Sijoitusvinkkejä?

  • 1 085 527
  • 6 080

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pidän aina vähintään 10% käteiskassaa Norwegian pankissa. Nousumarkkinassa on todella helppo jakaa neuvoja, että laita kaikki pörssiin ja ota tarvittaessa sijoituslainaa salkkua vastaan, jos tulee laskua. Se nauru loppuu kuitenkin lyhyeen, kun laittaa nuo lainarahat pörssiin ja markkinat jatkavatkin laskua vielä usean vuoden ajan. Uskokaa tai älkää, mutta tällainenkin tilanne tulee vielä eteen joskus. Muutenkin korostaisin selkeää etukäteissuunnitelmaa markkinahäiriöitä varten. Jos perstuntumalla osui vuosi sitten myymään koronadipin alkupuolella ja ostamaan ajoissa takaisin, niin vastaava tuuri tuskin käy seuraavalla kerralla. Todennäköisin skenaario on myydä juuri pohjilla ja arkailla ostoa nouseviin kursseihin.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Pidän aina vähintään 10% käteiskassaa Norwegian pankissa. Nousumarkkinassa on todella helppo jakaa neuvoja, että laita kaikki pörssiin ja ota tarvittaessa sijoituslainaa salkkua vastaan, jos tulee laskua. Se nauru loppuu kuitenkin lyhyeen, kun laittaa nuo lainarahat pörssiin ja markkinat jatkavatkin laskua vielä usean vuoden ajan. Uskokaa tai älkää, mutta tällainenkin tilanne tulee vielä eteen joskus. Muutenkin korostaisin selkeää etukäteissuunnitelmaa markkinahäiriöitä varten. Jos perstuntumalla osui vuosi sitten myymään koronadipin alkupuolella ja ostamaan ajoissa takaisin, niin vastaava tuuri tuskin käy seuraavalla kerralla. Todennäköisin skenaario on myydä juuri pohjilla ja arkailla ostoa nouseviin kursseihin.
Jokainen tekee toki päätöksensä itse, mutta en näe itse kovinkaan merkittävää eroa siinä onko se käteispossa 10% vai 0%. Itse puhuin aiemmin velkavivun puolesta ja puhun edelleen, mutta velkavipu tulee mielestäni olla maltillinen, eikä sen vakuutena tule olla osakesalkkua, jonka vakuusarvo ei ole heilahduksille kovin stabiili. Itse olen esimerkiksi käyttänyt vakuutena asuntoa. Mikäli salkkuni arvo mitätöityisi, rahat lyhennyksiin riittäisi ihan palkastani. Pitkään jatkuva työttömyys olisi ainut tilanne jossa velan hoito hankaloituisi, mutta näin on varmasti 90%:lla asuntovelallisista.

En näe 100% osakepainossa kuitenkaan merkittävää eroa 90% osakepainoon. Dipissä molemmissa vaihtoehdoissa on paras istua salkkunsa päällä kun yrittää onnistua reagoimaan oikein. Toisessa sulla on sitten sen 10% positio kassaa jolla tehdä lisäsijoituksia, joka on hyvä, mutta ei nyt kuitenkaan merkittävä etu jos vastapuolella on se fakta että esim. se 10v sivussa pidetty 10% on jo menettänyt tuottoa tuona aikana runsaasti.

Mutta lähtökohtaisesti eihän tuossa mitään väärää ole ja moinen kassa on ihan suotava. Eihän liian puritsnisti tarvitse olla. Ihan valideja nekin argumentit että kyllä siitä rahasta nauttiakin pitää. Kyllä esimerkiksi oman salkkuni koossa voisi olla ihan suotavaa olla tuo 10% käteispossa ja ihan turha enää olisi yrittää maksimoida tuottoja, tässä on luotu 10v ihan hyvä pohja eikä välttämättä tarvisi lisätä sijoituksia ollenkaan. Hommaan vaan kun jää helpolla koukkuun.
 

hege

Jäsen
Minulla oli kanssa tapana pitää tarpeettoman suurta käteiskassaa kuvitelman takia että joskus tulee yllättäviä menoja omakotitalon, veneen ja kesämökin takia ja tosia-asia on että joskus on tullut sitten niitä 3-4k€ ylläreitä mutta niitä ei oikeasti ole tullut kuin hyvin harvoin ja silloinkin sellaisia usein sellaisia että vakuutus on osan menoista kattanut. Nykyisin minulla on tarkoitus pitää palkkatilin saldo oin 2k€ tasolla, varatili 2k€ (tämäkin oikeasti täysin turha) ja vaimon kanssa pidetään yhteisen taloustilin saldo noin 5k€ tasolla mahdollisten yllätysmenojen takia (ja osin sen takia, että joistain asioista tulee laskuja vain kerran tai kaksi vuodessa). Loput sitten ohjautuu sijoituksiin.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysymys teille, jotka sijoitatte, mutta pidätte myös erittäin suurta käteiskassaa yllättävien menojen vuoksi: ovatko sijoituksenne jotenkin huonosti likvidoitavissa (esim. kiinteistöjä yms.), kun pidätte yllättävien menojen varalle paljon rahaa tililllä jemmassa? Vai pelkäättekö arvonmuutoksia lyhyellä aikavälillä, jolloin saattaisitte joutua myymään positionne "liian halvalla" pakkoraossa?

@Fat Cat tägään nyt sinut, vaikka tähän saa muutkin vastata.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse pidän tuota 10% lähinnä mielenrauhan takia. On henkisesti paljon helpompaa, kun tietää, että on pelimerkkejä käytössä erikoistilanteissa. Velalla en halua sijoittaa.

Koskaan en ole tuota 10% tarvinnut mihinkään elämiseen, joten toki pörssissä se olisi tuottanut paremmin. Mutta vuosi sitten oli hyvä olla kassaa lisäsijoituksiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysymys teille, jotka sijoitatte, mutta pidätte myös erittäin suurta käteiskassaa yllättävien menojen vuoksi: ovatko sijoituksenne jotenkin huonosti likvidoitavissa (esim. kiinteistöjä yms.), kun pidätte yllättävien menojen varalle paljon rahaa tililllä jemmassa? Vai pelkäättekö arvonmuutoksia lyhyellä aikavälillä, jolloin saattaisitte joutua myymään positionne "liian halvalla" pakkoraossa?

Itselläni on sijoitusvarallisuutta osakkeiden lisäksi sijoitusasunnoksi muuttuneessa ensiasunnossani sekä myös pienessä metsätilassa, jonka rahallinen arvo on tosin varsin pieni. Tunnearvoa on enemmän, suvussa jo satoja vuosia olleista maista on kyse, tai niiden osasta.

Säästötilillä on minulla rahaa muutamastakin syystä. Ensimmäinen on tuo taloudellinen puskuri mielenrauhan vuoksi. Jos tulee tarvetta, niin mieluummin ottaa sieltä kuin realisoi osakkeita. Toinen syy on se, että tässä on lähivuosina tiedossa erilaisia investointeja (ei tuottavia), joihin olen jo korvamerkannut rahaa ennakkoon. On vielä vähän auki, että milloin nämä realisoituvat. Kolmas syy on se, että en sijoita osakkeisiin hetken mielijohteesta, vaan silloin kun määrittelenäni tuotto-odotus on riittävä. Käytön säästötiliä käteiskassan sijaintipaikkana, josta otan sitten rahaa lisäostoihin, kun sopivia paikkoja ilmenee.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla on sen verran suuri osuus salkusta kiinteistöissä, että osakesalkun yksittäisistä arvopapereista ei ole mielenkiintoa ryhtyä keräilemään omaa tavoitetasoani. Lisäksi merkittävä osa palkasta tulee tulospalkioina, jotka olen pitänyt varsinaisesta eläkesuunnitelmasta (ETF-kk) erillään ja niiden käyttökohdetta (remontit, suorat osakeostot, elämänlaatu?) harkitessa odottelevat tilillä. Siispä käteispositio seilaa 8-12% välillä. Ei ole optimaalista, mutta eipä ole minkäänlaista stressiä arjen hankinnoista tai osakekurssien päiväarvoista. Sijoitusasuntolaina on pankissa valmiina neuvoteltuna.
 
Viimeksi muokattu:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysymys teille, jotka sijoitatte, mutta pidätte myös erittäin suurta käteiskassaa yllättävien menojen vuoksi: ovatko sijoituksenne jotenkin huonosti likvidoitavissa (esim. kiinteistöjä yms.), kun pidätte yllättävien menojen varalle paljon rahaa tililllä jemmassa? Vai pelkäättekö arvonmuutoksia lyhyellä aikavälillä, jolloin saattaisitte joutua myymään positionne "liian halvalla" pakkoraossa?

@Fat Cat tägään nyt sinut, vaikka tähän saa muutkin vastata.
Tällä hetkellä hulluista vuosista johtuen käytännössä kaikki osake- ja rahastosijoitukset ovat vihreällä, joten en käteisen tarpeen takia haluaisi päästä veroja maksamaan. Pidän muutenkin sijoituksiani lähes ikuisina, eli tällä hetkellä vasta 20-30 vuoden päästä niitä realisoisin.

Tärkeämpi juttu: jos ne rahat ovat esim. rahastoissa, niin ei niitä sieltä myydä ja tilata uutta golfmailaa. En halua päätyä pihistelemään, vaan nauttia elämästä kunnolla. Materialisti kun olen myös.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Niin, eiköhän tuossa kuitenkin oli kyse siitä, että mikä itsestä tuntuu parhaalta ratkaisulta. Jos tykkää pitää sitä kymppitonnia makaamassa tilillä, ja se tuo mielenrauhaa, niin mikä ongelma tuossa silloin on?

Tämä sijoittaminenkin tuntuu monille olevan sellainen aihe johon suhtaudutaan kovin puritaanisesti ja kaikki pitäisi tehdä juuri, kuin on jotenkin "optimaalisen oikein". En oikein ymmärrä missään asiassa tuollaista suhtautumista.

Tämä ei nyt välttämättä kohdistunut juuri yllä oleviin keskustelijoihin, mutta sen olen huomannut, että tämänkin aihepiirin ympärillä on tosi paljon näitä ihmisiä, jotka ei jotenkin tajua sitä, että ei kaikki ihmiset haluakaan olla siitä samasta puusta veistettyjä.

Oikeastaan tässä voisi viitata nyt tuohon aiemmin linkkaamaani hesarin juttuun, jossa jutun päähenkilö oli juuri tällainen oikein kunnon puritaani. Se fyrkka kuitenkin tuo tiettyä vapautta ja yönsä nukkuu paremmin, ja itse ymmärrän oikein hyvin, että monet haluavat pitää sitä reippaammin "tyynyn alla" välittömästi käyttöön otettavissa juuri tämän vuoksi.

Jos/kun siellä osakesalkussa on vielä moninkertainen määrä painoa tuohon käteiskassaan verrattuna, niin eiköhän se siinä kohtaa rupea muutenkin olemaan jo ihan se ja sama, että vaikka sitä kaikkea rahaansa ei täysin optimaalisesti laitakaan pörssiin kasvamaan korkoa. Tuskin tarvitsee pahemmin mistään kuitenkaan tinkiä, ja saa viettää ainakin taloutensa puolesta varsin miellyttävää elämää.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

Tuossa on roppakaupalla varmasti ihan viisaita kommentteja. Yksi oli vain sellainen, joka minua hieman häiritsi:



Lomamatkoistakin pitäisi kokonaan luopua, ja alkoholia kohtuudella käyttävä ihminen ei saisi juhlia ollenkaan pikkuhumalassa?

Alkaa menemään vähän taas siihen osastoon, että ei täältä loppujen lopuksi kukaan mitään mukaansa saa ja tästä elämästä kannattaa ottaa mahdollisimman paljon irti silloin, kun sitä elää. Sijoittaminen tietenkin on hyvä asia, mutta silloin se minun mielestäni muuttuu hyvin ongelmalliseksi, kun koko elämä ehdollistetaan sen ympärille, että kaikki irtoava fyrkka saadaan mahdollisimman tehokkaasti sijoitettua pörssiin. Kohtuus siinäkin on ihan fiksua.
Joo, ja onhan sekin vähän outoa, että 8-numeroisen salkun päällä istuva "elää vedellä ja leivällä", että sai koronadipin hyödynnettyä mahdollisimman hyvin. Joku tietysti sanoo, että tuon takia niitä numeroita salkussa on ;)
Ehkä näin, mutta eiköhän tuo selviäisi loppuelämänsä jo "kivahkosti" vähän rennommalla otteellakin, ja perillisillekin jää tarpeeksi. Tätä en itse ymmärrä, että se pääasia on tieto rahasta tilillä, eikä sitä haluta käyttää mihinkään. Mutta ei nämä minua haittaakaan kyllä.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Joo, ja onhan sekin vähän outoa, että 8-numeroisen salkun päällä istuva "elää vedellä ja leivällä", että sai koronadipin hyödynnettyä mahdollisimman hyvin. Joku tietysti sanoo, että tuon takia niitä numeroita salkussa on ;)
Minä ymmärrän tuon niin että Sinkon identiteetti on olla sijoittaja, joka saa eniten kiksejä toimimalla oikein sijoittajana. Samalla tavalla mitä taidemaalari pitää maalaamisesta tai pikajuoksija juoksemisesta Sinkko saa merkityksen kokemuksen pelaamalla sijoituspelit omasta mielestään oikein. Hän käyttää omaa erikoistaitoaan kuten ennenkin riippumatta siitä paljonko nollia pankkitilillä on.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, eiköhän tuossa kuitenkin oli kyse siitä, että mikä itsestä tuntuu parhaalta ratkaisulta. Jos tykkää pitää sitä kymppitonnia makaamassa tilillä, ja se tuo mielenrauhaa, niin mikä ongelma tuossa silloin on?

Tämä sijoittaminenkin tuntuu monille olevan sellainen aihe johon suhtaudutaan kovin puritaanisesti ja kaikki pitäisi tehdä juuri, kuin on jotenkin "optimaalisen oikein". En oikein ymmärrä missään asiassa tuollaista suhtautumista.

Tämä ei nyt välttämättä kohdistunut juuri yllä oleviin keskustelijoihin, mutta sen olen huomannut, että tämänkin aihepiirin ympärillä on tosi paljon näitä ihmisiä, jotka ei jotenkin tajua sitä, että ei kaikki ihmiset haluakaan olla siitä samasta puusta veistettyjä.

Oikeastaan tässä voisi viitata nyt tuohon aiemmin linkkaamaani hesarin juttuun, jossa jutun päähenkilö oli juuri tällainen oikein kunnon puritaani. Se fyrkka kuitenkin tuo tiettyä vapautta ja yönsä nukkuu paremmin, ja itse ymmärrän oikein hyvin, että monet haluavat pitää sitä reippaammin "tyynyn alla" välittömästi käyttöön otettavissa juuri tämän vuoksi.

Jos/kun siellä osakesalkussa on vielä moninkertainen määrä painoa tuohon käteiskassaan verrattuna, niin eiköhän se siinä kohtaa rupea muutenkin olemaan jo ihan se ja sama, että vaikka sitä kaikkea rahaansa ei täysin optimaalisesti laitakaan pörssiin kasvamaan korkoa. Tuskin tarvitsee pahemmin mistään kuitenkaan tinkiä, ja saa viettää ainakin taloutensa puolesta varsin miellyttävää elämää.
Sijoittamisen ideana on useimmilla lähtökohtaisesti kasvattaa varallisuutta. Jos jokin keino kasvattaa varallisuutta on tuotto/riski-suhteeltaan parempi, on vähän järjen vastaista toimia muuten. Tämä on aika itsestäänselvää rahoituksen opinnoissa ja siksi esimerkiksi erilaisissa laskuharjoituksissa pankkien sijoitusinstrumenteille irvaillaan jatkuvasti. Perusteettoman suuri käteisosuus (kuten itselläni) on varallisuuden tavoittelun kannalta järjettömyyttä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sijoittamisen ideana on useimmilla lähtökohtaisesti kasvattaa varallisuutta. Jos jokin keino kasvattaa varallisuutta on tuotto/riski-suhteeltaan parempi, on vähän järjen vastaista toimia muuten. Tämä on aika itsestäänselvää rahoituksen opinnoissa ja siksi esimerkiksi erilaisissa laskuharjoituksissa pankkien sijoitusinstrumenteille irvaillaan jatkuvasti. Perusteettoman suuri käteisosuus (kuten itselläni) on varallisuuden tavoittelun kannalta järjettömyyttä.
Varmasti näin, mutta toisaalta tätä suurta käteiskassaa pitävät eivät luultavasti ajattele tätä käteiskassaa lainkaan näin, vaan ihan erillisenä rahana. Sijoituksia pyritään kasvattamaan tietysti mahdollisimman paljon, mutta sijoituksiin on käytettävissä vain käteiskassan yli jäävä. Käteiskassa on varattu heräteostoksiin, matkoihin ja nautiskeluun. Toki jos käteiskassa makaa käyttämättömänä ja jopa paisuu, niin eihän siinä järkeä sitten ole.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sijoittamisen ideana on useimmilla lähtökohtaisesti kasvattaa varallisuutta. Jos jokin keino kasvattaa varallisuutta on tuotto/riski-suhteeltaan parempi, on vähän järjen vastaista toimia muuten. Tämä on aika itsestäänselvää rahoituksen opinnoissa ja siksi esimerkiksi erilaisissa laskuharjoituksissa pankkien sijoitusinstrumenteille irvaillaan jatkuvasti. Perusteettoman suuri käteisosuus (kuten itselläni) on varallisuuden tavoittelun kannalta järjettömyyttä.
Joo näinhän se varmasti on, mutta et nyt oikein tuntunut ymmärtävän pointtiani.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tutkailin ihan mielenkiinnosta - en niinkään sijoitusmielessä - että mitkä ovat analyytikoiden suosikkiosakkeita Yhdysvaltain pörssissä. Vastaan tuli hyvin mielenkiintoinen firma, joka vaikuttaisi omaan silmääni aika lailla "very high risk, extremely high reward" -tyyppiseltä, näin Juhani Tammista lainatakseni. Kyseessä on Alector Inc, toimialana biolääketiede. Kehitteellä on hoitoja mm. parkinsonin ja altzheimerin tautiin.


Firma vaikuttaa todella riskiseltä, koska mitä hämärästi nyt tähän hätään muistan pari päivää sitten lukemastani katsauksesta, tuottoja näistä biolääketiedeprojekteista ei odoteta vielä pitkään aikaan. Rahoituksesta en ehtinyt lukea, mutta en pitäisi yhtään ihmeenä, vaikka osakeantia olisi tulossa. Juuri julkaistu osavuosikatsaus oli ainakin alakanttiin odotuksista, ja kurssi laski reippaasti.

Se, mikä minua kuitenkin pisti silmään, on analyytikkojen todella positiivinen näkemys yhtiöstä. Osakekurssi on nyt noin 13.5 taalaa, mutta analyytikkojen konsensusennuste on peräti 34.88 taalaa. Tämä varmasti tulee laskemaan reippaasti, kun tuo osavuosikatsauskin oli sen verran negatiivinen markkinareaktiosta päätellen. Mutta vaikka tuo laskisi 20% (hatusta heitetty luku), olisi tuossa silti reippaasti nousuvaraa.

En tunne tätä sektoria laisinkaan, enkä siksi ainakaan tällä hetkellä ole vakavissani tuohon sijoittamassa. Mutta onko jollain kanssapalstalaisella jotain näkemystä tästä? Se käsitys minulla on, että lupaava tulevaisuuden ala, johon kohdistetaan suuria odotuksia, mutta tuottojen saaminen on todella pitkän tien takana. Osakenäkemykset pohjautuvat pitkälti vain tähän toiveeseen, että joku läpimurto löydettäisiin.

Jos tuohon sijoittaisi, niin korkeintaan pieni summa ja sekin ihan "mielenkiinnosta". Kurssi on nyt niin voimakkaasti laskutrendissä, että ihan hetkeen ei kannata missään nimessä hötkyillä.

Tällaista kirjoittelin elokuussa. Laitoin tuolloin lopulta ihan lotonpeluumielessä hyvin pienen position tuohon firmaan noin 12.5 taalan hintaan. No, kuten tällaisissa tapauksissa usein, heilunta on todella suurta, ja jossain kohdassa kurssi kävi alle kymmenen taalan. Saarion teeseillä tuossa kohtaa olisi jo pitänyt tunnustaa tappio, mutta kun positio oli pieni ja ajatukseni oli lähinnä lottoilu, pysyin kiltisti mukana. Kurssi alkoikin hitaasti nousuta, ja viime viikolla oltiin jo noin 22 taalassa. Hieman pohdin jo myyntiä, mutta sen tein vasta perjantaina. Tuolloin julkistettiin, että kyseinen yhtiö solmi ehdollisen tuotekehityssopimuksen Parkinsonin ja Altzheimerin tauteihin tarkoitetuista lääkkeistä brittiläisen GlaxoSmithKlinen kanssa. Kurssi nousi parhaassa vaiheessa jopa 90% edellispäivän päätöskurssista, mutta stabiloitui päivän päätteeksi reilun 55% nousuun, 35 taalan paikkeille. Itse realisoin tuon sijoituksen 40.5 taalan hintaan.

Miksi myin? Mielestäni tuossa on liian isot riskit epäonnistumiseen. Ehdollinen sopimus piti sisällään pienemmän maksun nyt ja isomman, mikäli kehitys onnistuu. Toisekseen pieni panokseni kasvoi nyt sen kokoiseksi, etten uskaltaisi sitä sijoittaa näin riskialttiiseen kohteeseen.

On ihan mahdollista, että vuoden päästä vituttaa, kun kurssireaktiota katsoo. On kuitenkin myös mahdollista, että vituttaisi, jos ei varsin hyvää tuottoprosenttia realisoisi.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Miksi myin? Mielestäni tuossa on liian isot riskit epäonnistumiseen. Ehdollinen sopimus piti sisällään pienemmän maksun nyt ja isomman, mikäli kehitys onnistuu. Toisekseen pieni panokseni kasvoi nyt sen kokoiseksi, etten uskaltaisi sitä sijoittaa näin riskialttiiseen kohteeseen.

On ihan mahdollista, että vuoden päästä vituttaa, kun kurssireaktiota katsoo. On kuitenkin myös mahdollista, että vituttaisi, jos ei varsin hyvää tuottoprosenttia realisoisi.

En koko juttua lainannut mutta tässä tuli hyvin vähän avattua myynnin syitä. Oli ne syyt sitten mitä vain niin mielestäni osakesijoittajan on avattava itselle aina ne syyt miksi ostaa ja miksi myy. Ja oikeastaan myös se tulisi itselleen perustella miksi jossain tilanteessa jättää ostamatta. On mielestäni hyvin tärkeää analysoida omia toimia ja kannattaa myös esimerkiksi seurata osakkeiden kehitystä joihin ei jostain syystä ole tarttunut, se saattaa vituttaa jos kurssinousu on kovaa, mutta siitä voi oppia jotain.

Itse pyrin aina näkemään numerojen taakse ja omasta yrittäjän taustasta johtuen minua kiinnostaa sekä numerot ja yhtiö noin yleensäkin. Onko siis liiketoiminta sellaista johon uskon. Tämän vuoksi yksittäiset kurssiheilahdukset, kuten nämä Saarion prosenttiopit eivät ole minulle perusta reagoinnille. Esimerkin muutama kovin kasvava kasvuyhtiö pysyy riskistä huolimatta salkussani. Myyntinappia painan siinä vaiheessa kun jonkun vuosikatsauksen perustella on todettavissa että kasvuajurit ovat sakanneet. Tämä johtaa siihen että ihan siellä huipulla en pääse luultavasti myymään, sillä pörssi kyllä ehtii reagoimaan ennen minua. Kurssilasku ei kuitenkaan ole minulle reagoimisen aihe vaan ennemminkin muutokset itse liiketoiminnassa, vaikka nämä usein näkyvät kyllä kurssissakin.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oma jakauma näyttäisi olevan hieman pyöristellen:
Pankkitilit 42%
Rahastot 38%
Osakkeet 20%

Vanhaa asuntolainaa on jäljellä reilun 25t€ eli rippeet enää. Tuo käteisen osuus on suht suuri, koska olen huono myymään ja yleensä vaan ostelen tasaisesti lisää. Mukava varautua äkillisiin tai pakollisiin hankintoihin ilman että pitää harmitella, et nyt piti liian halvalla myydä käyttörahaa saadakseen. Lainaa ei oikein tule näilläkään koroilla otettua ja jostain syystä tykkään, että esim. kulkupelien rekisteröintitiedoissa lukee omistajan kohdalla oma nimi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En koko juttua lainannut mutta tässä tuli hyvin vähän avattua myynnin syitä. Oli ne syyt sitten mitä vain niin mielestäni osakesijoittajan on avattava itselle aina ne syyt miksi ostaa ja miksi myy. Ja oikeastaan myös se tulisi itselleen perustella miksi jossain tilanteessa jättää ostamatta. On mielestäni hyvin tärkeää analysoida omia toimia ja kannattaa myös esimerkiksi seurata osakkeiden kehitystä joihin ei jostain syystä ole tarttunut, se saattaa vituttaa jos kurssinousu on kovaa, mutta siitä voi oppia jotain.

Kyllä. Itse olen jokaisen myyntini laittanut ylös, ja olen myös kirjannut sinne, miten kurssi on sen jälkeen käyttäytynyt. Seuraan myös varsin säännöllisesti useampaakin kotimaista osaketta, ja olen määrittänyt useammankin osto- ja myyntisignaalin, vaikkakaan en sokeasti noudatakaan niitä, vaan enemmänkin useamman signaalin täyttyessä alan pohtia tarkemmin, onko ostolle tai myynnille perusteita. En jää murehtimaan kuitenkaan missattuja mahdollisuuksia, vaan minulle riittää omien tuotto-odotusten täyttyminen. Myyntiä en toki tee tuolla perusteella, vaan sillä, että näen jonku toisen osakkeen selvästi kiinnostavampana jatkossa.

Tuo Alector oli tapaus, johon lähdin vähän poikkeavalla tavalla liikkeelle. Kokeilu, jonka tein osin oppimismielessä. Osin taas siksi, että tuo konsepti tuntui kiinnostavalta. Koska kyse on hyvin epävarmasta ja riskisestä bisneksestä, katsoin parhaaksi hypätä pois, ja laittaa nuo rahat muualle. Jatkan kyllä tuon yrityksen edesottamusten ja kurssin seuraamista, ja jos kurssi yhtäkkiä syöksyisi alas, saattaisin lähteä toisella pienellä panoksella takaisin kyytiin, mutta tuo on täysi sivujuonne, eikä millään muotoa tyypillistä sijoitustapaani.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Spinnova jatkaa aika vahvalla laukalla. Hieman harmittaa, ettei tullut silpaistua isompaa siivua kun irtorahaa olisi ollut enempäänkin.

Minkälaisena palstalaiset näkee tuon osakkeen tulevaisuuden, joko alkaa olemaan sormi myyntinapilla vai vieläkö ralli jatkuu?
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Spinnova jatkaa aika vahvalla laukalla. Hieman harmittaa, ettei tullut silpaistua isompaa siivua kun irtorahaa olisi ollut enempäänkin.

Minkälaisena palstalaiset näkee tuon osakkeen tulevaisuuden, joko alkaa olemaan sormi myyntinapilla vai vieläkö ralli jatkuu?
Sen verran jäi annista saatu osuus pieneksi, että ostin vähän isomman siivun itse alkuun. Osakkeen hinta on noussut aika pelottavalla käyrällä, mutta ainakin itsellä tavoitehinnat on sitten aikanaan jossain moninkertaisissa lukemissa, samalla tosin tiedostaen, että voihan tuo konsepti jäädä ihan yrityksen tasollekin.

Harvemmin sitä kuitenkaan pääsee osallistumaan alusta asti mahdolliseen suomalaiseen kansainväliseen menestystarinaan, joten itse aion katsoa mahdolliset raketoinnit ja pudotukset kylmäpäisesti useamman vuoden aikajänteellä.

Sen sijaan mitä tehdä Puuilon kanssa, uskoako tulevaisuuteen vaiko eikö...
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samanlaiset fiilikset kuin @FiveHole , itsekin pistin Spinnovaan kiinni tähän asti suurimman yksittäisen sijoitukseni (anti + pörssin auettua). Vähän yllätti tämän kaltainen raketointi ja en yllättyis yhtään jos korjaa rajusti alaspäin, mutta istutaan tämän päällä nyt hamaan tappiin asti. Villeissä kuvitelmissani Spinnovasta tulee GoreTexin kaltainen tavaramerkki ja se ostetaan isolla rahalla jenkkeihin tjsp. Hyvä juttu firmassa on, että jengi selvästi haluaa sen menestyvän, mikä nyt taitaa näkyä osakkeen hinnassakin.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Tänään näyttää ensimmäistä kertaa Spinnova kyykkäävän: tällä hetkellä -11,16. Katsellaan, mitä tapahtuu iltaa kohden. Itse ostin Spinnovaa pienellä summalla, niin pienellä, ettei suuresti vituta, vaikka kaikki menisi. Erittäin mielenkiintoinen yhtiö joka tapauksessa kyseessä.

Edit: ja 10 minuuttia myöhemmin enää -5,44. Kurssi heiluu kuin seonnut heinämies.

Edit 2: Päivän päätteeksi Spinnovan lukemaksi tuli -8,84, millä irtosi myös suurimman laskijan titteli. Ei nyt mistään romahduksesta voi vielä puhua, mutta nousukiito ainakin hetkellisesti katkesi.
 
Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Spinnova jatkaa laskuaan. Mietin, että alkaisiko olemaan kohta jo oston paikka. Huipuista on tultu alas jo aika reippaasti. Tuosta kun tasaantuu niin siinä voisi olla iskun paikka. Seurataan.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Spinnovan arvo näyttäisi vähän tasaantuneen alun isompien heilahtelujen jälkeen. Itse sain annista melko pienen osan siihen nähden kuinka paljon yritin merkitä osakkeita. Lisäksi nykyinen arvo on melko korkea verrattuna listautumisarvoon. Jossakin vaiheessa haluaisin sijoittaa lisää, mutta mietityttää miten sijoitus kannattaisi ajoittaa.

Sen verran hyvällä asialla tässä kuitenkin ollaan, ettei tässä tapauksessa harmittaisi hirveästi vaikkei tästä mitään tuottoja tulisikaan.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Toivottavasti joku palstaveli tai -sisar on hiljattain ostanut Stockmannin osakkeita. Aika komea lukema toistaiseksi tältä päivältä: +36,69 %. Itselläni ei Stockaa salkussa ole, mutta mukava edes joskus kuulla mukavia uutisia siltä suunnalta. Niitä ei ole viime vuosina liiemmin tullut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös