Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 104 993
  • 47 276

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
E-kirjan lukulaite alkoi kiinnostamaan kun kirjahyllyt on täynnä ja junassa tulee istuttua paljon. Löytyisikö vinkkejä hyvistä lukulaitteista?
Kobo on hyvä. Ei ole ollut mitään valittamista. Portaaton taustavalon säätö on aika kova juttu.

PS. Kindle ja ePub taitavat edelleen olla poissulkevat vaihtoehdot.

Ja en missään nimessä ottaisi tablettia pääasialliseksi lukulaitteeksi. Akunkesto on lukulaitteella ihan eri planeetalta. Mieluummin laittaisin appsin kännykkään kuin raahaisin tablettia.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tabletti on oikeisiin lukulaitteisiin verrattuna surkea, vaikea lukea kirkkaassa auringossa, ottaa silmiin muutenkin ja akku loppu nopeasti.
Oikeastaan lukulaitteen valinnassa ratkaisee, luetko englanniksi vai suomeksi?
Englanniksi=Kindle ja Amazon. Kindlellä voi lukea ePub kirjoja, kunhan konvertoi ne Calibre ohjelmalla. (edit, en ole itse kokeillut mutta pitäisi toimia)
How to Read EPUB Books on Your Kindle | Digital Trends

Itse olen vuosikausia lukenut Kindlellä, enkä ole koskaan ollut tyytmätön. Lisäksi Amazonin hinnat ovat usein aivan eri luokkaa kuin käännetyissä teoksissa kotimaassa.
Reissulle mukaan kymmeniä kirjoja, akku kestää sen viikon jatkuvaa lukemista.

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kobo on hyvä. Ei ole ollut mitään valittamista. Portaaton taustavalon säätö on aika kova juttu.

PS. Kindle ja ePub taitavat edelleen olla poissulkevat vaihtoehdot.

Ja en missään nimessä ottaisi tablettia pääasialliseksi lukulaitteeksi. Akunkesto on lukulaitteella ihan eri planeetalta. Mieluummin laittaisin appsin kännykkään kuin raahaisin tablettia.

Kiitos infosta @Leon , @MacRef ja @SamSpade , Kindlea olen miettinyt joskus aiemminkin, mutta tarkoitus olisi lukea myös kotimaista kirjallisuutta. Kobo vaikuttaisi potentiaaliselta hankinnalta. Padia en omista ennestään, mutta tästä nyt sitten kehittyi toinen "ongelma", Kobo vai padi. Ei oo helppoo.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Padia en omista ennestään, mutta tästä nyt sitten kehittyi toinen "ongelma", Kobo vai padi. Ei oo helppoo.
Toi on oikeasti helppo. Jos padille ei ole nyt mitään muuta käyttöä, pelkkänä lukulaitteena se on SamSpanden mainitsemista syistä aika välttävä laite. Kännykkä hoitaa nykyään lähes kaiken saman, mihin padit on tarkoitettu. Minä en enää vaihtaisi lukulaitteen mukanaan tuomaa käyttömukavuutta mihinkään. Menit sitten Kindleen tai Koboon, pidä huoli siitä, että laitteessa on itsessään taustavalo. Muuten tarvitset aina ulkoisen valon, jos on hiukankaan hämärää. Kobo Aurassa näyttäisi olevan edelleen. Mulla on edellisen sukupolven laite, nyt on kakkosversio näköjään Verkkokaupassa.

Jos on muuten epävarma Kindlen ja ePubin välillä, voi käydä katsastamassa ePubien tarjonnan Elisa kirjassa. Siellä on mielestäni paras valikoima suomalaisista palveluntarjoajista. Laskutuskin hoituu kätevästi kk-laskulla, joka kolahtaa sähköpostiin. Ei tarvitse kikkailla luottokorttien kanssa, jos nettikauppa huolettaa syystä tai toisesta. Hinnat nyt ovat mitä ovat, mutta toistaiseksi olen pärjännyt tarjouskirjoilla. Yhden uutuuden taisin aikanaan ostaa, kun piti pitkälle reissulle ladata luettavaa. Amazon taitaa voittaa hinnoissa selvästi. Olenkin joskus miettinyt, että jos saan halvalla Kindlen, niin miksen ostaisi rinnalle. Vanha scifi kiinnostaa kovasti, mutta sitä ei ole oikein ollut kotimaisilla palveluntarjoajilla tarjolla. Calibren kanssa joskus tappelin, mutta se johtui eri syystä kuin kirjaformaatista. Osoittautui sitäpaitsi tarpeettomaksi, vika oli työläppärissä, kun en saanut latauksia siirrettyä lukulaitteeseen.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Yhdyn kyllä edellä oleviin, jos tabletille ei muuta tarvetta ole, niin sitten lukulaite on järkevin vaihtoehto.

Itsekin olen harkinnut erillesen lukulaitteen ostamista. Elisa Kirja on se paikka, mistä valtaosan (suomalaisista) kirjoistani tarjouksista ostan. Kertokaas nyt noista enempi tietävät, toimiiko se Kindle noiden Elisa Kirjasta ostettujen kanssa? Sen sain selville, että ainakaan ne Adoben DRM-suojatut ei toimi, mutta epubit ilmeisesti saa toimimaan? Kieli itsessään ei kai ole se ongelma? Vai kannattaako suosiolla ostaa sitten Kobo tai joku muu?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itsekin olen harkinnut erillesen lukulaitteen ostamista. Elisa Kirja on se paikka, mistä valtaosan (suomalaisista) kirjoistani tarjouksista ostan. Kertokaas nyt noista enempi tietävät, toimiiko se Kindle noiden Elisa Kirjasta ostettujen kanssa? Sen sain selville, että ainakaan ne Adoben DRM-suojatut ei toimi, mutta epubit ilmeisesti saa toimimaan? Kieli itsessään ei kai ole se ongelma? Vai kannattaako suosiolla ostaa sitten Kobo tai joku muu?
Minä ainakin kokeilisin ePubeille Calibrella konvertointia ennen toisen laitteen ostamista. Ei siinä mitään häviä, kai. Netistä löytyy kyllä ohjeita aika helposti. DRM-suojatut taitavat olla naimisissa Kindlen kanssa aika vahvasti.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhdyn kyllä edellä oleviin, jos tabletille ei muuta tarvetta ole, niin sitten lukulaite on järkevin vaihtoehto.

Kindlet saa konvertoitua epubeiksi ja epubeista saa kyllä sen drm:n pois jos se häiritsee. Kätevyyden kannalta elisalla on joku oma lukulaite mikä on integroitu niiden kauppaan. Siinä jää kaikki säätäminen välistä pois kun voi hankkia kirjat suoraan laitteeseen.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Meikäläinen lukee taas kaiken oikeastaan Kindleltä ja englanniksi. Valikoima, hinta jne. Kaikki puoltaa Amazonia. Ja akku kestää kuukauden päivittäistä lukemista. Mutta tosiaan, suomeksi jos haluaa lukea niin menee kikkailuksi.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Näinhän se on, laitteen valinnan kyllä aika vahvasti määrittää kieli jolla lukee ja paikka mistä ostaa.
2012 taisin Kindlen hankkia ja lukenut 50-60 kirjaa per vuosi, en vaihtaisi pois (tai no toinen Kindle menossa koska rikoin näytön ensimmäisestä).
Olen toki edelleen paperin ystävä myöskin mutta lähinnä erilaisia hakuteoksia, tai muita joita haluaa säilyttää hyllyssä on tullut hankittua.

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Mihin auton käytetyn jäähdytysnesteen voi viedä? Ottavatko huoltoasemat vastaan vai täytyykö viedä suoraan jäteasemalle?

Joo vaarallisen jätteen vastaanottopisteeseenhän ne kuuluu. Ei liene millään kaupallisella taholla vastaanottovelvoitetta.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Onko HBO Nordicin Xbox-sovellus poistettu käytöstä vai enkö vaan löydä sitä enää mistään? Kuvake näkyy laatikon dashboardilla, mutta ei voi käynnistää eikä tehdä mitään muutakaan. Jännä.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minua uhattiin tänään yhteydenotolla Ilja Janitskiniin, mikäli eräässä asiassa ei päädytä uhkauksen esittäjää miellyttävään lopputulokseen. Pitäisikö olla huolissaan vai ylpeä ?

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Yel- valuutuksesta kysymys:

Tuoreella yrittäjällähän on 6kk aikaa ottaa kyseinen vakuutus. Mutta jos otan yelin vasta 6kk kohdalla, maksanko tällöin takautuvasti maksut näiltä 6:lta yelittömältä kuukaudelta, vai alkavatko maksut vasta siltä kuukaudelta kun sen otan?

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue

Tuoreella yrittäjällähän on 6kk aikaa ottaa kyseinen vakuutus. Mutta jos otan yelin vasta 6kk kohdalla, maksanko tällöin takautuvasti maksut näiltä 6:lta yelittömältä kuukaudelta, vai alkavatko maksut vasta siltä kuukaudelta kun sen otan?
Varmaa tietoa minulla ei ole, mutta Uusyrityskeskuksen sivustolta löytyvän artikkelin perusteella rohkenisin sanoa, että YEL tulee ottaa takautuvasti. Neljännen kappaleen loppupuolella. Myös Onnistu yrittäjänä -sivulla on samansuuntainen kommentti: YEL-vakuutus on otettava kuuden (6) kuukauden kuluessa YEL:n mukaan vakuutettavan yrittäjätoiminnan alkamisesta. Vakuutuksen alkamispäivän tulee olla YEL:n piiriin kuuluvan työskentelyn alkamispäivä, joka ei kuitenkaan aina ole sama kuin yrityksen perustamispäivä.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosittelen vahvasti olemaan yhteydessä johonkin eläkevakuutusyhtiöön, etköhän semmoisesta saa helpoiten oikean vastauksenkin. Tai ehkä Eläketurvakeskus voisi vielä parempi paikka olla tuon tarkistamiseen.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Onko netissä olemassa jossain sellaista palvelua, missä voi kysyä asioita lääkäriltä?

Entä kuinka paljon liikuntaa viikossa on riittävästi? Olen ollut käsityksessä että kun liikkuu neljä kertaa viikossa ja kunakin kertana vähintään puolen tunnin ajan, on se jo hyvä määrä liikuntaa viikossa?

Entä kuinka paljon liikuntaa viikossa on riittävästi? Olen ollut käsityksessä että kun liikkuu neljä kertaa viikossa ja kunakin kertana vähintään puolen tunnin ajan, on se jo hyvä määrä liikuntaa viikossa?
Muistaakseni THL:n suositeltu vähimmäismäärä oli viidesti viikossa väh. puoli tuntia hengästyttävää ja hikoiluttavaa liikuntaa. Mutta sittemmin suositukset ovat muuttuneet ja nykyään niitä ylläpitää UKK-instituutti. En ota niistä selkoa. Mene niiden nettisivuille niin voit syöttää omat liikuntasi, ja se kertoo oletko hyvä ihminen ja mitä mahdollisesti pitäisi muuttaa

UKK-instituutti - Terveysliikunnan suositukset

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Onko netissä olemassa jossain sellaista palvelua, missä voi kysyä asioita lääkäriltä?

Maksua vastaan useitakin, ilmaispalveluista paha mennä sanomaan mutta mitä nyt suomalaisten lääkärien mentaliteetin tietää niin harvassa taitaa ilmaiset palvelut ylipäätään olla, enkä kyllä varmaan itsekään valitsisi ilmaista lääkäriä hoitamaan minua. Jotain on vialla jos lekuri ei ole rahaa vailla.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly

En tiedä onko kohdallasi seuraavasta jutusta mitään hyötyä, mutta kannattanee vilkaista. http://yrityksen-perustaminen.net/yel-yrittajan-elakevakuutus/

Itsehän olin lainkuuliaisesti tehnyt asiat kuten nuo ystävämme "viralliset tahot" asian neuvovat, eli ilmottauduin kiltisti maksamaan varsin pienestä liiketoiminnasta tuota vitun YEL-maksua. Kunnes sitten vakuutuspaperi pamahti luukusta, eli 6kk yrityksen perustamisen jälkeen - kuka nyt etukäteen mitään haluaisi maksaa. Se lasku oli jotain parin tonnin luokkaa.

Sitten rupesin vähän tonkimaan tuota asiaa ja hoksasin että silloisella reilun 10K vuodessa lisätienestillä ei moista maksua ole millään tavalla lain mukaan pakollista maksaa. Käytyäni useamman keskustelun muutaman muun pienyrittäjän kanssa, otin rohkeasti vakuutusyhtiöön yhteyttä ja peruutin koko vakuutushuijauksen. Jonkun lakimiehen kanssa sain tästäkin asiasta pitkään vängätä ja väitellä, ja loppuun asti ne yrittivät uskotella kuinka tämä YEL on kaikille yrittäjille pakollinen, mutta lopulta myönsivät sitten, että ei todellisuudessa ole mitään velvollisuutta maksaa - omalla riskillä toki. Peruuttivat sitten kynsin hampain sen vakuutuksen.

Mun mielestä tässä kusetetaan aloittavaa yrittäjää taas aika huolella - jos ei välittömästi ole elanto kiinni firmassa ja tuotto reilusti jotain kymmeniä tuhansia, niin en keksi mitään syytä maksaa tuota maksua vapaaehtoisesti. Tämä vain oma mielipide, en ota vastuuta mistään.

Pulustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lestaporot, Jussin tussit
Taidan olla aivan uuno NHL:n "uusien" sivujen kanssa, mutta kuinka tuolta oikein pääsee nopeiten katsomaan pelien maalikoosteet? Vai onko tähän joku järkevämpi ratkaisu?

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Minkä takia mun digiboksi ei löydä sitä Viasat Sport Finlandia? Kaikki muut Viasatin kanavat löytyy, mutta tuota kanavaa ei löydy. Siellä oli se kanava, kun eilen katsoin, mutta se kanava vai katosi sieltä kanavalistalta. Digiboksi on kyllä yli 10 vuotta vanha, mutta ei kai se siihen kuulu, kun siellä on niitä kanavia löytyy se vajaa sata.

Vain tuo 1 kanava tuntuu puuttuvan...

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tuli youtubea selatessa mieleen eräs veisu ja kuvitus kun sopii jääkiekkopalstalle niin kysytääs et mikäs mielenilmaus tää lakana teksteineen on aikoinaan ollut?

pomot tykkää - YouTube
Linkki youtubeen

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy