Sivari vai intti vai vankila vai vapautus? vai häh?

• 8 925
  • 77

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
jukkavuorio

"MUTTA, en haluakaan ajatella sivariasiaa vain suomen mittapuun mukaan, vaan globaalina ilmiönä."

Tunnet siis olevasi maailmankansalainen? Hienoa! Kysyit, meneekö homma niin edes teoriassa, että mitä vähemmän sotilaita, sitä vähemmän sotia. Taitaahan se niin mennä, siis TEORIASSA, käytäntö on vain toinen asia. Juuri tuo realismi saa minutkin kääntymään sille kannalle, että armeija on tarpeellinen pienelle maalle, eikä aseidenriisunta voi alkaa pienestä maasta, niin kaunista ja ylevää kuin se kieltämättä olisikin.

"tiesittekö, että venäjälläkin on nykyään mahdollista käydä siviilipalvelus?"

Jälleen, TEORIASSA kyllä, käytäntö on aivan toinen.

"ja entäs ne, jotka ovat käyneet initin ja sitä puolustavat, tehän olette vannoneet uskollisuuden valan sotilasvalaa vannoessanne myös suomen hallitukselle, muistatteko tarkan sanamuodon? eikö se käytännössä vie teiltä siitä hetkestä alkaen oikeuden arvostella suomen hallitusta? onko teidän mielestänne suomessa kaikki siis aivan absoluuttisen ihanasti?"

Minä olen sotilasvalassa vannonut puolustavani Suomen LAILLISEN hallituksen olemassaoloa kaikissa oloissa, mutta sellaista valaa en ole vannonut, missä kiellettäisiin kritisoimasta sitä.

Vielä palkka-armeijasta:

On varmasti niin, että palkka-armeija on sotilaallisessa käytössä ammattimaisempi reserviarmeijaan verrattuna, sehän on selvä. Mutta, edelleenkin perään sitä, mistä rahat saataisiin 300 000 - 400 000 miehen armeijaan, joka tarvitaan sodan aikana puolustamaan KOKO Suomea? Turha puhua, että "ehkä johonkin 100 000 mieheen rahat riittäisi". Ei niin vähäisellä määrällä pääse vielä alkuunkaan. Suomen puolustusbudjetti on noin 10 miljardia markkaa vuodessa, se on tiettävästi Länsi-Euroopan alhaisin. Esimerkiksi Ruotsi käyttää puolustusmenoihinsa vuosittain kolminkertaisen määrän rahaa. Ja kun kerran tällä markkamäärällä ei saada kunnolla ylläpidettyä edes nykyistä armeijaa ilman, että varuskuntia joudutaan karsimaan ja Hornetit pysyvät halleissaan, kuinka sillä maksettaiisiin palkka-armeijan sotilaiden palkat? Puolustusbudjettia tulisi roimasti korottaa ja siihen Suomella ei ole varaa. Samoin oudoksuttaa se malli, jossa esitetään varusmiesten koulutusajaksi paria kuukautta ja päällystö olisi kokonaisuudessaan palkattu. Mitä kouluttamattomalla ja yhdessä toimimiseen tottumattomalla miesmäärällä tehtäisiin sodan aikana? Tykinruuaksi se kelpaisi, ei mihinkään muuhun. Myöhäistä sotaan on varautua sodan jo sytyttyä, sotaan tulee varautua rauhan aikana, toisin sanoen koulutusta on pikkuisen myöhäistä aloittaa vasta siinä vaiheessa, kun vihollinen jo suorittaa ilmapommituksia pään päällä.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkennettakoon vielä, että tarkoitan edellisessä viestissäni luonnollisesti Länsi-Euroopalla ns. länsimaita Euroopassa.

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Re: jukkavuorio

Viestin lähetti Suomi-Salama
[B

Minä olen sotilasvalassa vannonut puolustavani Suomen LAILLISEN hallituksen olemassaoloa kaikissa oloissa, mutta sellaista valaa en ole vannonut, missä kiellettäisiin kritisoimasta sitä.

[/B]

tämä menee jo saivarteluksi minun puoleltani, myönnetään, mutta eikös kritisointikin tavallaan uhkaa sen olemassaoloa?

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Re: jukkavuorio

Viestin lähetti jukkavuorio

tämä menee jo saivarteluksi minun puoleltani, myönnetään, mutta eikös kritisointikin tavallaan uhkaa sen olemassaoloa?

Jos hallitus ei siedä kritiikkiä, ei voida puhua enää demokratiasta, johon kuuluu kiinteästi mm. sananvapaus. Vannoessani sotilasvalan lailliselle hallitukselle ja puolustaakseni sitä, tulee Suomen laillisen hallituksen olla säädettyjen lakiemme mukainen jotta se olisi laillinen ja lakimme taas kumpuavat demokratiasta. En minä mitään O.W.Kuusisen Terijoen hallituksen kaltaisia nukkehallituksia puolustaisikaan. Eihän tarvitse enää saivarrella?

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Re: Re: jukkavuorio

Kritiikki ei läheskään aina suoraan uhkaa kohdettaan. Kritiikki päinvastoin antaa kohteelleen tärkeää palautetta, jolloin se saattaa - oikein tulkittuna - vahvistaa kohteensa asemaa.

Tämä tarjoaa jo sellaiset jossittelun ja inttämisen mahdollisuudet, että taidan jo tässä vaiheessa sanoa, etten tule jatkossa kommentoimaan keskustelua aiheesta "onks kritiikki hyvä vai huono juttu". :cool:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
FourForty:

Jos haluaa Puerto Ricoon sodan ajaksi, niin soda syttyminen pitää aavistaa ennen kuin valtio sen aavistaa. Mikään kahnaus ei ala ilman ennakkomerkkejä, oli se sitten rajaneuvottelut tai tiedustelun avulla saatu tieto hyökkäyksestä. Kun uhka on suuri seuraa armeijan liikkeellekannallepano. Jos ei ilmottaudu yksikössään määräaikaan mennessä, niin hänestä laitetaan etsintä kuulutus. Rajatkin suljetaan tai laitetaan erityistilaan uhan koittaessa pienentäen karkuruuden mahdollisuuden. Jos kieltäytyjiä on paljon tietää mikä on kurinpalautuskeino (Se on teloitus lukekoon laissa mitä hyvänsä).

Suomi-Salama:

Olet oikeassa palkka-armeijan mahdottomuudesta. Siihen ei ole yksinkertaisesti varaa. Nyt ei ole varaa pitää päällystöä ja varumiehille pystytään maksamaan vain pieni korvaus, niin mistä saataisiin muka varat 300 000 - 400 000 kenttäarmeijaan? Onko päällystöä 10 000 henkeä ja varusmiehiä 30-40 tuhatta vuodessa, siis mistä varat kymmenkertaisiin puolustumenoihin. Verotusta ei voida korottaa, sillä se on jo maailman korkeimpia. Vai kuinka moni on valmis maksamaan 10% veroja vuodessa lisää? Tai jos se suoritetaan leikkauksina, niin mistä olette valmis karsimaan, koulutuksesta vai terveydenhuollosta?

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Re: Re: Re: jukkavuorio

Eihän tarvitse enää saivarrella?

ei tarvitse.

yhteenvetona tähänasti käydylle keskustelulle sanoisin, että minulle käy, jos joku menee armeijaan, menee sivariin tai menee vankilaan, kunhan osaa perustella itse eikä toistele vanhoja kaavoja. jos osoittaa miettineensä asiat loppun asti ja ottaneensa vaihtoehdot huomioon, uskon voivani luottaa kunkin yksilön oikeaksi valitsemaan tapaan toimia.

itse vielä 17-vuotiaana olin hyvinkin innokkaana menossa vapaaehtoisena armeijaan. kävin kuitenkin lukion loppuun ja päätin jatkaa opiskeluja, muun muassa siitä syystä, että halusin miettiä loppuun asti kantaani armeijasta ja sivarista.
lopulta, 22-vuotiaana olin tullut siihen pisteeseen, jossa osaksi massaa sulautuminen ei olisi mitenkään minulle sopinut. olin tehnyt töitä muutaman vuoden ajan freelancerina kirjoittaen ja puhuen, ja tottunut tuomaan itseni esille. kuinka olisin voinut enää vain ottaa käskyjä vastaan kyseenalaistamatta mitään, kun viimeiset vuodet olin opiskellut ja työskennellyt filosofian ja viestinnän parissa? niinpä olin omien ajatuskulkujeni pakottamana pakotettu valitsemaan sivarin.

