Sijoitusvinkkejä?

  • 1 088 917
  • 6 087

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuossa ihan jäätävät kulut joka välissä, niin miten "takuuvarmaa" sitten tuo 8% tuotto kulujen jälkeen on asiakkaalle nyt vielä korkojen ja kustannusten noustessa. Titaniumille varmasti hyvä bisnes.
No, itselle tuo on ollut varmaa ja tasaista tuottoa, jätetään sitten prosentit mainitsematta. Ja se perusta, hoivakiinteistöt, on jokseenkin takuuvarma Suomessa.

Erikoissijoitusrahasto Titanium Hoivakiinteistön sijoituskohteita ovat vanhusten hoivakodit, erityisryhmien palvelutalot, terveysasemat, päiväkodit sekä sosiaali- ja nuorisotoimeen liittyvät kiinteistöt.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No, itselle tuo on ollut varmaa ja tasaista tuottoa, jätetään sitten prosentit mainitsematta. Ja se perusta, hoivakiinteistöt, on jokseenkin takuuvarma Suomessa.

Menneisyys ei koskaan ole tae tulevasta. En ole perhetynyt millaisella velkavivulla sijoituksia ko. rahasto tekee, mutta kiinteistösijoittamiseen iskee yleisesti ottaen korkojen nousu, energian hintojen nousu ja yleinen inflaatio. Vaikea nähdä miksi hoivakiinteistöt olisi noille immuuni. Tuohon päälle kun rahasto ottaa pääomasta 3% juoksevat kulut, niin en nyt käyttäisi sanaa "takuuvarma" 8% tuotto.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Titaniumia voi toki ostaa myös osakkeina. Osinkotuotto on ainakin hyvä. Tulevaisuuden näkymät sitten ovat taas hämärän peitossa...

Itse en omista Titaniumia, enkä ole koskaan omistanutkaan. Muutamaan otteeseen olen harkinnut, mutta en kuitenkaan ole omistajaksi missään vaiheessa päätynyt.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Menneisyys ei koskaan ole tae tulevasta. En ole perhetynyt millaisella velkavivulla sijoituksia ko. rahasto tekee, mutta kiinteistösijoittamiseen iskee yleisesti ottaen korkojen nousu, energian hintojen nousu ja yleinen inflaatio.
Kaikki kiinteistösijoittajat vivuttavat yleensä aika reilusti ja korkojen nousu on niille siksi myrkkyä. Kun velka lasketaan sadoissa miljoonissa niin prosentin nousu koroissa on aika monta miljoonaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Näihin sun eri mielipiteisiin ei hirveästi jaksa ottaa kantaa mutta tuo kaikkien tietämä listautumisannin kusetus toki kiinnostaa. Mihinköhän tässä viitataan? Tunnustan vajakkiuteni ja minä en tiedä tätä minkä kaikki muut tietävät.
  • Vastaan kun kysytään. Ennen listautumista yhtiö putsattiin eli jaettiin osinkoja oikein rapsakasti. Oma pääoma tippui 40,2M€ --> 6,9M€.
  • Listaushinnan mukaan markkina-arvo oli muistaakseni noin 0,5 mrd. Itse en päässyt mitenkään edes lähelle noita tasoja yhtiön tunnusluvuista laskettuna.
  • Pääomistajat myivät listautumisen yhteydessä, joka yleensä ei ole hyvä merkki.
Nämä havainnot siis 1,5 vuotta sitten. En ole sen jälkeen tarkemmin yritystä seurannut eli tilanne saattaa toki olla muuttunut.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
  • Vastaan kun kysytään. Ennen listautumista yhtiö putsattiin eli jaettiin osinkoja oikein rapsakasti. Oma pääoma tippui 40,2M€ --> 6,9M€.
  • Listaushinnan mukaan markkina-arvo oli muistaakseni noin 0,5 mrd. Itse en päässyt mitenkään edes lähelle noita tasoja yhtiön tunnusluvuista laskettuna.
  • Pääomistajat myivät listautumisen yhteydessä, joka yleensä ei ole hyvä merkki.
Nämä havainnot siis 1,5 vuotta sitten. En ole sen jälkeen tarkemmin yritystä seurannut eli tilanne saattaa toki olla muuttunut.
Ok, itse en näe tuossa mitään sen suurempaa kusetusta, vaan pääomasijoittajan exitin listautumisen kautta. Pääomistajat yleensä eivät myy jos listautumisen syy on ainoastaan rahoituksen kerääminen. Tässä idea ei ollut se, uusia varoja firmaan kerättiin sika vähän.

Jos osinkoja ei olisi jaettu, merkintähinta olisi ollut vastaavasti korkeampi. Tuo on aika nollasummapeliä.

Arvostustaso on aika hyvin kestänyt. Listautuminenhan tapahtui aika lailla kuplan huipulla. Siitä huolimatta laskua tähän päivään mennessä jotain luokkaa 15 %, jolla ollaan aika hyvissä asemissa jos firmojen kurssikehityksiä keskenään vertaillaan viimeisen 1,5 vuoden aikana.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ainakin itse vältän kuin ruttoa suomalaisesta kysynnästä riippuvaisia yhtiöitä. Vihreä siirtymä kun on meneillään. Suomalaisten ostovoima on parhaillaan romahtamassa älyttömän suurella vauhdilla. (Vrt esmes Albania vuonna 2020 tai Mongolia samana vuonna).

Kyllä nämä makrotalouden päällekkäiset shokit laskevat ostovoimaa ihan rajoista riippumatta, vaikka esimerkiksi energiakriisi on erityisesti eurooppalainen ongelma, kun taas USA:ssa inflaation takana on ennennäkemätön pandemiaelvytys. Suomi on pieni talosualue ja laahaa perässä muista pohjoismaita, mutta eipä kuluttajanäkymät Ruotsissakaan kummoiset ole.

Mielestäni osa Helsingin pörssin ongelmaa on nimenomaan se, ettei omakaan porukka usko kotimaisen kysynnän voimaan. Siitä tulee sitten vähän itseään toteuttava profetia. Suomalainen kasvu edellyttää nimenomaan tulevaisuudenuskoa ja kykyä ottaa hallittuja riskejä. Ei siinä auta sellainen ajattelu, että peli on jo valmiiksi hävitty, kun ruotsalaiset, saksalaiset, amerikkalaiset ja kiinalaiset tekee kaiken tuottavammin kuin me.

Suomalainen kyynisyys on kyllä ihan jotain omaa luokkaansa, ja se heijastuu ikävästi koko kansantalouteen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ok, itse en näe tuossa mitään sen suurempaa kusetusta, vaan pääomasijoittajan exitin listautumisen kautta. Pääomistajat yleensä eivät myy jos listautumisen syy on ainoastaan rahoituksen kerääminen. Tässä idea ei ollut se, uusia varoja firmaan kerättiin sika vähän.

Jos osinkoja ei olisi jaettu, merkintähinta olisi ollut vastaavasti korkeampi. Tuo on aika nollasummapeliä.

Arvostustaso on aika hyvin kestänyt. Listautuminenhan tapahtui aika lailla kuplan huipulla. Siitä huolimatta laskua tähän päivään mennessä jotain luokkaa 15 %, jolla ollaan aika hyvissä asemissa jos firmojen kurssikehityksiä keskenään vertaillaan viimeisen 1,5 vuoden aikana.
Ok. Jokainen onneksi (ainakin vielä) tekee Suomessa omat päätöksensä. Itselleni vain tuo taseen putsaus ennen antia antoi sellaisen signaalin yrityksen/omistajien moraalikoodeista, joka itseäni hieman kuvottaa.

(Ja en todellakaan tarkoita sitä, ettei pitkää päivää tehnyt yrittäjäperhe olisi palkkionsa ansainnut. Juuri yrittäjät ovat nostaneet Suomen ja suomalaisen yhteiskunnan länsimaiselle tasolle.)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
....

Suomalainen kyynisyys on kyllä ihan jotain omaa luokkaansa, ja se heijastuu ikävästi koko kansantalouteen.
En kyynisyydestä tiedä ja ainakin itse yritän elää ja sijoittaa faktojen perusteella.

Tämä on vain omaa ajatteluani. Olen varmaan jossain määrin jäävi, mutta ainakin tiedossani olevat early warning signalsit ennakoivat aikamoista tsumania mm. muutosneuvotteluihin (lue yt ja irtisanomiset) heti joulunpyhien jälkeen. Toivottavasti tämä ei tule sitten yllätyksenä.

Itse näkisin, että Suomessa on aika kylmää kyytiä luvassa loppukeväästä 2023. Toivottavasti olen täysin väärässä ja onneksi legendaarisen PM:n sanoin "Suomi on vauras maa".
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
En kyynisyydestä tiedä ja ainakin itse yritän elää ja sijoittaa faktojen perusteella.

Tämä on vain omaa ajatteluani. Olen varmaan jossain määrin jäävi, mutta ainakin tiedossani olevat early warning signalsit ennakoivat aikamoista tsumania mm. muutosneuvotteluihin (lue yt ja irtisanomiset) heti joulunpyhien jälkeen. Toivottavasti tämä ei tule sitten yllätyksenä.

Itse näkisin, että Suomessa on aika kylmää kyytiä luvassa loppukeväästä 2023. Toivottavasti olen täysin väärässä ja onneksi legendaarisen PM:n sanoin "Suomi on vauras maa".

Niin no varmaan mikäli yrityksen kasvustrategia perustuu innovoinnin sijaan markkinoiden löyhään finanssipolitiikkaan niin ongelmia on varmasti edessä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olipa taas perustelut Puuilon listautumiseen. Minkäänlaista kusetusta tuossa ei ole, vaan ihan normaaliin tapaan pääomistajat rahastavat tuossa yhteydessä. Lisäksi listautumishinta oli jopa halpa ja Puuilo nousi reilusti korkeammalle. Nyt on laskenut niin kuin kaikki muutkin, mutta itse yhtiö suorittaa loistavasti ja nykyinen osakekurssi on halpa ja tunnusluvut eivät ole korkeat.

Titaniumin hoivakiinteistöt on kyllä yksi parhaista rahastoista mitä löytyy. Se todellakin on niin takuuvarmaa tuottoa kuin kiinteistörahasto voi olla, koska hoivakiinteistöt eivät ole lähdössä minnekään ja vuokrasopimukset ovat pitkiä. Huomiona kuitenkin, että tuottotaso valuu alaspäin pikku hiljaa. Tämä on iso riski Titaniumin osakkeelle, mutta ei erityisen merkittävä rahastolle. Rahasto on siis hyvä valinta, jos minimisijoituksen pystyy tekemään.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
-25 % aika tarkkaan tämän vuoden saldo osakesalkuissa. Ja kun laskettelu alkoi jo edellisen vuoden elokuussa, niin aika rapsakkaa rommausta tässä on menty. Historiallisesti kaksi perättäistä miinusvuotta pörsseissä on aika harvinaista ollut, saapa nähdä miten tällä kertaa käy. Fiilis on vähän sellainen jo että ei juuri kiinnosta. Toki nyt on pitkästä aikaa päästy vähän ostolaidallekin, joten sen puolesta rommailu saisi jatkua vielä ensi vuodenkin.

Kamuxin sinällään odotettu mutta astetta isompi negari vuoden viimeiselle päivälle kruunasi koko vuoden. Siellä ilmeisesti vasta nyt tajuttiin, että noihin ylioptimistisiin tavotteisiin ei päästykään, kun jouluviikolla ei myytykään kaikkien yllätykseksi parin kuukauden edestä autoja.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
-25 % aika tarkkaan tämän vuoden saldo osakesalkuissa. Ja kun laskettelu alkoi jo edellisen vuoden elokuussa, niin aika rapsakkaa rommausta tässä on menty. Historiallisesti kaksi perättäistä miinusvuotta pörsseissä on aika harvinaista ollut, saapa nähdä miten tällä kertaa käy. Fiilis on vähän sellainen jo että ei juuri kiinnosta. Toki nyt on pitkästä aikaa päästy vähän ostolaidallekin, joten sen puolesta rommailu saisi jatkua vielä ensi vuodenkin.

Kamuxin sinällään odotettu mutta astetta isompi negari vuoden viimeiselle päivälle kruunasi koko vuoden. Siellä ilmeisesti vasta nyt tajuttiin, että noihin ylioptimistisiin tavotteisiin ei päästykään, kun jouluviikolla ei myytykään kaikkien yllätykseksi parin kuukauden edestä autoja.

Samoja lukemia (-25%) omissa salkuissakin. Kiittelen sattumaa tai viisauttani etten lähtenyt mukaan hehkutettuihin QT:een ja Kamuxiin, vaan lisäsin osuutta tylsissä Sammossa ja EQ:ssa jotka ovat varsin hyvin lääkinneet sodasta kärsineitä muita sijoituksia. Sota tuntuu ampuvan himarssilla myös sellaisia aloja jotka eivät mitenkään liity sotaan (esim. lääkekehittäjät). Fiilis on juuri niinkuin sanoit lannistunut mutta juuri nyt pitäisi kaivaa energiaa ja uskaltaa laittaa rahaa sellaisille sektoreille jotka toipuvat kriisistä ensimmäisenä. Tsemppiä kaikille ensi vuoteen!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma tappioni oli Nordnetin algoritmien mukaan -27.8%. Vety- ja Greentech-osakkeet ottivat kunnolla osumaa ja lääketieteen puolelta kokeellinen sektori aiheutti myös prosentuaalisesti suuren, mutta kokonaisuutena inhimillisen tappion, kiitos hyvin pienen position. Tuon yhtiön listalta poistumisesta tehty päätös aiheutti sen, että myin pieneksi kuihtuneen position pois. Onneksi olivat arvo-osuustilillä, niin tulivat hyötykäyttöön verotuksessa. Onnistumisiakin tuli, ja onhan se lupauksia herättävää, että Nordnet näyttää viimeisen kolmen kuukauden tuoton olevan jo yli 13%, vaikkakin tuossa kohtaa kyseessä on pitkälti vain yksi sopivasti osunut kuoppa ja sitä seurannut korjausliike...

Tällä hetkellä oma fiilis on sellainen, että nyt ollaan pidemmällä aikavälillä melko tasaisella maaperällä, mutta heiluntaa on melkoisen voimakasta. Pidemmälle nousulle ei ole mitään saumoja. Suurempaa romahdusta en pidä myöskään kovinkaan todennäköisenä, mutta kuitenkin mahdollisempana kuin kovan nousun. Mutta voin myös olla totaalisen väärässä.

Ostohousuja yritän sovitella jalkaan. Ja muutama tunnuslukujen valossa kiinnostava osake pörssistä löytyykin, mutta... vähän tuntuu, että ennusteet ovat yläkanttiin viritettyjä.

Haasteellisen tilanteesta tekee mielestäni sekin, että laumakäyttäytyminen näyttelee tällä hetkellä epätavallisen suurta roolia. Teknisen analyysin perusteella moni kiinnostava osake on edelleen tukevasti laskutrendissä, joten se kertoo siitä, miten massat näkevät edelleen tulevaisuuden.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Oma salkku näyttää tälle vuodelle -14 %. Jonkin verran on tullut likviditeettiä kasvatettua, koska tuli tuo sähköauto elokuussa tilattua ja lainarahaa en autoihin käytä.

Yksi veivaus näyttää olevan Nokian Renkaiden osto helmikuun vika päivä ja äkkiä myynti maaliskuun puolivälissä pienellä voitolla pois. Nyt palasin taas yhtiön omistajaksi, kun noistakin hinnoista melkein 50 % tullut alas. Nesteen osto tammikuussa oli positiivinen veto. Myyntivoitoista tuli vähennettyä Kamux tappiot loppusyksystä. Eiliset uutiset huomioiden se oli oikea päätös, vaikka todella huono olen tappiolla osakkeista luopumaan.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oma salkku kärsi hyvin samoin kuin yllä usealla palstaveljellä, eli noin -25%. Salkun isoimmat Sampo, UPM ja eQ pelasti pahemmalta rysähdykseltä. Muutenkin salkun viidestätoista yrityksestä lähes kaikki tekee ennätystulosta tänä vuonna, joten arvostustasothan tässä on lähinnä salkkua sulattaneet. Tuleva mahdollinen taantuma toki myös arvelluttanee sijoittajia.

Osinkoja tuli kuitenkin ennätysmäärä, ja ensi vuosi näyttää vieläkin paremmalta sen suhteen. Jatketaan siis ostolaidalla kuten tähänkin asti.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
@Jan Koller itse mietin tuota Nokian renkaiden ostoa, mutta jätin ostamatta Venäjän seikkailunsa ansiosta ja ajattelin, että se vaan sulaa ja sulaa. Miten mahtaa olla, kannattaako ostaa kun nyt ei taida olla suunnan mahdollista mennä kuin ylös päin? Toisaalta maksavatko osinkoa, jos alamäki vain jatkuu?
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Mulla salkku päätyi hämmästyttävästi plussalle (+7,8 %). Kiitokset tästä kuuluvat Orionille (ylivoimaisesti suurin sijoitukseni), Sammolle ja Faron Pharmaceuticalsille, jota onnekkaasti ostin ”halvalla” pari kuukautta sitten. Muut sijoitukset olivat reilusti punaisella.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Jan Koller itse mietin tuota Nokian renkaiden ostoa, mutta jätin ostamatta Venäjän seikkailunsa ansiosta ja ajattelin, että se vaan sulaa ja sulaa. Miten mahtaa olla, kannattaako ostaa kun nyt ei taida olla suunnan mahdollista mennä kuin ylös päin? Toisaalta maksavatko osinkoa, jos alamäki vain jatkuu?

Osingon suhteen vallitsee analyytikoillakin hyvin eriäviä mielipiteitä. Inderesin ennuste on, että osinkoa ei maksettaisi kuluvalta vuodelta yhtään, kuten ei myöskään ennusteta maksettavan kahdelta seuraavaltakaan.

Inderesin sivuilta löytyvä konsensus-ennuste on taas myötämielisempi. Se ennustaa, että osinkoa maksettaisiin tänä vuonna 0.18€ osaketta kohden. Ensi vuodelta 0.26€ ja sitä seuraavalta 0.31€.

Voihan se olla, että pohja on hiljalleen löytymässä, mutta itse näen tuossa osakkeessa edelleen sen verran paljon epävarmuutta, että ihan hetkeen en harkitse kyytiin hyppäämistä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ei löytynyt omastakaan salkusta voittavia hevosia tämän vuoden karussa talousympäristössä. Arvosta sulanut sen neljänneksen verran. Isolla painotuksella salkusta löytyy mm. Inteliä, jonka syöksyä on vauhdittanut puolijohdemarkkinoiden heikon kysynnän lisäksi se, että vastoin omia odotuksiani valtaosa markkinoista ei oikein pidä eikä näytä uskovan Intelin pitkän linjan strategiaan panostaa tuotantoa Yhdysvaltoihin. Pitänee kaikesta huolimatta jatkaa investointia, kun muut dumppaavat.

Salkkuni on teknologia- ja clean tech-painotteinen höystettynä muutamilla kaupanalan yhtiöillä. Kasvuyhtiöt eivät kuulu omiin suosikkeihini. Suosin arvo- ja laatuyhtiöitä. Jos inflatoorisessa ympäristössä nyt ensi vuonna jää jotain ylimääräistä sijoitettavaksi niin riippuu ihan siitä miten omat tavoiteostohinnat toteutuvat. Muutaman yhtiön kohdalla ollaan lähellä.

En myöskään usko mihinkään suurempiin ralleihin ensi vuoden aikana. Kyllä se vaatisi inflaation taittumista sekä korkopolitiikan höllentymistä. Toisaalta hyvin ovat mm. maailmanindeksit pitäneet tasonsa. Huonomminkin olisi jo voinut käydä päättyvän vuoden osalta. Reaalitalouden ystävänä pidän tervehdyttävänä sitä, että nyt nähdään paremmin osakkeiden todellinen arvo, kun löysää rahaa on poistunut markkinoilta. On kuitenkin niin, että iso osa viime vuosien arvostusrallia on perustunut löysään rahapolitiikkaan. Nollakorkoihin ei toivottavasti sentään enää palata. Parempi näin.

Anyways, olen jo henkisesti varautunut siihen, että kestänee vuosia ennenkuin salkussa taas vihertää.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Osingon suhteen vallitsee analyytikoillakin hyvin eriäviä mielipiteitä. Inderesin ennuste on, että osinkoa ei maksettaisi kuluvalta vuodelta yhtään, kuten ei myöskään ennusteta maksettavan kahdelta seuraavaltakaan.

Inderesin sivuilta löytyvä konsensus-ennuste on taas myötämielisempi. Se ennustaa, että osinkoa maksettaisiin tänä vuonna 0.18€ osaketta kohden. Ensi vuodelta 0.26€ ja sitä seuraavalta 0.31€.

Voihan se olla, että pohja on hiljalleen löytymässä, mutta itse näen tuossa osakkeessa edelleen sen verran paljon epävarmuutta, että ihan hetkeen en harkitse kyytiin hyppäämistä.
Kiitos taustatiedosta.

Itsellä meni osakkeiden lainalaisuuksien harjoitteluun vuoden loppu ja sitten täytyikin maksaa remonttikuluja, joten osa osakkeista piti myydä ettei tarvinnut lainoja ottaa.

Ensi vuodelle ajattelin ostaa pari osaketta, joka tarjoaisi säännöllisempää osinkoa, kuten AT&T ja Suomessa Telia. Vinkkejä otan vastaan, jos vain löytyy. Kertasijoitukset ei itsellä ole tuhansissa vaan satasissa, eli riskidiilejäkin voi suositella :)
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Itellä tämä vuosi näytti olevan rapiat 13% tappiollinen. Noh, edelleen viiden vuoden käppyrä reilusti plussalla (yli 40%), joten ei muuta kuin etiäpäin ja lisää rahastoja/etf:iä salkkuun tulevanakin vuonna.
 

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nolla vuosi näyttää tulleen. Kiitos siitä Sampo ja Abbvie. Muut oli sitten sitä itteään. Ei muuta kun kohti seuraava vuotta. Ostoja varmaan enemmän kuin tänä vuonna tulossa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko muuten kenelläkään tarkkaa tietoa siitä, miten nuo vuosituotot oikein lasketaan? Tai miten nuo välittäjäpalvelut ne laskevat? Itse näkisin näin maallikkona, että tuotto on salkun arvon muutos suhteessa sijoitetun summan muutokseen (esimerkkinä: salkun arvo kasvanut 20%, sijoitukset taas 10%, jolloin tuottoprosentti olisi 1.2/1.1 = 1.091, eli 9.1%). Mutta tuolloin vuoden lopulla sijoitetut summat eivät yleensä ehdi tuottaa voittoa tai tappiota läheskään niin paljoa, kuin alkuvuodesta tehdyt, riippuen toki vähän tilanteesta, että ne vääristävät tuota.

Vai käytetäänkö laskuissa jotain painokertoimia sijoituksen keston mukaan? Todennäköisesti.

Itse sain tuolla kaavalla omaksi vuosituotokseni -31.8%, mikä on huonommin kuin Nordnetin kertoma -27.8%. Kolmen vuoden tuottoni on taas tuolla kaavalla 14.5%, kun Nordnetin mukaan se on selvästi korkeampi, 49.5%.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös