Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 973 371
  • 47 167

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Eihän mikään pankki hyväksy että linkität maksupäätteen henilökohtaiselle tilillesi. Juuri siitä syystä että sillion pankilta jää saamatta tilitapahtumista rahaa.
Esimerkiksi Izettlen voi ja saa linkittää henkilökohtaiselle tilille ja tiedän muutaman yksityisen ammatinharjoittajan näin tekevänkin. Lähinnä mietin sitä, että onko tämä minun tapauksessani kiellettyä vaiko vain erittäin harmaalla alueella.

Mikään lakihan ei edellytä ainakaan toiminimellä toimiessa yritystilin käyttöä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Esimerkiksi Izettlen voi ja saa linkittää henkilökohtaiselle tilille ja tiedän muutaman yksityisen ammatinharjoittajan näin tekevänkin. Lähinnä mietin sitä, että onko tämä minun tapauksessani kiellettyä vaiko vain erittäin harmaalla alueella.
En ottanut (enkä ota) kantaa laillisuuteen. Vastaukseni liittyi lähinnä siihen että tuskin mikään pankki suostuu tekemään maksupäätesopimusta yrityksen kanssa missä rahat menevät yrittäjän henkilökohtaiselle tilille. Juuri siitä syystä että se ei ole heille taloudellisesti järkevää. Pankit elää mm. asiakkaiden palvelumaksuista nykyään ja jos heiltä jää tuloja tulematta yllämainituista syistä, niin miksi he tekisivät maksupäätesopimuksen yrittäjän henkilökohtaiselle tilille, kun yrityksellä on oma tili?
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Pankit elää mm. asiakkaiden palvelumaksuista nykyään ja jos heiltä jää tuloja tulematta yllämainituista syistä, niin miksi he tekisivät maksupäätesopimuksen yrittäjän henkilökohtaiselle tilille, kun yrityksellä on oma tili?
Olisi pitänyt tarkentaa. Eli en ole pankille mainostamassa että kyseinen henkilökohtainen tili olisi yrityskäytössä, se vain olisi. Tarkoittaen sitä, että jos/kun pankki tajuaa mitä teen ja ovat velvollisia selvittämään mistä rahat tulevat, riittääkö selvitys pankille rahojen alkuperästä vai voiko pankki tulojen laillisuudesta riippumatta katkaista sopimukseni sillä verukkeella, että yritystuloja tulee henkilökohtaiselle tilille. Sori, huonosti selitetty.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
@Haastattelija, ei tämä voi olla noin vaikeaa.
Eli en ole pankille mainostamassa että kyseinen henkilökohtainen tili olisi yrityskäytössä, se vain olisi.
Pankin kanssa se maksupäätesopimus tehdään, eli tottakai pankki tietää minkälaiselle (yksityis/yritys) tilille rahat menee päätteeltä tehdyistä maksuista. Ja mikään normipankki ei todellakaan hyväksy että yrityksen maksupäätemaksut menevät yksityistilille.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
No on vaikeaa koska kuten aiemmin totesin, tämä on tähänkin asti tuttavillani toiminut ilman ongelmia. Erona minun tapauksessani ainoastaan se, että avasin yritystilin tuota yrityksen joustoluottoa varten.

Takaan sinulle ihan 100% varmuudella, että yrityksen maksupäätemaksut voidaan maksaa yksityistilille. Ja pankin kanssa EI tehdä mitään erillistä sopimusta ainakaan Izettlen tapauksessa, vaan Izettlelle ilmoitetaan ainoastaan tilinumero johon maksut tilitetään. Itse Izettlen käyttäjäksi rekisteröityminen tosin taitaa vaatia y-tunnuksen, muttei tosiaan y-tiliä.

E. Alla lisäkeskustelua aiheesta, lukaise jos kiinnostaa.

Onko yrityksellä pakko olla yritystili pankissa? - Kirjanpitofoorumi
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan Helsingin jäähallilla tai siinä välittömässä läheisyydessä taksiasemaa?
Mannerheimintien toisella puolella Messeniuksenkadulla ainakin on tolppa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan Helsingin jäähallilla tai siinä välittömässä läheisyydessä taksiasemaa?
Mikäli matsin tai muun suuren yleisötapahtuman jälkeen tarvitset pirssiä, myös siinä hallin edessä parveilee iso jono takseja tukkimassa jalkakäytävän ja Urheilukadun.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko Dr.Dre koskaan ampunut yhtäkään poliisia? Entä jengiläistä?

Ei ole ainakaan jäänyt kiinni, jos on moiseen syyllistynyt. Suge Knight taisi syyttää siitä, että Dre olisi palkannut jonkun drive-by-ampumaan häntä, mutta siitäkään ei kai ole mitään näyttöä.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Tietäiskö kukaan löytyykö netistä sivua josta voisi tilata perinteisen näköisen maailmankartan suomenkielisenä tapettina?

Kirjoitin googleen 'oma tapetti' ja aika moni näyttäisi tarjoavan palvelua, jossa asiakkaan haluamasta kuvasta tehdään tapetti. Eli jos löydät vaan jostain sellaisen kuvan kartasta mikä miellyttää ja pikselit riittää tarkkuuteen niin ei pitäisi olla kuin rahasta kiinni.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
E-kirjan lukulaite alkoi kiinnostamaan kun kirjahyllyt on täynnä ja junassa tulee istuttua paljon. Löytyisikö vinkkejä hyvistä lukulaitteista?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
E-kirjan lukulaite alkoi kiinnostamaan kun kirjahyllyt on täynnä ja junassa tulee istuttua paljon. Löytyisikö vinkkejä hyvistä lukulaitteista?
iPad on aika hyvä. Elisa Kirja + iPad Air toimii mulla hyvin. Jos pelkkää lukulaitetta, niin en tiedä onko Kindlen voittanutta. Padillä voi tehdä muutakin ja saa tähän tuon Kindlen sovelluksenkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
E-kirjan lukulaite alkoi kiinnostamaan kun kirjahyllyt on täynnä ja junassa tulee istuttua paljon. Löytyisikö vinkkejä hyvistä lukulaitteista?
Kobo on hyvä. Ei ole ollut mitään valittamista. Portaaton taustavalon säätö on aika kova juttu.

PS. Kindle ja ePub taitavat edelleen olla poissulkevat vaihtoehdot.

Ja en missään nimessä ottaisi tablettia pääasialliseksi lukulaitteeksi. Akunkesto on lukulaitteella ihan eri planeetalta. Mieluummin laittaisin appsin kännykkään kuin raahaisin tablettia.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tabletti on oikeisiin lukulaitteisiin verrattuna surkea, vaikea lukea kirkkaassa auringossa, ottaa silmiin muutenkin ja akku loppu nopeasti.
Oikeastaan lukulaitteen valinnassa ratkaisee, luetko englanniksi vai suomeksi?
Englanniksi=Kindle ja Amazon. Kindlellä voi lukea ePub kirjoja, kunhan konvertoi ne Calibre ohjelmalla. (edit, en ole itse kokeillut mutta pitäisi toimia)
How to Read EPUB Books on Your Kindle | Digital Trends

Itse olen vuosikausia lukenut Kindlellä, enkä ole koskaan ollut tyytmätön. Lisäksi Amazonin hinnat ovat usein aivan eri luokkaa kuin käännetyissä teoksissa kotimaassa.
Reissulle mukaan kymmeniä kirjoja, akku kestää sen viikon jatkuvaa lukemista.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kobo on hyvä. Ei ole ollut mitään valittamista. Portaaton taustavalon säätö on aika kova juttu.

PS. Kindle ja ePub taitavat edelleen olla poissulkevat vaihtoehdot.

Ja en missään nimessä ottaisi tablettia pääasialliseksi lukulaitteeksi. Akunkesto on lukulaitteella ihan eri planeetalta. Mieluummin laittaisin appsin kännykkään kuin raahaisin tablettia.

Kiitos infosta @Leon , @MacRef ja @SamSpade , Kindlea olen miettinyt joskus aiemminkin, mutta tarkoitus olisi lukea myös kotimaista kirjallisuutta. Kobo vaikuttaisi potentiaaliselta hankinnalta. Padia en omista ennestään, mutta tästä nyt sitten kehittyi toinen "ongelma", Kobo vai padi. Ei oo helppoo.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Padia en omista ennestään, mutta tästä nyt sitten kehittyi toinen "ongelma", Kobo vai padi. Ei oo helppoo.
Toi on oikeasti helppo. Jos padille ei ole nyt mitään muuta käyttöä, pelkkänä lukulaitteena se on SamSpanden mainitsemista syistä aika välttävä laite. Kännykkä hoitaa nykyään lähes kaiken saman, mihin padit on tarkoitettu. Minä en enää vaihtaisi lukulaitteen mukanaan tuomaa käyttömukavuutta mihinkään. Menit sitten Kindleen tai Koboon, pidä huoli siitä, että laitteessa on itsessään taustavalo. Muuten tarvitset aina ulkoisen valon, jos on hiukankaan hämärää. Kobo Aurassa näyttäisi olevan edelleen. Mulla on edellisen sukupolven laite, nyt on kakkosversio näköjään Verkkokaupassa.

Jos on muuten epävarma Kindlen ja ePubin välillä, voi käydä katsastamassa ePubien tarjonnan Elisa kirjassa. Siellä on mielestäni paras valikoima suomalaisista palveluntarjoajista. Laskutuskin hoituu kätevästi kk-laskulla, joka kolahtaa sähköpostiin. Ei tarvitse kikkailla luottokorttien kanssa, jos nettikauppa huolettaa syystä tai toisesta. Hinnat nyt ovat mitä ovat, mutta toistaiseksi olen pärjännyt tarjouskirjoilla. Yhden uutuuden taisin aikanaan ostaa, kun piti pitkälle reissulle ladata luettavaa. Amazon taitaa voittaa hinnoissa selvästi. Olenkin joskus miettinyt, että jos saan halvalla Kindlen, niin miksen ostaisi rinnalle. Vanha scifi kiinnostaa kovasti, mutta sitä ei ole oikein ollut kotimaisilla palveluntarjoajilla tarjolla. Calibren kanssa joskus tappelin, mutta se johtui eri syystä kuin kirjaformaatista. Osoittautui sitäpaitsi tarpeettomaksi, vika oli työläppärissä, kun en saanut latauksia siirrettyä lukulaitteeseen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Yhdyn kyllä edellä oleviin, jos tabletille ei muuta tarvetta ole, niin sitten lukulaite on järkevin vaihtoehto.

Itsekin olen harkinnut erillesen lukulaitteen ostamista. Elisa Kirja on se paikka, mistä valtaosan (suomalaisista) kirjoistani tarjouksista ostan. Kertokaas nyt noista enempi tietävät, toimiiko se Kindle noiden Elisa Kirjasta ostettujen kanssa? Sen sain selville, että ainakaan ne Adoben DRM-suojatut ei toimi, mutta epubit ilmeisesti saa toimimaan? Kieli itsessään ei kai ole se ongelma? Vai kannattaako suosiolla ostaa sitten Kobo tai joku muu?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itsekin olen harkinnut erillesen lukulaitteen ostamista. Elisa Kirja on se paikka, mistä valtaosan (suomalaisista) kirjoistani tarjouksista ostan. Kertokaas nyt noista enempi tietävät, toimiiko se Kindle noiden Elisa Kirjasta ostettujen kanssa? Sen sain selville, että ainakaan ne Adoben DRM-suojatut ei toimi, mutta epubit ilmeisesti saa toimimaan? Kieli itsessään ei kai ole se ongelma? Vai kannattaako suosiolla ostaa sitten Kobo tai joku muu?
Minä ainakin kokeilisin ePubeille Calibrella konvertointia ennen toisen laitteen ostamista. Ei siinä mitään häviä, kai. Netistä löytyy kyllä ohjeita aika helposti. DRM-suojatut taitavat olla naimisissa Kindlen kanssa aika vahvasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhdyn kyllä edellä oleviin, jos tabletille ei muuta tarvetta ole, niin sitten lukulaite on järkevin vaihtoehto.

Itsekin olen harkinnut erillesen lukulaitteen ostamista. Elisa Kirja on se paikka, mistä valtaosan (suomalaisista) kirjoistani tarjouksista ostan. Kertokaas nyt noista enempi tietävät, toimiiko se Kindle noiden Elisa Kirjasta ostettujen kanssa? Sen sain selville, että ainakaan ne Adoben DRM-suojatut ei toimi, mutta epubit ilmeisesti saa toimimaan? Kieli itsessään ei kai ole se ongelma? Vai kannattaako suosiolla ostaa sitten Kobo tai joku muu?

Kindlet saa konvertoitua epubeiksi ja epubeista saa kyllä sen drm:n pois jos se häiritsee. Kätevyyden kannalta elisalla on joku oma lukulaite mikä on integroitu niiden kauppaan. Siinä jää kaikki säätäminen välistä pois kun voi hankkia kirjat suoraan laitteeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös