Silja, nuorena nukkunut?

  • 11 811
  • 39
Eli joka päivä yli kahdeksan miljoonaa euroa? Tai vajaa 600 euroa per suomalainen vuodessa?

Jotenkin näitä lukuja on vaikea uskoa. Oisko mitään lähdettä?

Itse asiaan sen verran liittyen, että itse en juurikaan käytä kummankaan firman palveluita. Kerran vuodessa jos tulee Virossa käytyä, niin mieluiten menen Eckerö-Linellä. Sillä itselleni noilla matkoilla tärkeintä ei ole perille pääseminen vaan itse matka, ja bonuksena Eckeröllä on suomalainen henkilökunta. Ruotsiin jos menen, niin Viikkarilla sitten. Virolaiset kun kuvottavat minua kaikella tapaa.

Taisi olla 3mrd markkaa, kun uutinen tv:ssä vilahti. Koitan kaivaa jostain lähteitä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Sillä itselleni noilla matkoilla tärkeintä ei ole perille pääseminen vaan itse matka, ja bonuksena Eckeröllä on suomalainen henkilökunta. Ruotsiin jos menen, niin Viikkarilla sitten. Virolaiset kun kuvottavat minua kaikella tapaa.

Tulihan se sieltä. Miksi menet Viroon jos siellä kaikki on niin perseestä? Voit olla varma, että virolaisia myös kuvottaa keskiverto suomalainen idiootti, joka Viroon mennessään luulee saavansa joka paikassa palvelua suomeksi. Virossa puhutaan pääsääntöisesti viroa ja venäjää. Tuskin menette muuallekaan maailmassa tuolla ylemmyydentuntoisella asenteella.
 

scholl

Jäsen
En haluaisi yleistää, mutta keskimäärin asiakaspalvelu on paskaa Virossa ja virolaisissa yrityksissä, jota Siljakin nykyisellään on. Sama koskee kylläkin myös Latviaa.

Ei sinänsä liity asiaan, mutta ihmettelenpähän vain, mistä tämä johtuu?

Miksi sitten itäisen Keski-Euroopan maissa asiakaspalvelu hanskataan paljon paremmin?

Se johtuu KGB:stä. Samat siilitukat, jotka ovat nyt jossain Linda Linella duunissa, ovat olleet ennen neuvostoarmeijassa ja KGB:ssä. Muissa itä-euroopan maissa ei kuuluttu sentään Neuvostoliittoon ja kansa ei joutunut toimimaan KGB:ssä. Tuskin Vladimir Putinkaan mikään leppoisa kaveri on, jos joudut hänen kanssaan tekemisiin.
 

scholl

Jäsen
No niin, nämä osiot särähtivät avausviestittäjän korvaan. Tästä ei ole tarkoitus tehdä taas mitään luokka-arvokeskustelua. Jokainen Jatkoajan käyttäjä jo varmasti tietääkin, että Schollilla on vitusti rahaa ja on muutenkin ihmiskunnan valioyksilöitä, hienostoväkeä ym...

Ei pidä paikkaansa. Avausviestissä jauhetaan sellaista 70-luvun meininkiä, mikä ei ole tätä päivää, joten kyllähän siihen pitää puuttua. Aivan turha väittää, että scholl sitä ja scholl tätä. Hyvin moni pääkaupunkiseudulla on aivan samalla tavalla toimiva/elävä kuin scholl ja silloin joku seisovapöytä ei tule kuuloonkaan. Ihmiset ovat tottuneet jonkinlaiseen palveluun pikkuhiljaa viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Jos jossain maalla eletään yhä kuin karja pellolla niin sitten eletään, mutta ei se normaalia käytöstä ole.
 

scholl

Jäsen
Eli joka päivä yli kahdeksan miljoonaa euroa? Tai vajaa 600 euroa per suomalainen vuodessa?

Jotenkin näitä lukuja on vaikea uskoa. Oisko mitään lähdettä?

