Seuraatko lintuja mielenkiinnolla ei bongaus mielessä

  • 7 529
  • 78

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Lintubongailuni ovat etupäässä keittiön ikkunasta tapahtuvaa lintulaudan tähystelyä. Siellä käykin aikamoinen vipinä, lähes kaksikymmentä lajia talven ja kevään mittaan olen havainnut. Lähipuissa on myös useita linnunpönttöjä, joissa osassa on myös asukit.

Netissä voi käydä osoitteessa http://www.ponttokamera.net/ seuraamassa ihan livenä tinttipoikueen kehittymistä. Saitilta löytyy myös muuta kiinnostavaa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kaikenlaisia kottaraisia tulee bongattua varsinkin kesällä terassilla oluen ääressä istuessa - työpaikallani on myös muutama todellinen kotka, ja pari kertaa elämäni aikana olen kohdannut livenä oikein kovan tason munahaukan.

Noh, asiaan. Tuo ketjussa aikaisemmin mainittu joutsenen "tööttääminen" lennossa on käsittääkseni linnun aivan tavallista "käyntiääntä" - se ääntelee noin varsinkin yksin lentäessään ja pesää ei silloin välttämättä tarvitse olla lähelläkään.

Mökilläni (Etelä-Savossa) on suurta hupia käen kukkumisen kuunteleminen. Varsinkin silloin kun useampi käki kukkuu lähitienoolla yhtäaikaa. Se nimittäin kuulostaa aika hullulta "stereona" varsinkin kun ne kukkuvat eri rytmeissä.
Kuinka moni muuten on NÄHNYT käen? Minäpä olen. Tämä tapahtui joskus 1990-luvun puolivälissä. Olin mökin sisällä aamukahvinkeittopuuhissa kun raollaan olevan ikkunan kautta kuului poikkeuksellisen voimakas KUKKUU. Tiirailin sitten ikkunasta tarkemmin ulos ja näin mökin edustalla olevan koivun oksalla kököttävän ison harmaan linnun. Aina kun se "kukahti", niin sen koko olemus oikein pörhistyi. Mutta arka se oli. Nimittäin kun rupesin siitä ikkunan rakosesta lintua zoomailemaan kameran "moottorizoomilla", niin moottorin pieni surahdus sai käen oitis lennähtämään pois - kesken kukkumisen, nimittäin hupaisasti se todella pelmahti lentoon kesken laulunsa, "biisin" esitys jäi kesken - se vain sanoi KUK...
Ilmeisesti käki ei kuku lentäessään? Onkohan tätäkään mysteeriä kukaan tarkemmin tutkinut?

Viime viikonloppuna tuli sitten katseltua maaottelua jossa olivat vastakkain räkättirastas ja orava. Sai muuten kurre kyytiä kun räksä tarrautui kynsillään sen selkään ja antoi terävän nokkansa "laulaa" oravan hännässä. Tuon hoidon jälkeen kyseisellä oravalla oli melko harvakarvainen häntä - kuka käski mennä uteloimaan samalle oksalle pesivän räksän kaa?
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Viestin lähetti Oloneuvos
Kovin tutulta kuulostaa. Ei tuossa ole mitään outoa eikä ihmeellistä. Sama "ooppera" on kuultavissa Olavin Krouvissa joka kerta, kun Jatkoajan TPS-kirjoittajat sinne kokoontuvat. Ja näkyvät kans.
Päivän parhaat naurut, mutta täyttä asiaa kyllä kirjoitit :)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Oloneuvos


Kamalinta on kuitenkin tappelu pääskysten kanssa. Ne kun pyrkivät pesimään mökin räystään alle. Monta kertaa saa pudottaa aamuyöstä väsätyn savirakennelman heti herättyään. Niitä pahuksia en välittäisi enää bongailla. Tehkööt pesänsä muiden katon alle, pthui!

Jaahas, ensinnäkin sinä nyt selkeesti sotket tämän kukkuvan linnun nimeltä käki erääseen toiseen nisäkkääseen joka kulkee (horjahdellen - vertaa kuuluisa kansansikermä "Tulppaaneissa turvallaan iloinen Andersson") nimellä täyskäki.

Mutta pääskyset ovat todella riesa kuten mainitsit. Ihmeellisellä vauhdilla ne tosiaan väsäävät sen "savikuppinsa" räystään alle. Monta kertaa on kyllä pesä pesä jos toinenkin päässyt syntymään meikäläisen mökin kuistille - kun mökki on kaukana, enkä siellä pysty edes joka viikonloppu kesällä käymään. Olen sitten vaan kiltisti siinä kuistilla pesän alle viritellyt sanomalehtiä sen ällistyttävän linnunpaskamäärän keräämistä varten. Rakastan luontoa ja pesivää eläintä en rupea häätämään. Mitäs rakensin mökin, jonka kuistin kattorakenteet miellyttävät lintuja - oma vika?

Pääskysten lentämistä olen myös usein ihmetellyt ja ihastellut. Nehän melkein rikkovat painovoiman ym. lakeja säntäillessään ilmassa. Jos minä olisin pääskynen, niin varmaan yrjöilisin vähintään joka toisen mutkan/silmukan/vaakakierteen jälkeen - tai sitten tyytyisin kävelemään. Olis kyllä hieman aikaa vievä ja kivulloinen reissaamistapa lähteä talvehtimaan jonnekin öbaut Marokon tasalle. Varsinkin Välimeren ohittaminen kävellen voisi olla tiukka haaste.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Predator
Jos minä olisin pääskynen, niin varmaan yrjöilisin vähintään joka toisen mutkan/silmukan/vaakakierteen jälkeen - tai sitten tyytyisin kävelemään. Olis kyllä hieman aikaa vievä ja kivulloinen reissaamistapa lähteä talvetimaan jonnekin öbaut Marokon tasalle. Varsinkin Välimeren ohittaminen kävellen voisi olla tiukka haaste.

Mää mitään sotkenu!

Tuosta hyvästä en ainakaan siivoa yhdenkään pääskyn, enkä muunkaan siivekkään paskoja nurkistani. Oven päälle nämäkin pahukset pesäänsä yrittävät väsätä.

Oloneuvostoliitossa on karmean kokoinen täytetty merikotka siivet levällään. Sen minä ronttasin koko komeudessaan viime kesänä kuistille niitä siivekkäitä piruja pelottelemaan. Ja paskat! Sama peli jatkui ja pesää koetettiin rakentaa.

Sitten soitin kaverilleni, joka täyttää elukoita. Hän nykersi huukajansilmistä ja muista tarveaineista pöllönpään, jonka piti pelottaa pääskyset pois kuistiltani. Ja paskat taas!

Pitivät hökötystä telineenä, jonka _päälle_ on helppoa tehdä se kirottu pesärakennelma. Soitin kaverille, joka on vasta 50 vuotta häärännyt lintujen kanssa ja luuli ennen tätä episodia tietävänsä jotain linnuista. Ei tiennyt. Ja paskatirallaa!

Lopulta pyysin anopin käymään ja se viimein auttoi. Pääskyset häipyivät.

Edit; typoja...
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
LINTUVITSI

Mies meni eläinkauppaan tarkoituksenaan hankkia puhuva papukaija.
Myyjä sitten esittelikin sellaisen pirtsakan oloisen linnun. Lintu siinä asiakkaan katsellessa toisteli hilpeän oloisesti sellaisia sanoja kuten "rinnat, tissit, utareet, hinkit, tykkirauhaset".
Niinpä mies ihastui oitis ja osti linnun häkkeineen.

Sitten miehen kotona lintu jatkoi pari päivää härskiä sanastoaan, kunnes yhtäkkiä se vaikeni. Vaikeni täysin. Mies otti sen jopa häkistä ulos ja silitteli sen hienoja sulkia - mutta lintu vaan pysyi ihmeellisen apaattisena.

Mies kävi sitten eläinkaupassa uudestaan kyselemässä, että mikähän linnulla voisi olla "vikana"? Kaupan myyjä sitten ehdotti, että ehkä lintu on yksinäinen. Niinpä mies osti linnulleen sinne häkkiin varustettavaksi värikkäitä pieniä palloja nokittavaksi, laskikuidusta valmistetun pienen kookospalmun ja hienon peilin. Myyjä sanoi, että varsinkin se peili on yksinäiselle linnulle tärkeä kapistus.

Linnun häkin koristelu peilineen ei kuitenkaan auttanut. Lintu vaan kuihtui ja laihtui apaattisena.

Surkea tilanne oli jatkunut jo pari viikkoa, kun mies istui häkin vierellä ja katseli surullisena lintunsa olotilaa. Linnun värikkäät sulat olivat alkaneet putoilla ja se vain kyyhötti häkin oviaukon edessä. Se ei ollut enää edes puhunut mitään sanoja moneen päivään.
Mies siinä sitten linnunhäkin edessä surkeana puheli lähinnä itsekseen:

- Mitä minä olen tehnyt väärin? Sinulla on kaikkea. On uima-allas, on hieno peili, on pallot ja pelit ja kärrynpyörät?

Silloin lintu avasi nokkansa ja sanoi karhealla äänellä:

- Etkö sinä vitun pösilö löydä mistään linnunsiemeniä?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Oloneuvos


Lopulta pyysin anopin käymään ja se viimein auttoi. Pääskyset häipyivät.

Saisko tuota lainaksi? Jos saa, niin pitääkö sitä syöttää/juottaa?
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Oloneuvos
Tuosta hyvästä en ainakaan siivoa yhdennkään pääskyn, enkä muunkaan siivekkääm paskoja nurkistani.

Onneksi ei tarvitse käydä kyläilemässä noissa nurkissa.
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Predator
Kuinka moni muuten on NÄHNYT käen?
.
.
.
Clip, clip
.
.
.
Ilmeisesti käki ei kuku lentäessään?

Intissä tuli nähtyä käki melko läheltä. Oltiin muistaakseni Utissa leirillä, oli kaunis kesäpäivä eikä yllättäen ollut kiire mihinkään. Istuskeltiin siinä sitten ja nojailtiin mäntyihin, kun yhtäkkiä alkoi aivan siitä yläpuolelta kuulua käen kukuntaa. Ja kun ylöspäin katsahdin niin noin neljän-viiden metrin korkeudessa siinä männyssä, mihin nojasin oli kuin olikin ilmielävä käki. Yleensähän käki on erittäin arka lintu, mutta tämä yksilö ei ollut moksiskaan meidän jutustelusta/liikkumisestamme. Yllättävän kovaan ääneen käki muuten kukkuukin! Ei mikään ihme, että sen ääni kuuluu kesäisessä illassa hyvinkin pitkälle. No jonkun aikaa tuo käki meitä laulullaan "viihdytti", kunnes jatkoi matkaansa. Ihan hyvä, että lähtikin, sillä pidemmän päälle ja läheltä kuultuna käen kukunta on aikas lailla rasittavan kuuloista.

Ja tuohon lentämis ja kukkumis juttuun viä... Sellaisessa luulossa minäkin olen aina ollut, että käki ei tosiaan kuku lentäessään. Jostain muistelisin siitä jopa lukeneeni, joten ilmeisesti joku sitäkin on sitten tutkinut. Varmaksi en tätä voi sanoa, sillä sen verran hataria muistikuvani asiasta ovat.
 

Dingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dingman+Helenius+Luodes
Viestin lähetti Skoda
Pääskysilläkään ei ole helppoa.

Ei todellakaan. Katselin äsken työpaikan ilmapiirissä käytyä pääskysten ja nuolihaukan ilmataistelua. Oli kyllä hieno näytelmä ja nuolihaukka sai tällä kertaa todeta pääskyset hivenen nopeammiksi. Mutta täytyy myöntää, että monin kerroin isompi petolintu lensi erittäin nopeasti pääskysten vanavedessä. Olin kyllä varma, että joku pääskysistä olisi kohdannut voittajansa.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Linnut ovat ykkösotuksia, ala-asteella olin noin 18 kk:n ajan innokas bongari, nykyään on hiljaisempaa, mutta aina tulee ihailtua siivekkäitä kun mahdollista. Hngin keskustassa pääasiallisesti toimivana lajivalikoima on rajoittunut, mutta ei tarvitse kauas mennä Kauppatorilta, kun jo näkee silkkiuikun ja käpytikan.

Pyörällä kun paljon liikkuu, on saanut huomata miten tietyt lajit, etunenässä kesykyyhkyt, luulevat hieman liikoja itsestään nimenomaan tilanteessa missä jätetään se lähestyvän kulkuneuvon alta lentoon-lehahdus viime tippaan. Toistaiseksi on törmäyskurssilta pysytytty pois, mutta vain haukankatseeni ansiosta. Tämän extremelajin ylittämättömiä valtiaita ovat västäräkit, tai niin kuin me heitä hellittelevästi nimitämme, "vitun hullut". Voisi jopa sanoa että nopeusskaalan äärimmäisistä päistä löytyvät västäräkki ja hifkin pakki!
 

Dingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dingman+Helenius+Luodes
Olen kuukauden päivät mielenkiinnolla seurannut työpaikan alueella oleskelevaa hiiripöllöä. Tämä puiden latvoissa ja tolppien nokissa patsasteleva pöllö on kyllä mahtava kaveri myyrien metsästyksessä. Myyriä tuntuu heinikosta nousevan melko runsaasti. Otus tuntuu olevan todella rohkea, eikä pahemmin piittaa ihmisistä, sillä olen kameralla napsinut kuvia 10 metrin päästä. Varislinnut ovat pöllön ainoa todellinen riesa, ainakin korpit ja varikset. Harakoille hiiripöllö on kuitenkin antanut kyytiä. Mutta kaikenkaikkiaan todella mukava tuttavuus, sillä pöllöjä hyvin harvoin pääsee seuraamaan päivästä toiseen.
 
K

kangaroo

Viestin lähetti Sistis
Joskus ala- ja yläasteaikana tuli seurattua lintuja melko aktiivisestikin. Sittemmin tuo harrastus jäi, mutta vieläkin tunnistan suurimman osan tavallisista linnuistamme sekä näöltään, että ääneltään. Ja on niitä silloin tällöin kiva katsella.

Ihan sama täällä. Tuolloin 70-luvun alkuvuosina homma meni aika vakavaan bongaamiseen asti. Sitten se jäi, kun alkoi toisenlaisten lintujen jahtaaminen..

Viime vuosina on tullut palauteltua noita asioita taas tarkemmin mieleen, koska 9-vuotias poikani on kovasti kiinnostunut luonnosta ja kaikesta siihen liittyvästä. Tänä syksynä esimerkiksi oli mukava kalareissulla katsella harmaahaikaran kaartelua ruovikon yllä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Dingman
Mutta kaikenkaikkiaan todella mukava tuttavuus, sillä pöllöjä hyvin harvoin pääsee seuraamaan päivästä toiseen.

Hiiripöllöhän on siitä erikoinen pöllö, että se on enemmänkin päivä- kuin yöaktiivinen. Etelässähän niitä ei kovinkaan usein näe, paitsi joinain syksynä, kun ne vaeltelevat tänne.

Itse olen kertaalleen nähnyt hiiripöllön. Se oli tosin iltasella. Kiva näkyhän se oli, vaikkakaan tuollaista saalistusleikkiä se ei esittänyt. Viirupöllön olen joskus nähnyt saalistavan keskellä päivää.
 

Dingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dingman+Helenius+Luodes
Viestin lähetti Sistis
Viirupöllön olen joskus nähnyt saalistavan keskellä päivää.

Itsellänikin oli tänä vuonna ilo seurata viirupöllöä päiväsaikaan eräällä peltoaukealla. Mutta mitä ilmeisemmin yksilö kärsi ravinnon puutteesta, koska pöllö löytyi myöhemmin kuolleena koiran kantamana. Täällä Paimion suunnalla harvoin viirupöllöä pääsee näkemään, mutta ilmeisesti tuossa alkusyksyllä oli jonkinmoista vaellusta käynnissä myös tällä erittäin paikkauskollisella lajilla.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Jokakeväinen ry-keskustelu on alkanut huomattavan aikaisessa vaiheessa. Alan henkilöiltä tahtoisinkin kysäistä että onko muita aikaisen kevään merkkejä näkynyt, vaikkapa västäräkkejä?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai täällä on lintuketjukin :) Tulen siis elvistelemään oikein urakalla: lomallani viime viikolla näin joka päivä ainakin yhden valkopääkotkan, parhaina päivinä useampia. Etäisyys metreinä max viisi. Huikea haahka!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti tant gredulin
Ai täällä on lintuketjukin :) Tulen siis elvistelemään oikein urakalla: lomallani viime viikolla näin joka päivä ainakin yhden valkopääkotkan, parhaina päivinä useampia. Etäisyys metreinä max viisi. Huikea haahka!

Sitä se lomailu teettää... älä pelkää, tuo on ihan normaalia muutaman päivän putken jälkeen.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hassu. Olin Wisconsinin osavaltiossa, ja putki päälläni oli jotain aivan muuta :) Sitä paitsi eikö ne ole liskoja, hämppyjä, vaaleanpunaisia elefantteja tjsp jotka vaivaavat tarkoittamasi putken aikana?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti tant gredulin
Hassu. Olin Wisconsinin osavaltiossa, ja putki päälläni oli jotain aivan muuta :) Sitä paitsi eikö ne ole liskoja, hämppyjä, vaaleanpunaisia elefantteja tjsp jotka vaivaavat tarkoittamasi putken aikana?

Näinpä. ;)

Tosin moni on kertonut putken aikana menneensä viehkeän pulun kanssa nukkumaan ja heränneensä putken jälkeen esimerkiksi joko kotkan tai haahkan vierestä, eli kyllä niitäkin voi nähdä. :)

Mutta joo, itse aiheeseen. Valkopäämerikotka on varmasti uskomattoman upea otus. Itse en ole sellaista koskaan nähnyt, kuin televisiossa. Merikotkan olen nähnyt 12-vuotiaana Ruotsinlaivalla. Kotka lensi silloin todella matalalta laivan ylitse. Komea oli. Maakotkan olen puolestaan nähnyt Lapissa läheltä. Tuolloin sellainen syöksyi jänikseen tms. kiinni ehkä noin 50 metrin päässä meistä. Tyylikäs sekin.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lintuja tulee bongailtua jonkin verran kun kerran maaseudulla (Siuntiossa) metsän reunalla asustelee. Perus lintukirja ja lintuääni CD:t on hankittu, mutta ei mitään elämää suurempaa tyydytystä lintujen tarkkailu tuo.

Työkaverini on varsinainen himobongaaja. Itselleni ei tulisi ihan heti tarvetta hankkia 2500€ kaukoputkea pelkästään lintujen tarkkailuun. No jokainen valitsee harrastuksensa itse. Hänellä on omat sivutkin netissä, jossa muiden alan harrastajien kanssa tutkiskelee havaintoja lähes päivittäin. Häneltä on sitten aina hyvä kysellä minkä linnun mahdoinkaan nähdä eilen lenkillä ollessani.

Viikonloppuna tuli havaittua vuodenaikaan ja havaintopaikkaan nähden melko harvinainen tapaus. Eli kotiseudulta löytyi mustavaris pariskunta.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En ole varsinaista lintubongausta koskaan harrastanut, mutta peruskouluaikojen kiinnostus lintuja kohtaan on yhä jollakin tasolla olemassa. Varsinkin ns. "harvinaisuuksien" näkeminen säväyttää.

Mökillä näkee suhteellisen usein harmaahaikaroita. Jokunen vuosi sitten tuli Pyhärannassa bongattua merikotka. Viime kesänä ruisrääkkä rätisi kotitaloni viereisellä pellolla. Niin ikään mökillä pari kesää sitten havaitsin naurulokkien seassa huomattavasti harvinaisempia pikkulokkeja. Nämä nyt mieleen ensimmäiseksi pulpahtivat, eivät mitään megaharvinaisuuksia, mutta ei nyt aivan joka päiväkään näe...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Milläs eväillä mustarastas meinaa selvitä talven yli Suomessa? Tuli nimittäin bongattua tämä lystikäs viheltelijä viime viikonloppuna täällä Stadissa merenrannassa. Eikös tämä nyt kuitenkin pohjimmiltaan ole muuttolintu? Taitaa tämä rannikon ällistyttävä lämpöaalto sekoittaa mustarastaankin pään.

Muuten, missäs punatulkku luuraa kesäisin? Käsittääkseni se taas ei ole muuttolintu? Rupeaako se kesäisin kävelemään saniaisten katveessa kun ei sen punaista pulleaa hahmoa puiden oksilla näy lentelemässä?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Punatulkku lepää kesät Aurajoen rannalla. Raskas talvi Narrien vaihtoaitiossa juomapullon heittelyssä ja pelaajille vittuillessa vaatii veronsa ja kesällä on vietettävä hiljaiseloa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös