FED piti ohjauskorkonsa odotetusti ennallaan − ”Työttömyysaste on vakiintunut matalalle tasolle”
Yhdysvaltojen keskuspankki Fed ehti laskea korkoaan kolmessa edellisessä kokouksessa. Nyt korkoon ei koskettu.
Alan olla samassa tilanteessa kuin palstaveli. Pari luultavasti typerääkin kysymystä, joihin en pikaisella vilauksella huomannut vastausta Nordnetin sivuilla. Tieto löytynee täältä nopeammin. Ajatus on laittaa määräaikaistililtä vapautuva summa mahdollisesti Evli Likvidi B -rahastoon. Muita toimenpiteitä ei ole kiikarissa. Jos nyt avaan tuonne asiakkuuden, niin onko heillä kuukausi- tai vuosikuluja, joita passiiviselle asiakkaalle tulee? Millainen asiakkuus tällaisessa tapauksessa tulee avata? Kiitokset palstan asiantuntevalle porukalle jo etukäteen.Missä palstan sijoittajat ovat viime aikoina säilyttäneet ns. puskurirahastoa? Minulla on huono tapa pitää aivan liian suurta summaa käyttötilillä lepäämässä nollakorolla ja arvoaan siten koko ajan menettämässä. Joka kuukausi pyrin laittamaan toki sijoituksiin kasvamaan niin paljon kuin mahdollista, mutta fiksuahan hätäpuskurinkin olisi tuottaa edes sen inflaation ylittävän verran.
Säästötilien ym. vastaavien instrumenttien korot ovat tunnetusti laskeneet ja mieleeni tulikin, että laittaisin sen n. puolen vuoden elinkustannukset kattavan summa kohtuukuluiseen korkorahastoon. Riskinsä toki niilläkin on, mutta esim. Nordnetin tarjoaman Evli Likvidi B:n volatiliteetti on pitkällä aikavälillä ollut matala ja rahasto on tuottanut hyvin tasaisesti. Toki samaan aikaan voi kysyä, miksen sitten laittaisi samoja varoja suoraan riskialttiimpiin sijoituksiin, missä potentiaaliset tuototkin ovat ihan eri mittakaavassa.
Konsensus lienee kuitenkin se, ettei nollakorkoisella käyttötilillä ole järkevää ihan muutamaa tonnia suurempaa summaa pitää.
Paras vastaus tulee luonnollisesti Evliltä, pikaisen tsekkauksen perusteella tuossa on kulutietoa Evli LikvidiAlan olla samassa tilanteessa kuin palstaveli. Pari luultavasti typerääkin kysymystä, joihin en pikaisella vilauksella huomannut vastausta Nordnetin sivuilla. Tieto löytynee täältä nopeammin. Ajatus on laittaa määräaikaistililtä vapautuva summa mahdollisesti Evli Likvidi B -rahastoon. Muita toimenpiteitä ei ole kiikarissa. Jos nyt avaan tuonne asiakkuuden, niin onko heillä kuukausi- tai vuosikuluja, joita passiiviselle asiakkaalle tulee? Millainen asiakkuus tällaisessa tapauksessa tulee avata? Kiitokset palstan asiantuntevalle porukalle jo etukäteen.
Tracker EUNL. Ei tarvitse ymmärtää mitään eikä tehdä mitään. Varsin täydellinen hajautus, minimaaliset kulut, täydellinen likditeetti.Itsellä tollanen vajaa parin kuukauden nettoliksa Svean säästötilillä. Näköjään korko taas putoaa maaliskuussa ja uusi korko on 2.9%.
Varmaan voisi kohta miettiä jotain muuta kohdetta. Kenties vaan suoraan indeksiin.
Tracker EUNL. Ei tarvitse ymmärtää mitään eikä tehdä mitään. Varsin täydellinen hajautus, minimaaliset kulut, täydellinen likditeetti.
Kaupankäyntiä on mukava opetella oikealla rahalla, niin opettelusta tulee konkreettista. Kaupankäyntipalkkiot ovat sen verran kovia yleisesti, että yksittäisten osakkeiden ostamisella nostetaan myös osakkeen hankintahintaa merkittävästi ja tarvitaan isompi nousu, jotta pääsee plussalle. Tämän takia itse ole ostanut isompia eriä kerrallaan ja laittanut pienemmät rahat rahastoihin. Joskus Nordnetilla on näitä "ei välityskuluja" kampanjoita ja silloin olen voinut ostaa huumorimielessä pienempiä eriä "lottoa". Kulut syö tuottoa ja se on hyvä huomioida.Itse aloitin varsinaisen osakesijoittamisen elokuussa , nyt ekakertaa osakesalkku on nollissa aloituksen jälkeen. Taktiikka siis ollut että ostetaan yksittäisiä osakkeita silloin kun varaa, eli voi olla että ostan huomenna yhden osakkeen nokiaa ja toisena päivänä nestettä (op kautta 1% kulu). Nyt siis ekakertaa näkynyt valoa tunnelin päässä ja toivottavasti päästään plussalle. Sekin kyllä tiedossa että ei tässä todennäköisesti indeksiä voiteta omilla valinnoilla mutta mukava oppia kaupankäyntiä ja katsoa kun osingot sinkoaa tilille. Ei vielä tonnin osakesalkulla kuuhun mennä mutta mentävä sillä mitä 800 nettotuloilla voi tehdä.
Kaupankäyntiä on mukava opetella oikealla rahalla, niin opettelusta tulee konkreettista. Kaupankäyntipalkkiot ovat sen verran kovia yleisesti, että yksittäisten osakkeiden ostamisella nostetaan myös osakkeen hankintahintaa merkittävästi ja tarvitaan isompi nousu, jotta pääsee plussalle. Tämän takia itse ole ostanut isompia eriä kerrallaan ja laittanut pienemmät rahat rahastoihin. Joskus Nordnetilla on näitä "ei välityskuluja" kampanjoita ja silloin olen voinut ostaa huumorimielessä pienempiä eriä "lottoa". Kulut syö tuottoa ja se on hyvä huomioida.
Jokainen taaplaa tyylillään ja kyllä se markkinan seuraaminen on mukavaa juuri silloin kun siinä on itse jollakin panoksella mukana. Ite en enää jaksa olla aktiivinen, niin laitan vain lähinnä indekseihin.Itse ainakin todettava heti alkuun että itsellä ei edes riittäisi mielenkiinto markkinoiden selaamiseen jos ei samalla myös käy kauppaa, muuten olisi sijoittaminen johonkin indeksiin ja unohtaminen. Eli siihen tuo pienillä summilla kaupankäynti on myös hyvin toiminut vaikka se prosentin palkkio suuri osakkeista saattaa ollakin ja toinen on että esim. Nordnetin saa omilla summilla monessa tapauksessa unohtaa kun sijoitussummat usein alle sen mitä indeksiin minimisijoitus on.
Erityisen mukavaa markkinan seuraaminen on silloin, kun indeksit ovat nousussa, kun taas korjausliikkeiden aikana pörssiuutisia, saati omaa saldoa ei tee mieli tsekata ollenkaan.Jokainen taaplaa tyylillään ja kyllä se markkinan seuraaminen on mukavaa juuri silloin kun siinä on itse jollakin panoksella mukana. Ite en enää jaksa olla aktiivinen, niin laitan vain lähinnä indekseihin.
Esim. Nordnet.sta näkee helposti ETF-listauksen, johon kun sorttaa omistajien määrän mukaan, niin saa nuo mitä eniten ostettu. Ykkösenä juuri S&P 500 ETF.Olen Nordean kautta laittanut rahastoihin säästöön sen mitä milloinkin kykenen. Yritin noita S&P 500-indexiä seuraavia ETF-rahastoja tutkia, mutta vähän pyörällä päästäni olen että mitähän noista pitäisi valita kun listalla on saksaa ja ranskaa ja ties mitä. Onko sillä loppujen lopuksi kauheasti väliä?
Olen Nordean kautta laittanut rahastoihin säästöön sen mitä milloinkin kykenen. Yritin noita S&P 500-indexiä seuraavia ETF-rahastoja tutkia, mutta vähän pyörällä päästäni olen että mitähän noista pitäisi valita kun listalla on saksaa ja ranskaa ja ties mitä. Onko sillä loppujen lopuksi kauheasti väliä?
ETF:iin kannattaa sijoittaa vain suoraan, hajauttaen ja pienissä erissä.Itsellä tollanen vajaa parin kuukauden nettoliksa Svean säästötilillä. Näköjään korko taas putoaa maaliskuussa ja uusi korko on 2.9%.
Varmaan voisi kohta miettiä jotain muuta kohdetta. Kenties vaan suoraan indeksiin.
ETF:iin kannattaa sijoittaa vain suoraan, hajauttaen ja pienissä erissä.
Turhaa makuuttaa rahaa huonokorkoisilla tileillä.
Ikuinen topikkihan se on, että mikäli sijoitettavissa on esim. 5000 euron könttäsumma, kannattaako se laittaa indeksiin (ETF tai perinteinen rahasto.) heti kerralla, vai esim. kuukauden välein 1000 euroa kerrallaan. Mielenrauhankin kannalta moni päätyy jälkimmäiseen, mutta useimmiten könttäsumman sijoittaminen kerralla kuitenkin kannattaa, markkinat kun isossa kuvassa ovat menneet ylöspäin.ETF:iin kannattaa sijoittaa vain suoraan, hajauttaen ja pienissä erissä.
Turhaa makuuttaa rahaa huonokorkoisilla tileillä.
Sehän on aina mahdotonta sanoa varmuudella, kannattaako sijoittaminen tietyllä hetkellä, markkinoiden liikkeitä ei voi ennustaa täydellä varmuudella. Turvallisempi ja järkevämpi tapa mielestäni on hajauttaa sijoitukset ajallisesti, esimerkiksi sijoittamalla 1 000 euroa kuukaudessa ja tämän jälkeen jatkamalla pienemmillä summilla, kuten muutamalla sadalla eurolla kuukaudessa, oman taloudellisen tilanteen ja sijoituskyvyn mukaan.Ikuinen topikkihan se on, että mikäli sijoitettavissa on esim. 5000 euron könttäsumma, kannattaako se laittaa indeksiin (ETF tai perinteinen rahasto.) heti kerralla, vai esim. kuukauden välein 1000 euroa kerrallaan. Mielenrauhankin kannalta moni päätyy jälkimmäiseen, mutta useimmiten könttäsumman sijoittaminen kerralla kuitenkin kannattaa, markkinat kun isossa kuvassa ovat menneet ylöspäin.
Oma valintani S&P 500-indeksiä seuraavaksi ETF:ksi on ollut iSharesin SXR8. Kulut hyvin kohtuulliset (0,07%), osingot sijoitetaan uudelleen automaattisesti ja "track record" muutenkin erinomainen, eli yöt voi nukkua rauhassa. Nordnetin tilaston mukaan lähes 70 000 suomalaista asiakasta on kyseiseen ETF:ään jo sijoittanut.
Itseasiassa tutkimusten perusteella kaikki kannattaa laittaa useimmiten kerralla, jos siis on alussa heti isompi summa sijoitettavaksi, ei hajauttaa sitä useamman kuukauden ajalle. Tästä oli juttua Seligsonin 2/2024 katsauksessa (sivu 6):Sehän on aina mahdotonta sanoa varmuudella, kannattaako sijoittaminen tietyllä hetkellä, markkinoiden liikkeitä ei voi ennustaa täydellä varmuudella. Turvallisempi ja järkevämpi tapa mielestäni on hajauttaa sijoitukset ajallisesti, esimerkiksi sijoittamalla 1 000 euroa kuukaudessa ja tämän jälkeen jatkamalla pienemmillä summilla, kuten muutamalla sadalla eurolla kuukaudessa, oman taloudellisen tilanteen ja sijoituskyvyn mukaan.
Tuo viimeinen lause ei avaudu minulle eli mitäköhän tarkoitat? Minimisijoitus Nordnetin kautta on 15 euroa, joten jos sinulla on sijoitussummat sen alle, niin ei sillä montaa osakettakaan saa, toki senttiosakkeita kylläkin.