ja vielä eräs asia, jota en vielä tähän mennessä ole tuonut esille. jokaisesta lapinjärven siviilipalvelusmiesten koulutuskeskukseen saapuvasta uudesta erästä sivareita noin 25-40% on käynyt armeijassa kokeilemassa, jotkut useita kuukausia.

farsan

Jäsen
Suosikkijoukkue
LEIJONAT,Ässät, Djurgårdens .I.F. Teemu Selänne
tietenkin ekonoomiset syyt voi ollla esteenä.
ruottissa armeija maxaa vuokrat ja laskuihin saa lykkäystä..

...jos jollakin on rahahuolia niin tietenkin ymmärrän ettei mene inttiin jos menee ihan konkkaan..

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Viestin lähetti kaibritt
tietenkin ekonoomiset syyt voi ollla esteenä.
ruottissa armeija maxaa vuokrat ja laskuihin saa lykkäystä..

...jos jollakin on rahahuolia niin tietenkin ymmärrän ettei mene inttiin jos menee ihan konkkaan..

kuulepas, kyllä SUOMESSAKIN valtio (kela) maksaa varusmiesten ja sivareiden vuokrat, kun ymmärtää hakea sotilasavustusta.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Irtohuomioita.

Jos joku puhuu kaikkien sotaveteraanien suulla ja kertoo että kyllä heitä hävettää/hävettäisi katsoa sivaria, kusee hän sotaveteraanien päälle pitäen heitä aivottomina idiootteina joiden ajatusmaailma on/oli identtinen.

Jos Suomi olisi hävinnyt toisen/molemmat sotansa Neuvostoliittoa vastaan, ei täällä olisi tarvinnut viiteenkymmeneen vuoteen paljon roikkotukka-korvakoru-sivareita tsiigailla. Hassua että ne jotka kuvittelevat oikeudekseen tietää mikä kaikkien veteraanien ajatusmaailma pitää/piti sisällään, toivovatkin itseasiassa että täällä vallitsisi neuvostoliittotyylinen fasismi, jossa kyllä oikea tukan pituus jne. olisi tarkasti kaikkien tiedossa. Hiukka ristiriitaista joo, kenen puolella sitä oikein ollaan?

Yleensäkään kenenkään joka on myöhemmin syntynyt ei pitäisi omia sotaveteraaneja ja heidän 'aatteitaan' itselleen. Tietämättään, tai miksei myös tietäen, ihminen silloinkin syyllistyy veteraanien halveksimiseen ja aliarvioimiseen. Kyllä siihenkin ryhmään aika monenlaista hiihtäjää mahtuu/mahtui. Sen takiahan sitä mm. niin pirusti tapeltiin että ihmisellä olisi oikeus valita itse suunta elämälleen. Sotiminen on myös ollut sevverta vittumaista touhua että kenenkään joka ei sitä ole itse kokenut, ei pitäisi kuvitella itsestään niin suuria että rupeaa rinnastamaan sotaveteraaneja itseensä ja omaan aatemaailmaansa ja toimiinsa, kyllä sevverta pitäisi kunnioitusta isiämme ja isoisiämme kohtaan löytyä. Jos ei tätä tajua, en voi tai halua tämän enempää yrittää häntä auttaa.

Palkka-armeijasta, lähinnä Suomi-Salamalle, sen verran että kyllähän Suomessa ollaan luopumassa ajatuksesta puolustaa koko valtakunnan aluetta. Varuskuntia puretaan, maamiinoista luovutaan ja armeijan asehankinnatkin, esim. helikopterit, viittaavat siihen suuntaan. Pääkaupunkiseutu on ykkösaluetta, täällä sijaitsevat ennenkaikkea mediat, joiden arvo on mahdollisessa nykysodassa korvaamaton. Mitä järkeä on uhrata kymmeniä tuhansia miehiä jonkun tiettömän ja 'asumattoman' korvenpätkän suojeluun jossain Kainuussa. Tylyä tekstiä, mutta taloudellista ja realistista. Potentiaalinen ensimmäinen puolustuslinja voisi olla jossain Pähkinäsaaren rauhan -, tai Punaisen ja Valkoisen Suomen rajan paikkeilla. Siis siinä tapauksessa että vihollinen tulee idästä. Kyllä riittävän iso palkka-armeija kyetään laittamaan pystyyn nykyisilläkin resursseilla. Ei nykyisen varuskuntakannankaan ylläpito aivan ilmaista ole.

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Re: Irtohuomioita.

Viestin lähetti Lapanen

Jos Suomi olisi hävinnyt toisen/molemmat sotansa Neuvostoliittoa vastaan, ei täällä olisi tarvinnut viiteenkymmeneen vuoteen paljon roikkotukka-korvakoru-sivareita tsiigailla.

siis häh? kuinka niin "jos suomi olisi hävinnyt"??
suomihan HÄVISI sekä talvi-, että jatkosodan.
onkos jäänyt historia lukematta?

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Vaurio

Mitä, etkö ole kuullut sankarillisista torjuntavoitoista mitään, häh? Eikös näistä puhuttu 'Kansa taisteli - miehet kertovat' lehdessä jo 80-luvulla. Nykyään sen myöntää jo sosialistinenkin tieremies että Neukuilla oli hyvin vähän motivaatiota vallata Suomea rasittavan Jatkosodan päätteeksi, miehiä tarvittiin muualla. Mitä sää oikein luet, jotain kommaripropagandaa vai? Epäisänmaallinen sikiö! Saunan taakse tuollaiset epälijät.

No, vakavasti, ehkä minun todella pitäisi editoida juttuani ja muotoilla sitä hieman toisin. Toisaalta kyllähän perimmäisen ajatuksen tyhmempikin ymmärtää, ja jos ei pilkkuun pieremistä järkevämpiä vasta-argumentteja löydy, niin voin olla tyytyväinen.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lapanen

"Palkka-armeijasta, lähinnä Suomi-Salamalle, sen verran että kyllähän Suomessa ollaan luopumassa ajatuksesta puolustaa koko valtakunnan aluetta."

Missä näin on sanottu? Tuore hallituksen puolustuspoliittinen selonteko eduskunnalle lähtee yksiselitteisesti siitä, että alueellisesta puolustusjärjestelmästä ei luovuta.

"Varuskuntia puretaan,"

Varuskuntien lakkauttaminen ei ole sotilasstrategiselta kannalta mitenkään tärkeää vaan enemmänkin siinä on kysymys aluepolitiikasta ja puolustusvoimien rahansäästöstä. Kyllä liikekannallepano saadaan tarvittaessa suoritettua ilmankin, että jokaisessa maan kolkassa on oma varuskuntansa. Periaatteessa olisi melkeinpä sama, vaikka kaikki varusmiehet koulutettaisiin yhdessä paikassa.

"maamiinoista luovutaan ja armeijan asehankinnatkin, esim. helikopterit, viittaavat siihen suuntaan."

Suomi ei ole edelleenkään ratifioinut Ottawan jalkaväkimiinat kieltävää sopimusta. Senkin aika tulee, otaksun niin, mutta juuri muun muassa sitä varten ollaan hankkimassakin korvaavia asejärjestelmiä. Suomen sodan ajan puolustusvoimien miesmäärän pudottaminen sadallatuhannella miehellä ja kaluston muuttaminen kohti parempaa liikkumiskykyä on seurausta sodan kuvan muuttumisesta. Nykyinen sodankäynti ei ole entisenlaista poteroissa kykkimistä vaan hyvin liikkuvaa, jossa määrän sijaan laatu ratkaisee. Tietenkin riittävä miesmäärä tulee olla ja se on Suomessa arvioitu noin 400 000 mieheksi.

"Pääkaupunkiseutu on ykkösaluetta, täällä sijaitsevat ennenkaikkea mediat, joiden arvo on mahdollisessa nykysodassa korvaamaton."

Luonnollisesti pääkaupunkiseutu on strategisesti merkittävintä aluetta.

"Mitä järkeä on uhrata kymmeniä tuhansia miehiä jonkun tiettömän ja 'asumattoman' korvenpätkän suojeluun jossain Kainuussa."

Voin kysyä, mistä paperin raaka-aine saadaan, mistä pöytään maitoa ja leipää jne.? Asfalttiviidakostako? Miksi pääkaupunkilaiset lähtevät joukolla joka jumalan juhlapyhä muualle Suomeen ja miksi heillä on kesämökkejä rauhallisten järvien rannoilla? Siinä sinulle järkeä puolustaa koko Suomea.

"Potentiaalinen ensimmäinen puolustuslinja voisi olla jossain Pähkinäsaaren rauhan -, tai Punaisen ja Valkoisen Suomen rajan paikkeilla."

Suomen puolustusratkaisu perustuu siihen, että vihollinen päästetään syvälle oman alueen sisään sivuilta kuluttaen, mutta strategisesti tärkeät kohteet pitäen. Lopulta vihollinen tuhotaan yhteistoiminnallisilla vastahyökkäyksillä. Tässä ratkaisussa ei siis ole mitään selkeitä rintamalinjoja, kuten esimerkiksi viime sodissa.

"Kyllä riittävän iso palkka-armeija kyetään laittamaan pystyyn nykyisilläkin resursseilla."

Minulla ei sinällään ole palkka-armeijaa vastaan, mutta pidän sitä taloudellisesti täysin mahdottomana ratkaisuna Suomelle, koska sen tulisi olla niin iso, että sillä olisi jotain uskottavuuttakin.

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
Re: Re: Irtohuomioita.

siis häh? kuinka niin "jos suomi olisi hävinnyt"??
suomihan HÄVISI sekä talvi-, että jatkosodan.
onkos jäänyt historia lukematta?

Eikös Suomi kuitenkin jotenkin voittanut, kun nyt on ONNEKSI vapaa maa. Ainakin jotenkin vapaa. Kunnialla ainakin Isovanhempamme taistelivat. Kiitos siitä heille. Joidenkin alueiden luovuttaminen oli pieni hinta muun maan vapaudesta. Vai olisiko kiva olla nykyisen Venäjän vallan alla. Eipä tietenkään.

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
SF Army

Omasta puolestani tahdon sanoa seuraavaa,itse koin olevani velkaa isien isille heidän taisteluistaan isänmaan hyväksi.Oli hyvin pieni uhraus minulta viettää 11kuukautta intissä,missä ruuat tuli ajallaan ja ei tarvinnut henkensä puolesta pelätä.

Poikapuoleni käväisi tässä vuosi takaperin intissä,perkele lippuvalan jälkeen tämä Close Combat friikki jätti armeijan kesken.Minä en jumalauta puhunut hänelle n.kahteen kuukauteen,jos lippuvalan annat Isänmaalle se ei todellakaan ole mikään sudenpentujen vala.

Sitten täällä himassa kyllä pelaillaan kaikenmaailman sotapelejä,mutta kun joku sinulle intissä vähän huutaa,niin ei hyvä,äkkiä takaisin äidin luo,missä on lämmintä ja ei tarvitse itse tehdä mitään.

MISSÄ ON MORAALI NYKYAJAN NUORET????

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Re: Re: Irtohuomioita.

Viestin lähetti Clark Kent

Joidenkin alueiden luovuttaminen oli pieni hinta muun maan vapaudesta.

Karjalaiset sukujuuret omaavana en voi olla kommentoimatta tuota. Minusta ei todellakaan voida puhua pienestä hinnasta, kun 500 000 ihmistä joutuu jättämään kotinsa ja kaiken kiinteän omaisuutensa. Sinne jäi metsät ja pellot, tehtaat ja kaupungit, kaivokset ja kosket, aivan kaikki. Ei ollut pieni hinta, kun lisätään vielä sodissa kaatuneet, haavoittuneet, kadonneet, invalidisoituneet, sotakorvaukset ja ennen kaikkea henkinen kärsimys.

Jukkavuorio ;

"kun lähetin pääesikuntaan ilmoituksen, jossa kerroin, että en aio tulla armeijaan, laitoin perusteluiksi, että "jonkun valtion täytyy uskaltaa aseeton aikakausi aloittaa". "

Nämä valtiot ovat ajan myötä aina "sulautuneet" muihin valtioihin.

Tällä logiikalla et kai sitten maksa verojakaan. Tai mitä sitä pysähtyä punaisin valoihin vaan sen takia että joku on niin määrännyt, täytyyhän jonkun olla "isomuna" ja uskaltaa olla eri mieltä.

Joo, armeijassa joutuu tekemään lapsellisia juttuja vaan sen takia että joku käskee. Niin ? Jos herralla/rouvalla on itsetunto ym kohdallaan niin ei ota hernettä nenään ja tekee mitä käskätään. Vai onko "nöyryytys" niin kova että ei pysty nielemään vitutusta.

Lopuksi vähän uutta verta ja vauhtia tähänkin keskusteluun ;

Minä kävin Intin juuri siksi miksi oletan sen yleensä olevan olemassa. Jos joku tulee tänne ase kourassa niin osaan ottaa hänet vastaan niinkuin siinä tilanteessa pitää. Enkä todellakaan tarkoita toisen posken kääntämistä.

Vähän kyllä mietityttää myös se että jos ei "kestä" armeijassa pientä tahti marssia niin miten sitä kestää nykyajan työelämässä.

Simputus - olen ollut naimisissa n. 3 vuotta ja sinä aikana minua on simputettu ainakin 6 x enemmän kun 11kk aikana armeijassa

:D

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joku täällä mainitsikin jehovat ja ahvenanmaalaiset. Hassua kun helluntailaiset, baptistit ynnä muut vapaisiin suuntiin kuuluvat joutuvat käymään palveluksen normaalisti. Ja onhan luterilaisetkin yksi kristinuskon haaroista, joten inttiin ainoastaan siviilirekisteriin kuuluvat poijjaat, joilla ei ole todisteita kuulumisesta mihinkään lahkoon tai lohkoon...;)

No joo... itse kävin intin (aseettomana), vaikka olenkin hihhulibaptisti. Armeijan ensisijainen tehtävä on opettaa tappamaan, mikä on vakaumustani vastaan, sen vuoksi aseeton. Sivari ei tullut edes mieleenikään, mutta jokainen tehköön valintansa kuten haluaa. Kaveripiirini koostuu pääasiassa normaalisti palveluksen suorittaneista, mutta mukaan mahtuu myös muutama siviilipalveluksen suorittanut yksilö, enkä ole huomannut että he olisivat sen häiriintyneempiä kuin me intin kokeneetkaan (tämä pätee myös toisinpäin, uskoisin...).

Minulla ei ole mitään totaalikieltäytyjiä vastaan ihmisinä, mutta kuten Suomi-Salama sanoikin, kansalaisilla on velvollisuuksia myös valtion suhteen, eikä vain päinvastoin.

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
Re: Re: Re: Re: Irtohuomioita.

Karjalaiset sukujuuret omaavana en voi olla kommentoimatta tuota. Minusta ei todellakaan voida puhua pienestä hinnasta, kun 500 000 ihmistä joutuu jättämään kotinsa ja kaiken kiinteän omaisuutensa. Sinne jäi metsät ja pellot, tehtaat ja kaupungit, kaivokset ja kosket, aivan kaikki. Ei ollut pieni hinta, kun lisätään vielä sodissa kaatuneet, haavoittuneet, kadonneet, invalidisoituneet, sotakorvaukset ja ennen kaikkea henkinen kärsimys.

Ok, hinta oli kova, mutta ei kuitenkaan niin kova ettei jouduttu punalipun alle koko maa. Sehän olisi ollut aika lailla suurempi asia. Ei ole sellaista sotaa, missä ei jokin/joku kärsisi.

Otsikon aiheeseen kommentoin sen, että olen käynyt armeijan ja se on ohi. Kyllähän maatansa pitää osata puolustaa tarpeen tullen. Toivottavasti sellaista tilannetta ei kuitenkaan koskaan tule. En ymmärrä näitä "Joonas Hytösiä" jotka karttavat armeijaa, selkärangattomia vastuun karttajia sanon ma.

farsan

Jäsen
Suosikkijoukkue
LEIJONAT,Ässät, Djurgårdens .I.F. Teemu Selänne
hyvä pojat!!!ja tytötki...

hyvää ja asiallista kannanottoa!! tästä tuli hyvä aihe

Mmmm funteeraampa muuttaa nimimerkkiäni tuosta mun ja muijan yhteenkirjoitetusta hotmail osotteen alusta nimimerkiksi;

ISÄMMAAN PUOLESTA!!!;)

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Näin on Satunnainen Matkailija

Ihmettelen tätä ruikutusta siitä, miten hirveätä se on jos joku käskee. Eihän mua saisi käskeä. Mun on saatava tehdä niin kuin itse haluan. Voi elämän kevät sentään. Hirveätä, mutta ei todellakaan mitään siihen verrattuna, mitä naimisissa ollessa saa kestää.

Onneksi maanpuolustushenki on tässä maassa keskimäärin kuitenkin erittäin korkealla, ellei jopa noussut viime aikoina. Riittävä määrä nuoria astuu palvelukseen jokaisessa saapumiserässä.

Suurempi huoli on nuorten varusmiesten aivan paska fyysinen kunto. Luulenkin, että tämä on monille eräs syy jurputtaa koko instituutiosta, koska pelätään, että ei pysytä marsseilla mukana tai että saadaan sydäri kesken tetsarien.

Toisaalta muutama täällä on myös urputtanut ennen niin hyvän fyysisen kunnon romahtavan intissä. Näin voi tosiaan käydä. Mutta se on täysin itsestä kiinni eikä missään tapauksessa intin vika. Ei kukaan kiellä vapaa-aikana käymästä lenkillä tai harrastamasta muuta liikuntaa. Me esimerkiksi pelattiin aikanaan lentistä tai fudista usein viikonloput jos oltiin kiinni. Iltaisin tuli juostua eräskin kilsa. Hyvä kunto auttaa ihmeesti vitutukseen, joka intissä vääjäämättä välillä iskee.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Finnish-Flash

Kyllä trendi on selvästi pois koko alueen puolustamisesta. Ei tuollaisia päätöksiä napista kääntämällä tehdä vaan hallitusti ja kansaa säikäyttämättä. Mitä hiton järkeä on sanoa savolaiselle suoraan että Savon takia ei sitten pahemmin aikaa ja tupakkia haaskata.

Maamiinoista muuten tullaan luopumaan, uso miuta. Jos et usko niin ei ainakaan väitellä enää tästä asiasta, tai - no mitevvaa.

Mahdollisessa nykysodassa eivät päde samat opit kuin kuusikymmentä vuotta sitten. Sillä että minullakin on mökki keski-Suomessa ei myöskään ole hevon helkutin merkitystä Suomen puolustuksen kannalta. JA MIKÄ TÄRKEINTÄ: Suomen puolustuksen linjanvedot tullaan tulevaisuudessa yhä enenevässä määrin vetämään Brysselissä, WEU:n ja(/=) Naton päämajoissa. Ehkäpä he suunnittelevat kuskaavansa Töölööseen viljaa Skånesta.

Miksi muuten aina pidetään Venäjää itsestäänselvänä vihollisena? Hyökkäyshän voi tulla mistäpäin itää tahansa.

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Re: Näin on Satunnainen Matkailija

Viestin lähetti Vakio

Suurempi huoli on nuorten varusmiesten aivan paska fyysinen kunto. Luulenkin, että tämä on monille eräs syy jurputtaa koko instituutiosta, koska pelätään, että ei pysytä marsseilla mukana tai että saadaan sydäri kesken tetsarien.

joo, voi olla että joku valittaa sen takia.
sivarikeskuksella sivareille ei ole MITÄÄN pakollista liikuntaa.
itselleni ei tämmöinen elämä oikein sovi, joten kävin JOKA ilta juoksulenkillä tai pelaamassa fudista, joskus kumpaakin.

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Re: Finnish-Flash

Viestin lähetti Lapanen

Miksi muuten aina pidetään Venäjää itsestäänselvänä vihollisena? Hyökkäyshän voi tulla mistäpäin itää tahansa.

joo, kyllä se mun mielestä oli myös HIEMAN yllättävää, kun tässä kuukauden sisään norjalaiset paljastivat vanhoja asiakirjojaan, joista selvisi mm. heidän valmiiksi hiottu HYÖKKÄYSsuunnitelmansa suomea vastaan joskus 60-luvulla.
että norjalaiset....huh huh!
niin, että kai se voi tulla mistä suunnasta vaan.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lapanen

"Kyllä trendi on selvästi pois koko alueen puolustamisesta. Ei tuollaisia päätöksiä napista kääntämällä tehdä vaan hallitusti ja kansaa säikäyttämättä."

Sitä en kiistäkään, etteikö koko alueen puolustaminen (Lappi, Kainuu) tule muodostumaan jatkossa entistä vaikeammaksi jo senkin takia, että noilla seudulla ei kohta asu ketään, jolloin etelän poikain motivoiminen taistelemaan vieraiden alueiden puolesta on hankalaa, ehkä voimakkaan urbanisoitumisen vuoksi ei aina osata ajatella sitäkään, mistä se paperi ja leipä todellakin tulee.

Mutta minulla ei ole mitään syytä olla uskomatta siihen, etteikö maan todellinen kanta tässä asiassa ole se, että puolustuksemme perustuu alueelliseen puolustukseen. Se on jo pelkästään puolustusstrategiamme kannalta välttämätöntä, viittaan siis jo aiemmin mainitsemaani malliin, miten hyökkääjä otetaan vastaan. Tarvitaan syvyyttä. Lisäksi erityisesti Lappi on strategiselta kannalta merkittävää aluetta, NATO:n ja Venäjän välissä. Jos Suomi liittyy NATOon, alueen merkitys korostuu entisestään.

"Maamiinoista muuten tullaan luopumaan, uso miuta. Jos et usko niin ei ainakaan väitellä enää tästä asiasta, tai - no mitevvaa."

Uskonhan minä tuon, olen täsmälleen samaa mieltä, johan sanoin.
Puhukaamme kuitenkin epäselvyyksiä välttääksemme jalkaväkimiinoista. Panssarimiinatkin ovat maamiinoja, mutta ei niitä ole kukaan kieltämässä, tosin panssarimiinojen raivaamisen hankaloittamiseksi jalkaväkimiinoja juuri käytetään muun muassa.

"Sillä että minullakin on mökki keski-Suomessa ei myöskään ole hevon helkutin merkitystä Suomen puolustuksen kannalta."

Kutsuppakin minut joskus mökillesi saunomaan niin keskustellaan tuosta aiheesta siinä saunan verannalla huurteinen käsissä lisää. :)

JA MIKÄ TÄRKEINTÄ: Suomen puolustuksen linjanvedot tullaan tulevaisuudessa yhä enenevässä määrin vetämään Brysselissä, WEU:n ja(/=) Naton päämajoissa. Ehkäpä he suunnittelevat kuskaavansa Töölööseen viljaa Skånesta.

Mikäli luovumme sotilaallisesta liittoutumattomuudestamme, Suomen strateginen merkitys nähdään NATO:ssa ja WEU:ssa aivan toisessa valossa kuin tänään ja sitä kautta puolustuksemme päinvastoin korostuu kuin heikentyy. Täytyy myös muistaa, että liittoutuneellakin maalla on omat asevoimansa, jotka on tarkoitettu ensisijaisesti oman maan puolustamiseen. Esimerkiksi Suomen tapauksessa sotilaallinen liittoutuminen hyödyttäisi eniten ilma-ja meripuolustusta, mutta maavoimien osalta varmin puolustaja Suomessa on Suomen puolustusvoimien maavoimat.

"Miksi muuten aina pidetään Venäjää itsestäänselvänä vihollisena? Hyökkäyshän voi tulla mistäpäin itää tahansa.!

Voi tulla. Eikä hyökkäyksen tarvitse välttämättä olla mikään valtiollinen konflikti. Tutkija Arto Nokkala puhuu "arvaamattomista selkkauksista", joilla hän tarkoittaa esimerkiksi terroristien aiheuttamaa uhkaa Suomen valtiolle tai mille valtiolle tahansa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy