Viestin lähetti Arnold
Miksi death metallin (tai vastaavan) laulajien pitää öristä? Mitä järkeä siinä on? Itse en saa yhtään mitään selvää mitä ne laulavat.
Itse örinää 15-vuotta kuunnelleena/soittaneena voin sanoa, että vaativuudellaan örinä pesee monet muut eri laulutyylit. En ala tässä vertailemaan, enkä haukkumaan muita tyylejä, mutta kannattaa kokeilla miltä tuntuu ns örinä. Saattaa olla parin biisin jälkeen kurkku karheana. Syynä on väärä tyyli ja kokemattomuus. Mietippä laulajaa joka örisee 1 - 1.5 tunnin keikan joka ilta. Muistaakseni (en ole 100% varma) Guinnesin ennätyskirjassa on keikkailutiheys semmoisella bändillä kuin Brutal Truth, joka veti 75 päivän aikana 69 keikkaa. Siinä ei ihan rookiena voi mennä örisemään.
Mutta miksi pitää öristä?
Bändit, jotka soittavat metallia (death, black, grind yms) ovat virittäneet soittimet pari sävelaskelta alemmaksi (eivät kuitenkaan aina), jolloin ne soivat luonnollisestikin matalemmalta. Kuvitteleppa tähän tilannetta missä kitarat demppaavat ja "sahaavat" matalalta ja niin pirun raskaasti, niin päälle yritetään laulaa kimeällä tai normaalilla äänellä kukkasista ja rakkauden kehdosta. IMO raskaassa musiikissa pitää olla myös raskaat vokaalit. Mikäli niistä ei tykkää voi suosiolla pysytellä ylipirteissä gimmeleissä.
Tässä nyt tuli aika huono vertaus ja vastaus, mutta ei tätä jaksa kaikille aina selittää ja puolustella.
Viestin lähetti kettu666
Siksi että 15v aloittelevat satanistit haluavat kuunnella näiden norjalaisten kirkonpolttajien örinää, koviksia nääs...
Tuossa väitteessä on laitettu kaikki peliin mitä lähtee. Ei helvetti sentään! Saattaahan tuo olla leikilläänkin kirjoitettu, enkä sitä vain tyhmyyksiäni tajua. Nimimerkkikin antaisi ymmärtää, että viestissä on luonnehdittu juuri itseään (ei millään pahalla kettu666). Vaikka viesti olisi kirjoittettu leikillään, niin on minulla asiaan kommentoitavaakin.
Kaikki musiikkigenret antavat oman mausteensa pukeutumiselle/käytökselle/tavoille. En pidä sitä mitenkään pahana asiana. Asia mikä ärsyttää on se, että musiikkimaun ja ulkonäön perusteella helposti tullaan luokitelluksi sellaiseksi mitä suinkaan ei ole. Itse sain kuunnella koko yläasteen opettajien saatananpalvoja-väitteitä. Siihen ei tarvittu kuin mustat vaatteet ja persvakoon asti ylettyvät hiukset (olisipa ne vielä päässä....niisk). Pienellä paikkakunnalla valtavirrasta poikkeavat tulivat helposti silmätikuksi ja huhupuheiden aiheiksi ja kun vielä samoihin aikoihin paikallisella hautausmaalla tapahtui pari rikosta, niin samalla oltiinkin viemässä poliisiasemalle kuulusteluihin. Tämä kaikki pelkästään ulkonäön ja huhujen perusteella. No eipä minulla ollut kuulusteluissa mitään salattavaa, koska en ollut mitään tehnyt.
Oletteko huomanneet uutisissa kuinka musiikki otetaan mukaan silloin, kun tekijä on ollut metallimusiikin kuuntelija. AINA!! Miksei silloin kerrota mitään kun kapakassa on puukotettu miestä ja tekijän kodista on löytynyt frederikkiä ja souvareita? Suomessakin suurinosa rikoksentekijöistä kuuntelee iskelmämusiikkia, joten miksi sitä ei ole kirjoitettu mitään?
No, tuon viimeisen voitte unohtaa. On tässä kummiskin jokin homma vialla.