Seuraavan sukupolven pelikonsolit

  • 27 881
  • 255

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
GoW vs. Halo 3 on jo pahempi pala, mutta tietyllä tapaa Halo vie kuitenkin voiton, vaikka GoW onkin tietyllä tapaa ehkä hienoin fps-peli, mitä olen ikinä livenä pelannut.
Jos tässä puhutaan Gears of Warista, niin pelihän ei ole fps, vaan ihan perinteinen olanylinkurkinta. GoW 2:han pitäisi tulevana syksynä tulla uunista ulos.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jos tässä puhutaan Gears of Warista, niin pelihän ei ole fps, vaan ihan perinteinen olanylinkurkinta. GoW 2:han pitäisi tulevana syksynä tulla uunista ulos.

Onko näille "olanylikurkinnoille" oman nimityksensä epävirallisessa nimityslistassa?

Minä nyt kutsun GoW:ia myös fps-peliksi, koska ainoa ero kun on se, että osittain pelissä kamera on jannun ulkopuolella ja kun vieläpä tärkeä osa pelin toimintaa on kameran ollessa jannun pään sisällä.

Kaitpa noille joku oma nimityksensä sitten on. Samapa tuo.

edit: Ymmärrän kyllä, että First Person Shooter tarkoittaa suoranaisesti juuri sitä, että se kamera periaatteessa pitäisi olla koko ajan sen jampan päässä, mutta minä nyt en jaksa nipottaa moisista pikkuseikoista. Jos joku tahtoo näin tehdä, niin vapaasti. Peace.

Niin ja mitä tulee vielä noihin 3G-verkon internetliittymiin, niin toki niissä vaihtelevia eroja pingeissä on, mutta taatusti on liian hidas kunnon fps-pelaamiseen. Ero on käsittääkseni melkoinen verrattuna kiinteisiin letkuihin. Kun joskus kiinteälläkin letkulla huomaa eron pelatessa vaikkapa Halo3:sta jotain jenkkejä vastaan, kun ei vain pärjää reagoinnissa millään.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Onko näille "olanylikurkinnoille" oman nimityksensä epävirallisessa nimityslistassa?

Minä nyt kutsun GoW:ia myös fps-peliksi, koska ainoa ero kun on se, että osittain pelissä kamera on jannun ulkopuolella ja kun vieläpä tärkeä osa pelin toimintaa on kameran ollessa jannun pään sisällä.

Kaitpa noille joku oma nimityksensä sitten on. Samapa tuo.

edit: Ymmärrän kyllä, että First Person Shooter tarkoittaa suoranaisesti juuri sitä, että se kamera periaatteessa pitäisi olla koko ajan sen jampan päässä, mutta minä nyt en jaksa nipottaa moisista pikkuseikoista. Jos joku tahtoo näin tehdä, niin vapaasti. Peace.
Puhutaan kolmannen persoonan kuvakulmasta.

En ole GoW:ta netissä pelannut, mutta muistaakseni perus juonipelissä ei tuota fps:ää ole juuri ollenkaan (pl. ehkä joitain yksittäisiä ampumiskohtauksia, en muista enää hyvin).

En nipota, mutta termeillä on pelimaailmassa todellakin selkeä ero. Itse en pidä noista fps-peleistä, mutta esim. mainittu GoW oli kyllä hyvä. Ja esimerkiksi jos joku ei ole pelannut peliä, voi pelkkä (väärä) kuvakulmasta puhuminen tuottaa jo ennakkokäsityksen pelistä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Puhutaan kolmannen persoonan kuvakulmasta.

En ole GoW:ta netissä pelannut, mutta muistaakseni perus juonipelissä ei tuota fps:ää ole juuri ollenkaan (pl. ehkä joitain yksittäisiä ampumiskohtauksia, en muista enää hyvin).

En nipota, mutta termeillä on pelimaailmassa todellakin selkeä ero. Itse en pidä noista fps-peleistä, mutta esim. mainittu GoW oli kyllä hyvä. Ja esimerkiksi jos joku ei ole pelannut peliä, voi pelkkä (väärä) kuvakulmasta puhuminen tuottaa jo ennakkokäsityksen pelistä.

Third Person Shooter - okei :D

No, oli miten oli.

Livenä GoW:ssa menee fps-kuvakulma liikkumismoodin kanssa varmaan aika 50/50. Oikeita ihmisiä vastaan pelatessa, kun pitää myöskin tähdätä ja säätää ja hinkata ja odotella ja kyykkiä. GoW on livenä pelatessa aivan mieletön peli.

No fps-peleistä tykkääminen on varmasti ihan makuasia. Mutta itse en oikeastaan edes käsitä, miten joku voisi kyllästyä pelaamaan GoW:ia tai Halo3:sta livenä ja varsinkin jälkimmäisessä kun saa aikaiseksi aivan mielettömän mukavia vääntöjä kavereiden kanssa pelatessa social slayeria eli tiimi death machia 4 vs. 4.

Pelkkä yksinään toisten ampuminen on aika puuduttavaa, mutta kun pitää taistella joukkueena, tulee peliin vain jokin sellainen aspekti, että sitä jaksaa jauhaa päivästä ja viikosta ja kuukaudesta toiseen eikä ikinä kyllästy.

Positiivinen juttu on ollut Halo3:een tulleet vanhojen Halojen Live-taulut. Kentät ovat kaiken kaikkiaan järjettömän toimivia paria vähän heikompaa lukuunottamatta.

Ymmärrän hyvin, jos joku ei fps-peleistä sitten perusta, mutta en minäkään jaksaisi pelata päivääkään mitään NHL:ää. Lätkä on hieno ja mielenkiintoinen laji, kunhan sitä ei pusketa tietokoneelle tai konsoliin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuulun itse siihen varmaankin aika pieneen pelaajakuntaan, jota fps-pelit eivät nappaa. Tunnustan ihan suoraan, etten ole koskaan oppinut niitä pelaamaan ja tulen helposti huonovointiseksi ja olo muutenkin sekavaksi niistä. Jotenkin, vaikka kuvittelisi sen kuvakulman olevan luonnollinen, niin se ei sitä ole, vaan tekee jotenkin pelaamisesta vaikeastihahmotettavaa.

Näin ollen toiminnallisemmissa peleissä tykkään noista third person tyyppisistä enemmän. Tämän vuoksi esim. MGS pelisarja on mieleen ja siinä kuitenkin hiukan fp -tyylistä toimintaa on painottuen third personiin. Olkoonkin, että MGS2:sta lähtien on first person view ollut käytössä ja kyllähän se siinä menee ja hyvä, että löytyy, mutta hetkittäin aiheuttaa sekavuutta, vaikka toisaalta tähtääminen siten onkin helpompaa. Oma taitonsa hyödyntää noita kahta eri kuvakulmaa.

Omaa heikkoutta siis, että en hallitse fp-tilaa, mutta eipä ne sentyyliset pelit muutenkaan nappaa. Pidän enemmän juonivetoisista ja tarinallisista seikkailupeleistä, en niinkään päättömistä räiskinnöistä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En muutakaan paikkaa keksinyt tälle uutiselle, joten menkööt tänne, sen verran mielenkiintoinen kuitenkin:

[backPid]=58&tx_ttnews[tt_news]=1643&cHash=3e0dd0cc2d]Square-Enix ostaa Eidoksen

Eli japanilainen viihdejätti, parhaiten ehkä Final Fantasy -pelisarjasta tunnettu Square-Enix ostaa Eidoksen joka taas on parhaiten tunnettu Tomb Raider -pelisarjasta. Taitaa olla SE:lta aika selkeä yritys entistä enemmän profiloitua kansainväliseksi pelifirmaksi ja ottaa tukevampi jalansija länsimaissa. Tomb Raiderit on kyllä varsin hyvä rahasampo ollut, vaikka itse en kyseisestä pelisarjasta pidä juuri ollenkaan. Kyllähän tuon Eidoksen kuvittelisi olevan ihan hyvä jakelukanavakin peleille etenkin Euroopassa.

Tulevaisuudessa odotettavissa joku Final Fantasy/Tomb Raider hybridi?

Yök ajatuksellekin.

Edit. Perhana, en saa linkitystä jostain syystä toimimaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös