulla aiheellistakin. Minä sain intissä koulutuksen sodanaikaiseen tehtävääni, ja tunnen että siitä koulutuksesta olisi hyötyä sodan syttyessä. Mitä sinä aiot tehdä jos sota syttyy? Uit Ruotsiin? Menet huoltojoukkoihin keittämään soppaa naisten kanssa?

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
JOS sota syttyisi, en tiedä mitä tekisin.
joillakin täällä näyttää olevan tietoa siitä, mitä sivarit tekevät sitten jos sota syttyy.
ehkä meille sitten valehdeltiin sivarikeskuksella, kun meille väitettiin, ettei siitä ole tehty mitään päätöstä. valtion virallinen kanta on siis käsittääkseni se, ettei kukaan tiedä, mitä sivareille tehdään.

mutta hei kuule, kyllä monet mun intin käyneet kaverit on sanoneet, että jos sota tulis, niin terve vaan, heidät tavoittaa puerto ricosta jos on jotain asiaa.
niin, että älä luule, että kaikki inttijätkät syöksyy heti maata puolustamaan ja sivarit ui ruotsiin homoilemaan, jos sota syttyy.

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sivareille..

..valkoinen lippu kouraan ja miinanpolkujoukkoihin. Kelpaisko tämmönen tehtävä?

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
jörn donner, eräs arvostetuimmista poliitikoistamme ja kulttuuripersoonistamme, eräs ensimmäisistä muista kun uskonnollisista syistä sivarin valinneista kertoo omasta lyhyeksi jääneestä armeija-ajastaan:
"ekana aamuna sinne tuli joku äijä huutamaan, että nyt saatana ylös kaikki alokkaat. minä käänsin kylkeä ja, ajattelin, että kyllä se siitä häipyy. sitten se haki siihen jonkun muka korkea-arvoisemman upseerin, joka alkoi vuorostaan huutamaan minulle. sanoin, että minua väsyttää ja aion nukkua vielä muutaman tunnin. upseeri huusi, että mitä alokas tarkoittaa. vastasin, että tarkoitan sitä, että aion kieltäytyä koko saatanan palveluksesta".

donner laitettiin vuodeksi työskentelemään porin sairaalaan, jossa hän kirjoitti kirjan "terveenä sairaalassa".

kaikille armeija ei sovi.
donner voi mielestänne olla löysä paska, mutta kiistatta hän on kuitenkin mies joka tekee työnsä ja hoitaa hommansa.

Viimeksi muokattu:

farsan

Jäsen
Suosikkijoukkue
LEIJONAT,Ässät, Djurgårdens .I.F. Teemu Selänne
käväisin siellä suomen laivastolippueessa palvellen nuoli-luokan moottoritykki(oikeastaan torpeedo) -veneellä ,mutku suomella ei silloin saanu olla torpeedoveneitä six "tykkivene"...

vuonna -78 ja kyllä niitä nipottajia oli alikessuissa sun kantakessuissakin.

toiset taas oli mitä parhaita kavereita,ja henki oli tosi rautainen!!

kuritaso oli aika rankka silloin,vaikka puntixella käytiinkin niin usein ku kävi.

muistuu mieleen kerran uudessakaupungissa oltiin vartiovuorossa pedattu dummy ja kapakassa oltaessa nähtiin ku kapiaiset kulman takaa säntää kohti rafkaa ilmiselvästi samoissa aikeissa ku meki eli kaljaa!!!

äkkiä kadulle ja toiseen suuntaan....:p

kyllä valtavia muistoja ja kokemuksia on tallella...

silloinhan seiskytluvulla oli vähä sellanen peace-meininki niin että ennen inttiä kyllä ajatteli hiukan sitä että meneekö vai ei mutta isoisä sai lopullisen päätöksen syntymään kerrottuaan olostaan panssarilaiva väinämöisellä ja loput on historiaa,,

niin että sinne vaan kasvatusta saamaan!!

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ehkä kannattaa muistaa että veteraanit oli armeijassa 60 vuotta sitten. Ja nykyisin se on erilainen paikka kuin esim. 70-luvulla. Ajat muuttuu, tavat muuttuu, myös intti muuttuu. Huvittaa vain tuo housuunp*skominen armeijaa käymättömillä. Kannattaa käydä ensin itse katsomassa ja sitten vasta valittaa.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Oma kantani

Itse kävin armeijan, vaikka olisin terveydellisistä syistä voinut jättää käymättä. Ajattelin, että kun kerran tuntuu siltä että voin sen käydä, niin miksi en kävisi. Jollain tavalla tunsin sen vain velvollisuudekseni. Ei siitä sen enempää.

Mielestäni se on jokaisen oma asia, meneekö armeijaan vai sivariin. Ihmisen leimaaminen jonkinlaiseksi vain sillä perusteella, onko sotilaspassia vai ei, on melkoisen ahdasmielistä. Motiiveja kumman tahansa käymiselle on niin monia.

Totaalikieltäytymistä en hyväksy. Joku tyyppi joskus melkein sylki kasvoilleni, kun en allekirjoittanut vetoomusta, jolla vaadittiin jonkun totaalin vapauttamista vankilasta. Kysyin, että eikö se hemmo tiennyt joutuvansa vankilaan, jolloin tämä nimien kerääjä räjähti. Toivottavasti hän voi nykyään paljon paremmin kuin silloin.

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Re: Oma kantani

Viestin lähetti Designer

Mielestäni se on jokaisen oma asia, meneekö armeijaan vai sivariin. Ihmisen leimaaminen jonkinlaiseksi vain sillä perusteella, onko sotilaspassia vai ei, on melkoisen ahdasmielistä. Motiiveja kumman tahansa käymiselle on niin monia.

täysin samaa mieltä.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Intissä ollessa me joskus keskustelimmekin tuvassa iltamyöhällä siitä, kuka jäisi odottamaan liikekannallepanoa Suomeen jos sota syttyisi ja kuka lähtisi pakoon. Siis huom. keskustelimme, eli ei se kaikille ollut/ole itsestäänselvyys jäädä puolustamaan maata tosipaikan tullen vaikka intin kävisikin. Ainakin yksi kaverini ilmoitti suoraan, että ei meinaa jäädä tänne, ja samainen kaveri on myös reservissä tänään että löytyy tätä ajatusmaailmaa intin käyneistäkin.

Seuraava kritiikki ei ole osoitettu nimimerkille Luca, vaikka tässä sivutaankin mielipidettäsi:

Olen myös kuullut tästä jukkavuorion mainitsemasta epäkohdasta, että sivareille ei olisi osoitettu mitään sodanajan tehtävää. Tämä on mielestäni suurin virhe tämän hetken systeemissä, virallisten tahojen on ihan turha yrittää sanoa että sotatilassa jokainen mies on tärkeä, jos Suomen mittavalle joukolle reservin siviilipalvelusmiehiä ei keksitä sopivia hommia poikkeustilaa varten. Kuten joku jo aikaisemminkin mainitsi, sivareista olisi taatusti huoltojoukoissa ym. suurta hyötyä varsinaisen sotimisen hoitavalle porukalle. Lottien työn tekijöistäkin voi tulla iso pula jos sota syttyy, ainakin jos katselee nykyajan teinityttöjä vaikka Helsingin kaduilla, kuinka paljon luulette heistä olevan tositilanteessa apua kenttäsairaaloissa ja muissa? :)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy