Sijoitusvinkkejä?

  • 1 087 410
  • 6 084

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Harmi kun ei ole nyt irtonaista rahaa. Nordean lasku ei vaan käy mun järkeen tuollaisen raportin jälkeen. Toki ei se Nesteen droppikaan oikein ollut mielessä, mutta ostin lisää "kun halvalla sai".
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
En ole ihan vielä erityisen herkkä ostamaan. Tuossa ehtii ihan hyvin mukaan vakaamminkin nousun aikaan.
Miten sitä sanotaan, että laskevaan markkinaan ei kannata koskaan sijoittaa, pohjalle se ei osu kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Tähän kohtaan aika hölmöltä näyttää tuo oma aamun viesti, ja muutenkin melko ihmeissään tämän päivän vuoristoradasta.

Ehkä se sitten oli niin, että osariin ladattiin markkinoilla ylisuuret odotukset. Toki osittain vaikuttaa saattaa esimerkiksi Handelsbankenin ilmoitus siitä, että tämä korkotuottojen kasvu alkaa olla tässä ja niiden puolesta mennään kohta alamäkeen. Kaikki tämä kun tehdään ennätystuloksia, omia osakkeita mitätöidään, oma pääoma kasvaa ja tuloksessa olevat luottotappiovaraukset melkein 600 miljoonaa.

Ei päässyt itsekään tästä tai näistä notkahduksista hyötymään. Klassinen vipustrategian ongelma siinä, että kun koko pörssin liike on samaan suuntaan niin salkkua joutuu pääomittamaan pitääkseen lainoitusasteen riittävänä. Johan tässä edellisen isomman dipin jälkeen oli jo ehtinyt vähän niitä omia kassavaroja palauttelemaan tasoilleen.

On tää mukavaa touhua.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
En ole ihan vielä eritysien herkkä ostamaan. Tuossa ehtii ihan hyvin mukaan vakaamminkin nousun aikaan.
Miten sitä sanotaan, että laskevaan markkinaan ei kannata koskaan sijoittaa, pohjalle se ei osu kuitenkaan.

Sitä ehtii mukaan vielä, jos/kun arvostukset taas joskus toivottavasti kääntyvät nousuun. Itse olen tässä tankkaillut vähän väliä viimeisen noin puolentoista vuoden aikana, mutta jälkiviisaana voi todeta sen olleen oikeastaan melko turhaa kiirehtimistä. Ei kurssit välttämättä lähde nousuun ollenkaan ennen koronlaskuja ja maailmatalouden elpymistä. Tässä voi hyvinkin kestää vielä jopa vuoteen 2025 saakka.

Tämän ajan voi käyttää tutustumalla syvällisemmin kiinnostavien yhtiöiden fundamentteihin sen sijaan, että kiirehtii ostamaan. Eiköhän tarjoushinnat pysy vielä pitkään..
 

Jeffrey

Jäsen
En ole ihan vielä erityisen herkkä ostamaan. Tuossa ehtii ihan hyvin mukaan vakaamminkin nousun aikaan.
Miten sitä sanotaan, että laskevaan markkinaan ei kannata koskaan sijoittaa, pohjalle se ei osu kuitenkaan.

Pohjalle osuminen tosiaan hyvin hankalaa. Omasta strategiasta ja mielenlaadusta lopulta kiinni se kuinka paljon ajallisesti on hyvä lähteä hajauttamaan. Toki perussääntönä se, että pieniä summia kerrallaan ja ajallisesti tarpeeksi pitkällä aikavälillä.

Tämä ajatusmalli luo kuitenkin piensijottajalle omia haasteita. Jos kerrallaan sijoitettavat summat ovat satasia ja sijoituksia tehdään harvoin, voi transaktiokustannukset nousta jo varsin merkittäväksi osaksi kauppaa. Tässä ajallisen sijoittamisen nyrkkisääntö osaltaan on ristiriidassa toisen nyrkkisäännön kanssa: minimoi transaktiokustannukset.

Lopulta aina joku osuu pohjalle. Tässä toki ei kannata ajatella, että kannattaisi koko pottia yrittää saada sinne pohjille, mutta jos osuu edes hyvällä osuudella sinne lähelle on sen jälkeen sijoittaminen aika kiva harrastus kun tulevissa laskuissakaan lappu ei muutu punaiseksi. Pohjalle tai edes sen läheisyyteen osuminen on todella hankalaa, mutta mielestäni siihen tulisi ainakin pyrkiä. Tässä toki myös perspektiivi hämää ja vaikka nyt tänä vuonna tehdyt sijoitukset eivät olisi lähelläkään pohjia, voi ne tulevan 5 vuoden perspektiivillä jo olla.

Ei omistamiseen silti mikään kiire kannata olla. Asettaa ne omat toimeksiannot sellaisille tasoille joilla itsestä tuntuu hyvälle lappua omistaa. Pienillä summilla pelatessa sillä ostohinnalla ei lopulta ole hirveästi väliä, mutta mikäli summat jossain vaiheessa reilusti nousee - kannattaa tässä muistaa päivittää oma strategia hyvissä ajoin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
En ole ihan vielä erityisen herkkä ostamaan. Tuossa ehtii ihan hyvin mukaan vakaamminkin nousun aikaan.
Miten sitä sanotaan, että laskevaan markkinaan ei kannata koskaan sijoittaa, pohjalle se ei osu kuitenkaan.

Jos sijoitushorisontti on lyhyt, eli maksimissaan muutamia vuosia jos sitäkään, niin tämä voi pitää paikkansa. Jos sijoitushorisontti on taas kymmeniä vuosia, niin kyllä karhumarkkina on erinomainen ostopaikka. Pitkän pelin pelaajille nyt on erinomaiset ostopaikat Helsingin pörssissä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tähän kohtaan aika hölmöltä näyttää tuo oma aamun viesti, ja muutenkin melko ihmeissään tämän päivän vuoristoradasta.

Ehkä se sitten oli niin, että osariin ladattiin markkinoilla ylisuuret odotukset. Toki osittain vaikuttaa saattaa esimerkiksi Handelsbankenin ilmoitus siitä, että tämä korkotuottojen kasvu alkaa olla tässä ja niiden puolesta mennään kohta alamäkeen. Kaikki tämä kun tehdään ennätystuloksia, omia osakkeita mitätöidään, oma pääoma kasvaa ja tuloksessa olevat luottotappiovaraukset melkein 600 miljoonaa.

Ei päässyt itsekään tästä tai näistä notkahduksista hyötymään. Klassinen vipustrategian ongelma siinä, että kun koko pörssin liike on samaan suuntaan niin salkkua joutuu pääomittamaan pitääkseen lainoitusasteen riittävänä. Johan tässä edellisen isomman dipin jälkeen oli jo ehtinyt vähän niitä omia kassavaroja palauttelemaan tasoilleen.

On tää mukavaa touhua.

Eiköhän pankit kohta ala olla tuloshuipuissa. Toki ei ihan vielä, jos ei maailma pala alta. Nordeahann on tällä tulostasolla/hinalla naurettavan halpa. Mutta eiköhän noiden tulosten odoteta tulevaisuudessa normalisoituvan. Toki ne aika reippaasti saa normalisoitua, että tuosta kovin kallista lappua saa.
 

Jeffrey

Jäsen
Eiköhän pankit kohta ala olla tuloshuipuissa. Toki ei ihan vielä, jos ei maailma pala alta. Nordeahann on tällä tulostasolla/hinalla naurettavan halpa. Mutta eiköhän noiden tulosten odoteta tulevaisuudessa normalisoituvan. Toki ne aika reippaasti saa normalisoitua, että tuosta kovin kallista lappua saa.

Tavallaan kyllä. Nordealla kuitenkin on tuo 577 miljoonaa varauksia, jotka jossain vaiheessa pitää jossain määrin purkaa tulokseen. Lisäksi Nordea ostaa miljardilla omia osakkeita takaisin ne tuhotakseen. Eli vaikka yrityksen itsensä tuloksentekokyky yhdestä perspektiivistä laskee, osakkeiden tuhoaminen lieventää tämän vaikutusta per osake. Lisäksi tässä nyt todennäköisesti ainakin vielä tämä ja ensivuosi tullaan tekemään melko hurjaa tulosta, joten eiköhän tuon miljardin takaisinostojen lisäksi tule vielä miljardi tai pari. Toki sitten osaltaan korkeiden korkotuottojen vastapainoksi melko moni muu sektori on ollut melko alhaalla. Tämä tullee tasoittamaan myös tulosvaikutusta.

Enivei, mielenkiintoista nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos sijoitushorisontti on lyhyt, eli maksimissaan muutamia vuosia jos sitäkään, niin tämä voi pitää paikkansa. Jos sijoitushorisontti on taas kymmeniä vuosia, niin kyllä karhumarkkina on erinomainen ostopaikka. Pitkän pelin pelaajille nyt on erinomaiset ostopaikat Helsingin pörssissä.

Kerrankin samaa mieltä. Varsinkin näin pitkän karhumarkkinan jälkeen nyt on erinomainen ostopaikka, kun useita Helsingin yhtiöitä tarjotaan alle käyvän arvon. Ostoja kannattaa jatkaa laskeviin kursseihin nyt kun arvostustaso on ainakin lähellä pohjia, sillä nousu alkaa yleensä hyvin yllättäen juuri silloin kun uutiset ovat kaikkein synkimpiä. Siinä on iso psykologinen kynnys lähteä mukaan, jos ei sitä aiemminkaan ole tehnyt.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Oli tuossa joku vuosi sitten kriisi. Mielenterveys otti osumaa, kun sietokyvyn mittari paukkui punaiselle lujasti. Myin kaikki osakkeet. Oli vähän voittoa, ei paljon. Nyt muutaman vuoden tauko. Takaisin jaloillaan. Tulot parantuneet ja turhat menot kasvaneet suhteessa. Kassaa kuitenkin alkaa olemaan ja sitä on mahdollisuus kerryttää.

Ongelma: olen unohtanut kaiken. Minulla on koulutus ja harrastuneisuutta. Silti totaalisen blackout. Sinkko varmaan pitää ottaa lukuun seuraavaksi. Tai pitkälle listallehan se menee.

Olen vähän kahlaillut ketjua ja muuta mediaa viimeaikoina. Vaikea muodostaa kokonaiskuvaa markkinasta. Hämmennys tulee, kun tutkii markkinoita, osakkeita ja rahastoja. Sitten oliko tää sijoitusvakuutus joku uusi juttu Suomessa vai sekoitanko johonkin toiseen verotuksellisesti mielenkiintoiseen juttuun. Hitto mä olen pihalla kuin lumiukko. Käytännössä aloittelija.

Pikkuhiljaa. Aikaa on.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Svea nosti säästötilin korkoa 3.55% tasolle. Vuoden määräaikaiselle saa jo 4.10% koron minkä nappasin isohkolla summalla joutilaasta käteisestä kiinni. Alkaa olla jo kohtuullista (tai no, edes inflaation kattavaa) tuottoa tarjolla käytännössä nollariskillä.
Toki myös Helsingin pörssistä löytyy mukavaa potentiaalia ja hyvää osinkoa etenkin jos jaksaa ja pystyy katsomaan muutaman vuoden päähän. Ostajan markkinat niin sanotusti.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen vähän kahlaillut ketjua ja muuta mediaa viimeaikoina. Vaikea muodostaa kokonaiskuvaa markkinasta. Hämmennys tulee, kun tutkii markkinoita, osakkeita ja rahastoja. Sitten oliko tää sijoitusvakuutus joku uusi juttu Suomessa vai sekoitanko johonkin toiseen verotuksellisesti mielenkiintoiseen juttuun. Hitto mä olen pihalla kuin lumiukko. Käytännössä aloittelija.
Sekoitat varmaan osakesäästötiliin. Sijoitusvakuutus on vanha juttu, vaikka Nordnet lanseerasi uuden tuotteen. En jaksa OST:tä avata itse, mutta tuo selittää, jos ei ole tuttu. Osakesäästötili – avaa OST-tili itsellesi tai lapselle

Hämmennys se itselläkin ensireaktio kun noita markkinoita seuraa... Ei ne ikinä järkevöidy.
 

Jeffrey

Jäsen
Olen vähän kahlaillut ketjua ja muuta mediaa viimeaikoina. Vaikea muodostaa kokonaiskuvaa markkinasta. Hämmennys tulee, kun tutkii markkinoita, osakkeita ja rahastoja. Sitten oliko tää sijoitusvakuutus joku uusi juttu Suomessa vai sekoitanko johonkin toiseen verotuksellisesti mielenkiintoiseen juttuun. Hitto mä olen pihalla kuin lumiukko. Käytännössä aloittelija.

Pikkuhiljaa. Aikaa on.

Tällä hetkellä markkinat ovat hyvin hyvin hämmentävät, joten jos niiden kyytiin ei pääse ei kannata itseään liikaa soimata. Esimerkiksi viime viikolla Nordea paukutteli ennätystuloksen ja kurssi nelisen pinnaa alas. UPM taas luisutteli viikossa 8% kun odotettiin kammotulosta. Saatiin aika odotetunlainen tulos ja osake tänään +6%.

Taustalla lienee se, että markkinoilla on tällä hetkellä merkkejä jos mihin suuntaan. Yhtäältä merkit viittaavat alkavaan talouskasvuun ja käsillä oleviin tulospohjiin, toiset merkit taas viittaavat siihen että ajautuisimme laajempaan taantumaan. Euroopassa uskotaan korkopaineen pian hellittävän, mutta Jenkeissä taas povataan mahdollisia lisäkorotuksia. Geopoliittisten kriisien takia rahat hakeutuvat turvasatamiin ja toisaalla taas puhutaan erilaisista kuplista ja pääoma jakautuu osalla niihin kupliin ja toisilla niistä pois.

Olen nyt itse omien pienoisten univaikeuksien takia ajautunut unikouluun. Tämä on tarkoittanut sitä, että oma markkinoiden seuraaminen on jäänyt aika minimiin - aamun työmatkalla luen sen mitä silmiin osuu. Ei mulla varsinaisia haasteita ollut siinä, että markkinoita olisi tullut liikaa seurattua, mutta nyt sijoitusanalyysien, jalkapallojen yms. seuraaminen on saanut hieman jäädä jottei pää käy illalla ylikierroksille ja tilalle tullut kynttilänvalossa sohvalla viltin alla makoilu jazzia kuunnellen. Aika nössöä, mutta unet ovat parantuneet. Toki se ettei markkinaa ole niin seurannut voi johtaa myös lisä hämmennykseen markkinasta.
 

Jeffrey

Jäsen
Johan taas aamu. Nokian Renkailta eilen pörssin sulkeuduttua negari kehiin ja tähän aamuun -15%. Jos ei olisi jo hyvä palkki tätä lappua ja sen laskun aiheuttamia haasteita iskisin nyt kiinni. Toki sijoitusperspektiivi sen 5-10 vuotta. SSAB kanssa löi heikohkon osarin pöytään, mutta ovat puolestaan yli 5% nousussa. Tukholman pörssissä noteerattu kiinteistökehitysyhtiö JM AB, näitä pohjolan osinkoaristokraatteja löi myös tänään osarin pöytään ja reilu 13% jo valmiiksi alamaissa olevaan rakennusalan lappuun. JM maksoi esimerkiksi tänä vuonna 14 kruunua osinkoa per osake ja yhtiön IFRS tulos edelleen ihan passeli. Tänä vuonna oli lisäksi suuri omien osakkeiden takaisinnosto joten ensi vuoden osinkoon saattaa olla joku mahdollisuus - ellei yritys sitten leikkaa tuota nyt kerralla pois. Joka tapauksessa osake tällä hetkellä 114,6 kruunua ja kun ottaa huomioon todella alhaalla olevan kruunun arvon, tuossa taas voisi olla iskun paikka 5-10 vuoden horisontilla.

NR päätti myös jakaa lisäosingon 0,20 euroa. Tuossa nyt muutama yhtiö joilla tuloksentekokyky ollut vahvaa ja itsellä usko siihen, että näistä ulkoapäin tulevista kriiseistä yhtiöt selviytyvät. Tämän päivän kursseilla pitäisi päästä kiinni maukkaisiin osinkoihin, toki sijoitettavan rahan tulee olla sellaista ettei sitä ihan muutamaan vuoteen tarvitse. Nordeaakin saa taas alle kymppiin ja tuo tuonee osinkotuottoja jo hieman lyhyemmällä perspektiivillä.
 
Viimeksi muokattu:

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Kun korot nousee pankit (Nordea) tulee tekemään älyttömän kovaa tulosta ja kurssi 14-15 euron nurkilla!".

Nyt korot nousseet "neljän pintaan", luottotappiot marginaalisia, Q3 erittäin kova tulos, omien osakkeiden osto-ohjelma päällä, osinko % yksi parhaista (noin yhdeksän) ja mahdollisesta lisäosingosta näkynyt huhuja mutta sen jälkeen kurssi kyykännyt jostain 10,60 eurosta juuri tätä kirjoittaessa alle kympin tasolle.

On tämä sijoittaminen joskus ihmeellistä!

Tekisi mieli ostella lisää mutta nyt kun on jo nyt ylivoimaisesti isoin yksittäinen tuote salkussa niin pitäisi vähän hillitä ostohaluja.

* taitaa ne isot rahastot näitä kurssitasoja heilutella ja siinä ei tavalliselta piensijoittajalta mielipiteitä kysellä ;D
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Svea nosti säästötilin korkoa 3.55% tasolle. Vuoden määräaikaiselle saa jo 4.10% koron minkä nappasin isohkolla summalla joutilaasta käteisestä kiinni. Alkaa olla jo kohtuullista (tai no, edes inflaation kattavaa) tuottoa tarjolla käytännössä nollariskillä.
Minä siirsin myös osan Svean säästötilillä olleesta rahasta vuoden määräaikaiselle.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Nokian Renkailta eilen pörssin sulkeuduttua negari kehiin ja tähän aamuun -15%.
Yritystä lyödään kyllä kovaa, vaikka kuitenkin tekee ok tulosta. Tuli lyötyä tähän taas muutama raha lisää kiinni. Toivotaan liukasta talvea, että kauppa käy. Erinomaisia renkaita kuitenkin tekevät.

Nordeaakin saa taas alle kymppiin ja tuo tuonee osinkotuottoja jo hieman lyhyemmällä perspektiivillä.
Nordea on kyllä erikoinen. Tätä omistan jo kohtuullisesti, joten ei rahat riittänyt enää tämän lisäämiseen. Pistin huonoimpia tuottolappuja myyntiin, mutta näköjään tänään lasketellaan, joten nämä täkyt ei taida tarttua.

Markkinat ollut kyllä sen verran voimakkaassa laskussa, että ehtii tässä varmaan marraskuussakin tehdä hyviä sijoituksia.

Edit. Lisätään tähän ihmettelyyn myös pörssiraketti Kempower, joka nyt on huipuista tullut alas yli 40 %. Joko kohta kanattaa iskeä kiinni vai tyhjeneekö samalla tavalla kuten esim. Harvia aikanaan?
 
Viimeksi muokattu:

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nordea kyllä korjaa sinne 12€ yli heti kun yleinen fiilis markkinoilla paranee. Ei kannata suuremmin olla huolissaan nykykurssista, se on reilusti alle käyvän arvon. Vaikka Nordean huipputulos olisi tässä, niin kurssissa on silti reilusti nousuvaraa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Nordean huipputulos olisi tässä, niin kurssissa on silti reilusti nousuvaraa.
Ymmärtääkseni Nordea heiluu Ruotsin kiinteistösektorin tahdissa. Pahin ongelmalapsi Samhällsbyggnadsbolaget on yhä siivoamatta ja tunnetusti asuntolainojaan laiskasti lyhentäneet ruotsalaiskuluttajat ovat ongelmissa inflaation ja Riksbankenin korkonostojen kanssa. Jos Nordea onkin sektorinsa parhaimmistoa, katsotaan sektoria ison rahan silmin yhtenä kokonaisuutena.

Toisaalta, pitkäaikaiselle sijoittajalle Nordean dippi on hyvä asia. Nordea saa ostettua enemmän omia osakkeitaan. Nykytahdilla seuraavan kolmen vuoden aikana ostetaan takaisin 8-10% osakekannasta osinkotuoton vaarantumatta.

Pappalappu, mutta nykymarkkinan tuulissa ok parkkipaikka rahalle. Ruotsissa voi lisäksi aueta edullisia ostopaikkoja, jos kilpailijat joutuvat myymään omaisuuttaan (mm. varainhoito?) taseen tukemiseksi.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Tuli tuossa myytyä muita sijoitusinstrumentteja ja aikomuksena on laittaa kaikki Helsingin pörssiin. Tuntuu olevan paljon ostettavaa, mutta pitänee rajata pariin yhtiöön jotta on helpompaa seurata omistuksia.

Onko porukalla kommentteja Nesteestä ja halpakauppafirmoista Tokmanni/Puuilo?
 
Suosikkijoukkue
HPK
Saakos missään avattua säästötiliä alle 18v perheenjäsenelle? Svealta kysyin ja ei onnistu.

Sijoitetuksiin menee jo rahaa minun kauttani, mutta olisi kiva alkaa kasaamaan myös pientä käteispesämunaa niin ei tule houkutusta kajota sijoituksiin.

Lapselle on avattuna normaali tili mihin isovanhemmat yms. voivat halutessaan siirtää rahaa, mutta turha sitä on tuolla makuuttaa. Osuuspankin säästötili on mallia surkea niin sekään ei oikein kiinnosta.
 

Jeffrey

Jäsen
Saakos missään avattua säästötiliä alle 18v perheenjäsenelle? Svealta kysyin ja ei onnistu.

Sijoitetuksiin menee jo rahaa minun kauttani, mutta olisi kiva alkaa kasaamaan myös pientä käteispesämunaa niin ei tule houkutusta kajota sijoituksiin.

Lapselle on avattuna normaali tili mihin isovanhemmat yms. voivat halutessaan siirtää rahaa, mutta turha sitä on tuolla makuuttaa. Osuuspankin säästötili on mallia surkea niin sekään ei oikein kiinnosta.

Puhtaasta säästötilistä en osaa suoraan sanoa, mutta Nordnetiin saa luotuo tilin alle 18 vuotiaalle. Nordnetissä voi myös rajoittaa lapsen pääsy tilille kunnes täyttää 18 vuotta. Tätä ei tavanomaisissa pankeissa ymmärtääkseni tehdä, vaan lapsi voi halutessaan marssia pankin tiskille ja nostaa tili tyhjäksi jos se hänen nimissään on?

Nordnetissä toki pitää valita esimerkiksi rahasto johon rahaa säästää, mutta kai siellä on myös jotain matalan riskitason korkorahastoja halukkaille. Minulla tuolla on sisarusten lapsille lahjarahastot vetämässä, mutta nihilistinä olen pitänyt ne omissa nimissä ja saavat sitten tehdä minulle nuoruudessaan hakemuksen mihin rahat käyttäisivät.

 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Saakos missään avattua säästötiliä alle 18v perheenjäsenelle? Svealta kysyin ja ei onnistu.
Meidän lapsilla on säästötilit sekä Nordessa (isovanhemmat säästää) että OP:ssa (itse säästämme). On tosiaan ollut tarkoitus muuttaa tuo OP joko enemmän rahastoihin/osakkeisiin, mutta en ole saanut aikaiseksi vielä luoda heille osakesäästötilejä, jonka nyt OP:ssakin pitäisi onnistua.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Puhtaasta säästötilistä en osaa suoraan sanoa, mutta Nordnetiin saa luotuo tilin alle 18 vuotiaalle. Nordnetissä voi myös rajoittaa lapsen pääsy tilille kunnes täyttää 18 vuotta. Tätä ei tavanomaisissa pankeissa ymmärtääkseni tehdä, vaan lapsi voi halutessaan marssia pankin tiskille ja nostaa tili tyhjäksi jos se hänen nimissään on?

Nordnetissä toki pitää valita esimerkiksi rahasto johon rahaa säästää, mutta kai siellä on myös jotain matalan riskitason korkorahastoja halukkaille. Minulla tuolla on sisarusten lapsille lahjarahastot vetämässä, mutta nihilistinä olen pitänyt ne omissa nimissä ja saavat sitten tehdä minulle nuoruudessaan hakemuksen mihin rahat käyttäisivät.


Menee jo useampaan rahastoon rahaa per kk. Mutta tarkoitus olisi löytää paikka käteiselle mitä tulee esim. isovanhemmilta. Nuo alle 1% koron säästötilit ei oikein houkuttele. Korkorahastoja mietin myös vaihtoehdoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös