Ehkä valtaosa miehistä on vain kasvanut erilaisessa maailmassa.
Tämä seuraava oman tuntuman pohjalta.
Tämä on ehkä julmaa sanoa, mutta tästä aiheesta saisi olla kattavaa tutkimustakin olemassa. Ja jos on, aika helvetin huonosti sitä on asiamedioiden kautta jumpattu kun itse olen läpi elämäni lukenut/kuullutkin tällaisesta toiminnasta. Silti tätä(kin) keskustelua käydään yhä samalla otteella, mutta nyt vain näkyvämmin. Valitettavasti myös tietyillä taikasanoilla eikä asiaan tunnu löytyvän fiksua kulmaa.
Käytöstavat nyt ovat käytöstapoja ja niitä joko on tai ei. Nämä ahdistelut, häirinnät ja fyysiset kajoamiset eivät tunnu olevan uutisointien pohjalta vain ikäsidonnaisia. Tämän vuoksi tuntuu että moni mies välttelee aihetta tai puolustautuu verbaalisesti. Koska on syyttömänä kohderyhmässä ja tuo on minusta ihan perusteltua. Retoriikka sitten oma lukunsa taas.
Potentiaalisten uhrien pelkoa en vähättele, mutta samalla pitäisi huomioida etteivät useimmat miehet toimi ahdistellen tai fyysisen uhan kautta. Itse en edes jaksa aloittaa siitä miten monesti näitä keskusteluja kaveripiirissä ja sen ulkopuoleltakin on käyty. Ja miten kevyesti sitä "ai sä vähättelet uhreja" -kirvestä käytetään.
Tämä Lehtimäki-Vapaavuori-Vuohijoki-"muut" -case osoittaa yhtenä esimerkkinä miten luokattomasti mediakin tarjoaa vakavan asian. Ihan silkkaa clickbaitia ennen kuin on edes taustatöitä tehty. Tähän väliin suosittelen Poutalan videon katsomista.
Eli jonkinlaisena yhteenvetona sanoisin että ahdistelijat sekä fyysisen koskemattomuuden rikkojat eivät mitään pelastusrengasta ansaitse. Sen sijaan vakava aihe uhreineen ansaitsisi yksittäisten tapausten huolellisen läpikäynnin. Ja lopulta tuosta voisi saada käyttökelpoista dataa. Tämä sitten valitettavasti vaatii syyllistenkin kulmasta asioiden tutkimista ilman talikkoja sekä soihtuja.