Mainos

Silja, nuorena nukkunut?

  • 11 987
  • 39

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Avataanpa tämä ketju lainaten erästä kirjoittajaa HS:n nettisivuilta kommentti-osiosta. Eli Hesarissa on juttu TallinkSiljan romahduksesta matkustajamäärissä vuoden kuluessa yli 370 000 matkustajaa. Keskustelupalsta on saanut huikean määrän palautetta surkeasta ja töykeästä palvelusta. Siksi päätin avata keskustelun myös tänne. Kummalla sinä matkustat, kun risteilylle haluat lähteä?

Täytyy kompata tuota enemmistöä ja sanoa, että Siljan taso on läsähtänyt täydellisesti, kun omistaja vaihtui. Ennen vanhaan Silja Line oli laadukkaamman ja siistimmän laivayhtiön maineessa, kun taas Viking Line sai kyseenalaista mainetta rahvaan ja juoppojen sikailupurkkeina. Enää asiat eivät ole niin. Siljalla ovat kyllä laivat uudempia ja hienompia, mutta asiakaspalvelussa, viihteessä ja ravintolapalveluissa Viikkari vetää pidemmän tikun.

Palvelu on todella töykeää nykyään Siljalla. Virolaiset työntekijät eivät osaa minkäännäköisiä asiakaspalvelun alkeitakaan. En tarkoita, että pitäisi teititellä ym.. vaan kiittää kun saa rahaa käteen ja niin päin pois. Poikkeuksena on nämä nuoret virolaiskollit, joiden palvelualttiudessa ole minkäännäköistä moitteen sijaa, kunhan vaan asiakas on tarpeeksi hyvännäköinen nainen ja ei omaa miesseuraa.

Vikingin laivat ovat aika heikossa hapessa, uutta XPRS-purkkia lukuunottamatta. Viikkarilla olisi hieno mahdollisuus niistää Tallinkin nokkaa kunnolla, kun saisivat käyttöön uutta kalustoa. Myös bonus-kortti olisi kätevä, tietysti hieman paremmilla eduilla kuin Tallinkilla. Ja pieni hintatason alennus toisi myös matkustajia lisää, sillä helvetin kallistahan tuo risteilytouhu nykyään on. Kalja/paukku yli 5 euroa ja buffet 30 euroa!

Tässä vielä tuo Hesarin juttu ja huomatkaa klikata kommenttipalstalle, sieltä saa muutamat repeämisnaurut:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...dessa+lähes+400 000+matkustajaa/1135240047860
 
Viimeksi muokattu:
Avataanpa tämä ketju lainaten erästä kirjoittajaa HS:n nettisivuilta kommentti-osiosta. Eli Hesarissa on juttu TallinkSiljan romahduksesta matkustajamäärissä vuoden kuluessa yli 370 000 matkustajaa. Keskustelupalsta on saanut huikean määrän palautetta surkeasta ja töykeästä palvelusta. Siksi päätin avata keskustelun myös tänne. Kummalla sinä matkustat, kun risteilylle haluat lähteä?

Ennen Siljalla, mutta nykyään Viikkarilla, joka ei kyllä todellakaan ole kovin korkealaatuinen sekään. Luksusluokan hytitkin on Viikkarilla palasina; saa sentään aamiaisen hyttiin. Siljan asiakaspalvelu on joustamatonta paksaa, laivat lahoavat ja kaikessa toiminnassa paistaa rahastus. Johto elää kuin siat pellossa ja yritys on vielä virolainenkin.
 

scholl

Jäsen
Kyllä fakta on se, että aika moni on siirtänyt matkustamistaan Vikingin puolelle Siljan omistajan vaihtumisen jälkeen. Osin periaatteellisista ja osin vittuuntumissyistä. KGB-asiakaspalvelua näkyy tänä päivänä valkoisilla laivoilla. Ainoastaan terminaalien sijainti sekä Helsingissä että Tukholmassa on Siljalla ainakin itselleni paremmilla paikoilla, mikä vaikuttaa tietysti valintaan. Ruotsin päässä säästää ruuhka-aikana jopa lähemmäs tunnin.

Viking XPRS on Tallinnan välillä testaamatta, mutta tervetullut uutuus se on. Ja Skatta on parempi sijainti kuin Länsisatama, joten siinä mielessä Tallinkia ei tarvitse enää käyttää, vaikka talvellakin Virossa pitäisi käydä. Tosin mikään ei voita Super Seacatin sijaintia, kun auton voi jättää siihen suht viereen asukaspysäköintipaikalle.

Siljan pisteitä taitaa olla vielä 30-40kpl. Ne kai pitäisi jossain vaiheessa käyttää johonkin.

edit. lisäisin toki sen, että avausviestissä särähti korvaan "jos risteilylle haluat lähteä". En minä ainakaan halua. Se on 80-luvun meininkiä. Ja erityisesti sen vuosikymmenen ihan alun touhua. Hauskaahan Siljan Finlandialla ja Silvia Reginalla oli matkustaa ja pelata hedelmäpeliä sekä pacmania, mutta se ei ole enää tätä päivää.

edit 2. toinen omituisuus on tuo mainittu buffet. Kuka oikeasti 2000-luvulla suostuu menemään johonkin buffetiin. Sota-aika ja sitä seurannut pula-aika on ohi. Nyt voi syödä ihan normaalisti niin että tarjoilija tuo ruoan pöytään, eikä tarvitse ahmia kuukauden nälkää kerralla pois
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
"Oi suuri ja mahtava Sil-jaa Lii-ne"

Mielenkiinoinen episodi Suomen laivaliikenteessä. Kukapa olisi uskonut 80-luvulla tämän toteutuvan: Silja päätyy virolaisille ja muuttuu tasottomaksi juoppolaivaksi ja Viking nousee lähemmäksi luksusmainetta.

Olin vuosi sitten Silja Europalla ja tunnelma oli käsittämättömän possumainen ja koko laiva pahasti remontin tarpeessa. Viimeeksi Vikingillä oli laivalla riittävän rauhallinen tunnelma, ei pahoja järjestyshäiriöitä, palvelu hyvää ja laiva remontoitu.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
edit. lisäisin toki sen, että avausviestissä särähti korvaan "jos risteilyllä haluat käydä". En minä ainakaan halua. Se on 80-luvun meininkiä. Ja erityisesti sen vuosikymmenen ihan alun touhua. Hauskaahan Siljan Finlandialla ja Silvia Reginalla oli matkustaa ja pelata hedelmäpeliä sekä pacmania, mutta se ei ole enää tätä päivää.
Kyllä jokin kansanosa harrastaa tuota edelleen, vaikka vesillä dokaaminen alkaa olla menneisyyden juttuja. Se on jo nähty ja koettu juttu. Itse kävin isä-lapsi -risteilyllä viime vuonna Vikingillä, päivä Tukholmassa, ja ainakin lapsella (tuolloin 6v) oli suht kivaa. Oleellista oli, että matkustimme ei-täpötäydessä laivassa keskellä viikkoa, jolloin opiskelijagoomailijat, parinvaihtajat, huorintekijät, varusmiehet, pikkujoulujengi ja valtaosa työssä käyvistä känniääliöistä loisti poissaolollaan. Eli tämä sakki, joka tekee normaalin ihmisen laivamatkailusta tuskallista, varsinkin 6-vuotiaan silmin nähtynä. Eläkeläiset ja lapsiperheet maastoutuivat hyvin maisemaan.

Viking oli valintani tuolle risteilylle, koska Siljasta oli jo kuultu ikäviä juttuja. Vikingin ohjelma lapsille ei nyt niin ihmeellistä ollut sekään, mutta täytti tehtävänsä. Puuhahuone jossa muutaman kerran ohjattua toimintaa per päivä, plus tietysti pallomeri. Viinivalikoima oli Vikingillä yllättävänkin hyvä, ottaen huomioon mielikuvat ruotsinlaivoilla keskimäärin seilaavasta asiakaskunnasta. Siljan viinivalikoimaa olen kuullut useammankin tahon moittivan hävyttömän heikoksi. Melkoinen tasonlasku. Menneinä aikoina herraskaisempi väki matkusti Siljalla, siinä missä einespizzakansa suosi Vikingiä. Tosin ei noista laivoista huomannut välttämättä enää 80-luvullakaan, kumman merkkisessä botskissa liikkui sisällä. Ehkä myymälöissä ja ravintoloissa oli vielä jotain eroja.

En nyt menisi Vikingiäkään kehumaan luxukseksi. Liikenteessä on laivoja, jotka ovat ahkerassa liikennöinnissä ja rahvaan juopottelussa rispaantuneet kuin Sortavalan linja-autoasema. Jos haluaisin juhlistaa vaikkapa vaimon kanssa merkkipäivää jotenkin, niin eipä olisi laivaristeily ekana optiona mielessä, ainakaan Itämerellä. Laivaristeilylle ominaisella muutaman satasen budjetilla keksin varmasti mukavampaakin ajanvietettä. Massia lisätessä laivamatka Ruotsiin tai Viroon jää yhä epätodennäköisemmäksi vaihtoehdoksi.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
edit. lisäisin toki sen, että avausviestissä särähti korvaan "jos risteilylle haluat lähteä". En minä ainakaan halua. Se on 80-luvun meininkiä. Ja erityisesti sen vuosikymmenen ihan alun touhua. Hauskaahan Siljan Finlandialla ja Silvia Reginalla oli matkustaa ja pelata hedelmäpeliä sekä pacmania, mutta se ei ole enää tätä päivää.

edit 2. toinen omituisuus on tuo mainittu buffet. Kuka oikeasti 2000-luvulla suostuu menemään johonkin buffetiin. Sota-aika ja sitä seurannut pula-aika on ohi. Nyt voi syödä ihan normaalisti niin että tarjoilija tuo ruoan pöytään, eikä tarvitse ahmia kuukauden nälkää kerralla pois

No niin, nämä osiot särähtivät avausviestittäjän korvaan. Tästä ei ole tarkoitus tehdä taas mitään luokka-arvokeskustelua. Jokainen Jatkoajan käyttäjä jo varmasti tietääkin, että Schollilla on vitusti rahaa ja on muutenkin ihmiskunnan valioyksilöitä, hienostoväkeä ym...

Pidetään keskustelu nyt vain näissä laivoissa ja niiden vertailussa, palveluissa ja miten niitä voisi parantaa ym... Sorry moderaattorileikki, mutta pieni ketjun tarkoituksen määritys on paikallaan.

Itse tykkään kyllä lähteä silloin tällöin laivalle perheeni kanssa tai sitten jätkien kanssa ihan vaan ryyppäämään. On se sitten off-season touhua tai ei. Ja esim. Ässien faniristeilyt ovat olleet kyllä niin legendaarisia, että pakko kai se on taas tiketit Isabellalle noutaa. Uusi XPRS-pursi on kyllä hieno kapistus ja toivotaan, että Viikkari pystyisi samantyyppisen "rahvaslaivankin" lanseeraamaan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
En haluaisi yleistää, mutta keskimäärin asiakaspalvelu on paskaa Virossa ja virolaisissa yrityksissä, jota Siljakin nykyisellään on. Sama koskee kylläkin myös Latviaa.

Ei sinänsä liity asiaan, mutta ihmettelenpähän vain, mistä tämä johtuu? Moni sanoo, että vasta totuttelevat markkinataloudessa pärjäämiseen Neukkulan idyllin romahtamisen jälkeen. Miksi sitten itäisen Keski-Euroopan maissa asiakaspalvelu hanskataan paljon paremmin? Tosin sielläkin toiminnasta paistaa slaavilainen ylpeys (paitsi Unkarissa, kun eivät ole slaaveja), mutta siinä nyt ei ole mitään vikaa. Pääasia, että osaavat olla ystävällisiä asiakkaalle, eikä vittumaisia, niinkun Baltiassa homma näyttää olevan.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
edit 2. toinen omituisuus on tuo mainittu buffet. Kuka oikeasti 2000-luvulla suostuu menemään johonkin buffetiin. Sota-aika ja sitä seurannut pula-aika on ohi. Nyt voi syödä ihan normaalisti niin että tarjoilija tuo ruoan pöytään, eikä tarvitse ahmia kuukauden nälkää kerralla pois

Hyvin harvoin olen scholl'in kanssa samaa mieltä mutta tässä asiassa kyllä olen.

Joskus muinoin nämä buffetit tai ravintoloissa seisovatpöydät olivat minunkin kohdalla in mutta jos nyt haluan mennä ravintolaan tai laivalla syömään niin ehdottomasti valinta kohdistuu ála carteen buffet-ravintolan sijaan. Mielummin tarjoilu pöytään, oma valinta listalta mitä haluaa syödä (alkupalat, pääruoan ja jälkiruoan) ja juoda etc.

Junttiristeilyt ovat junttiristeilyitä... *virn*

vlad.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ennen vanhaan Silja Line oli laadukkaamman ja siistimmän laivayhtiön maineessa, kun taas Viking Line sai kyseenalaista mainetta rahvaan ja juoppojen sikailupurkkeina. Enää asiat eivät ole niin. Siljalla ovat kyllä laivat uudempia ja hienompia, mutta asiakaspalvelussa, viihteessä ja ravintolapalveluissa Viikkari vetää pidemmän tikun.

Palvelu on todella töykeää nykyään Siljalla. Virolaiset työntekijät eivät osaa minkäännäköisiä asiakaspalvelun alkeitakaan. En tarkoita, että pitäisi teititellä ym.. vaan kiittää kun saa rahaa käteen ja niin päin pois.

Viikkarihan on ehdottomasti paremmalla tolalla taloudellisesti kuin TallinkSilja. Siitä ei ole kysymystäkään ja maltillisin investoinnein saavat myös laivat modernimmaksi.

Itse olen suosinut (tosin vain sen kerran minkä olen käynyt) viimeisen parin vuoden aikana Viikkaria omalla rahalla käydessä.Sen verran töykeä kokemus oli ensimmäinen Tallinkin omistaman Siljan reissu Stokikseen.

Mutta: tässä vasta vajaa kuukausi sitten duunikoulutusristeilyllä käyneenä täytyy sanoa, että ovat petranneet, penteleet, Siljalla vähitellen takaisin sitä "Silja-luokkaa"-kohden. Nyt voisi omalla rahallakin melkein harkita. Tai sitten niille sattui vaan "huono päivä". Mutta homma toimi, kaikin puolin.

edit typo
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tallinkilla on niin vitun paska palvelu että ei ihme että asiakkaat lähtevät. Ajat jolloin pelkästään halpa viina ja ruoka riittivät ovat kauan menneet, nyt osataan jo vaatia palveluakin.

Asiakaspalvelu on lähes säännöstään joka pisteessä todella nuivaa ja väkinäistä. Ravintolat, kaupat, hyttisiivous, baarit, kaikki kusee totaalisesti.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
.Sen verran töykeä kokemus oli ensimmäinen Tallinkin omistaman Siljan reissu Stokikseen.
~KLIPS~
Mutta: tässä vasta vajaa kuukausi sitten duunikoulutusristeilyllä käyneenä täytyy sanoa, että ovat petranneet, penteleet, Siljalla vähitellen takaisin sitä "Silja-luokkaa"-kohden. Nyt voisi omalla rahallakin melkein harkita. Tai sitten niille sattui vaan "huono päivä". Mutta homma toimi, kaikin puolin.
Tämä tuntuu sinällään jännältä, koska henkilökunta on pysynyt miltei kokonaan samalla kaikilla Silja Linen laivoilla myös Tallinkin omistuksessa. Siis samat työntekijät jatkoivat samoilla laivoilla myös yhdistymisen jälkeen.

Joiltakin osin aika kultaa varmaan muistot, mutta omasta mielestäni palvelu Suomi-Ruotsi välillä ei ole heikentynyt niin dramaattisesti.

Tallinan liikenteessä tilanne on toinen. Osittain tämä johtuu kielitaidon puutteesta, sekä virolaisesta "palvelukulttuurista". Kaikki myyjät eivät välttämättä ole niin tylyjä, mutta puutteellinen Suomen kielen taito johtaa tylyihin vastauksiin; Ei tiiä, tosa o jne. Niinkin pieni asia kuin hymy auttaa usein vaikka olisikin kielimuuria, mutta kun sekin uupuu niin tilanne on aika kehno.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tämä tuntuu sinällään jännältä, koska henkilökunta on pysynyt miltei kokonaan samalla kaikilla Silja Linen laivoilla myös Tallinkin omistuksessa. Siis samat työntekijät jatkoivat samoilla laivoilla myös yhdistymisen jälkeen.

Joiltakin osin aika kultaa varmaan muistot, mutta omasta mielestäni palvelu Suomi-Ruotsi välillä ei ole heikentynyt niin dramaattisesti.

Tallinan liikenteessä tilanne on toinen. Osittain tämä johtuu kielitaidon puutteesta, sekä virolaisesta "palvelukulttuurista". Kaikki myyjät eivät välttämättä ole niin tylyjä, mutta puutteellinen Suomen kielen taito johtaa tylyihin vastauksiin; Ei tiiä, tosa o jne. Niinkin pieni asia kuin hymy auttaa usein vaikka olisikin kielimuuria, mutta kun sekin uupuu niin tilanne on aika kehno.

Totta - aika kultaa muistot. Mutta esimerkkinä: nyt aamupalapöydässä kaikki tyhjät ja turhat astiat lähtivät pöydistä välittömästi, eikä kuten edellisellä reissulla kasaantuneet röykkiöiksi. Ja Maximissa illallisella (kun nyt koulutusreissulla oltiin ja periaatteessa sama safka) pääruuaksi olisi ollut kalaa - ilmoitin viiniä tarjoillessa ettei valkoviiniä, mulle erikoisruokavalio kala-allergikkona eli lihaa (ja punaviiniä) niin pääruoka ja vielä oikea sellainen, tuotiin samalla kertaa ja kuin muille kala. Edellisellä reissulla odotin yli vartin. Ja sekin parin huomautuksen jälkeen.

Tallinnanreissuilla en ole vähään aikaan käynyt - silloin SeaCatin Firstissä. Ja se toimi.

Asiakaspalvelusta yleensä: ei sitä suomalaiset yleensä osaa - mutta virolaiset eivät senkään vertaa. Poikkeuksia tietysti löytyy.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minulla ei ole Tallinkin palvelusta pahaa sanottavaa. Käyn Tallinnassa kymmenisen kertaa vuodessa ja en ole muita firmoja käyttänyt sen jälkeen kun Star ja nyt Superstar tulivat ko. reitille. Ainoana poikkeuksena testasin tuota Vikingin XPRS:siä. Olihan se uusi mutta niin ovat nuo Tallinkinkin nopeat laivat

Kyseinen Vikingin "pika-alus" häviää nopeudessa kaikille muille kuin Eckerö Linelle ja ainakin auton kanssa matkustaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin Tallinkilla. Lisäksi aikataulut ovat aivan perseestä. Menen aina auton kanssa ja autohommat on Tallinkilla hyvin hanskassa molemmissa päissä.

En kyllä tajua noita ihmisiä, jotka parin tunnin matkan aikana haluavat jotain järkyttävän ylihintaisia buffetteja tai a'la carteja. Taitavat olla niitä samoja jotka Tallinnassa menevät Hesburgeriin. Tallinnassa saa hyvää ruokaa puoli ilmaiseksi. Jos olen joskus jonkun juoman ostanut laivan baarista on palvelu ollut ihan asiallista, samoin tax free:ssä.

Ilmeisesti tuo Ruotsin liikenne on Tallinkilla vähän lapsipuolen asemassa. Nuo risteilyt buffetteineen ja dokaamisineen ovat kyllä menneen ajan hommaa. Fiksummat ihmiset menevät nopeasti Tallinnaan ja nauttivat siellä 2vrk. ja sitten taas kahdessa tunnissa kotiin tai lentävät Tukholmaan ja nauttivat siellä saman ajan ilman typerää laivalla yöpymistä ja ylihintaisia/huonolaatuisia palveluja.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ruotsin risteilyt ovat kokeneet muutenkin aikamoisen inflaation vuosien aikana ja oikeastaan ainoa syy lähteä sellaiselle on yleensä ryyppyreissu kaveriporukalla. Muistan, kuinka jännittävää oli pienenä matkustaa kesälomareissun aluksi laivalla Tukholmaan, mutta en oikein tiedä voisiko sinne omia lapsia viedä, sitten kun sellaisia on. Johtuu ehkä siitä, että on nähnyt kaikenlaisten känniporukoiden örvellystä ja usein ollut vielä osallisena sellaisessa. Kaiken lisäksi risteilyjen hinnat ovat sitä luokkaa, ettei sinne kovinkaan usein jaksa lähteä edes dokaamaan. Jos Tukholmaan on oikeasti matkustamassa ja jäämässä pidemmäksi aikaa, suosisin ehdottomasti lentämistä. Hinnat ovat jopa samaa luokkaa ja aikaa menee paljon vähemmän. Taksimatkat kentälle lisäävät vähän kustannuksia, mutta toisaalta laivalla on ostettava ruokaa.

Viimeisin kokemus Siljalta on jostain ehkä vajaan parin vuoden takaa. Meille oli hankittu halvimmat mahdolliset rähinähytit jostain autokannen alta ja ne olivat yllättäen todella ankeat (meillä oli iso opiskelijaporukka ja muualta ei annettu hyttejä). Hyttimme lattia oli kokonaisuudessaan niin märkä, ettei hytissä voinut kulkea ilman kenkiä. Kävimme valittamassa tästä asiakaspalvelussa, josta saman tien annettiin parempi hytti ja pahoiteltiin tapahtunutta. Mielestäni homma hoidettiin tyylikkäästi ja se jätti hyvän maun. Tämä tapahtui siis Ruotsin risteilyllä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Palvelu on todella töykeää nykyään Siljalla. Virolaiset työntekijät eivät osaa minkäännäköisiä asiakaspalvelun alkeitakaan.

On pakko tarttua hieman tähän.

Eli ihan mielenkiinnosta kysyn, että millä Siljan laivoista (oletan, että siis puhumme Ruotsin liikenteestä, koska käytämme nimitystä Silja) olet törmännyt virolaisiin työntekijöihin siinä mittakaavassa, että voit arvioida heidän perusteellaan Siljan henkilökuntaa.

Itse heittäisin nimittäin ihan näppituntumalta, että laivojen kiinteä henkilökunta on lähes kokonaan suomalaista. Ainakin mitä siis ravintoloiden yms henkilökuntaan tulee. Parturit ja hierojat saattavat ollakin virolaisia, mutta parturissa voi käydä maan kamarallakin ja näitä henkilöitä laivan parin-kolmensadan (noin ?) henkilökunnasta lienee se tasan kaksi.

Osittain voin tosin jakaa mielipiteesi, sillä me suomalaiset emme ole koskaan osanneet asiakaspalvelun alkeitakaan. Oltuamme itse nuorempia emme sitä vain humalassa laivalla huomanneet. Nykyään huomaamme.

Niin ja itse matkustaisin halvemmalla. Eli siis Vikingillä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Osittain voin tosin jakaa mielipiteesi, sillä me suomalaiset emme ole koskaan osanneet asiakaspalvelun alkeitakaan. Oltuamme itse nuorempia emme sitä vain humalassa laivalla huomanneet. Nykyään huomaamme.

Minua ihan suoraan sanoen vituttaa tämä ainainen dissaaminen tuosta virolaisten asiakaspalvelusta. Olisiko ehkä näiden palveltavienkin omassa asenteessa hieman korjattavaa. Ilmeisesti luulemme edelleen olevamme jotain vodkaa juovia sukkahousuvapauttajia, kuten NL:n aikaan.

Fakta on kuitenkin se, että osa suomalaisista käyttäytyy edelleen ainakin Tallinnassa ja laivoillakin kuin Euroopan omistajat. En yhtään ihmettele, että jossain Hesburgerissa saa paskaa palvelua, kun palveltavat itse ovat kuin suoraan helvetistä. Seppo Rätykin on sivistynyt näihin moukkiin verrattuna.

Itse olen saanut Virossa ja virolaisilta huomattavasti parempaa palvelua kuin täällä Suomessa saa missään pl. Stockmann. Kannattaa opetella muutama sana paikallista kieltä ja olla alle kolmen promillen kännissä, niin kaikki sujuu mallikkaasti. Samoin esim. Tallinnassa kannattaa tutustua kaupunkiin muutenkin kuin siihen vanhan kaupungin rahastusmeininkiin.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Laakamato kävi virossa kesällä. Takaisin paatilla jossa yllätti nälkä. Totesin maksavani sikahinnan lihapullista ja muusista mieluummin kuin käyn Helsingin päässä grillillä tai kepsulla. Tilasin annoksen johon kyltin mukaan kuului juoma. Maksoin ja aloin valitsemaan juomaani. Totesivat että ei kuulu hintaan. Jaa, miksi ei? Kun et maininnut juomaa tilatessasi. Siis jos kyltissä lukee lihapullat, muusi ja juoma x euroa, maksan tiskille x euroa, en saa juomaa koska en maininnut siitä tiskillä erikseen. Jos olisin maksanut y euroa, olisin ymmärtänyt. Seuraavaksi kun käyn mäkkärillä tms. muistan ateriaa halutessani mainita joka vitun ruoka-aineen ja niiden pakkaukset ettei vaan jää saamatta. Olisko se vesi sitten maksanut sen 1,5 sikahintaisen annoksen päälle vielä. Ei kaada budjettia mutta pikkasen vituttaa tollainen pelleily...Ja kun ne vitun vedet oli siinä linjastolla kassan jälkeen...1,5 e ja en toista kertaa mene tallinkilla jos vaan valinnan varaa on...
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Eli ihan mielenkiinnosta kysyn, että millä Siljan laivoista (oletan, että siis puhumme Ruotsin liikenteestä, koska käytämme nimitystä Silja) olet törmännyt virolaisiin työntekijöihin siinä mittakaavassa, että voit arvioida heidän perusteellaan Siljan henkilökuntaa.

Itse heittäisin nimittäin ihan näppituntumalta, että laivojen kiinteä henkilökunta on lähes kokonaan suomalaista. Ainakin mitä siis ravintoloiden yms henkilökuntaan tulee. Parturit ja hierojat saattavat ollakin virolaisia, mutta parturissa voi käydä maan kamarallakin ja näitä henkilöitä laivan parin-kolmensadan (noin ?) henkilökunnasta lienee se tasan kaksi.

No, Europalla olen käynyt pari kertaa lähiaikoina ja edellisellä kerralla tosiaan aika paljon oli virolaisia töissä. Toisella kerralla tilanne oli normalisoitunut ja virolaisia ei juurikaan ollut. En tiedä miksi näin oli, mutta eron kyllä huomasi. TallinkSilja Galaxylla menin muutaman kerran Tallinnaan, en ole Turku-Tukholma väliä purkilla ole kulkenut. Jokainen Helsinki-Tallinna välinen reissu oli täysin perseestä, kuten ylempänä totesin.

Joka tapauksessa TallinkSiljan matkustajamäärät ovat romahtaneet, se on fakta. Mutta aika paljon itsellä tuli samoja, kun luki noita kommentteja Hesarin sivuilta. Ja suomalaisistakin työntekijöistä näkee, että aikamoinen kaaos taitaa tuo Tallinkin paketti tällä hetkellä olla.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Viking XPRS ei ollut kovin erikoinen laiva. Sisustaltaan IMO jopa rumempi kuin 80-luvun lopun Viikkarin paatit. Remontoidaanhan noita kuitenkin koko ajan. Itse viihdyn paremmin ehkä Viikkarilla, vaikka emäntä pelotteleekin aina elinkauppatarinoilla. Palvelu on kyllä parempaa punasilla laivoilla ja hintataso myös alhaisempi. Siljan tax-freen hintoja ei voi edes hyvällä mielellä sanoa halvoiksi. Battery 2,30e, hohhoijaa. Viihde on molemmilla yhtiöillä aika samalla viivalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kun et maininnut juomaa tilatessasi. Siis jos kyltissä lukee lihapullat, muusi ja juoma x euroa, maksan tiskille x euroa, en saa juomaa koska en maininnut siitä tiskillä erikseen. Jos olisin maksanut y euroa, olisin ymmärtänyt.
Tallinkin väkeä vaan vitutti, että joutuisivat tekemään kassakoneelle korjaukset. Helpompaa vaan kuittailla asiakkaalle. Tyypillistä nokkavaa suhtautumista, jota tapaa entisissä itäblokin maissa, ja Suomen tapaisissa puolisosialistisissa palvelukulttuureissa.

Kertomasi oli Tallinkin puolelta asiakkaan aliarvioimista ja pelkästään huonoa palvelua. Vaikka asiakas olisi toiminutkin hieman epästandardilla tavalla, niin fiksu myyjä osaisi hoitaa asian tahdikkaasti balanssiin. Olisit pyytänyt esimiehen paikalle, tai jos se ei olisi auttanut, niin sitten vaan perästäpäin yhteyttä asiakaspalvelusta vastaavaan johtajaan. Voi olla että hyvityksesi olisi tässä tapauksessa saattanut olla reilustikin suurempi kuin menetetyssä juomassa häviämäsi summa.

Kyllä, asia oli pieni ja vähäpätöinen taloudellisessa mielessä. Moni ihmettelee kannattaako tuollaisesta edes valittaa. Vastaus kuuluu että kyllä. Siitä on hyötyä sekä valittajalle että laivayhtiölle. Hyvällä reklamaation hoidolla yhtiö saattaa saada pidettyä valittavan asiakkaan, joka, päinvastoin kuin Laakamato täällä nyt tekee, kertoo kokemuksen myönteisessä valossa lähipiirilleen ja sidosryhmilleen. Tässä mielessä valittava asiakas on myyjäosapuolelle aina mahdollisuus, jollainen pitää hoitaa nätisti ja ystävällisesti. Koska kaikki asiakkaat eivät vie valitustaan loppuun asti (kuten ei myöskään Laakamato nähtävästi tehnyt), niin henkilökunnan kouluttaminen herkkävaistoiseen asiakaspalveluun on ensiarvoisen tärkeää. Näin mahdollisimman suuri osa erilaisista pikku kämmeistä saadaan paikattua jo saman tien, ja asiakkaalle jää mukava fiilis.
 
Viikkarihan on ehdottomasti paremmalla tolalla taloudellisesti kuin TallinkSilja.

edit typo

Toki, kun tyhmät suomalaiset painaa joka vuosi valtion kautta about 3mrd € varustamotukea Viikkarille. No kumpi nyt on pahempi; rahat oolantilaisille vai sudeettiryssille?
 

Burtonn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juuri tänään puhuttiin emännän kanssa asiasta, kun tuli se Tallinkin ellottava naisen pyöritys mainos. Ei kai kukaan nyt Tallinkille mene vapaaehtoisesti saati pitämään hauskaa! Viimeksi olin Tallinkilla joskus vuosituhannen vaihteessa työmatkalla ja se oli varmasti viimeinen kerta, mikäli minulla on asiaan miitän vaikutusvaltaa. Tein mm kaksi kirjallista valitusta huonosta asiakaspalvelusta ja suoranaisista väärinkäytöksistä, mutta mitään vastausta en tietenkään ikinä saanut. Siljalle en ole jalallanikaan Tallink kaupan jälkeen astunut, matkustakoon ryssät keskenään. Näyttihän Tallinkin johto sen joku vuosi sitten miten heillä toimitaan.

Se mainos vaan on niin vastenmielinen etten usko sen ainakaan edistävän ko puulaakin menestystä.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toki, kun tyhmät suomalaiset painaa joka vuosi valtion kautta about 3mrd € varustamotukea Viikkarille.

Eli joka päivä yli kahdeksan miljoonaa euroa? Tai vajaa 600 euroa per suomalainen vuodessa?

Jotenkin näitä lukuja on vaikea uskoa. Oisko mitään lähdettä?

Itse asiaan sen verran liittyen, että itse en juurikaan käytä kummankaan firman palveluita. Kerran vuodessa jos tulee Virossa käytyä, niin mieluiten menen Eckerö-Linellä. Sillä itselleni noilla matkoilla tärkeintä ei ole perille pääseminen vaan itse matka, ja bonuksena Eckeröllä on suomalainen henkilökunta. Ruotsiin jos menen, niin Viikkarilla sitten. Virolaiset kun kuvottavat minua kaikella tapaa.
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Noin kerran kuukaudessa käyn töiden voksi Tallinnassa nopeilla keikoilla ja kyllä Tallink Star ja Super Star ovat ne helpoimmat vaihtoehdot. Business loungessa voi tehdä töitä koko matkan ajan, WLAN pelittää hyvin ja samoin palvelu. Laivat ovat lähes aina ajoissa ja ei tarvitse miettiä kovemmallakaan kelillä ajetaanko vuoro vai ei. Ainoa miinus on pitkät kävelyt terminaalin ja laivojen välillä, varsinkin silloin kun väkeä on paljon.

Jukka
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös