Muistelen vanhoja aikoja...uskallan suositella Suomen Urheiluaitta Oy:tä (Annankatu 22 ), sielä olen saanut olla aikanaan töissä, sielä osaavat huoltaa pyöriä kaiken muun ohessa. Toki muitakin on, aikoinaan oli Velosport (lieneekö enää) sielä Mäkelänkadun päässä ennen Tuusulantien alkua, Itiksessä oli joku...kyllä niitä riittää.
Tässä kuitenkin muistinvarassa jotain:
Keskiövaihtaja
- katso ensin, että vaihtajan asento on siten, että ketjunohjaimen ulkoreuna on samansuuntainen kuin keskiörattaat ja muutaman millin isomman keskiörattaan yläpuolella.
- katso, että takavaihde on isoimmalla rattaalla ja keskiövaihde pienimmällä rattaalla
- keskiövaihtajassa on kaksi rajoitinruuvia, joista muistini mukaan rungonpuoleinen rajoittaa vaihtajan liikkumista sisäänpäin ja ulompi ulospäin (jotta tämä ei olisi näin helppoa, niin joissakin malleissa asia on päinvastoin, joten kokeile varovasti, näet kyllä miten vaihtaja liikkuu kun pyörität vaikkapa sisempää ruuvia). Kuitenkin tarkoitus on se, että sisemmällä ruuvilla säädät ketjun niin, ettei se koske ketjunohjaimen sisäreunaan ja toisaalta tipauta ketjua pois pieneltä rattaalta ja sama juttu ulomman ruuvin kanssa.
- jos keskiövaihtajan (tai etuvaihtajan) vaijeri on liian löysä, kiristä vaijeria sieltä vaihdevivuston pikasäädöstä tai jos se ei auta, niin irroita vaijerin kiristysmutteri siitä keskiövaihtajasta ja kiristä vaijeria ja ruuvaa kiinni + tarkista uudestaan rajoitinruuvit.
Takavaihtaja
- vaida takavaihtaja pienimmälle rattaalle
- takavaihtajassa on samanlaiset rajoitinruuvit, joiden tarkoitus on täsmälleen sama kuin keskiövaihtajassa. Jos katsot takavaihtajaa, ulompi ruuvi rajoittaa sisällepäin suuntautuvaa liikettä ja sisempi ruuvi ulospäin suuntautuvaa liikettä. Nyrkkisääntö taisi olla niin, että tuota ulospäin suuntaavaa liikettä säätävää sisempää ruuvia piti säätää niin, että siinä takavaihtajassa olevan ylemmän pikkurattaan keskilinja on uloimman, hammasrattaiston pienimmän rattaan ulkoreunan kanssa linjassa.
- tarkasta myös vaijerin kireys pikasäädöstä samoin kuin etuvaihtajan kohdalla.
- vaihda sitten takavaihtaja suurimmalle rattaalle ja säädä sitä ulommaista rajoitinruuvia taas siten, että takavaihtajan ylempi ratas on suoraan isoimman takarattaan kohdalla.
Toivottavasti näistä on apua ja ohjeet pätevät (muistelisin asiat näin). Ei kannata kierittää rajoitinruuveja hirveästi, vaan yleensä puolikierrosta tai neljäsosakierros pitäisi riittää ja vaijerin kieryden säätö siihen päälle. Jos tuntuu siltä, vaihtaessasi vaihdetta ei ketju siirry napakasti, on vaijeri liian löysä. Jos taas tuntuu siltä, että ketju hyppää jopa pykälällä aioittua vaihdetta yli, on vaijeri liian tiukka.
Mitä muuta...käytä esim. teflonpintaista öljyä, suihkuta ketjut ja vaihtajan nivelet säännöllisesti ja vedä rätillä ylimääräiset pois. Älä laita koskaan vaseliinia tai muuta tuhdimpaa tavaraa, koska se kerää kaiken paskan takuuvarmasti liimapaperin tavoin. Äläkä pese koskaan millään painepesurilla pyörää, silloin pienet kivet sun muut kököt menevät varmemmin sinne, mihin ei pitäisi.
Tässä kuitenkin muistinvarassa jotain:
Keskiövaihtaja
- katso ensin, että vaihtajan asento on siten, että ketjunohjaimen ulkoreuna on samansuuntainen kuin keskiörattaat ja muutaman millin isomman keskiörattaan yläpuolella.
- katso, että takavaihde on isoimmalla rattaalla ja keskiövaihde pienimmällä rattaalla
- keskiövaihtajassa on kaksi rajoitinruuvia, joista muistini mukaan rungonpuoleinen rajoittaa vaihtajan liikkumista sisäänpäin ja ulompi ulospäin (jotta tämä ei olisi näin helppoa, niin joissakin malleissa asia on päinvastoin, joten kokeile varovasti, näet kyllä miten vaihtaja liikkuu kun pyörität vaikkapa sisempää ruuvia). Kuitenkin tarkoitus on se, että sisemmällä ruuvilla säädät ketjun niin, ettei se koske ketjunohjaimen sisäreunaan ja toisaalta tipauta ketjua pois pieneltä rattaalta ja sama juttu ulomman ruuvin kanssa.
- jos keskiövaihtajan (tai etuvaihtajan) vaijeri on liian löysä, kiristä vaijeria sieltä vaihdevivuston pikasäädöstä tai jos se ei auta, niin irroita vaijerin kiristysmutteri siitä keskiövaihtajasta ja kiristä vaijeria ja ruuvaa kiinni + tarkista uudestaan rajoitinruuvit.
Takavaihtaja
- vaida takavaihtaja pienimmälle rattaalle
- takavaihtajassa on samanlaiset rajoitinruuvit, joiden tarkoitus on täsmälleen sama kuin keskiövaihtajassa. Jos katsot takavaihtajaa, ulompi ruuvi rajoittaa sisällepäin suuntautuvaa liikettä ja sisempi ruuvi ulospäin suuntautuvaa liikettä. Nyrkkisääntö taisi olla niin, että tuota ulospäin suuntaavaa liikettä säätävää sisempää ruuvia piti säätää niin, että siinä takavaihtajassa olevan ylemmän pikkurattaan keskilinja on uloimman, hammasrattaiston pienimmän rattaan ulkoreunan kanssa linjassa.
- tarkasta myös vaijerin kireys pikasäädöstä samoin kuin etuvaihtajan kohdalla.
- vaihda sitten takavaihtaja suurimmalle rattaalle ja säädä sitä ulommaista rajoitinruuvia taas siten, että takavaihtajan ylempi ratas on suoraan isoimman takarattaan kohdalla.
Toivottavasti näistä on apua ja ohjeet pätevät (muistelisin asiat näin). Ei kannata kierittää rajoitinruuveja hirveästi, vaan yleensä puolikierrosta tai neljäsosakierros pitäisi riittää ja vaijerin kieryden säätö siihen päälle. Jos tuntuu siltä, vaihtaessasi vaihdetta ei ketju siirry napakasti, on vaijeri liian löysä. Jos taas tuntuu siltä, että ketju hyppää jopa pykälällä aioittua vaihdetta yli, on vaijeri liian tiukka.
Mitä muuta...käytä esim. teflonpintaista öljyä, suihkuta ketjut ja vaihtajan nivelet säännöllisesti ja vedä rätillä ylimääräiset pois. Älä laita koskaan vaseliinia tai muuta tuhdimpaa tavaraa, koska se kerää kaiken paskan takuuvarmasti liimapaperin tavoin. Äläkä pese koskaan millään painepesurilla pyörää, silloin pienet kivet sun muut kököt menevät varmemmin sinne, mihin ei pitäisi.