Mullekaan ei ensin auennut oikein tuo keskustelunne Saarion strategiasta, koska laskun aikana myyminen kuulostaa aina jotenkin huonolta vaihdoehdolta. Kyseistä kirjaa en ole itse lukenut, mutta olennaisinta tuossa lienee tietenkin se, että osakkeen taustalla on jo joku 30-40% nousu ostohinnasta. Silloin tuossa -10% kohdalla myymisessä on järkeä, jos halutaan välttää mahdollinen kaikkien voittojen sulaminen.
Se on siis yksi esimerkki, jolla sijoitussuunnitelmaa voi tehdä. ja Saario esittää perusteet, miksi se voisi olla toimiva monessakin suhteessa. Mutta ei hänkään sitä tyrkytä absoluuttisena totuutena, vaan ainoastaan yhtenä ohjesääntönä. Kaikki perustuu ajatukseen: ota voitot hitaasti, tappiot nopeasti.
Kannattaa silti ehdottomasti lukea tuo kirja. Saariolla on siellä hyviä muitakin teesejä, jotka tosin ovat monesti jopa ristiriidassa keskenään. Perusteluita eri valinnoille löytyy niin puolesta kuin vastaan. Tärkeintä on, että puntaroi itse eri teesien hyviä ja huonoja puolia ja muodostaa niiden pohjalta oman strategiansa.
Ja itse en pääsääntöisesti noudata tuota -10% ja -15% ohjesääntöä. Mutta aina välillä jälkiviisaasti analysoin omia valintojani jälkikäteen, ja pohdin, että olisiko tuo tällä kertaa toiminutkin.
Itse pohdin tuota prosenttisääntöä siltä kannalta, että jos oma arvio osakkeen oston ajoituksesta osoittautuu menneen pieleen, niin pienellä tappiolla myynti ja sitten uudelleen kyytiin hyppääminen kun käänne tapahtuu (yksi teesi on, että kannattaa ostaa vain nouseviin kursseihin) voi ollakin pidemmän päälle paljon tuottoisampi strategia.