Olen nyt lukenut tuon Aamulehden jutun ja se viittaa artikkeliin, jonka sisältö on minulle ennaltaan tuttu. Kyse on siis norjalaisesta pakastekalasta, joka siis väijyy fileenä tai kalapuikkoja tms. pakastealtaassa tai minä vastaavana tahansa. Mitään muuta eroa ei ole venäläiseen pakastekalaan kuin se, että venäläinen pakastekala on usein ryöstökalastettua mafian toimesta yli kiintiöiden ja kaikki kalateollisuusputiikit kuten Findus ja kumppanit käyttävät sekä norjalaista että venäläistä Jäämeren fisua. Televisiodokumentissa tuli hyvin esille se, että mafiafisua päätyy jokaiseen tehtaaseen.
Tuorekalan tilanne on eri. Se joudutaan kuljettamaan lentorahtina, jos pitkiä matkoja pitää viedä. Se on sinänsä kannattavaa yhteen suuntaan, mutta ei kahteen eli vaikka haluttaisiin ennen kauppaa erottaa fileet niin ei sitä missään Thaimaassa kannata tehdä. Toki paljon on sellaista kalaa, missä fileoiminen tapahtuu vasta kaupassa.
Tosin tuorekalassakin on ongelmansa, jos se myydään halvalla. Mm. Charles Fishman ottaa esille kirjassaan The Wal-Mart Effect tilanteen, mikä on syntynyt, kun kalaa on alettu myymään halvalla. Aiemmin lohi oli USA:ssa kallista ja sitä sai vain tiettyyn vuodenaikaan. Sitten sitä alettiin lennättää lentorahtina. Ongelmaksi asti se on tullut, kun jonnekin alueille on laitettu valtavasti kalankasvatuslaitoksia, mikä vaikuttaa veden rehevöitymiseen. Esim. Chilessä tuhannet maanviljelijät ja kalastajat ovat nykyään kalankasvatusmestoissa duunissa ja siellä kasvatetaan Atlantin lohta, joka ei edes normaalisti elä sillä alueella. Se, että kala on halpaa niin se pitää myöskin tuottaa halvalla, mutta toisaalta joku maa, joka sitä alkaa suuressa mittakaavassa kasvattaa niin siitä tulee toisaalta heille erittäin tärkeä vientituote.
Raadollisempi esimerkki on Niilin ahven. Joku aika sitten tuli siitä dokumentti. Britit istuttivat sitä jonnekin altaisiin, mutta lopulta se päätyi Viktoriajärveen, mistä se söi kaikki muut kalat sukupuuttoon. Nyt paikalliset kalastavat ihan kybällä niitä kaloja, mutta kun ne on käsitelty fileiksi, ts. päät ja ruoto irroitettu niin sen jälkeen ne menevät pääasiassa lentorahtina Venäjälle. Vanhat kuljetuskoneet kuskaavat niitä. Saattavat tuoda neuvostoaseita Afrikkaan ja viedä kalaa toiseen suuntaan. Lopputulos on se, että paikalliset syövät pääasiassa kalanpäitä ruoakseen, vaikka järvessä olisi kalaa vaikka millä mitalla, mutta se menee kaikki vientiin.