Onhan nää todella vaikeita asioita jos on sana sanaa vastaan. Ja täytyy kyllä sanoa, että nykyinen Metoo-kulttuuri on ampunut aivan yli, korkealta ja kovaa! Miehen ja varsinkin julkkismiehen asema on tänä päivänä erittäin haavoittuva. Nopeasti tulee mieleen esim. Depp vs. Heard -esimerkki, jossa pelkkien syytösten pohjalta mieheltä viedään KAIKKI työt sekä leimataan pysyvä kyseenalainen mainehaitta. Joku roti ja tasa-arvo tässäkin pitäisi olla.
Ja ei, en puolustele miehiä tai Severi Lahtista, kun en tapausta tiedä ja varmasti läpi maailman historian sivun miehet ovat alistaneet ja väärinkäyttäneet valtaansa toista sukupuolta kohtaan ja väärinkäytöksistä sekä laittomuuksista pitääkin maksaa sekä rangaista ja raskaasti. Samaa mieltä olen myös siitä edellisten kirjoittajien kanssa, että Suomessa raiskaustuomiot ovat naurettavan köykäiset ja niihin saisi tulla kovennuksia.
Pointtini on se, että kovin usein näissä sana vs. sana -caseissa miesoletettu on suorilta käsin heti altavastaaja ilman tutkimuksia.
Yksi lievä sanallinen ”ahdisteluesimerkki” tulee mieleen omasta työelämästä, kun minulla oli vielä muhkea parta. Firman juhlissa puhuimme miten vaimoni ei tykkää parran kanssa pussailusta. Siihen naisesihenkilöasemassa oleva kysyi ”Mites tuon parran kanssa sitten sujuu sen toisen pään pussailu?”. Hämmennyin mutta kuittasin naurulla asian mutta jälkeenpäin mietin, että jos roolit olisivat olleet toisin päin ja minä olisin ollut kysyjä, niin varmaan olisin joutunut vähintään HR:n puhutteluun.
Joten mielestäni ei myöskään ole väärin se, ettei Severi Lahtista ole hyllytetty JOS on tähän asti ollut sana sanaa vastaan. Silloin molempien osapuolten pitäisi olla tasa-arvoisessa asemassa eikä kumpaakaan osapuolta saisi syyllistää tai rangaista pelkkien olettamusten osalta. Sitten, kun tutkinta valmistuu ja tulee lisätietoa sekä mahdollinen tuomio, on asia täysin eri.