Lisätään nyt tähän mainosmiehen näkökantakin.
Minun mielestäni on olemassa kahdenlaista hyvää mainontaa. On sellaista, jolla voitetaan Kultahuippuja ja sellaista, joka saa asiakkaan (mainostajan) ovipumpun laulamaan hoosiannaa.
Olen tehnyt molempia ja voin kertoa, että jälkimmäinen on loppupeleissä se joka merkitsee jotain (taloudellisesti).
Mainoskilpailut ovat alan oma keskinäisen kehun kerho, joissa pärjääminen vaikuttaa sisäisen hierarkiaan ja arvostukseen. Kun asiakkaalle esittelee jotain plakaattia, tämä yleensä hymähtää eikä osaa sijoittaa sitä mielessään millekään asteikolle. Häntä kiinnostaa oikeasti se, ostaako joku hänen varastossaan lojuvat lämpimät mutta rumat pilkkihaalarit jos hän sijoittaa rahansa tekemääni mainokseen.
Sotkan mainokset edustavat samaa linjaa kuin Vaatehuoneen Simonkin. Halvalla tuotettua informaatiota, jota ei ole kätketty ylenpalttiseen kikkailuun. Kuvassa on tuote ja hinta. Muistiin jäämistä helpottamaan on otettu joku riittävän yksinkertainen muistilinkki esim. sanaleikki tms. Usein mainonta on sitä, että otetaan päivänselvä asia, tuote tai palvelu, ja sitten hämärretään muutoin selkeä viesti kätkemällä se verbaaliseen ja visuaaliseen kikkailuun niin, että vain toinen mainosalan tyyppi tietää, mistä tässä symboliikassa on kysymys.
Luovia arvoja Sotkan mainoksissa ei todellakaan ole, mutta käsittääkseni mainostajan tarkoitus tässä tapauksessa on myydä pirusti huonekaluja pienillä kuluilla (ei ihan huono liike-idea), ja ilmeisesti homma toimii. Why fix it if it ain´t broken?