Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 977 617
  • 47 170

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Kokemukseni rajoittuu Upton Parkin otteluihin, mutta noissa peleissä olutta saa imeä "käytävillä" mutta ei katsomossa. Hinta muuten on ollut varsin kohtuullinen £3 pintti.

Sama käytäntö myös White Hart Lanella ja Birminghamin St. Andrews-stadionilla eli tuskin saa katsomossa juoda missään. Katsomoiden takana sitten käytävällä toki saa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saako Valioliigamatseissa vetää keittoa katsomossa vai onko stadionkohtaista?

Ikinä en ole paikan päällä ollut Valioliigapelissä, mutta aika perkeleen monta matsia on tv:stä tullut vuosien varrella katseltua ja ikinä en ole tuoppia katsomossa nähnyt.

Pelkästään sen perusteella uskaltaisin siis väittää, että katsomossa ei litkitä vaan käytävien uumenissa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutin uuteen vuokra-asuntoon kuun alussa. Olen suunnitellut, että laittaisin ulko-oveeni turvalukon, koska alueella on ollut murtoja aikaisemmin, sekä olen paljon poissa kotoani. Täytyykö minun kysyä vuokranantajalta lupaa turvalukon laittamiseen? Luonnollisesti jätän turvalukon paikoilleen, kun asunnosta joskus muutan pois. Käytännössä tollainen varmasti nostaa asunnon arvoa, mutta voiko sen tehdä ilman lupaa?

Voi, mutta vuokranantaja ei välttämättä tiedä sitä, joten periaatteessa kannattaa vähintään ilmoittaa.

Jos et ihan perseaukinen ole, niin kannattaa myös valita malliksi Abloy, niin pääset samalla avaimella ja myös vuokranantajan on asia helpompi sisäistää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi, mutta vuokranantaja ei välttämättä tiedä sitä, joten periaatteessa kannattaa vähintään ilmoittaa.

Jos et ihan perseaukinen ole, niin kannattaa myös valita malliksi Abloy, niin pääset samalla avaimella ja myös vuokranantajan on asia helpompi sisäistää.

En nyt ihan satavarma ole, mutta jos nykyaikaisen Abloyn haluaa, ja homma hoidetaan ihan by the book, niin vuokranantajaan/asunnon omistajaan joutuu olemaan yhteydessä, ja hän sitten tilaa homman kiinteistön omistajalta (isännöitsijältä), joka tekee tilauksen lukkofirmalta, joka tilaa sarjaan sopivan lukon abloyltä. Näin ainakin jos vuokralainen haluaa lisä-avaimia, uskoisin, että proseduuri on sama turvalukossa.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutin uuteen vuokra-asuntoon kuun alussa. Olen suunnitellut, että laittaisin ulko-oveeni turvalukon, koska alueella on ollut murtoja aikaisemmin, sekä olen paljon poissa kotoani. Täytyykö minun kysyä vuokranantajalta lupaa turvalukon laittamiseen? Luonnollisesti jätän turvalukon paikoilleen, kun asunnosta joskus muutan pois. Käytännössä tollainen varmasti nostaa asunnon arvoa, mutta voiko sen tehdä ilman lupaa?
Ainakin itsellä kun juuri kävin toissapäivänä vuokrasopimuksen allekirjoittamassa ja näistä kyselin, sanottiin että käytännössä kaikkeen pitää pyytää isännöitsijäntoimiston lupa, vaikka kuinka nostaisi asunnon arvoa. Huvittavaa sinänsä, että jos vaihtaisin nykyiset kulahtaneet muovimatot parkettiin joutuisin repimään ne pois ja laittamaan muovimaton tilalle ennen poismuuttoa. Tai jos vaihtaisin nykyiset DDR-ajan tupakanharmaat kaapin ovet tyylikkäämpiin, pitäisi vanhat vaihtaa takaisin kun lähden. Tosin kyseessä on kaupungin asunto, yksityiset vuokranantajat varmasti suhtautuvat hyvinkin suopeasti kaikkeen mikä nostaa asunnon arvoa.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Toisesta ketjusta jenkki-tuotteiden tilaamisesta tuli mieleen, että mikä idea tuollaisessa alumiinisessa olutpullossa on? Euroopassa tölkit on alumiinia ja niihin käytetään vähemmän materiaalia. Onko alumiiniset pullot tulossa Eurooppaan vai toisin päin? Vai ei kumpikaan kumpaankaan? Luulisi, että tuotannon ja käytännöllisyyden kannalta paras vaihtoehto tulisi myös sinne, mistä se puuttuu.

Edit. No perhana, tiedän, mikä idea pullossa on. Kova oli yritys kysyä, että kumpi, pullot vai tölkit on ns. kehityksen kärkeä vai onko molemmat omilla tahoillaan?
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainakin itsellä kun juuri kävin toissapäivänä vuokrasopimuksen allekirjoittamassa ja näistä kyselin, sanottiin että käytännössä kaikkeen pitää pyytää isännöitsijäntoimiston lupa, vaikka kuinka nostaisi asunnon arvoa.

Tämä kai käsittääkseni johtuu ennen kaikkea siitä että isännöitsijä ja taloyhtiö pysyisivät paremmin kartalla siitä mitä ja milloin mihinkin asuntoon on tehty. Nythän kun ostat jotain vanhaa asuntoa niin myyjällä ei monestikaan ole minkäänlaista hajua mitä remontteja ko. asuntoon on tehty ja milloin, koska niitä ei ole missään papereissa ylhäällä kun osakkaat on niitä omin päin tuusanneet tehdä. Esimerkiksi jossain vesivahinkojen korvauksissa yms. näistä on kai ollut jotain ongelmaa. Käytännössähän omistamaansa osakkeeseen ei saa enää tehdä juuri muuta kuin maalata seinät ilman isännöitsijän lupaa, kaikkeen muuhun pitää tehdä kirjallinen anomus isännöitsijälle.

Tosin kyseessä on kaupungin asunto, yksityiset vuokranantajat varmasti suhtautuvat hyvinkin suopeasti kaikkeen mikä nostaa asunnon arvoa.

Jos vuokralainen tekee remontin hyvin ja hyvällä maulla, ja vielä omalla kustannuksellaan, niin tuskinpa on kovinkaan monella vuokranantajalla paljon sitä vastaan. Mutta kyllä ainakin minä haluaisin olla edes hyväksymässä materiaalivalintoja jne. ettei nyt tehdä esim. mitään ihan älyttömiä värivalintoja. Jotkut erikoiset ja silmillehyppäävät väri- ja materiaalivalinnat kun saattaa toimia silläkin tavalla että karkoittaa mahdollisia vuokralaisia.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Uskoisin että erikoisuuden tavoittelu, jolla saadaan jotkut hairahtumaan ostamaan. Ja kyllä siitä juomaankin pystyi, tyhjän hylsynkin raahasin kotiin asti.

No minä en raahannut. Ja siis, eihän siitä paha ollut juoda, varmasti parempi kuin tölkistä. Kun luulisi, että mahdollisimman halvalla tuotannosta selviäminen olisi tärkeintä, niin eihän siihen tosiaan juuri muuta syytä jää kuin tuo erikoisuuden tavoittelu. Mutta eikö tuo alumiinipullo ole käytössä samalla tavalla kuin tölkki? Jos ei, niin sittenhän asia on täysin selvä.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Mistä päin Internettiä tapaatte ostaa dvd- ja br-leffoja? Siis siten että tavaran saa perille halvalla ja luotettavasti. Cdon.fi lienee yksi vaihtoehto, mutta löytyykö muita? Luottokorttia en omista, joten se kai rajoittaa vähän.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Mistä päin Internettiä tapaatte ostaa dvd- ja br-leffoja? Siis siten että tavaran saa perille halvalla ja luotettavasti. Cdon.fi lienee yksi vaihtoehto, mutta löytyykö muita? Luottokorttia en omista, joten se kai rajoittaa vähän.

Kyllä se hiukan rajoittaa. Edullinen ja luotettava ostospaikka olisi play.com. Putiikki toimii Jerseyn saarella eli on jonkin sortin veroparatiisi. Tästä johtuen hinnat ovat alhaiset ja sisältävät vielä postikulutkin. Valikoimat ovat laajat, mutta kannattaa aina tarkistaa joka elokuvan spekseistä, onko elokuvassa suomenkielinen tekstitys. Jos siis sellaisen välttämättä haluaa.

Play.com myy myös kaikkea muuta, kuten pelejä ja äänilevyjä, kameroita, kirjoja, vaatteita, elektroniikkaa, tietokoneroinaa jne.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Yleensä kun jotain tiettyä elokuvaa olen ostamassa, käyn läpi Playn, Zavvin, TheHutin, brittien ja jenkkien Amazonit, DeepDiscountin sekä eBayn, ja tilaan sieltä mistä halvimmalla löytyy. Kyllä se kortti vaan helpottaa elämää jos elokuvia harrastaa (ei tarvitse olla luottokortti, Electronilla olen tilannut onnistuneesti kaikista mainituista ja monista muista).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En nyt ihan satavarma ole, mutta jos nykyaikaisen Abloyn haluaa, ja homma hoidetaan ihan by the book, niin vuokranantajaan/asunnon omistajaan joutuu olemaan yhteydessä, ja hän sitten tilaa homman kiinteistön omistajalta (isännöitsijältä), joka tekee tilauksen lukkofirmalta, joka tilaa sarjaan sopivan lukon abloyltä. Näin ainakin jos vuokralainen haluaa lisä-avaimia, uskoisin, että proseduuri on sama turvalukossa.

Minä olen taas ihan satavarma, että lukkoseppä voi tehdä varmuuslukon malliavaimelle siinä paikan päällä. Koko Abloy varmuuslukon ideahan on nimenomaan se, että mitään lisäavaimia ei tarvita.

Itse kun muutin nykyiseen kämppään, niin edellinen asukas pisti niin painavan avainnipun käteen, ettei jaksanut kantaa. Oli oma avain etuoveen, takaoveen, varastoon, pannuhuoneeseen ja tietenkin postilaatikkoon. En kyllä henkilökohtaisesti voi tajuta kuinka joku on noin pönttö. Nyt on yksi avain mikä käy joka paikkaan ja lisäksi naapureilla avain mikä käy vain meidän varastoon kun tarvitsevat sinne pääsyä joskus.


Jos lisäavaimia haluaa, niin sehän on ihan toinen juttu ja pitää nykyaivaimilla tehdä isännöitsijän kautta jos kerrostalossa asuu.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tästä johtuen hinnat ovat alhaiset ja sisältävät vielä postikulutkin.

Jersey on siis ALV rajan ulkopuolella osana EU:ta, joten hinnoissa ei ole AVL:tä..Joten, jos tilaa Jersystä, pitää maksaa alvi. Mutta alle 10€ alveja ei peritä, joten tästä juontaa se, että Play commista voit tilata huoletta alle 45€ lähetyksiä ilman lisämaksun pelkoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä olen taas ihan satavarma, että lukkoseppä voi tehdä varmuuslukon malliavaimelle siinä paikan päällä.
Ok, mutta saako se lukkoseppä tehdä sen ilman asunnon omistajan lupaa? Hyvä, että sentään isännöitsijää ei tarvitse tuohon sotkea.
Itse en ole oikein tuollaisen yhden avaimen varmuuslukon kannattaja, se kun tarjoaa kuitenkin erillistä avainta heikomman suojan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saa tehdä. Vuokralainen voi asentaa vuokra-asuntoon varmuuslukon ilman vuokranantajan lupaa. Eikä se lukkoseppä muuten edes kysy sitä, että omistatko tämän asunnon missä olet sisällä.

Ok, näen tässä kyllä muutamia ongelmia, mutta näin se tosiaan näyttää googlauksen perusteellakin olevan.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voiko auton tuulilasi mennä viiveellä rikki kiven osumasta? Eilen vastaantullut moottoripyörä heitti melkoisella voimalla kiven päin lasia ja ehdin jo siinä silmämääräisesti katsoa, että olipas hyvä ettei tullut jälkeä. Tänään kuitenkin huomasin, että pelkääjän paikalla on parin sentin iskemä ja siitä molempiin suuntiin n. 10 sentin halkeama.

En jaksa uskoa, että olisin eilen ollut niin sokea, etten huomannut tuota. Halkeama on kai periaatteessa voinut levitä yön aikana, mutta kyllä se iskemäkin niin selkeästi näkyi nyt, että ainakin sen olisin nähnyt. Auto oli kuitenkin parkissa sellaisessa paikassa, että ilkivalta tai jonkun tavaran putoaminen tuulilasiin tuntuu epätodennäköiseltä.

Luonnollisesti tämänkin piti tapahtua, kun auto on kauempana kotoa kuin koskaan aiemmin ja hyvin kallillla alueella... No, toivottavasti lasi nyt kestäisi vajaa viikon ainakin enempää leviämättä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jersey on siis ALV rajan ulkopuolella osana EU:ta, joten hinnoissa ei ole AVL:tä..Joten, jos tilaa Jersystä, pitää maksaa alvi. Mutta alle 10€ alveja ei peritä, joten tästä juontaa se, että Play commista voit tilata huoletta alle 45€ lähetyksiä ilman lisämaksun pelkoa.
Sama koskee myös Verkkokauppa.comin suoratoimituksia, jotka tulevat siis Ahvenanmaalta. DVD-leffoja tuolla ei tosin taida juurikaan olla, mutta Blu-Ray leffoja kyllä, ja hinnat aikalailla kohdillaan.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Tarkoitus olisi mennä maaliskuun lopussa katsomaan NHL-peliä Torontoon. Maple Leafsin sivujen kautta yksittäisten otteluiden lipunmyynti ohjautuu TicketMasterin sivuille. Siellä ei ole kuitenkaan tällä hetkellä myynnissä yhteenkään Toronton kotipeliin lippuja. Mistä löytyy tieto, milloin peleihin lipunmyynti käynnistyy? Tuleeko koko sesongin irtoliput myyntiin samalla kertaa vai pikkuhiljaa esim 2kk ennen ottelua? Onko jotain muuta tapaa saada kohtuuhintaisia (ei välitysfirmojen kiskurihintojen) lippuja Maple Leafsin otteluihin? Esim Box Officesta peruutettuja bilettejä ennen ottelua?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös