Sijoitusvinkkejä?

• 1 236 753
  • 6 734

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Missä palstan sijoittajat ovat viime aikoina säilyttäneet ns. puskurirahastoa? Minulla on huono tapa pitää aivan liian suurta summaa käyttötilillä lepäämässä nollakorolla ja arvoaan siten koko ajan menettämässä. Joka kuukausi pyrin laittamaan toki sijoituksiin kasvamaan niin paljon kuin mahdollista, mutta fiksuahan hätäpuskurinkin olisi tuottaa edes sen inflaation ylittävän verran.

Säästötilien ym. vastaavien instrumenttien korot ovat tunnetusti laskeneet ja mieleeni tulikin, että laittaisin sen n. puolen vuoden elinkustannukset kattavan summa kohtuukuluiseen korkorahastoon. Riskinsä toki niilläkin on, mutta esim. Nordnetin tarjoaman Evli Likvidi B:n volatiliteetti on pitkällä aikavälillä ollut matala ja rahasto on tuottanut hyvin tasaisesti. Toki samaan aikaan voi kysyä, miksen sitten laittaisi samoja varoja suoraan riskialttiimpiin sijoituksiin, missä potentiaaliset tuototkin ovat ihan eri mittakaavassa.

Konsensus lienee kuitenkin se, ettei nollakorkoisella käyttötilillä ole järkevää ihan muutamaa tonnia suurempaa summaa pitää.
Alan olla samassa tilanteessa kuin palstaveli. Pari luultavasti typerääkin kysymystä, joihin en pikaisella vilauksella huomannut vastausta Nordnetin sivuilla. Tieto löytynee täältä nopeammin. Ajatus on laittaa määräaikaistililtä vapautuva summa mahdollisesti Evli Likvidi B -rahastoon. Muita toimenpiteitä ei ole kiikarissa. Jos nyt avaan tuonne asiakkuuden, niin onko heillä kuukausi- tai vuosikuluja, joita passiiviselle asiakkaalle tulee? Millainen asiakkuus tällaisessa tapauksessa tulee avata? Kiitokset palstan asiantuntevalle porukalle jo etukäteen.

rpeez

Jäsen
Alan olla samassa tilanteessa kuin palstaveli. Pari luultavasti typerääkin kysymystä, joihin en pikaisella vilauksella huomannut vastausta Nordnetin sivuilla. Tieto löytynee täältä nopeammin. Ajatus on laittaa määräaikaistililtä vapautuva summa mahdollisesti Evli Likvidi B -rahastoon. Muita toimenpiteitä ei ole kiikarissa. Jos nyt avaan tuonne asiakkuuden, niin onko heillä kuukausi- tai vuosikuluja, joita passiiviselle asiakkaalle tulee? Millainen asiakkuus tällaisessa tapauksessa tulee avata? Kiitokset palstan asiantuntevalle porukalle jo etukäteen.
Paras vastaus tulee luonnollisesti Evliltä, pikaisen tsekkauksen perusteella tuossa on kulutietoa Evli Likvidi
Toki kuluja tulee.

Noin muuten, pitkään sijoittaneena korkorahastot on itselle aikamoinen mysteeri edelleen. Tuottavat huonosti, ja pitäisi tajuta jotenkin mihin korot on menossa ja mitä se tulee vaikuttamaan rahaston arvoon. Toisin kuin nopeasti ajatellen luulisi, vaikutus on "käänteinen".

Itse jätän korkorahastot nykyään rauhaan, ja en ainakaan kaikkea laittaisi siihen. Mutta tämä ei tarkoita etteikö joku muu handlaa ne hyvin.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen seurannut jo jonkun aikaa kaikenlaisia laadukkaita off-road menopelejä valmistavan Polariksen (PII) kurssin liikettä kohti kaakkoa. Vuodessa n. 47% pudotus on aika raju ja viimeiset 3kk on tultu nekin alas melkein 34% verran. Heinäkuussa 2023 osake oli noin 134 dollaria, kun se on nyt alle 49 taalaa. Osinko on nyt 2,64 dollaria, joten osinkotuotto olisi tällä hetkellä tuolla 5,3% tuntumassa.

Polariksen liikevaihto ja tulos on kasvaneet 5- vuotta putkeen ja yhtiö julkaisi syksyllä 2023 omien osakkeiden osto-ohjelman, joka on arvoltaan noin miljardi dollaria. Analyytikoiden mukaan mönkijät, lumikelkat yms. alkaisi menemään taas tänä vuonna paremmin kaupaksi ja sitä tietysti edesauttaisi myös korkojen lasku, koska aika usein tällaisia vemputtimia ostetaan lainarahalla. Useinhan nämä ovat sellaisia tuotteita, jotka eivät ole välttämättä monellekaan pakollisia ja tällaisten ostoja helposti lykätään, kun talous on tiukemmassa.

Itse asetin joskus kurssihälytyksen mielestäni "reilusti alakanttiin" 46 dollariin ja nyt ollaan jo pelottavan lähellä tuota.

Mitä mieltä viisaammat tästä?

Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Itsellä tollanen vajaa parin kuukauden nettoliksa Svean säästötilillä. Näköjään korko taas putoaa maaliskuussa ja uusi korko on 2.9%.

Varmaan voisi kohta miettiä jotain muuta kohdetta. Kenties vaan suoraan indeksiin.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Polariksella näköjään tänään toistaiseksi +4,5% nousupäivä. Kuinkas sattuikaan.

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä tollanen vajaa parin kuukauden nettoliksa Svean säästötilillä. Näköjään korko taas putoaa maaliskuussa ja uusi korko on 2.9%.

Varmaan voisi kohta miettiä jotain muuta kohdetta. Kenties vaan suoraan indeksiin.
Tracker EUNL. Ei tarvitse ymmärtää mitään eikä tehdä mitään. Varsin täydellinen hajautus, minimaaliset kulut, täydellinen likditeetti.

Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Tracker EUNL. Ei tarvitse ymmärtää mitään eikä tehdä mitään. Varsin täydellinen hajautus, minimaaliset kulut, täydellinen likditeetti.

Joo, kuului aikoinaan salkkuun. Hyvä vaihtoehto tuokin. Toki salkku 100% SP500 tällä hetkellä ja EUNL taitaa olla myös aika isolla jenkkipainolla

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
EUNL löytyy isolla positiolla myös allekirjoittaneen salkusta. Toki muiden kehittyneiden maiden alisuorittaminen viime vuosina Jenkkeihin nähden mietityttää. Jos 10 vuotta sitten sijoitit 1000 euroa EUNL:ään, on sinulla (bruttona) nyt (28.1.2025 kurssi.) 2950,80€, mutta jos sijoitit saman summan SXR8:aan (S&P 500), olisi kasassa 3779,80€. Historiallinen tuotto ei toki ole tae tulevasta ja voi hyvinkin olla, että Eurooppa ja Japani rokkaavat tästä seuraavat vuodet eteenpäin.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse aloitin varsinaisen osakesijoittamisen elokuussa , nyt ekakertaa osakesalkku on nollissa aloituksen jälkeen. Taktiikka siis ollut että ostetaan yksittäisiä osakkeita silloin kun varaa, eli voi olla että ostan huomenna yhden osakkeen nokiaa ja toisena päivänä nestettä (op kautta 1% kulu). Nyt siis ekakertaa näkynyt valoa tunnelin päässä ja toivottavasti päästään plussalle. Sekin kyllä tiedossa että ei tässä todennäköisesti indeksiä voiteta omilla valinnoilla mutta mukava oppia kaupankäyntiä ja katsoa kun osingot sinkoaa tilille. Ei vielä tonnin osakesalkulla kuuhun mennä mutta mentävä sillä mitä 800 nettotuloilla voi tehdä.

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Itse aloitin varsinaisen osakesijoittamisen elokuussa , nyt ekakertaa osakesalkku on nollissa aloituksen jälkeen. Taktiikka siis ollut että ostetaan yksittäisiä osakkeita silloin kun varaa, eli voi olla että ostan huomenna yhden osakkeen nokiaa ja toisena päivänä nestettä (op kautta 1% kulu). Nyt siis ekakertaa näkynyt valoa tunnelin päässä ja toivottavasti päästään plussalle. Sekin kyllä tiedossa että ei tässä todennäköisesti indeksiä voiteta omilla valinnoilla mutta mukava oppia kaupankäyntiä ja katsoa kun osingot sinkoaa tilille. Ei vielä tonnin osakesalkulla kuuhun mennä mutta mentävä sillä mitä 800 nettotuloilla voi tehdä.
Kaupankäyntiä on mukava opetella oikealla rahalla, niin opettelusta tulee konkreettista. Kaupankäyntipalkkiot ovat sen verran kovia yleisesti, että yksittäisten osakkeiden ostamisella nostetaan myös osakkeen hankintahintaa merkittävästi ja tarvitaan isompi nousu, jotta pääsee plussalle. Tämän takia itse ole ostanut isompia eriä kerrallaan ja laittanut pienemmät rahat rahastoihin. Joskus Nordnetilla on näitä "ei välityskuluja" kampanjoita ja silloin olen voinut ostaa huumorimielessä pienempiä eriä "lottoa". Kulut syö tuottoa ja se on hyvä huomioida.

Nykyisin olen myös välttänyt enemmän suoria osakeostoja, koska kuten itsekin totea niin "ei tässä todennäköisesti indeksiä voiteta omilla valinnoilla". Siksi olen alkanut enemmän hajauttamaan eri indekseihin.

Aina löytyy ihmisiä jotka voittavat indeksin. Sitten taas määrä vähenee merkittävästi kuinka moni onnistuu siinä useampana vuonna. Eli kavereilta jotka indeksin on voittaneet onkin hyvä kysyä kuinka monta kertaa näin on tapahtunut. Yksi voittovuosi ei paljoa näy salkussa jos sitä seuraa muutama indeksille häviäminen.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaupankäyntiä on mukava opetella oikealla rahalla, niin opettelusta tulee konkreettista. Kaupankäyntipalkkiot ovat sen verran kovia yleisesti, että yksittäisten osakkeiden ostamisella nostetaan myös osakkeen hankintahintaa merkittävästi ja tarvitaan isompi nousu, jotta pääsee plussalle. Tämän takia itse ole ostanut isompia eriä kerrallaan ja laittanut pienemmät rahat rahastoihin. Joskus Nordnetilla on näitä "ei välityskuluja" kampanjoita ja silloin olen voinut ostaa huumorimielessä pienempiä eriä "lottoa". Kulut syö tuottoa ja se on hyvä huomioida.

Itse ainakin todettava heti alkuun että itsellä ei edes riittäisi mielenkiinto markkinoiden selaamiseen jos ei samalla myös käy kauppaa, muuten olisi sijoittaminen johonkin indeksiin ja unohtaminen. Eli siihen tuo pienillä summilla kaupankäynti on myös hyvin toiminut vaikka se prosentin palkkio suuri osakkeista saattaa ollakin ja toinen on että esim. Nordnetin saa omilla summilla monessa tapauksessa unohtaa kun sijoitussummat usein alle sen mitä indeksiin minimisijoitus on.

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Itse ainakin todettava heti alkuun että itsellä ei edes riittäisi mielenkiinto markkinoiden selaamiseen jos ei samalla myös käy kauppaa, muuten olisi sijoittaminen johonkin indeksiin ja unohtaminen. Eli siihen tuo pienillä summilla kaupankäynti on myös hyvin toiminut vaikka se prosentin palkkio suuri osakkeista saattaa ollakin ja toinen on että esim. Nordnetin saa omilla summilla monessa tapauksessa unohtaa kun sijoitussummat usein alle sen mitä indeksiin minimisijoitus on.
Jokainen taaplaa tyylillään ja kyllä se markkinan seuraaminen on mukavaa juuri silloin kun siinä on itse jollakin panoksella mukana. Ite en enää jaksa olla aktiivinen, niin laitan vain lähinnä indekseihin.

Tuo viimeinen lause ei avaudu minulle eli mitäköhän tarkoitat? Minimisijoitus Nordnetin kautta on 15 euroa, joten jos sinulla on sijoitussummat sen alle, niin ei sillä montaa osakettakaan saa, toki senttiosakkeita kylläkin.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jokainen taaplaa tyylillään ja kyllä se markkinan seuraaminen on mukavaa juuri silloin kun siinä on itse jollakin panoksella mukana. Ite en enää jaksa olla aktiivinen, niin laitan vain lähinnä indekseihin.
Erityisen mukavaa markkinan seuraaminen on silloin, kun indeksit ovat nousussa, kun taas korjausliikkeiden aikana pörssiuutisia, saati omaa saldoa ei tee mieli tsekata ollenkaan.

Heh. Hetki sen jälkeen kun ehdin eilen fiilistelellä S&P 500-indeksin toipuneen hyvin maanantain Deepseek-järkytyksestä, lähtivät markkinat taas kerran syöksyyn Trumpin tuontitullien myötä. Nähtäväksi jää, millainen hulabaloo maanantaina taas kerran luvassa. ETF-osto edessä 5.2, joten hyvä tsäänssi sentään saada tällä kertaa alennushintaan, vaikka toki markkinoiden ajoitukseen en varsinaisesti pyrikään.

Itse olen kyllä valmistautunut jenkkipainotteisena sijoittajana, että vuodesta 2025 saattaa tulla kokonaisuudessaan vaakalento. Kaksi huimaa vuotta ei toki automaattisesti tarkoita karhumarkkinaa ja toki pitkähkön sijoitushorisontin vielä omaavana haastavat ajat on syytä nähdä mahdollisuutena. Esim. tunnetusti sinnikkäästi S&P 500-indeksiin koko "menetetyn vuosikymmenen" (2000-2009) ajan sijoittaneet on sittemmin kyllä palkittu ruhtinaallisesti.

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Olen Nordean kautta laittanut rahastoihin säästöön sen mitä milloinkin kykenen. Yritin noita S&P 500-indexiä seuraavia ETF-rahastoja tutkia, mutta vähän pyörällä päästäni olen että mitähän noista pitäisi valita kun listalla on saksaa ja ranskaa ja ties mitä. Onko sillä loppujen lopuksi kauheasti väliä?

Olen Nordean kautta laittanut rahastoihin säästöön sen mitä milloinkin kykenen. Yritin noita S&P 500-indexiä seuraavia ETF-rahastoja tutkia, mutta vähän pyörällä päästäni olen että mitähän noista pitäisi valita kun listalla on saksaa ja ranskaa ja ties mitä. Onko sillä loppujen lopuksi kauheasti väliä?
Esim. Nordnet.sta näkee helposti ETF-listauksen, johon kun sorttaa omistajien määrän mukaan, niin saa nuo mitä eniten ostettu. Ykkösenä juuri S&P 500 ETF.
Yleensä eniten ostetut on niitä kuluiltaan halvimpia vaihtoehtoja. Ei mene pahasti varmaan vikaan, jos tuolta ottaa vinkkiä.

Nordean kautta löytyy myös varmaan kaikki suosituimmat vähintään.

Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen

Eri maihin listatut ETF:t ovat erilaisen verotuksen piirissä. Tämä tarkoittaa etenkin osinkoverotusta ja esimerkiksi Saksa perii ”ylimääräistä” lähdeveroa osingoista. Tämän kyllä saa takaisin, mutta vaatii lippulappujen täyttämistä ja on melko työläs prosessi varsinkin jos kyseessä on pienehköstä summasta rahaa.

Tästä ongelmasta pääsee tietysti eroon sillä, että ETF ei maksa osinkoa, vaan uudelleensijoittaa saamansa osingot. Jos ETFn nimessä ei ole termejä Inc (Income) tai Dist (Diatribution) niin ETF ei maksa osinkoja ja näin ollen tästä lähdeverotuksen erosta ei tarvitse välittää.

Eli ei ole kauhesti väliä, mikäli ETF ei maksa osinkoa. Ehkä suosisin kuitenkin EU maita tai Jenkkejä.

MegaForce

Jäsen

ETF:iin kannattaa sijoittaa vain suoraan, hajauttaen ja pienissä erissä.

Turhaa makuuttaa rahaa huonokorkoisilla tileillä.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
ETF:iin kannattaa sijoittaa vain suoraan, hajauttaen ja pienissä erissä.

Turhaa makuuttaa rahaa huonokorkoisilla tileillä.
Ikuinen topikkihan se on, että mikäli sijoitettavissa on esim. 5000 euron könttäsumma, kannattaako se laittaa indeksiin (ETF tai perinteinen rahasto.) heti kerralla, vai esim. kuukauden välein 1000 euroa kerrallaan. Mielenrauhankin kannalta moni päätyy jälkimmäiseen, mutta useimmiten könttäsumman sijoittaminen kerralla kuitenkin kannattaa, markkinat kun isossa kuvassa ovat menneet ylöspäin.

Oma valintani S&P 500-indeksiä seuraavaksi ETF:ksi on ollut iSharesin SXR8. Kulut hyvin kohtuulliset (0,07%), osingot sijoitetaan uudelleen automaattisesti ja "track record" muutenkin erinomainen, eli yöt voi nukkua rauhassa. Nordnetin tilaston mukaan lähes 70 000 suomalaista asiakasta on kyseiseen ETF:ään jo sijoittanut.

MegaForce

Jäsen
Ikuinen topikkihan se on, että mikäli sijoitettavissa on esim. 5000 euron könttäsumma, kannattaako se laittaa indeksiin (ETF tai perinteinen rahasto.) heti kerralla, vai esim. kuukauden välein 1000 euroa kerrallaan. Mielenrauhankin kannalta moni päätyy jälkimmäiseen, mutta useimmiten könttäsumman sijoittaminen kerralla kuitenkin kannattaa, markkinat kun isossa kuvassa ovat menneet ylöspäin.

Oma valintani S&P 500-indeksiä seuraavaksi ETF:ksi on ollut iSharesin SXR8. Kulut hyvin kohtuulliset (0,07%), osingot sijoitetaan uudelleen automaattisesti ja "track record" muutenkin erinomainen, eli yöt voi nukkua rauhassa. Nordnetin tilaston mukaan lähes 70 000 suomalaista asiakasta on kyseiseen ETF:ään jo sijoittanut.
Sehän on aina mahdotonta sanoa varmuudella, kannattaako sijoittaminen tietyllä hetkellä, markkinoiden liikkeitä ei voi ennustaa täydellä varmuudella. Turvallisempi ja järkevämpi tapa mielestäni on hajauttaa sijoitukset ajallisesti, esimerkiksi sijoittamalla 1 000 euroa kuukaudessa ja tämän jälkeen jatkamalla pienemmillä summilla, kuten muutamalla sadalla eurolla kuukaudessa, oman taloudellisen tilanteen ja sijoituskyvyn mukaan.

Indeksisijoittamisessa ei kannata kiirehtiä tai yrittää ajoittaa markkinoita täydellisesti. Yksinkertaisin ja usein menestyksekkäin strategia on "buy & hold", eli säännöllinen sijoittaminen ja pitkäjänteinen omistaminen. Historiallisesti pitkällä aikavälillä tämä on johtanut lähes aina merkittävään tuottoon.

Puskurirahasto on myös tärkeä osa järkevää taloudenhallintaa. Sen avulla varmistaa, että yllättävät menot tai elämäntilanteen muutokset eivät pakota myymään sijoituksia epäedulliseen aikaan. Vakaa taloudellinen perusta ja pitkäjänteinen sijoitusstrategia luovat kestävän pohjan vaurastumiselle.

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sehän on aina mahdotonta sanoa varmuudella, kannattaako sijoittaminen tietyllä hetkellä, markkinoiden liikkeitä ei voi ennustaa täydellä varmuudella. Turvallisempi ja järkevämpi tapa mielestäni on hajauttaa sijoitukset ajallisesti, esimerkiksi sijoittamalla 1 000 euroa kuukaudessa ja tämän jälkeen jatkamalla pienemmillä summilla, kuten muutamalla sadalla eurolla kuukaudessa, oman taloudellisen tilanteen ja sijoituskyvyn mukaan.
Itseasiassa tutkimusten perusteella kaikki kannattaa laittaa useimmiten kerralla, jos siis on alussa heti isompi summa sijoitettavaksi, ei hajauttaa sitä useamman kuukauden ajalle. Tästä oli juttua Seligsonin 2/2024 katsauksessa (sivu 6):

Käytännössä ajallinen hajautus voitti vain silloin, kun hajautus osui pidempään karhumarkkinaan.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo viimeinen lause ei avaudu minulle eli mitäköhän tarkoitat? Minimisijoitus Nordnetin kautta on 15 euroa, joten jos sinulla on sijoitussummat sen alle, niin ei sillä montaa osakettakaan saa, toki senttiosakkeita kylläkin.

Itsellä tosiaan on tapana muutamia euroja kerralla sijoittaa, OP:n kautta kun minimisummia ei ole, voi pistää vaikka euron indeksiin tai ostaa euron osakkeen. Tuossa juuri muutama päivä sitten huomasin että tilillä oli 0.98e ja osakemarkkinoille riehumaan. Kasvatetaan sitä salkkua silloin kun mahdollisuus. Tietenkin tiettyjen osakkeiden hinta asettaa rajoitteita jos summat tämmöisiä mutta joka euro eteenpäin. Joskus miettinyt kun esimerkiksi vedonlyöntipalstoille porukka mehustelee kun joku pistää 1000e lapun ja voittaa mutta ihan yhtä hyvä lappu se 10e panoksenkin on ja voi olla kuukausituloista isompikin prosenttimäärä kun isompi lappu.

Suhteellisen hyvin toimii mikrosijoittamiseen kun ei tosiaan rajoitteitta summissa, rahastoista kertyy 0.35% bonuksia ja kotimaiset osakkeet 1% kulukatolla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy