Paljon olisi tähän ketjuun muistoja kirjoitettavana, mutta aihetta käsitellessä minulla nousee aina yksi esiin ja ylitse muiden: kaikkien aikojen parhaan yleisurheiluselostajan Mauri Myllymäen tykitys Atlantan Olympialaisissa miesten 200 metrin finaalissa, kun Michael Johnson teki jotain suurta ja uskomatonta.
YLEn Elävässä Arkistossa löytyy tuo selostuksen tallenne.
Siinä missä koko urheilua seuraava maailma oli monttu auki Johnsonin ajan tärähtäessä ruutuun, myös Johnson itse oli jossain epäuskon rajamailla, kun alkoi venyttelemään juoksutrikoiden "henkseleitä". Mauri oli liekeissä ja tuosta on jäänyt erityisesti "revi poika nyt se pelihoususi, 19:32! Voiko tuo olla totta" lausahdus mieleen. Ja ennen kuin Hoopi Hänninen pääsi ääneen, Mauri ehti vielä todeta lopuksi, että "tämä on niin säpsäyttävä urheilusuoritus, että ei moisen vertaa". Mauri Myllymäki. Legenda, iso sellainen.
Toinen yksittäinen hauska tilanne mikä on jäänyt vuosien varrelta mieleen, mutta tallennetta en ole siitä onnistunut vielä mistään löytämään, on Pentti Salmen suoritus jossain koriksen arvoturnauksen finaalin jälkimainingeissa 90-luvun alkupuolella. YLE näytti finaalin suorana lähetyksenä. No finaalin jälkeen Pentti hyökkäsi parketille tekemään haastatteluja. Siinä Pentin etsiessä haastateltavaa ohi ryntäsi varsin pitkä mies, muistaakseni jomman kumman finaalimaan pelaaja. Pentti tunnetusti oli pieni mies, mutta periksi ei mies antanut missään tilanteessa. Suorassa lähetyksessä huudahdus "äläs töni siinä poika" ja vihainen ilme perään, on jäänyt elävästi mieleen ikuisiksi ajoiksi. Oikeasti parin sekunnin tilanne, luettuna ei varmaan naurata ketään, mutta jos siitä klipin saisi eetteriin...
Salmen Pena selosti joskus 80-luvulla koripallon Euroopan Cupin finaalia tjsp. mikä loppuvihellyksen muuttui melko yleiseksi hulinaksi. Penttilläkään ei tainnut ihan helppoa olla, eetteriin pääsi ainakin varsin ärtynyt "mitäs sä ukko siinä mua tönit?"-lausahdus.
Google haulla löytyi tälläinen viesti yhdeksän vuoden takaa.
Dejavuu muuten, että olen nämä samat kirjoittanut ennenkin Jatkoaikaan. Ettei vaan olisi peräti tämä sama ketju, tarkistetaanpas... : )