Sekalaisten kysymysten ketju

• 420 286
  • 4 781
Tila
Viestiketju on suljettu.

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Viestin lähetti Miika-90
Mua kiinnostas tietää, miten tämä on mahdollista?

Itse sitä pähkäilin ihan älyttömän kauan, ja ilman tulosta!

Hypotenuusat ovat erilaiset.

Katsot vaikka sieltä vasemmasta alakulmasta lähtien vaakasuoraan viisi ruutua oikealle ja vertaat sitä, missä hypotenuusa kulkee siinä kohdalla.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kahden pienen kolmion kärkikulmat eivät ole samat, joten kummassakaan isossa "kolmiossa" hypotenuusat eivät ole suorat. Siis arctan (2/5) \= arctan (3/8).

Tobias

Jäsen
Tyhmä ksymys, nopea vastaus -ketju

Tässä ketjussa voi kysellä pieniä askarruttavia arkipäivän asioita, joihin varmasti löytyy järkiperäinen vastaus. Toki esittää voi myös hankalampiakin kysymyksiä. Tämän ketjun aloittaminen tuli mieleen eilen kun kävin tossa baarissa istumassa kaljalla. Nimittäin:

Minkä takia tupakka palaa loppuun sytyttämisen jälkeen huolimatta siitä, vedetäänkö sitä vai ei? Sikari taas ei käsittääkseni pala. Mistä tämä ero johtuu?

Itse en ole tupakkamiehiä, joten valaiskaa.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Tyhmä ksymys, nopea vastaus -ketju

Viestin lähetti Tobias
Minkä takia tupakka palaa loppuun sytyttämisen jälkeen huolimatta siitä, vedetäänkö sitä vai ei? Sikari taas ei käsittääkseni pala. Mistä tämä ero johtuu?

Tupakan paperissa on ainetta X, joka pitää palamisreaktiota yllä. Sikarissa ei. Aine X ei ole ruutia eikä fosforia, mutta jotain helposti palavaa kuitenkin.

Näinhän ei ole aina ollut. Olen nähnyt mainoksen ammoisilta ajoilta (tai ainakin kuullut sellaisesta), jossa mainostetaan "Amerikkalaismallisia, itsestään palavia, vanulla varustettuja filtterisavukkeita".

P.S.: Oliko tarpeeksi nopea vastaus? Kysymys ei ainakaan minun mielestäni ollut edes kovin tyhmä.

Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Re: Tyhmä ksymys, nopea vastaus -ketju

Viestin lähetti Tobias
Minkä takia tupakka palaa loppuun sytyttämisen jälkeen huolimatta siitä, vedetäänkö sitä vai ei? Sikari taas ei käsittääkseni pala. Mistä tämä ero johtuu?.

Itse näen tämän näin: tupakan purut on löyhemmällä joten väliin mahtuu palamiseen tarvittavaa ilmaa, sikari on pakattu tiiviimmäksi ja palamiseen tarvittava ilma tulee sikarin imemisestä.

D4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, futiksessa Tottenham
Vastausta ja kysymys

Kyllä lienee osuutta tupakan paperilla vs. sikarin "kääreenä" olevalla tupakanlehdellä, eli ensin mainittu (nykyään) ylläpitää palamista (eli lienee tarpeeksi huokoista hapen pääsemiseksi puruihin) ja jälkimmäinen ei.

Sitten kysymys, joka askarrutti sivullekirjoittanutta taannoin: Miten raitiovaunu kääntyy vaihteissa, ts. miten se valitsee oikean raiteen?

Tulin jopa selvittäneeksi asian itselleni, mutta katsotaanpa löytyykö täältä asiantuntijoita...

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä jos ihminen on syntynyt karkausvuonna 29. helmikuuta?

Vietetäänkö synttäreitä sitten joka neljäs vuosi?

cc_rider23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ässät, San Francisco Giants
Re: Vastausta ja kysymys

Viestin lähetti D4
Sitten kysymys, joka askarrutti sivullekirjoittanutta taannoin: Miten raitiovaunu kääntyy vaihteissa, ts. miten se valitsee oikean raiteen?

Tulin jopa selvittäneeksi asian itselleni, mutta katsotaanpa löytyykö täältä asiantuntijoita...

Ratikassa on sähköinen impulssi joka siirtä magneettisen vaihteen oikeaan asentoon, ja siten sitte ratikka ajaa oikein.....
Ymmärtääköhän kukaan tosta nyt sitte yhtään mitään...?...mut jotenkín näin.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kaksi ratikkaa tuli peräkanaa pysäkille tässä pari päivää sitten, nr. 9 ja 10. Vilkaistessani takana tulevan vaunun numeroa, vieressäni seisova nainen sanoi hieman ulkomaalaisittain murtaen: "Parempi ottaa seuraava ratikka, se menee suoraan. Tämä vain kiertää ympyrää..."

Voiko ratikka kiertää vain ympyrää...hehe..

Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti mendieta
Mikä on IP-puhelin?

Ilman Pidikettä? Minkä takia lauantai-aamuna kohmelossa kynsien alta löytyy kökköä vaikka olisit ollut koko illan ihan siististi sisätiloissa pämppäämässä? Poistuuko kuona-aineet kehosta myös tätä kautta?

Nilfisk

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi rystylaukauksesta puhutaan lusikkapuolena? Eihän lusikkaakaan käytetä siltä kuperalta puolelta. Mun logiikan mukaan lusikkapuolelta laukaistaan "kämmenlaukaus".

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Re: Re: Tyhmä ksymys, nopea vastaus -ketju

Viestin lähetti Andrej
Tupakan paperissa on ainetta X, joka pitää palamisreaktiota yllä. Sikarissa ei. Aine X ei ole ruutia eikä fosforia, mutta jotain helposti palavaa kuitenkin.

Jos en väärin muista, niin olisko aine ollut magnesium? Jos paperissa ei olisi tätä ainetta, niin peperihan palaisi kertaheitolla liekillä pois.

edit.
Ai niin kysymys. Minkä takia auton tuulilasin pyyhkijä jättää aina sen pahimman vanan/lian/jään/yms. juuri kuskin silmien korkeudelle?

Viimeksi muokattu:

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Tupakista...

Muistaakseni tämän itsestään palamisen aiheuttaa aine nimeltä salpietari.

Tupakassahan nyt on paria tuhatta eri ainetta, tiedä sitten mikä niistä loppujen lopuksi palamisen aiheuttaa...

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Vieläkin TYHMEMPI kysymys tulee tässä...

... koska meillä ei tällä palstalla ole YHTÄÄN samaa asiaa käsitteleviä ketjuja, niin senkö takia tämä ketju on tarpeellinen? Ja tuo oli muuten ironiaa/vittuilua... nimittäin miksei näitä kysymyksiä voinut yhdistää 4.10.2002 avattuun ketjuun "Sekalaisten kysymysten ketju"? Jos Modet eivät liitä tätä ketjua juuri mainitsemaani, samaa asiaa koskevaan aikaisempaan ketjuun, niin seuraavaksi minä avaan taas uuden ketjun nimeltä "Omituinen kysymys, millainen vastaus"? Onko tämä rationalisointia?

Jaa miksi minä olen näin pahana näin perjantaina? No siksi kun vietin vajaan viikon "hiihtolomaa". Tässä loman loppusaldoa:
- solisluu nyrvähti TAAS KERRAN sählymatsissa (eilen)
- autoni tuulilasinpyyhkijät oli joku afterski-vimmoissaan vääntänyt tuhannen vitun solmuun (maanantaina)
- miksi Suomessa valmistettujen kenkien pohjat murenevat itsekseen kenkäkaapin hyllyllä - vaikka niillä ei ole kävelty kuin viimeksi vuonna 2001 (ostettu samana vuonna)?
- miksei kukaan varoittanut minua etukäteen eilen illalla katsomasta telkkarista Hyttynen-Embuske Expiöriönssiä? Se ns. "räppäri" Kana vei yöunet, niin ja MIKSI, OI MIKSI se ääliömäinen Krisse Salminen on nuorison keskuudessa niin suosittu? Ämmä toistaa samaa vitsiä ("hei mä oo niinku blondi, niinku") ja jengi diggaa... ei helvetti!
- miksei kukaan suomalainen Väkisinhiihdon Mömmökisoissa mukana oleva suomalainen ole VIELÄKÄÄN kärähtänyt KUNNON STYDYISTÄ AINEISTA?
- miksi koko viikon viikon on paistanut aurinko? Typerää touhua auringon vinkkelistä mietittynä... pitäis tuonkin helvetillisen valoklimpin jo tajuta, ettei suomalaiset pysty hankkimaan kunnon kevätmasista, jos se Suuri ja Mahtava Kirkkaus alkaa jo heti helmikuun puolivälin jälkeen! Masentavaa!

PS: Niin ja ostin taas kerran helvetin kalliit lenkkitossut. Kun niillä menee juoksemaan jään ja lumen peittämälle sorapinalle, niin äijä lähtee lentoon kuin astuisi öljytyn tiaisen paljaalle päälaelle. Perkele. Ja myyjä sanoi että "tossuissa on mieletön kitka jääpinnalla"... mitähän tuo puotipuksu tuumaa kun huomenna menen ja kuristan sen niillä kitkatossujeni venyvillä kiristysnauhoilla... KELE!

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Preda: Ei kenkiä ole tehty juoksemiseen.. niillä vaan briljeerataan bussissa!

Näin muuten ratikassa yks päivä narkkarin, jolla oli jeesussandaalit jalassa, eikä edes sukkia! Minä poika olin ihan sinisenä kylmästä, mutta tää vaan istu penkillä tyynesti kaurahiutalepaketti pallien päällä simona.

Meikäjäppinenkin löysi kaapista vanhat talvipopot, joilla oli lampsittu niin vähän ettei edes kanta ollut muuttanut uudesta muotoaan, mutta pohja oli alannut jo irtoamaan kärjestä... siis popot alkoivat nauramaan komerossa... Kenkiin pitäisi saada sama takuu kuin autoihin - elikkä miten paljon kävellään, eikä mitään saatanan kahden viikon takuuta jos on esittää kuitti!!

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti finnishninja
- - -

Voiko ratikka kiertää vain ympyrää...hehe..

Niin, onko ratikassa pakki? Enpä muista nähneeni ratikan pakittavan. Jos ei ole pakkia, on mentävä vain eteenpäin ja kun tarpeeksi kauan menee vain eteenpäin, tulee siitä jonkin sortin ympyrä.

Siksi kai ratikkalinjojen päätepysäkillä se ratikka tekee aina ympyrän. Paitsi kolmonen, joka kulkee kahta ympyrää, siis kahdeksikkoa. Tai jotain.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Vieläkin TYHMEMPI kysymys tulee tässä...

Viestin lähetti Predator

PS: Niin ja ostin taas kerran helvetin kalliit lenkkitossut. Kun niillä menee juoksemaan jään ja lumen peittämälle sorapinalle, niin äijä lähtee lentoon kuin astuisi öljytyn tiaisen paljaalle päälaelle. KELE!

No voi saatanan suhinat ja mullisaukon poikaset sentään! Jengin mielenkiinto ja mielikuvitus lopahti oitis sen jälkeen, kun minä siirrätin tämän tietyn The Kysymysketjun tänne alkuperäiseen Ruutiveijarin kehittämään jutskaan.

Noh tässä ketjun "aloitushenkinen" kysymys:

- Miksi ?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vastaus edelliseen: No siksi.

Lisää ongelmia:

Onko Turussa olemassa todellinen esikuva Lapinlahden Lintujen Johanssonin pojille? Vai vinoillaanko noissa Lintujen sketseissä Väinö Linnan Tuntematon sotilas-romaanin turkulaista heppua nimeltä Hietanen? Hänhän kovasti aina pohti syntyjä syviä Johanssonin poikien tapaan. Toivottavasti en juuri vastannut itse omaan kysymykseeni.

Miksei Urho Kaleva Kekkosella ollut tukkaa? Ajeliko hän päänsä päivittäin? Nimittäin vanhoissa valokuvissa, kun Urkki oli öbaut 20-vuotias, hänellä oli selkeesti hiuksia päässään.

Missä on Jimi Hendrixin viimeinen oksennusläjä? Jos joku aikoinaan tajusi taltioida tuon vasurikitaristin viimeisen tuotoksen muovipussiin, niin se olisi Sothebyn huutokaupassa miljardien arvoinen.

Mistä Suomen luonnossa löytyy villeinä eläviä leijonia? Ajattelin vaan kun valtion vaakunassa on kuvattuna tyypillinen suomalainen villieläin, leijona. Jos joku vastaa, että kysy Mikko Alatalolta, niin minä tulen ja tirvaisen.

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti kettu666
Mitä jos ihminen on syntynyt karkausvuonna 29. helmikuuta?

Vietetäänkö synttäreitä sitten joka neljäs vuosi?
Kyllä, olethan varmasti kuullut puhuttavan ihmisistä, jotka näyttävät ikäistään vanhemmilta. Lisärangaistukseksi tällaiset epäonniset henkilöt lähetetään ensi viikonloppuna, 28.2. - 1.3. välisenä yönä, ihmiskilviksi Irakiin.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Predator

1) Vastaus edelliseen: No siksi.
- - -
2) Miksei Urho Kaleva Kekkosella ollut tukkaa? Ajeliko hän päänsä päivittäin? Nimittäin vanhoissa valokuvissa, kun Urkki oli öbaut 20-vuotias, hänellä oli selkeesti hiuksia päässään.
- - -
3) Mistä Suomen luonnossa löytyy villeinä eläviä leijonia? Ajattelin vaan kun valtion vaakunassa on kuvattuna tyypillinen suomalainen villieläin, leijona. Jos joku vastaa, että kysy Mikko Alatalolta, niin minä tulen ja tirvaisen.

1) No miks sä löit?

2) Kaikkihan tietävät että huipulla tuulee. Jo aikoinaan UKK hyppäsi korkeutta saksityylillä niin korkealta, että suurin osa hiuksista lähti. Ja loput meni Lapissa tuntureilla hiihtäessä, siis siellä korkeimmilla tuntureilla.

3) Kysy Mikko Alatalol... eiku eiku Ruokolahdelta.

edit: typograafisia

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Niin, onko ratikassa pakki? Enpä muista nähneeni ratikan pakittavan. Jos ei ole pakkia, on mentävä vain eteenpäin ja kun tarpeeksi kauan menee vain eteenpäin, tulee siitä jonkin sortin ympyrä."

Pakkohan niissä on olla koska miten muuten ne saataisiin pois ratikkahalleista. Niissähän on käsittääkeni vain suoria "pistoraiteita" jonne ratikat ajavat ja sitten peruuttavat pois ja kääntyvät hallien edustalla olevissa ympyröissä.

Näin muistan nähneeni tapahtuneen siinä kisahallia vastapäätä olevan hallin kohdalla.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo
"Niin, onko ratikassa pakki?

No tietenkin raitiotievaunussa on peruutusvaihde. Miten näin ilmiselvää asiaa voi joku (tietenkin Nurmivasara) pohtia...

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo
"Niin, onko ratikassa pakki? Enpä muista nähneeni ratikan pakittavan. Jos ei ole pakkia, on mentävä vain eteenpäin ja kun tarpeeksi kauan menee vain eteenpäin, tulee siitä jonkin sortin ympyrä."

Pakkohan niissä on olla koska miten muuten ne saataisiin pois ratikkahalleista. Niissähän on käsittääkeni vain suoria "pistoraiteita" jonne ratikat ajavat ja sitten peruuttavat pois ja kääntyvät hallien edustalla olevissa ympyröissä.

Näin muistan nähneeni tapahtuneen siinä kisahallia vastapäätä olevan hallin kohdalla.

Paljon mahdollista. Voihan sähkömoottorin kääntää vastapäivään.

Tai sitten siellä ratikkahallin sisällä on samanlainen pyörivä kiskon pätkä kuin aiemmin junien huoltohallien edustalla, mm. Pasilassa. Ilmalassahan junat ajetaan toisesta päästä sisään ja toisesta ulos.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.