Viisaammat voivat korjata, jos olen väärässä, mutta minun tietojeni mukaan se on nimenomaan Santanen, joka on vastuussa tuosta joukkueen ylivoimapelistä.
Mielenkiintoista. Onkohan tämä jotenkin normaali tilanne muissakin sm-liigaseuroissa, että kakkosvalmentaja tekee joukkueelle ylivoimakuviot ohi ykkösvalmentajan? Mitä helvettiä Selin tekee sillä aikaa, kun joukkue harjoittelee ylivoimaa, jos se on kerran Santasen harteilla?
Mutta sinänsä mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että Selin on Saipan ykkösvalmentaja eli
vastuuvalmentaja. Eli kantaa vastuun joukkueen menestyksestä/menestymättömyydestä. Tai siis pitäisi kantaa. Mutta ei.
Silloin kun Selin tuli Mälkiän tilalle keväällä 2008, hän teki mitä tehtävissä oli, ja Saipan sijoitus 11. Seuraavalla kaudella 08-09 oli sitten Selinin ensimmäinen täysi kausi Saipassa, sijoitus komeasti viimeinen, vieläpä aika selvästi. Eipä siinä mitään, seuraavan kauden 09-10 piti sitten olla se kausi, jolloin Selin oli saanut valita omannäköisensä joukkueen, eli ei ollut enää "vanhan valmentajan" pelaajia joukkueessa. Alkukausi ihan päin vittua ja pleijaritoiveet menivät käytännössä jo siinä. Keväällä kuitenkin peli parani, ja oltiin menossa sittenkin säälipleijareihin, kunnes kontattiin viimeisessä pelissä kotona kolmella ketjulla ja taisipa olla vielä viidellä pakilla pelannutta ylivoimaista sarjajumboa vastaan. Siltikin Seliniin luotettiin, ja tämän kauden piti olla THE KAUSI. Poikkeuksellisesti Saipan näkökulmasta runkopelaajat, jopa ulkomaalaiset, jatkoivat edellisestä kaudesta, ja tulipa vielä itse McTavish joukkueeseen ja pari huippuluokan pakkia kaupan päälle, jotka olisivat varmasti muillekin kelvanneet. (Miettikää vaan että millähän nekin on Saipaan houkuteltu...) Tuloksena se, että heti alkukaudesta lähtien on mennyt päin vittua, tuloksellisesti jopa huomattavasti heikommin kuin "katastrofikaudella" 08-09. Silloin saatiin 1,07 pistettä per peli, nyt ollaan 0,89 pisteen vauhdissa. Tällä tahdilla me tullaan saamaan paljon vähemmän pisteitä kuin Ilves viime kaudella, ja (kaikki kunnia Ilvekselle) Ilves oli viime kaudella täydellisessä sekasorrossa oleva susipaska jengi. Ja meillä pitäisi olla kuitenkin THE JENGI tällä hetkellä, Saipan kaikkien aikojen joukkue. Ainut asia minkä takia meillä ei näyttäisi ihan perseelleen menevän, on se että TPS ja Pelicans ovat kontanneet myös. Nyt tosin Pelicans on piristynyt, ja TPS myös. Joten lopputaulukko tulee olemaan helvetin rumaa luettavaa Saipan osalta.
Mä en voi ymmärtää, miten joku voi olla tyytyväinen Selinin tekemään työhön. Selinin potkut eivät todellakaan olisi mikään hätäratkaisu, kaverille on kuitenkin annettu nyt tasan kolme vuotta aikaa näyttää osaamisensa, eikä se perkele vieköön tällä hetkellä ole ollut materiaalista kiinni. Joo, runkopelaajia on ollut loukkaantuneena, mutta eipä tuo peli hirveästi ole vakuuttanut silloinkaan kun kaikki ulkkarit Sondellia lukuunottamatta olivat kehissä samaan aikaan. Paitsi ylivoima silloin toimi, joka sitten kuitenkaan ei sekään kuulemma ole Selinin vastuulla vaan Santasen.
Mä en ymmärrä, millä näytöillä Saipa voi valmentajille kenkää antaa, jos tässä ei ole riittävästi. Jos se on palkasta kiinni, niin millä vitun näytöillä se on niin mielettömän liksan ansainnut? Siinä tapauksessa Koikkalainen ja kumppanit voivat katsoa todella syvälle peiliin. Mutta vedetään ensi kausikin Selinillä vaan vituiksi. Ja pidetään kynsin hampain kiinni kaikista ulkkareista ja muista kalliista pelaajista, pelataan loppukausi tuhannelle katsojalle ja tehdään turskaa niin maan perkeleesti. Tarkottaa sitä, että mistä se ensi kauden budjetti revitään?
Mutta ei. Tää on Saipa. Ei tehdä mitään. Ei sitten niin yhtään mitään. Annetaan mennä vaan.