2007 Viking sai tätä tukea n. 30 me.

Varustamotukihan on pääasiassa sitä, että maksetut työntekijöiden ennakonpidätykset ja sosiaaliturvamaksut maksetaan takaisin. Käsittääkseni käytännön takana on kaksi syytä. Ensinnäkin se, että kriisitilanteessa huoltovarmuus on parempi, jos on suomalaista kauppalaivastoa. Toisekseen suomalaisilla merimiehillä on työpaikkoja, kun laivoja on Suomen lipun alla. En näe tuollaisessa tuessa sinänsä suuria ongelmia, jos vaihtoehtona on se, että laivat liputetaan ulos. Varsinkin kun otetaan huomioon se, että Ruotsihan maksaa vastaavaa tukea.

Toki tuista olisi hyvä päästä eroon, mutta jos muutkin tukevat niin silloin Suomenkin kannattaa niin tehdä, koska vaihtoehto on huonompi.

Viking Linen tase on erittäin vahva. Kertyneitä voittovaroja joku 160me. Hehän sanoivat jo kun Tallink osti Siljan, että odottelevat sitten, kun yritys menee konkurssiin. Viking on hyvin pitkään investoinut vain maltillisesti ja tehnyt omalla tavallaan maltillista tulosta.
 

Huilumestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei pidä paikkaansa. Avausviestissä jauhetaan sellaista 70-luvun meininkiä, mikä ei ole tätä päivää, joten kyllähän siihen pitää puuttua. Aivan turha väittää, että scholl sitä ja scholl tätä.
Onneksi otit myös sen huomioon että sulla on 30vuotta ikää lisää... Jos se vaikka vaikuttais suhtautumiseesi pääätömiin ryyppyrällästysreissuihin?
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse kävin juuri vajaa kuukausi sitten Europalla muijan kanssa eikä ainakaan silloin löytynyt mitään valittamista. Päivä oli perjantai ja laiva täynnä väkeä.Yhtään virolaista henkilökuntaa en nähnyt.
Keväällä olin kavereiden kanssa pitkään aikaan Isabellalla ja seisovapöytä oli positiivinen yllätys, mutta jos Europassakin alkaa ikä näkyä niin olihan tuo Isabella vielä sitäkin pahempi.
Nyt olisi taas firman pikkujoulut Isabellalla,saas nähdä menenkö. Ensi vuonna menen todennäköisesti kuitenkin tyttöystävän kanssa Europalle kuten "perinne" on. Ehkä sellaiset kerran vuodessa laivallakin jaksaa käydä.

Ihmettelen muuten miksei Tallink ja miksei Siljakin vaihtele laivoja vuoroillaan. Siis välillä Helsingin laivoja turkuun ja päinvastoin, se toisi pientä vaihtelua.
 

rudy25#

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jarkko Ruutu
toinen omituisuus on tuo mainittu buffet. Kuka oikeasti 2000-luvulla suostuu menemään johonkin buffetiin. Sota-aika ja sitä seurannut pula-aika on ohi. Nyt voi syödä ihan normaalisti niin että tarjoilija tuo ruoan pöytään, eikä tarvitse ahmia kuukauden nälkää kerralla pois

Tästä olen täysin samaa mieltä laivayhtiöstä riippumatta. Samat lihapullat jne. ja juuri se mitä haluat on aina loppu. Ja on oikein katkarapujakin tarjolla! Ulkomailta saakka!! Hinta yli 30€. Halpaa kuin saippua. Viina/kaljabuffana ymmärrän idean jos matkan tarkoituksena on vetää huolella pleksit. Viini on tosin kylmää ja kalja lämmintä, mutta sillä ei laivalla ollessa ole niin väliä suurelle osalla matkalaisista.

Itse olen vuoden sisään matkustanut 2 kertaa laivalla Tukholmaan ja takaisin. Yhden kerran per laivayhtiö. Siljalla oli mielestäni ihan hyvä palvelu ja aktiviteettejä myös lapsille. Laiva oli siisti ja "pohjapiirros" selkeä. Kaupat ja ravintolat menettelivät. Ei, en käynyt buffassa.

Viking Line palautti taas muistot lapsuuteen ja sisustuskin laivalla oli valtaosin sama. Mariella oli todella kylmäävä kokemus. Lyhyesti sanottuna kaikki oli hanurista ja epäsiistiä. Kaupoista tuli mieleen Hakaniemen Maxi ja vastaavia ravintoloita löytyy esim. Forumin alakerrasta tai Itäkeskuksen ravintolamaailmasta. En viihtynyt, vaikka matka tehtiin ilman lapsia isommalla porukalla poikain kesken. Ehkä tästä syystä jäivät myös lapsille mahdollisesti tarjottavat aktiviteetit huomaamatta. Hytit eivät myöskään olleet kalliimmasta päästä, joten siinä myös osasyy ankeudelle. Palvelussa ei valittamista.

Erikoismainintana haluan tuoda esiin Turku-Tukholma välin Seawindin. Yhtiöhän on/oli Siljan tytäryhtiö. En tiedä miten nykyään on asiat sillä saralla. Luxusta ei noilta matkoilta kukaan hae, vaan siirrytään pisteestä T (Turku) pisteeseen (S) Stockholm. Palvelu todennäköisesti huonointa ikinä missään. Pankkikorttini ei toiminut ravintolassa, koska magneettiraita oli rikki. Se on toki oma eikä myyjän vika. Pyysin höyläämään kortin. Siihen aikaan höylät oli vielä varalla kaikkialla. Vastaus: "En höylää kun kortti ei näköjään kelpaa." Sanoin myyjälle, että "Ok, maksetaan sitten tällä toisella kortilla." Vastaus "tuskin sulla sielläkään on rahaa." Oli.
Omalla tavallaan hieno palvelukokemus ja en edes juuri hermostunut. Myyjänä oli juuri eläkeikää lähentelevä katkera Irma, joten sääliksi naista ennemminkin kävi.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tallinkin omistajat ovat myös hyvin ylimielisiä, ajattelivat ostavansa Siljan ja pohtivat, ettei mikään muutu. Kuitenkin suomalaiset vierastivat uutta TallinkSilja-brändiä, palvelu huonontui ja matkustajamäärät tippuivat.

On huvittavaa huomata, että aluksi oli hurja kiire laittaa joka paikkaan TallinkSiljaa, sittenmmin brändit on taas eriytetty hyvinkin vahvasti. En tiedä sitten mitä Tallink meinaa pidemmällä välillä tehdä Siljan kanssa ja tietenkin mitä Tallinkille käy, jos sen hovipankki joutuu ongelmiin.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Joo, olihan noiden kahden brändin sekoittaminen lähtökohtaisesti idiootti ratkaisu. Sama kuin sekottaisi öljyä ja vettä. Kummankin "parhaat" puolet söivät toisensa ja jäljelle jäi hyvin epämääräinen konsepti (siis Tukholman reitin laivojen osalta). Eikä tämä kuva ole minulle vieläkään oikein selvä. Eli mitä saan, jos lähden "Siljan" laivalla Tukholmaan.

Pakko kommentoida myös mainosta, jossa tanssitaan "veden" päällä. Meinaa tämä on viimeisin mainos, minkä ko. laivoista muistan. Ajatus siitä, että Siljalla jalat kastuu, on suunnilleen sama, kuin aurinkorannalla rantaviiva yht'äkkiä pakenisi merelle päin. Ei missään nimessä hyvä mielikuva.

Itse palvelusta en voi sen enempää sanoa, koska en ole tämän muutoksen jälkeen ent. Silja linen laivoissa käynyt. Sen verran voin kuitenkin sanoa (kokemuksesta), että palvelutason ero Viking linen ja Tallinkin välillä (tallinnan reitillä) on huomattava. Tämä ei kuitenkaan johdu henkilökunnan kansalaisuudesta, koska palvelu Tallinnassa (maissa) on aivan normaalia.

Jostain syystä Tallinkin varustamossa hyväksytään työntekijöiden huono asenne palvelemiseen ja tämä on palveluammatissa todella kummallinen piirre. Itsekkin olen aikaisemmin työelämässäni joutunut tekemisiin känniläisten suomalaisten/ruotsalaisten laivamatkustajien kanssa, mutta koskaan ei käynyt mielessä olla lähtökohtaisesti epäkunnioittava näitä ihmisiä kohtaan. Totuus kuitenkin oli, että ilman heitä, ei minulla olisi ollut työtä. Tämän pitäisi olla myös lähtökohtaisesti selviö kaikille palveluammateissa työskenteleville ihmisille.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Voisi tätäkin aihetta nostaa. Ruotsinlaivoilla kun on tullut reissattua muutamaan otteeseen niin voisi vähän nykymielipidettä heittää.

Silja Line / Tallink on jotenkin mennyt alaspäin viimevuosina. Ei noita risteilyitä voi oikeen bailuristeilyiksi sanoa (ellei ole 40v tantta vyölaukun kanssa joka tykkää tanssahdella tanssilattialla tai laulaa karaokea). Myöskin känniääliöiden määrä tuntuu olevan laskussa. (Hki-Stockholm-välillä ainakin)

Palvelutasosta vähän kertoo sekin että ruotsinkielisiä tuntuu olevan työntekijöissä enempi mitä suomalaisia. Ja hinnat samaa tasoa mitä ennenkin, kanannahkapullat med potatismos n. 15e per annos.

Sellainen huomio on tullut tehtyä myös että miten nuo vinosilmät (eli onko nuo sit japanilaisia/kiinalaisia/muuta samalta seudulta olevia) on lisääntyneet laivalla. Aivan törkeä määrä niitä joka vuosi risteilyllä...
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Isä oli Silja Linella töissä 80-luvun jälkipuolikkaalla. Osaksi siitä syystä muutimme Oulusta Vaasaan asumaan. Kakarana tuli pyörittyä varsinkin Fennia-laivalla todella paljon. Olihan se alle 10-vuotiaalle lapselle aikamoinen leikkitaivas. Joka toinen viikonloppu olimme äidin kanssa isän seurana, kun käytiin mutka Sundsvallissa tai Umeåssa. Bailumeiningistä ei tietenkään ollut hajuakaan, se oli aikuisten maailma se. Itse en tosin nykyäänkään noilla laivareissuilla viihdy. Liikaa perusörvellystä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sellainen huomio on tullut tehtyä myös että miten nuo vinosilmät (eli onko nuo sit japanilaisia/kiinalaisia/muuta samalta seudulta olevia) on lisääntyneet laivalla. Aivan törkeä määrä niitä joka vuosi risteilyllä...

Olen itse todennut tämän jokakesäiseksi ilmiöksi. Varmaan ovat jollain ryhmämatkalla, koska jos heitä näkee, on heitä aivan helvetisti. Tai sanotaanko, että kymmeniä.

Omat havainnot siis TKU-STHLM -väliltä, josta nämä ihmettelijät löytää ainakin aurinkoisella kelillä yläkansilta ihastelemassa Itämeren saaristoa. Ei mulla mitään heitä vastaan siis ole, hymyileviä ja hyväkäytöksisiä ihmisiä, kohtalaisen huomaamattomia vielä. Ja sekin pitää mainita, että humalassa, tai ainakaan reilussa sellaisessa en ole näitä nähnyt ikinä. Stereotyyppisen paljon ottavat kuvia, lähes kaikilla tuntuu roikkuvan järjestelmäkamera kaulassa ja kuvia otetaan oikeastaan mistä tahansa, pääasia että otetaan.

Mitä tulee ketjun aiheeseen, niin Silja on meidän perheen valinta lähinnä paremman nuuskavalikoiman ja viikkaria paremman bonuskorttihuoraussysteeminsä vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös