Selvitys arpajaislain muuttamiseksi

  • 20 489
  • 186

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Etkö edes hetken voisi kuvitella että joillekin nettipokeri voi suuren saatanan sijasta olla ihan terve ja rakas harrastus. Jos sinun lempiharrastuksesi haluttaisiin kieltää siksi että jollain marginaaliporukalla se aiheuttaa ongelmia niin eikö pistäisi vihaksi.

Voin hyvinkin, ja tunnen montakin ihmistä, joille se on "rakas" harrastus. Ja tottakai vituttaisi, mutta silloin ajattelisin ehkä asiaa vain omalta kantiltani, en kokonaistilannetta. En itse ole ongelmapelaaja. Pidän pelinjärjestäjien moraalia tasan yhtä korkeina kuin huumediilerin.

Korjaan vielä sen verran tekstiäsi, että kyse ei todellakaan ole mistään marginaaliporukasta. Sitä on vain täysin mahdotonta tilastoida, koska ei kukaan voi löytää tilastoihin neljän seinän sisällä pelaavaa addiktia, joka pelaa sellaisia summia, joita hänellä ei ole varaa hävitä.
 
Viimeksi muokattu:

Spenroos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, JanPa
Voin hyvinkin, ja tunnen montakin ihmistä, joille se on "rakas" harrastus. Ja tottakai vituttaisi, mutta silloin ajattelisin ehkä asiaa vain omalta kantiltani, en kokonaistilannetta. En itse ole ongelmapelaaja. Pidän pelinjärjestäjien moraalia tasan yhtä korkeina kuin huumediilerin.

Korjaan vielä sen verran tekstiäsi, että kyse ei todellakaan ole mistään marginaaliporukasta. Sitä on vain täysin mahdotonta tilastoida, koska ei kukaan voi löytää tilastoihin neljän seinän sisällä omaisuuksia Pokeriin laittavaa addiktia.

En allekirjoita ajattelevani vain omalta kantiltani. Haluan ajatella demokraattisesti. Suurin osa nettipokerin pelaajista osaa pelata varojensa mukaan eikä minun oikeuskäsitykseeni mahdu se että se kielletään siksi että kuitenkin pienemmän puoleisella ryhmällä se aiheuttaa ongelmia. Ihan samalla tavalla alkoholi aiheuttaa ongelmia eikä senkään kohtuukäyttöä voi kieltää siksi että osalla ihmisistä on sen kanssa ongelmia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En allekirjoita ajattelevani vain omalta kantiltani. Haluan ajatella demokraattisesti. Suurin osa nettipokerin pelaajista osaa pelata varojensa mukaan eikä minun oikeuskäsitykseeni mahdu se että se kielletään siksi että kuitenkin pienemmän puoleisella ryhmällä se aiheuttaa ongelmia. Ihan samalla tavalla alkoholi aiheuttaa ongelmia eikä senkään kohtuukäyttöä voi kieltää siksi että osalla ihmisistä on sen kanssa ongelmia.

Ei sitä tarvitsekaan kokonaan kieltää... ainakaan vielä. Aloitettaisiin nyt ensin siitä monopolin rakentamisesta, jolloin ulkomaille pelaaminen saataisiin pois (käytännössä en tiedä miten, hakkerit vastatkoon). Nettipokeria voi toki pelata, mutta Veikkauksen alla.

Eli

1. monopoli (Veikkaus)
2. nettipelien selkeyttäminen
3. Veikkauksen on panostettava enemmän ongelmien vähentämiseen
4. Toiminta
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Tämä juttu kertoo siitä, kuinka kiinni suomalaisetkin ovat nettipokerissa, koska noin kova haloo ja purnaaminen on asiasta syntynyt.

"...että esimerkiksi Veikkaus tai Raha-automaattiyhdistys ottaisi nettipokerista vastuun ja korjaisi potin."

Eiköhän tuo lainaus kerro sen oleellisimman, nyt se vain vihdoin tuli jonkun ylemmän tahon ihmisen suusta. Ne paskat välittää mistään peliongelmaisista, raha on se tärkein tekijä tässä koko farssissa. On helvetin naiivia kuvitella että se kielto tehtäisiin "yhteisen hyvän" puolesta. Kyllä se suurin haloo tämän aiheen tiimoilta johtuu tuosta valtaapitävien kaksinaamaisesta venkoilusta.

Ja kyllä, minua ainakin vituttaisi jos harrastukseni vietäisiin pois.

1. monopoli (Veikkaus)
Mitä hyötyä? Veikkaus todennäköisesti tulee ottamaan rakea n.25% poteista, mikäli jatkaa omalla tutulla linjallaan. Tämä taas ei auta ketään muuta kuin rahanahneita monopoleja, sekä valtiota. Kaiken lisäksi tästä syntyisi vielä isompi vääntö EU:n kanssa.
2. nettipelien selkeyttäminen
Tarkentaisitko miten sitä selvennettäisiin?
3. Veikkauksen on panostettava enemmän ongelmien vähentämiseen
Tällä tarkoittanet peliongelmaisia? miten se toteutettaisiin? Pari puhelinta peluuriin lisää? Voit olla varma ettei peliongelmaisten määrä putoa juuri lainkaan jos Veikkaus olisi ainoa pokerin tarjoaja.
4. Toiminta

Ja mitäs tällä haetaan takaa?
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Siinä vaiheessa, kun valtio jakaa urheilulle niin paljon kun sille on alunperin laissa määritelty, niin minä otan ilomielin vastaan Veikkauksen/RAY:n nettipokerin. Eli niin kauan kun valtio rikkoo omia lakejaan, niin haistattelen pitkät sinnepäin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Peno, pääsen vähemmällä, kun "kopipeistaan" vastaukseksi päivällä kirjoittamani tekstin, joka meni näin...

Veikkauksen ja RAY:n kaksinaismoralismi vituttaa todella paljon, mutta jos kahdesta paskasta on pakko valita (vapaa pelikäyttäytyminen maailmalle tai monopoli suomessa), niin onhan tuo monopolin rakentaminen huomattavasti parempi vaihtoehto nettipokerissakin, kun ajatellaan ongelmien hallintaa.

Jos joskus vuonna 3500 haluttaisiin sitten laittaa asioita järjestykseen, ja poistaa olemassa olevia ongelmia tosissaan, eikä vain jauhaa paskaa, niin monopolin sisällä sen pitäisi olla huomattavasti helpompaa, kuin vapaassa nettiviidakossa, jossa mistään lainsäädännöistä ja yleisestikään säännöistä ei ole tietoakaan. Mukana pyörii tiettävästi myös huijarifirmoja.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Selvähän tuo, mutta sitä en ymmärrä, että miksi toiminta rajoitettaisiin vain Veikkaukselle, ja näin ollen jätettäisiin valinnan vapaus pelaajilta kokonaan pois? Peliongelmaiselle se on yksi ja sama pelaako rahat Veikkauksen nettipokerissa, hedelmäpelissä, pitkävedossa jne.

Voin kuvitella kuinka suuren raken Veikkaus keräisi, ja miksi ei keräisi, kun ei olisi kilpailua? Nyt pelaajat menevät sinne missä saavat parhaat edut, turnaukset ja peliseuran. Jos joku ehdottaisi veikkaukselle rakebackia, niin paskaisesti nauraisivat.

Kuten täällä aikaisemminkin jo moneen kertaan todettu, motiivina on raha, ja kun kyhätään se monopoli, kipailua ei ole. Näin saadaan revittyä pelaajilta kaikki mahdollinen mikä revittävissä on, ja se tässä eniten vituttaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kuten täällä aikaisemminkin jo moneen kertaan todettu, motiivina on raha, ja kun kyhätään se monopoli, kipailua ei ole. Näin saadaan revittyä pelaajilta kaikki mahdollinen mikä revittävissä on, ja se tässä eniten vituttaa.

Selvähän tuokin, mutta olin/olen ajatuksissa sen verran tulevaisuudessa (ja ajatuksissa ehkä turhan hyväuskoinenkin), että pohdin vaihtoehtoja, jossa monopolin hallitsijalla olisi joskus tässä maassa jonkinlainen moraali. Tällä hetkellä kaikki pyörii rahan ja kaksinaismoralistisen tuputuksen ympärillä, jossa pelaajia pidetään idiootteina. Suomi on pieni maa, joka voi periaatteessa olla lainsäädännöissä jonkinlainen edelläkävijä.

Mutta kaikki on vasta niin lapsenkengissä, kuin vaan voi olla. Odotan lainsäädännöllisiä muutoksia, jossa ongelmapelaajalla on mahdollisuus pienellä liikkeellä jäädyttää itseltään kaikki pelimahdollisuudet suomessa. Eli se onnistuisi ainoastaan niin, että olisi olemassa ko. monopoli, ja joku RAY-Veikkaus-yhdistelmäkortti, jolla ei voi pelata mitään, jos aktivointi on otettu pois. "Normaalipelaajat" voisivat pitää aktivoinnin päällä hautaan saakka.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Eli se onnistuisi ainoastaan niin, että olisi olemassa ko. monopoli, ja joku RAY-Veikkaus-yhdistelmäkortti, jolla ei voi pelata mitään, jos aktivointi on otettu pois. "Normaalipelaajat" voisivat pitää aktivoinnin päällä hautaan saakka.

Kyllä, tuo olisi ainoa idioottivarma systeemi, mutta tässä päästään taas siihen samaan tuttuun ongelmaan. Monopoli menettäisi tuolla systeemillä hirmuiset määrät rahaa, joten ei tule kysymykseenkään, ennen kuin sille saadaan tuo mainitsemasi moraali.

Taitaa olla kuitenkin aikalailla mahdoton yhtälö.
 

Morgoth

Jäsen
Odotan lainsäädännöllisiä muutoksia, jossa ongelmapelaajalla on mahdollisuus pienellä liikkeellä jäädyttää itseltään kaikki pelimahdollisuudet suomessa.

Ongelmapelaajat voivat nyt jo asettaa erilaisia limettejä pokerisaiteilla paljonko päivässä voivat tallettaa tai vaikkapa bannata itsensä joltakin saitilta tietyksi aikaa.

Parempi malli olisi, että pitäisi anoa lupa esim. STMltä lupa tietokoneen hankkimiseen, sen jälkeen tehtäisiin selvitys onko henkilö sopiva käyttämään internetiä (Supo voisi tehdä vähän niin kuin yritysten käyttämien turvallisuusselvityksen tyyliin) ja sitten vielä RAYlta voisi vielä anoa lupaa nettipokerin pelaamiseen?

Turhaan haaveilet monopolien perään. Ei taida sellaisen pystyttäminen enää onnistua ilman EUn puuttumista asiaa, vaikka hallitusohjelmaan on kirjattu tuon monopolin puolustaminen. Ainoa keino lienee tuollaiset Määtän kaltaiset 'luovat ehdotukset' tai pelata aikaa EUn kanssa.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Peliongelmaisten pelastajaksi halutaan yhteiskunta ja sen säätämät lait. Vastuu siis yhteiskunnan, ei missään olosuhteissa itse ongelmaisen tai tämän läheisten, niinkö? Nopeiten apua peliongelmasta kärsivä saa lähimmäisiltään, mutta kun tämän päivän yhteiskunnassa huolehtimisen vastuu koetaan olevan kaikilla muilla paitsi itsellään.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Taitaa olla kuitenkin aikalailla mahdoton yhtälö.

Turhaan haaveilet monopolien perään. Ei taida sellaisen pystyttäminen enää onnistua ilman EU:n puuttumista asiaa, vaikka hallitusohjelmaan on kirjattu tuon monopolin puolustaminen. Ainoa keino lienee tuollaiset Määtän kaltaiset 'luovat ehdotukset' tai pelata aikaa EUn kanssa.

No eiköhän kaikki ehdotukset ja toivomukset ole täällä "turhaa" sanahelinää, joka ei johda mihinkään. Tämä asia ei ratkea vuodessa eikä kahdessa, ja niin kauan kuin päättäjien asenne on sisääntulevan rahan takia tuota luokkaa, kuin se on nyt, niin mikään ei todellakaan muutu. Esimerkiksi Veikkauksellahan on ihan samat "myyntivoittotavoitteet", kuin millä tahansa yrityksellä. Se nyt on päivänselvä asia. Enemmän rahaa pitää saada joka vuosi, ja pelaajien asema ei yksinkertaisesti kiinnosta. Moraalinen katto tulee siinä vastaan, että pelejä markkinoidaan hyvänä asiana. Se on se juttu, mikä hiertää eniten.

Nettipeleistä on tässä puhuttu hieman korostettuun äänensävyyn, koska se pelimuoto tulee tulevaisuudessa kasvamaan pomminvarmasti entisestään. Veikkaus ja RAY:kin tulevat todennäköisesti kehittämään toimintaansa juuri nettipuolella.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Peliongelmaisten pelastajaksi halutaan yhteiskunta ja sen säätämät lait. Vastuu siis yhteiskunnan, ei missään olosuhteissa itse ongelmaisen tai tämän läheisten, niinkö? Nopeiten apua peliongelmasta kärsivä saa lähimmäisiltään, mutta kun tämän päivän yhteiskunnassa huolehtimisen vastuu koetaan olevan kaikilla muilla paitsi itsellään.

Luetaan niitä viestejä. Tuosta on puhuttu edellisillä sivuilla monta monta kertaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Voin hyvinkin, ja tunnen montakin ihmistä, joille se on "rakas" harrastus. Ja tottakai vituttaisi, mutta silloin ajattelisin ehkä asiaa vain omalta kantiltani, en kokonaistilannetta. En itse ole ongelmapelaaja. Pidän pelinjärjestäjien moraalia tasan yhtä korkeina kuin huumediilerin.

Korjaan vielä sen verran tekstiäsi, että kyse ei todellakaan ole mistään marginaaliporukasta. Sitä on vain täysin mahdotonta tilastoida, koska ei kukaan voi löytää tilastoihin neljän seinän sisällä pelaavaa addiktia, joka pelaa sellaisia summia, joita hänellä ei ole varaa hävitä.
Käsi sydämelle: jaksaisitko käydä tätä debattia täällä näin innokkaasti, jos läheisesi ei olisi addiktoitunut pelaaja? Kantaisitko huolta siinä tapauksessa yhdestäkään kasvottomasta peliaddiktista? Mitä suurimmalla todennäköisyydellä et, joten omalta kantiltasi sinäkin tätä asiaa katsot.

Pidätkö myös alkoholin ja savukkeiden myyjiä huumediilereihin verrattavina suurina saatanoina?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Käsi sydämelle: jaksaisitko käydä tätä debattia täällä näin innokkaasti, jos läheisesi ei olisi addiktoitunut pelaaja? Kantaisitko huolta siinä tapauksessa yhdestäkään kasvottomasta peliaddiktista? Mitä suurimmalla todennäköisyydellä et, joten omalta kantiltasi sinäkin tätä asiaa katsot?

Voi olla että en kävisi, mutta olen aina ollut aika jyrkkäkantainen rahapelimaailman suhteen (toimintaperiaatteiden ja toimintatarkoitusten vuoksi). Siksi olen perehtynyt peliongelmaan, keskustellut asiasta ongelmaisten/ei ongelmaisten kanssa, ja koittanut saada keskusteluja aikaan. Kirjoitan näitä viestejä tänne kuitenkin huomattavasti vähemmän otsa kurtussa, kuin äkkiä voisi arvata :)

Puuduttaahan se kirjoittaa samoja tekstejä moneen kertaan, ja vääntää asioita rautalangasta. Voi olla että kohta on "tauko paikalla".
 

Morgoth

Jäsen
Esimerkiksi Veikkauksellahan on ihan samat myyntivoittotavoitteet", kuin millä tahansa yrityksellä. Se nyt on päivänselvä asia. Enemmän rahaa pitää saada joka vuosi, ja pelaajien asema ei yksinkertaisesti kiinnosta.

Pitäisikö sinusta siis kieltää kaikki pelit (lotto, vedonlyönti, blackjack, toto yms.) ? Mun mielestä kannattaa kuitenkin olla realisti ja myöntää, että ihmisillä on halu pelata noita pelejä ja joko niitä pelataan laittomasti tai laillisesti.

En vain itse pysty sulattamaan tuota ajatusmaailmaa, että jos jollakin vähemmistöllä on ongelmia jonkun tietyn asia kanssa, niin heti pitäisi yhteiskunnan kieltää se asia. Ylipäätään ajatusmaailmaa, jossa tuntuu että yksilöllä ei ole mitään vastuuta itsestään, eikä sitä kautta myöskään mitään vapautta, vaan joku taho määrittelee mikä on suotavaa ja mikä ei.

Hyvä pointti tuossa edellä joltakin. Ehkä tämä toisaalta kuvastaa tätä nykymaailmaa. Esim. peliongelma, niin vastuu sysätään yhteiskunnalle, pois omilta ja läheisten harteilta. Tosin moni vanhempikin taitaa nykyään ajatella, että lapsen kasvatuskin on lähinnä koulun ja yhteiskunnan tehtävä, että kai se siinä mielessä sopii ajan henkeen...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Voi olla että en kävisi, mutta olen aina ollut aika jyrkkäkantainen rahapelimaailman suhteen (toimintaperiaatteiden ja toimintatarkoitusten vuoksi). Siksi olen perehtynyt peliongelmaan, keskustellut asiasta ongelmaisten/ei ongelmaisten kanssa, ja koittanut saada keskusteluja aikaan.
Kun olet moneen otteeseen kehunut perehtyneesi tähän peliongelmaan, niin voisitko jo vihdoinkin ystävällisesti kertoa, mikä on se kokonaiskuva, minkä suojaan piiloudut joka kerta, kun joku perustelee asiallisesti ja nettipokeriystävällisesti oman näkemyksensä peliongelmasta. Vaikutat maallikkosaarnaajalta, jolla on jukeboksissa tasan yksi single ja silläkin vain A-puoli.

Oletko edes hetkeksi pysähtynyt miettimään sitä kokonaiskuvaa, minkä vapahtajasi -valtion pelimonopoli monitoimikortteineen - toisi tullessaan? Jos tämä viimeinen ei avautunut sinulle, voin kyllä kertoa, mitä ajan takaa, kunhan ensin valotat edes hieman tuota mainostamaasi kokonaiskuvaa, minkä oletat kaikkien tajuavan automaattisesti.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kun olet moneen otteeseen kehunut perehtyneesi tähän peliongelmaan, niin voisitko jo vihdoinkin ystävällisesti kertoa, mikä on se kokonaiskuva, minkä suojaan piiloudut joka kerta, kun joku perustelee asiallisesti ja nettipokeriystävällisesti oman näkemyksensä peliongelmasta. Vaikutat maallikkosaarnaajalta, jolla on jukeboksissa tasan yksi single ja silläkin vain A-puoli.

Kehunut?

Olen lukenut aika paljon itse ongelmaan liittyvää materiaalia milloin mistäkin, ja lisäksi puhunut lukemattomia kertoja noista asioista sekä addiktien että ei-addiktien kanssa. Jälkimmäisessä porukassa on mukana mm. pokerinpelaajia ja pelipisteiden pyörittäjiä. Noihin mainintoihin perehtymisestä ei liity minkäänlaista kehumista tai kerskailua. Tottakai sinä(kin) olet täällä saanut minusta mustavalkoisemman kuvan, kuin haluaisin itsestäni antaa, mutta ihmekkös tuo... Olen koko ajan ollut pelejä vastaan, joten miten muutenkaan asia voisi olla. Saman pallon voisin heittää tässä sinulle. Eipä sinultakaan juuri ymmärrystä toiseen suuntaan ole tippunut.

Piiloutunut?

Minä en piiloudu minkään taakse tässä asiassa. Olen vaan niin varma siitä, että peliongelma on huomattavasti vakavampi ja laajempi ongelma, kuin annetaan ymmärtää. Siihen on vaikuttanut monikin asia ja juttutuokio. Tuskin edes jäävuoren huippua ongelman mittakaavassa on vielä nähty. Kokonaiskuvalla olen tarkoittanut mm. tulevaisuuden näkymää liittyen pelaamiseen (myös nettipelaamiseen). Ei hyvältä näytä. Nettipokerikin on erittäin koukuttava peli varsinkin nuorille, kun mukana on vielä harhaluulot itsestään taitavana pokerinpelaaja, kun yksi Pyysingin kirja on hommattu luettavaksi. Minä väitän, että ylivarojen pelaavia pelaajia on paljon suomessakin. Ja mitä villimmäksi touhu menee, ja mitä enemmän "harrastus"määrät kasvavat, niin sitä suuremmaksi ongelmat muodostuvat.

Oletko edes hetkeksi pysähtynyt miettimään sitä kokonaiskuvaa, minkä vapahtajasi -valtion pelimonopoli monitoimikortteineen - toisi tullessaan? Jos tämä viimeinen ei avautunut sinulle, voin kyllä kertoa, mitä ajan takaa, kunhan ensin valotat edes hieman tuota mainostamaasi kokonaiskuvaa, minkä oletat kaikkien tajuavan automaattisesti.

Valtion pelimonopoli on aika kaukana vapahtajasta. Minä en yksinkertaisesti keksi muuta vaihtoehtoa pelimaailman varjopuolen korjaamiseen, kuin sen, että joskus monopoli vastaa teoistaan niin, että antaa pelaajille helpon mahdollisuuden irtautua peleistä, jos tarvetta on. Se ei ehkä tapahdu meidän aikanamme, tai ehkä ei koskaan. Toivottavasti kuitenkin joskus ollaan siinä tilanteessa, että esimerkiksi peliongelmainen herra-X voi yhdellä pienellä liikkeellä eliminoida itseltään mahdollisuuden pelata automaatteja, nettipelejä ja urheiluvedonlyöntiä. Tämä onnistuisi vain silloin, kuin pelintarjoaja olisi yksi ja sama paska.

Peliongelmattomat voivat jatkaa pelaamistaan, kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tottakai sinä(kin) olet täällä saanut minusta mustavalkoisemman kuvan, kuin haluaisin itsestäni antaa, mutta ihmekkös tuo... Olen koko ajan ollut pelejä vastaan, joten miten muutenkaan asia voisi olla. Saman pallon voisin heittää tässä sinulle. Eipä sinultakaan juuri ymmärrystä toiseen suuntaan ole tippunut.

Piiloutunut?

Minä en piiloudu minkään taakse tässä asiassa. Olen vaan niin varma siitä, että peliongelma on huomattavasti vakavampi ja laajempi ongelma, kuin annetaan ymmärtää. Siihen on vaikuttanut monikin asia ja juttutuokio. Tuskin edes jäävuoren huippua ongelman mittakaavassa on vielä nähty. Kokonaiskuvalla olen tarkoittanut mm. tulevaisuuden näkymää liittyen pelaamiseen (myös nettipelaamiseen). Ei hyvältä näytä. Nettipokerikin on erittäin koukuttava peli varsinkin nuorille, kun mukana on vielä harhaluulot itsestään taitavana pokerinpelaaja, kun yksi Pyysingin kirja on hommattu luettavaksi. Minä väitän, että ylivarojen pelaavia pelaajia on paljon suomessakin. Ja mitä villimmäksi touhu menee, ja mitä enemmän "harrastus"määrät kasvavat, niin sitä suuremmaksi ongelmat muodostuvat.
Eli sinun kokonaiskuvasi sisältää vain nettipokeri-nimisen mörön ja ison kasan pelinongelmaisia. Ei ihme, että sinusta saa mustavalkoisen kuvan näistä keskusteluista. Peliongelman laajuutta koskevaan maailmankuvaasi ei tunnu vaikuttavan edes tutkimus aiheesta. Juttutuokiosi lienevät melko empiirisiä.

Mutta mikä ihmeen tulevaisuuden näkymä tuo on? Pokeribuumin saturaatiopiste on aika pian saavutettu, ellei se jopa ole jo ohi. Pelit tiukkenevat, kun taitavien pelaajien suhteellinen osuus pelaajamassasta kasvaa. Ammatikseen pelaavilla on entistä heikommat apajat ja paluu siviiliammatteihin on monella edessä. Huonoja pelaajia ei vain riitä elättämään määräänsä enempää ammattilaisia. Lypsämispuheet jätän niille, jotka kuvittelevat nettipokerin sellaiseksi, että pelaajalta menee vääjäämättä rahat ja asunnot, kun kerran erehtyvät pelitilin avaamaan. Mutta yhtä asiaa tuo buumin taittuminen ei poista: ongelmapelaajat. Niitä tulee ja menee ihan siitä riippumatta, kuinka suosittua pokeri on. Se on vain yksi kanava näille maanikoille menettää rahansa. Siinä kaikki.


Valtion pelimonopoli on aika kaukana vapahtajasta. Minä en yksinkertaisesti keksi muuta vaihtoehtoa pelimaailman varjopuolen korjaamiseen, kuin sen, että joskus monopoli vastaa teoistaan niin, että antaa pelaajille helpon mahdollisuuden irtautua peleistä, jos tarvetta on. Se ei ehkä tapahdu meidän aikanamme, tai ehkä ei koskaan. Toivottavasti kuitenkin joskus ollaan siinä tilanteessa, että esimerkiksi peliongelmainen herra-X voi yhdellä pienellä liikkeellä eliminoida itseltään mahdollisuuden pelata automaatteja, nettipelejä ja urheiluvedonlyöntiä. Tämä onnistuisi vain silloin, kuin pelintarjoaja olisi yksi ja sama paska.
Minä taas liityn siihen kuoroon, joka epäilee kotimaisen pokeritarjonnan ymmärtämystä kysynnän ja tarjonnan laista. Jos tuo pelisaitti yleensä ilmestyy, sen rake on mitä suurimmalla todennäköisyydellä sitä luokkaa, että yksikään matematiikkaa edes auttavasti tajuava ei tuollaiselle saitille rahojaan lahjoita. Ja taas kasvaa paine syytää rahoja ulkomaisille saiteille.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eli sinun kokonaiskuvasi sisältää vain nettipokeri-nimisen mörön ja ison kasan pelinongelmaisia. Ei ihme, että sinusta saa mustavalkoisen kuvan näistä keskusteluista. Peliongelman laajuutta koskevaan maailmankuvaasi ei tunnu vaikuttavan edes tutkimus aiheesta. Juttutuokiosi lienevät melko empiirisiä.

Siis ei todellakaan näin. Ei lähellekään. Tämän ketju sai alkunsa kommenteista, jossa ehdotettiin uutta arpajaislakia. Tämän muutoksen idea siis oli pysäyttää nettipelaaminen ulkomaille. Minähän olen vaikka kuinka monta kertaa puhunut muista pelimuodoista, ja esittänyt kehitysehdotuksiakin, joten tuota yllä olevaa kommenttiasi en kyllä allekirjoita ollenkaan.

Millä ihmeellä sinä peliongelmanmäärää tutkit? Jos otat vaikka Peluurin soittoja ylös, niin siitä ei saa minkäänlaista kuvaa. Kaverini kävi viime viikolla Helsinki Kampin GA-peliongelmaryhmässä. Siellä oli ainoastaan 20 ihmistä. Ja mietipä kuinka paljon peliongelmaisia pyörii jo pelkästään Casinolla ja kaikissa Täyspoteissa pääkaupunkiseudulla. Nettipeliaddikteja ei tavoiteta ikinä kotoaan pelaamasta mihinkään tilastoihin. Vai onko sinulla tilastonikkareille joku kuningasidea siihen, miten joku ylivarojen pelaava henkilö saataisiin tilastoihin? Peliongelmaiset eivät helpolla apua hae. Heille pitäisi pystyä tarjoamaan helppo mahdollisuus pelaamattomuuteen pelinjärjestäjän toimesta. Tähän asti emme ole nähneet mitään liikettä sieltä suunnalta, koska rahaa tulee, ja moraalista ei ole tietoakaan.

Tässä on nyt monta eri asiaa, jotka on kirjoituksissa ehkä hieman vaikea saada loogiseen järjestykseen, ellei halua kirjoittaa jotain ylipitkää juttua (tämäkin lähentelee jo sitä), jota kukaan ei jaksa lukea. Nettipokeri on luonteeltaan täysin erilainen, kuin esimerkiksi Esson nurkassa päivystävä Potti-pelikone. Tuo kone on vielä väestön ikäjakauman vuoksi Pokeria suositumpi suomessa. Pokeria markkinoidaan, siitä on kirjoitettu iso kasa kirjoja, ja Mojave-lasiset pelaajat pelaavat sitä TV:ssä suurin elein. Näillä kaikilla asioilla pyritään luomaan samettisia mielikuvia pelistä. Nämä kaikki mielikuvat vaikuttavat myös nettipokeriin, joka tietysti on oma lajinsa, koska sitä pelataan kotona netissä. Pelimuoto on erittäin petollinen ja koukuttava, ja moni (en tarkoita nyt sinua) kuvittelee pelistä jotain ihan muuta, kuin mitä se todellisuudessa on. Sinä kirjoitit että lakipiste on jo saavutettu, mutta onko ihan oikeasti noin. Vaikka nettipelit ovat tavallaan jo vanha juttu, niin ei ne ainakaan vähenemään päin ole menossa. Mitä enemmän aika kuluu eteenpäin, niin sitä enemmän nettipelit valtaavat pelimarkkinoita. Nyt ollaan jo pitkällä.

Mutta yhtä asiaa tuo buumin taittuminen ei poista: ongelmapelaajat. Niitä tulee ja menee ihan siitä riippumatta, kuinka suosittua pokeri on.

En ole koskaan/missään väittänyt, että kaikki olisi Pokeribuumista kiinni. Olen sanonut että Pokeribuumilla on oma lusikkansa sopassa juuri esim. vääränlaisten mielikuvien takia. Peliongelman määrää kasvattaa myös se, että nettipokerissa voit hautautua kotiin pelaamaan ko. peliä, ja helposti ympärillä olevaa elämää laininlyödään. Tätä ongelmaa monopoli ei vielä poistaisi, mutta se voisi vähentää ongelmia halutessaan. Mistä sitten halua siihen? Jaa-a, vaikeampi kysymys. Olen puhunut lakimuutoksista, joilla voisi vaikuttaa pelaajien käyttäytymiseen tulevaisuudessa. Eivät ne lakimuutokset esimerkiksi sinulta vie pelaamisen mahdollisuutta pois millään tavalla. Jos siinä uskossa vielä olet, niin olet ymmärtänyt jotain väärin. En syytä sinua siitä millään tavalla, koska olen itsekin voinut antaa väärää kuvaa täällä.

Maallikkosaarnaaja?

Maallikko kyllä olen, mutta en miksikään saarnaajaksi itseäni luokittele. Jos Pokeria harrastavat kaverini pystyvät keskustelemaan asiasta kanssani, niin miksi et sinäkin?
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Millä ihmeellä sinä peliongelmanmäärää tutkit?
En minä ole mitään tutkinut. Stakes tutki ja julkaisi tutkimusmenetelmän ja tulokset. Et tainnut edes lukea sitä, vaikka linkitin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En minä ole mitään tutkinut. Stakes tutki ja julkaisi tutkimusmenetelmän ja tulokset.

Ymmärsit varmaan, mitä tuolla tutkit-sanamuodolla tarkoitin. En usko tässä asiassa noihin tehtyihin tutkimuksiin. Monessa muussa asiassa uskon kyllä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ymmärsit varmaan, mitä tuolla tutkit-sanamuodolla tarkoitin. En usko tässä asiassa noihin tehtyihin tutkimuksiin. Monessa muussa asiassa uskon kyllä.
On se helppoa, kun voi valita tutkimukset, joihin uskoo ja toitottaa sitten totuutena omaa mutuaan haluamissaan asioissa. Taitaa käydä aika hedelmättömäksi tämä kaksinpuhelumme. Ja sitten syytät minua keskustelukyvyttömäksi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pokeria markkinoidaan, siitä on kirjoitettu iso kasa kirjoja, ja Mojave-lasiset pelaajat pelaavat sitä TV:ssä suurin elein. Näillä kaikilla asioilla pyritään luomaan samettisia mielikuvia pelistä. Nämä kaikki mielikuvat vaikuttavat myös nettipokeriin, joka tietysti on oma lajinsa, koska sitä pelataan kotona netissä. Pelimuoto on erittäin petollinen ja koukuttava, ja moni (en tarkoita nyt sinua) kuvittelee pelistä jotain ihan muuta, kuin mitä se todellisuudessa on.

Minä taas väitän, että nettipokerin pelaajista suuri osa on perillä miten pelissä voi voittaa. Mielestäni pokerin vaaroista ja realiteeteista on saatavana paljon tietoa ja pelaajat ovat näistä hyvin tietoisia. Pokeri on kuitenkin uhkapeli ja joillakin mopo lähtee keulimaan. Sama tapahtuu monilla muillakin elämän alueilla. Joku sijoittaa velkarahalla pörssiin, toinen ostaa liian ison kämpän varoihinsa nähden ja kolmas höylää Visat tappiin shoppaillessa.

Nettipokeria et voi aloittaa "vahingossa", kuten markettien pelejä. Tarvitaan kuitenkin paljon enemmän vaivaa asennella ohjelmia ja tehdä pelitili ja siirtää tilille rahaa, kuin pudottaa pari egeä marketin peliin tai ostaa kiskalta valmiiksi tehty porukkapeli. Kuinka moni tavallinen ihminen tietää, mikä on palautusprosentti eri peleissä?

Pokerissa voi kärsivällisyydellä ja lahjakkuudella, sekä kassan hallinnalla oikeasti voittaa pitkällä aikavälillä. Kolikkopeleissä se on mahdotonta ja veikkauksen peleissä tarvitaan joko mieletöntä onnea(lotto yms), tai mieletöntä perehtymistä ja analyyttisyyttä(vedonlyönti), jotta niistä voi jotain voittaa.

Itse voin myöntää olevani häviävä pokerin pelaaja. Laitan joskus 20€ ja joskus voitan hieman. Yleensä häviän tuon summan, koska ei ole kärsivällisyyttä ja pelaan liikaa uhkapeliä. Teen usein tyhmiä muuveja, jotka joskus onnistuvat, useimmin eivät. Pokeri on kuitenkin silloin tällöin rentouttavan jännittävää, mutta ansaitsemismielessä helvetin tylsää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös