.... 70 vuotta, kun toinen maailmansota alkoi. Saksa hyökkäsi Puolan Gdanskiin eli silloiseen Danzigiin ensimmäisenä syyskuuta 1939.
Asia ei ole lainkaan noin yksiselitteinen kuin mitä annat ymmärtää.
Maailmansodan aloittamispäivästä on käyty keskusteluja (Wikipedia ei ole tässä totuus, huomautettakoon, eivätkä lukion oppikirjat jne.).
Jotkut ovat sitä mieltä, että Espanjan sisällissota oli oikeastaan jo maailmansodan melskeitä, jolloin maailmansota olisi alkanut jo 17.7.1936.
Toiset ovat sitä mieltä, että Japanin ja Kiinan välinen sota olisi ollut aloitushetki, jolloinka maailmansota olisi alkanut 7.7.1937.
Neuvostoliiton hyökkäys Suomeen 30.11.1939 on toisaalta taas eräs mahdollinen maailmansodan aloituspäivämäärä. Silloin sota Euroopassa eskaloitui merkittävästi.
Jotkut ovat sitä mieltä, että vasta Operaatio Barbarossa olisi ollut maailmansodan aloituspäivämääri eli 22.6.1941.
Jotkut ovat sitä mieltä, että vasta Japanin hyökkäys Pearl Harboriin 7.12.1941 olisi ollut aloituspäivä maailmansodalle.
Itse olen sitä mieltä, joidenkuiden muiden kanssa, että MAAILMANSOTA alkoi 3.9.1939, kun britit ja ranskalaiset julistivat sodan saksalaisille. Tuota ennen oli ollut vain yksittäisten valtioiden välisiä sotia toisiaan kohtaan.
Olen kyllä toisaalta sitäkin mieltä, että toista maailmansotaa ei ollutkaan, vaan se oli ensimmäisen maailmansodan jatkoa, välirauha vain kesti sellaiset noin parikymmentä vuotta. Ja ensimmäinen maailmansota oli jatkoa, ja siis alkoi oikeastaan Preussin ja Ranskan välisestä sodasta, joka käytiin 19.7.1870 - 10.5.1871. Tuota pidemmälle en lähtisi kausaliteettia hakemaan.
Näinpä sanoisin, että tänään voi muistella ensimmäisen tai toisen maailmansodan aikoihin tapahtunutta Saksan hyökkäystä Puolaan. Tai sitten muistella ylihuomenna toisen maailmansodan erästä väitettyä aloittamispäivää.