Tuo on toki otettava huomioon, kuten myös valuuttakurssin tuomat riskit, mutta en silti ihan heti piensijoittajanakaan noita tuomitsisi, kun heilunta on niin paljon voimakkaampaa.
Riippuu toki välityspalkkion suuruudesta, mutta esim. Nordnetissa se on 15€/toimeksianto. Kotimaassa se taas riippuu tehdyistä kaupoista, mutta voisin veikata, että tyypillisellä piensijoittajalla tuo on 5€ tai 7€. Näin ollen Yhdysvalloissa yksi osto ja myynti -ketju maksaa 30€, kotimaassa 10-14€. Kun tuota heiluntaa Yhdysvalloissa osaa hyödyntää, on nuo 16-30€ korkeammat kaupankäyntikulut aika helppo ylittää.
Itsekin sijoitan etupäässä kotimaan pörssiin, mutta olen minä muutaman kerran hyödyntänyt Yhdysvaltain pörssin vauhdikkaita liikkeitä. Jos joku enemmän treidaava seuraa osakekursseja vähänkin enemmän, niin kyllä nuo kaupankäyntikulut on melko helppo "kuitata".
Näinhän se on, että marginaalit sen treidauksen kannattavuuden ratkaisee. Varsinkin jos löytää osakkeita, joissa volatiliteetti on reipasta molempiin suuntiin, niin sitä luottavaisemmin voinee kuluista huolimatta treidata USA-osakkeita. Nyt viimeisen kuukauden pari liikehdintä on ollut kuitenkin sielläkin melko vaakasuoraa. Mutta etsivä löytää. Itse pidän oikeastaan USA:n markkinoita kiinnostavampana, mutta kulut ovat oikeastaan se kaikista ratkaisevin rajoitin tehdä mitään nopeita peliliikkeitä tai muita kokeiluja USA-lapuilla. Kyllä ne lähes poikkeuksetta tulevat holdaukseen. Ehkä hyväkin niin, sillä ostettavaa siellä riittäisi hinnan ollessa realistinen.