Silloin harvoin, kun ketuttaa...

  • 888 191
  • 5 354

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
3 vs 3 on sellaista pipolätkää ja yksilötaito pääsee esille. Vetoaa varmasti nuoriin katsojiin. En ihmetteli, jos esim P-Amerikassa mentäisiin enemmän tuohon suuntaan. Suomessa jääkiekon asema on vahva ja trappi-kiekko kelpaa. Silti asema saattaa muuttua tulevaisuudessa, nuoria katsojia ei halleissa liikaa ole. He katsovat Änäristä niitä kikkoja ja tähtiloistoa.
 

sir jusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Montreal Canadiens
3 vs 3 on sellaista pipolätkää ja yksilötaito pääsee esille. Vetoaa varmasti nuoriin katsojiin. En ihmetteli, jos esim P-Amerikassa mentäisiin enemmän tuohon suuntaan. Suomessa jääkiekon asema on vahva ja trappi-kiekko kelpaa. Silti asema saattaa muuttua tulevaisuudessa, nuoria katsojia ei halleissa liikaa ole. He katsovat Änäristä niitä kikkoja ja tähtiloistoa.
OK ainakin yhdelle vanhemmallekin katsojalle (60+). 60 minuutin trapin jälkeen edes muutama minuutti erilaista lätkää.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Toivottavasti tuo trap-kiekko poistuu samalla, kun tietyt valmentajat lopettavat tai siirtyvät muualle.

Toki aina voidaan sitten keskustella, että minkälaisia pelaajia saa milläkin rahalla. Voitosta kun pelataan, niin trap saattaa olla helpompi tapa saavuttaa tulosta. Eihän Virran kiekkokaan sitten toiminut Lappeenrannassa, koska materiaali oli mitä oli. Mutta eivät menneet trappiinkaan. Tai materiaali oli ainakin yksi syy heikkoon menestykseen Virran konseptilla.

Rikkaammilla on varaa ostaa laadukkaampia pelaajia.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Toivottavasti tuo trap-kiekko poistuu samalla, kun tietyt valmentajat lopettavat tai siirtyvät muualle.

Toki aina voidaan sitten keskustella, että minkälaisia pelaajia saa milläkin rahalla. Voitosta kun pelataan, niin trap saattaa olla helpompi tapa saavuttaa tulosta. Eihän Virran kiekkokaan sitten toiminut Lappeenrannassa, koska materiaali oli mitä oli. Mutta eivät menneet trappiinkaan. Tai materiaali oli ainakin yksi syy heikkoon menestykseen Virran konseptilla.

Rikkaammilla on varaa ostaa laadukkaampia pelaajia.
Ei se RD:n kiekkokaan hyvin ole toiminut Lukosta lähdön jälkeen, eikä tukkaJukan kiekko vielä ole Jyväskylässä lähtenyt kunnolla käyntiin. Vieläkin näen että träppia vastaan on kaksi erittäin hyvää vaihtoehtoa, toinen on totaalinen kiekkokontrolli, jossa haetaan viivelähtöjä niin monta kertaa uudestaan että saadaan vauhtieron turvin selkeä etu vastustajaan ja toinen on sitten suoraviivaisempi tapa, eli haetaan vauhtiero, toimitetaan kiekko päätyyn ja voitetaan päätykiekko. Eli pitkälti Virran ja Virtasen pelitavat. Mielestäni pelin pitää perustua noihin asioihin, jotta sitä pystytään pelaamaan tarpeeksi laadukkaasti myös pleijareissa, eli siihen ei mielestäni voi niin helposti vaihtaa kesken kautta. Materiaalin pitää myös olla riittävää että kiekko saadaan toimitettua riittävästi eteenpäin, muuten hyökkääjät menevät vauhdilla väärään suuntaan ja vastustajalla aukeaa ylivoimahyökkäys.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ymmärrä miten joku voi haluta matsin päättyvän ennemmin tasan kuin tappioon tai voittoon. Onneksi olen sitä ikäluokkaa, että niin hirveästi ei vielä tullut tuohon aikaan jäähallilla vietettyä, kun pelit päättyi tasan. Miten semmosella fiiliksellä voi lähteä matsista, kun kumpikaan ei oikein juhli. Tai no varmaan porilaiset juhlis tasuriakin ja se toisaalta vituttais, et miten joktut voi olla niin apinoita.

Kuvitelkaa matsi, joka päättyy 0-0. Ei se tietysti rankkareilla siitä juuri parempaa enää tee, mutta kyllä se pieni lohdutus siihen sontaan on.

Rankkarit ja 3vs3 on ihan yhtä paljon taidosta kiinni kuin 5vs5 tai 4vs4. Parempi lähtee kaukalosta voittajana. Jos ei 65 minuuttiin saada ensin 60min 5vs5 ja 5min 3vs3 ratkaisua, niin ei voi mitenkään sanoa rankkareilla voittaneen olleen huonompi. Sen verran tuossa on ollut aikaa ratkaista, että kyllä sen eron pitää tulla taulullekin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ymmärrä miten joku voi haluta matsin päättyvän ennemmin tasan kuin tappioon tai voittoon. Onneksi olen sitä ikäluokkaa, että niin hirveästi ei vielä tullut tuohon aikaan jäähallilla vietettyä, kun pelit päättyi tasan. Miten semmosella fiiliksellä voi lähteä matsista, kun kumpikaan ei oikein juhli. Tai no varmaan porilaiset juhlis tasuriakin ja se toisaalta vituttais, et miten joktut voi olla niin apinoita.

Kuvitelkaa matsi, joka päättyy 0-0. Ei se tietysti rankkareilla siitä juuri parempaa enää tee, mutta kyllä se pieni lohdutus siihen sontaan on.

Rankkarit ja 3vs3 on ihan yhtä paljon taidosta kiinni kuin 5vs5 tai 4vs4. Parempi lähtee kaukalosta voittajana. Jos ei 65 minuuttiin saada ensin 60min 5vs5 ja 5min 3vs3 ratkaisua, niin ei voi mitenkään sanoa rankkareilla voittaneen olleen huonompi. Sen verran tuossa on ollut aikaa ratkaista, että kyllä sen eron pitää tulla taulullekin.
Hassua, olen lähes täsmälleen päinvastaista mieltä. Tasapeli oli aivan oma fiiliksensä. Ei hieno eikä huono, ja selvästi eri kuin jalkapallon tasuri.
3vs3 jatkoaika on ehdottomasti pelin vähiten mielenkiintoisin osuus. Oikeastaan telkkarin voisi laittaa siinä kohtaa kiinni, tai paikan päältä lähteä autolle. Rankkarit vielä sitten sen ankeuden huipentuma.
Minua ei oikeasti kiinnosta, jos joku on hyvä ampumaan rankkareita, sillä ei ole seurajääkiekossa mitään merkitystä.
3vs3 pelissä eniten häiritsee tietysti se passiivisuus ja virheitten välttely, huipentumana palauttelu keskialueelle ja vittusaatana välillä maalivahdillekin. Olisi edes 4vs4, mutta mieluiten tietysti 5vs5, koska jääkiekko on parhaimmillaan sellaisena. Lajin pitäisi olla siitä ylpeä eikä kusta brändin päälle. En ymmärrä miksi jatkoajalla pitää lähteä tuotetta huonontamaan.

Vanhan pistelaskun aikaankaan jatkoaika ei mitään ihmeellista tarjonnut (vain jääkiekkoa, sori siitä), mutta oli siinä sentään vaaran tunnetta ja ne harvat kerrat kun joku Tambijevs löi kiekon pussiin ja molemmat pisteet jäi Raumalle, niin olihan se nyt aivan jotain muuta kuin 3 vs 3 säälilisäkikkapiste.

Edit: Lukekaa nyt noita sanamuotojakin. "Lukko iski Ässille äkkikuoleman" tai "Tambijevs iski Ässät manan majoille" Olisiko Eepin paras lahja ollut joku rankkarivoitto ja pistejako. No ei.


 
Viimeksi muokattu:

Vasenpaitsio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hassua, olen lähes täsmälleen päinvastaista mieltä. Tasapeli oli aivan oma fiiliksensä. Ei hieno eikä huono, ja selvästi eri kuin jalkapallon tasuri.
3vs3 jatkoaika on ehdottomasti pelin vähiten mielenkiintoisin osuus. Oikeastaan telkkarin voisi laittaa siinä kohtaa kiinni, tai paikan päältä lähteä autolle. Rankkarit vielä sitten sen ankeuden huipentuma.
Minua ei oikeasti kiinnosta, jos joku on hyvä ampumaan rankkareita, sillä ei ole seurajääkiekossa mitään merkitystä.
3vs3 pelissä eniten häiritsee tietysti se passiivisuus ja virheitten välttely, huipentumana palauttelu keskialueelle ja vittusaatana välillä maalivahdillekin. Olisi edes 4vs4, mutta mieluiten tietysti 5vs5, koska jääkiekko on parhaimmillaan sellaisena. Lajin pitäisi olla siitä ylpeä eikä kusta brändin päälle. En ymmärrä miksi jatkoajalla pitää lähteä tuotetta huonontamaan.

Vanhan pistelaskun aikaankaan jatkoaika ei mitään ihmeellista tarjonnut (vain jääkiekkoa, sori siitä), mutta oli siinä sentään vaaran tunnetta ja ne harvat kerrat kun joku Tambijevs löi kiekon pussiin ja molemmat pisteet jäi Raumalle, niin olihan se nyt aivan jotain muuta kuin 3 vs 3 säälilisäkikkapiste.
Mää oon sun kaa täysin samaa mieltä. Toi 3vs3 on jotain niin noloa. Mieluummin kattelee huutokauppakeisaria kun tosiaan sitä pakittelua ja odottamista että kumpi mokaa ensin.
 

IVXIII

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näin me ihmiset olemme erilaisia - minä pidän 3 vs 3 -jatkoajasta, minusta se ei ole virheitten välttelyä ollenkaan, vaan nimenoman maalin hakemista, vaihto tehdään tietysti kiekolla omassa päässä, mutta muuten siinä haetaan lähes koko ajan maalia. Minusta se on hyvä tapa hakea 60 minuutin jälkeen ratkaisua - ja paljon viihdyttävämpää kuin 5 vs. 5 tai 4 vs.4 jatkoaika.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hassua, olen lähes täsmälleen päinvastaista mieltä. Tasapeli oli aivan oma fiiliksensä. Ei hieno eikä huono, ja selvästi eri kuin jalkapallon tasuri.
3vs3 jatkoaika on ehdottomasti pelin vähiten mielenkiintoisin osuus. Oikeastaan telkkarin voisi laittaa siinä kohtaa kiinni, tai paikan päältä lähteä autolle. Rankkarit vielä sitten sen ankeuden huipentuma.
Minua ei oikeasti kiinnosta, jos joku on hyvä ampumaan rankkareita, sillä ei ole seurajääkiekossa mitään merkitystä.
3vs3 pelissä eniten häiritsee tietysti se passiivisuus ja virheitten välttely, huipentumana palauttelu keskialueelle ja vittusaatana välillä maalivahdillekin. Olisi edes 4vs4, mutta mieluiten tietysti 5vs5, koska jääkiekko on parhaimmillaan sellaisena. Lajin pitäisi olla siitä ylpeä eikä kusta brändin päälle. En ymmärrä miksi jatkoajalla pitää lähteä tuotetta huonontamaan.

Vanhan pistelaskun aikaankaan jatkoaika ei mitään ihmeellista tarjonnut (vain jääkiekkoa, sori siitä), mutta oli siinä sentään vaaran tunnetta ja ne harvat kerrat kun joku Tambijevs löi kiekon pussiin ja molemmat pisteet jäi Raumalle, niin olihan se nyt aivan jotain muuta kuin 3 vs 3 säälilisäkikkapiste.

Edit: Lukekaa nyt noita sanamuotojakin. "Lukko iski Ässille äkkikuoleman" tai "Tambijevs iski Ässät manan majoille" Olisiko Eepin paras lahja ollut joku rankkarivoitto ja pistejako. No ei.



3vs3 on ajatuksena ollut mainio. Joukkueet pelaavat sitä hieman eri tavalla. Osa pelkää ja osa hakee vain varmaa ratkaisua päästä alueelle. Ehdottomasti siinä voisi olla sääntömuutostakin jollain tasolla. Eihän veskarikaan saa sulkea kiekkoa uudelleen, jos laittaa peliin, mikä on hyvä sääntö. Jatkoajalle olisi varmasti vaihtoehtoja parantaa 3vs3 pelin viihtyvyyttä.

Siitä 3vs3 pelistä taikka rankkareista puhumattakaan ei tykkää edes pelaajat.

Onko jossain muka tehty kysely pelaajille, mikä on heidän mielestään paras tapa 60 minuutin jälkeen?
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
3vs3 on ajatuksena ollut mainio. Joukkueet pelaavat sitä hieman eri tavalla. Osa pelkää ja osa hakee vain varmaa ratkaisua päästä alueelle. Ehdottomasti siinä voisi olla sääntömuutostakin jollain tasolla. Eihän veskarikaan saa sulkea kiekkoa uudelleen, jos laittaa peliin, mikä on hyvä sääntö. Jatkoajalle olisi varmasti vaihtoehtoja parantaa 3vs3 pelin viihtyvyyttä.



Onko jossain muka tehty kysely pelaajille, mikä on heidän mielestään paras tapa 60 minuutin jälkeen?

Peliä pelataan kuitenkin katsojille. Moni jääkiekon ns. taviskatsoja pitää jatkoajasta ja rankkareista.

Omasta mielestäni on hyvä että näitä pelataan Suomessa missä pelit itsessään voi välillä olla totaalista virheiden välttelyä. Pakotetaan tekemään edes yksi ottelussa.

Rankkarivoitto tulee sille joukkueelle jonka yksilöt onnistuu paremmin.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kivasti jakaantuvat mielipiteet mitä tulee tuohon jatkoajalla pelaamiseen. Joku osaava voisi vaikka tehdä äänestysketjun missä kartoitettaisiin laajemmin Jatkoaikalaisten mielipiteitä asiaan.

Itse olen tykästynyt tähän 3vs3 systeemiin. kentällä on tilaa ja tilanteita, tulee juurikin pipolätkä/pihapeli fiilikset. Ristiin luisteluja, jättöjä, läpiajoja, jne. Tähän päälle sitten pilkut jos ratkaisua ei muuten tule.

Tietenkään tämä systeemi ei ole niin dramaattinen mitä ennen vanhaan oli, kun voittaja vei kaiken. Tästä hyvänä esimerkkinä tuo benicion linkittämä video Ässiä vastaan pelatusta matsista, missä itsekin olin paikalla. Kyllähän tuollainen voitto vaan mieleen jää.
Mutta vastaavasti tuohon aikaan sai nähdä lukuisia pelejä missä joukkueet varjelivat jatkoajalla sitä yhtä pistettä, enemmän kun olisivat yrittäneet voittaa sitä toista. Se ei sykettä nostattavaa katsottavaa ollut.
 

metsäläinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä olen vanha jäärä ja runkosarjassa ei tarvita jatkoaikaa eikä rankkareita. Pisteet voitosta kaksi, tappiosta nolla ja tasapelistä kummallekin yksi. Mielessäni jatkoille menneet pelit ovat tasapelejä. Vanhus pahoittaa mielensä nykymaailman koohotuksista.
 

LukkoUkko79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hassua, olen lähes täsmälleen päinvastaista mieltä. Tasapeli oli aivan oma fiiliksensä. Ei hieno eikä huono, ja selvästi eri kuin jalkapallon tasuri.
3vs3 jatkoaika on ehdottomasti pelin vähiten mielenkiintoisin osuus. Oikeastaan telkkarin voisi laittaa siinä kohtaa kiinni, tai paikan päältä lähteä autolle. Rankkarit vielä sitten sen ankeuden huipentuma.
Minua ei oikeasti kiinnosta, jos joku on hyvä ampumaan rankkareita, sillä ei ole seurajääkiekossa mitään merkitystä.
3vs3 pelissä eniten häiritsee tietysti se passiivisuus ja virheitten välttely, huipentumana palauttelu keskialueelle ja vittusaatana välillä maalivahdillekin. Olisi edes 4vs4, mutta mieluiten tietysti 5vs5, koska jääkiekko on parhaimmillaan sellaisena. Lajin pitäisi olla siitä ylpeä eikä kusta brändin päälle. En ymmärrä miksi jatkoajalla pitää lähteä tuotetta huonontamaan.

Vanhan pistelaskun aikaankaan jatkoaika ei mitään ihmeellista tarjonnut (vain jääkiekkoa, sori siitä), mutta oli siinä sentään vaaran tunnetta ja ne harvat kerrat kun joku Tambijevs löi kiekon pussiin ja molemmat pisteet jäi Raumalle, niin olihan se nyt aivan jotain muuta kuin 3 vs 3 säälilisäkikkapiste.

Edit: Lukekaa nyt noita sanamuotojakin. "Lukko iski Ässille äkkikuoleman" tai "Tambijevs iski Ässät manan majoille" Olisiko Eepin paras lahja ollut joku rankkarivoitto ja pistejako. No ei.


Itsekin olin tuolloin pelissä. Olihan siinä aivan uskomaton fiilis, kun nihkeän 50 minuuttisen jälkeen homma rupesi kääntymään Lukolle. Jatkoaikaratkaisu tuntui liki mestaruusjuhlalta. Näen vieläkin päässäni nuo Lukon maalit videonomaisesti. Ja oliko Hrivnak vai mikä oli ja muut valkopaitaiset, kun epäuskoisesti istuivat jäässä jatkoaikamaalin jälkeen. Oli se Tinke helvetin ovela pelaaja.

Ässillä muuten nykyään jälleen samantyyliset peliasut kuin tuohon aikaan.
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kai se niin on että mikäli Lukko olisi lauantaina rankkarikisan voittanut, niin se olisi kaikille ok eikä rankkarikisat 65 minuutin jälkeen vituttaisi ketään.

Tässä on kyllä kiteytetty kaikki oleellinen oikein. Tuskin raumalaisessa jääkiekossa ovat asiat niin huonosti, että Ässien kahden perättäisen derbyvoiton jälkeen pitää kiireesti muuttaa liigan sääntöjä. Kilpailu ja tasaiset ottelut vievät Satakunnan jääkiekkoa eteenpäin. Hurjimmat ottelut ovat varmasti vielä edessä.
 

Gädda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kai se niin on että mikäli Lukko olisi lauantaina rankkarikisan voittanut, niin se olisi kaikille ok eikä rankkarikisat 65 minuutin jälkeen vituttaisi ketään.
Olen kyllä eri mieltä, mutta toki silloin siitä ei ehkä puhuttaisi täällä. Jatkoaika vielä menee, mutta kyllä itse lähdin viime lauantainakin hallilta kotiin jo jatkoajan jälkeen, vaikka "voittaja" ei ollutkaan selvillä. Rankkarikisa on vaan jotenkin turha ja puuduttava, ei ainakaan mulla nostata suuria tunteita suuntaan tai toiseen jos rankkarikisan jälkeen sitten voittaa/häviää..
 

Vasenpaitsio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen kyllä eri mieltä, mutta toki silloin siitä ei ehkä puhuttaisi täällä. Jatkoaika vielä menee, mutta kyllä itse lähdin viime lauantainakin hallilta kotiin jo jatkoajan jälkeen, vaikka "voittaja" ei ollutkaan selvillä. Rankkarikisa on vaan jotenkin turha ja puuduttava, ei ainakaan mulla nostata suuria tunteita suuntaan tai toiseen jos rankkarikisan jälkeen sitten voittaa/häviää..
Jatkoaika 5vs5 ja jos ei börsää tuu niin pisteet jakoon. 3vs3 on sama ku sammutettais hallista valot ja katotaan kui käy.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
3 vs. 3 saattaa olla matsin ainoita piristysruiskeita, kun ollaan ensin nyhjätty 60min näkemättä oikeastaan yhtään mitään. Rankkarit ovat puolestaan suuren yleisön viihdykettä, joita tuskin ollaan tarkoitettu jääkiekkoanalyytikoille.

Itse laittaisin 5min jatkoajan 5 vs. 5 ja voittajalle kaikki kolme pistettä. Jos ei voittaja ratkeaa, niin pisteet jakoon 1 - 1.
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itselleni sopisi hyvin että jatkoajan jälkeen pisteet tasattaisiin 1-1 mutta taitaa olla IIHF:n säännöissä että jokaisesta ottelusta pitää jakaa sama määrä pisteitä. Eli liigan tapauksessa 3 pistettä.
Näin muistan jostain lukeneeni.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Kai se niin on että mikäli Lukko olisi lauantaina rankkarikisan voittanut, niin se olisi kaikille ok eikä rankkarikisat 65 minuutin jälkeen vituttaisi ketään.
No ei se ainakaan omaa mielipidettäni mihinkään muuttaisi koska olen ollut jo monta vuotta sitä mieltä että rankkarit on omasta mielestä väärä tapa joukkuelajissa ratkoa voittajaa ja tästä aikaisemminkin jo maininnut muutamaan kertaan eri osioihin.
 

Samppub

Jäsen
Yleisesti ottaen jos halutaan viihdyttävyyttä lisätä eli suomeksi maaleja, niin miksei maalivahdin varusteita pienennetä?
Näin tulisi nämä niin sanotut "tuuritorjunnat" poistumaan kun veto jääkin varusteisiin, vaikka maskin takaa ei mitään nähnytkään yms ja näin ollen oikeasti hyvä maalivahti olisi joukkueelle kultaakin kalliimpi.

Näin ollen maalimäärien noustessa voisi kuvitella, että myös jatkoajan todennäköisyys pienenisi. Ja samalla rankkareiden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös