Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 012 724
  • 47 207

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minkälainen paikka vesipuisto Serena on nykyään? En ole käynyt siellä noin. 14 vuoteen, niin tarttuuko sieltä joku venäläinen hyppykuppa varpaisiin vai onko hygienia ihan kohdallaan nykyään?
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuskin se odottaminen asianosaisesta tuossa vaiheessa enää miltään tuntuu.

Ymmärrän kyllä tuon ajatuksen, että harvoin kuolemaa ja kuollutta nähneelle on varmasti aika outoa se, että ruumis vaan jätetään johonkin odottelemaan. Ruumiin kunnioitus tuossa kai ekana tulee mieleen, mutta eiköhän siihen ole syynsä ettei ambulanssi ota kuolleeksi julistettua kyytiinsä.

En nyt ihan tarkalleen asiaa muista, mutta muistaakseni kerran asiaa kysyin yhdeltä tutulta joka ambulanssia ajaa ja syynä oli että ruumiinkuskauksen jälkeen koko ambulanssi täytyy säädösten mukaan pestä tai siis ilmeisesti desinfioida ennen kuin sillä saa sairaita kuskata. Joten ilmeisesti ihan lanssimiesten laiskuus ja tietysti kova homma (ambulanssia kun parhaimmillaan tovin jynssätä) on syynä ettei ruumiita kauhean mielellään sillä kuskailla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En nyt ihan tarkalleen asiaa muista, mutta muistaakseni kerran asiaa kysyin yhdeltä tutulta joka ambulanssia ajaa ja syynä oli että ruumiinkuskauksen jälkeen koko ambulanssi täytyy säädösten mukaan pestä tai siis ilmeisesti desinfioida ennen kuin sillä saa sairaita kuskata. Joten ilmeisesti ihan lanssimiesten laiskuus ja tietysti kova homma (ambulanssia kun parhaimmillaan tovin jynssätä) on syynä ettei ruumiita kauhean mielellään sillä kuskailla.

Entä jos kuljetettava kuolee kesken ambulanssimatkan? Kipataanko ruumis samantien pihalle vai voidaanko se viedä kuitenkin sairaalalle asti? Jos ruumis on kipattu samantien pihalle, tarviiko se ambulanssi kuitenkin pestä?
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Eikös toi nyt kuulosta ihan järkevältä, ettei ambulanssilla kuljeteta kuolleita kun niitä ei aina meinaa riittää edes vielä hengissä oleville? Vielä kun tuohon desinfiointiin menevä aika lasketaan mukaan, niin siinä olisi lanssi parhaimmillaan muutamia tunteja poissa ajosta.

Ruumista ei myöskään ole mielestäni syytä turhaan makuuttaa kassajonon tukkeena, vaan myös siirto viileään paikkaan ja pois ihmisten silmistä tuntuu perustellulle.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Entä jos kuljetettava kuolee kesken ambulanssimatkan? Kipataanko ruumis samantien pihalle vai voidaanko se viedä kuitenkin sairaalalle asti? Jos ruumis on kipattu samantien pihalle, tarviiko se ambulanssi kuitenkin pestä?

Ihminen on kuollut silloin, kun lääkäri sen toteaa. Uskoakseni lanssimiehet ja -naiset kurvaavat sairaalalle, dumppaavat ruhon lekurin eteen ja poistuessaan huutavat, että kyllä se vielä äsken pihisi. Jos lääkäri on mukana ambulanssissa, niin joko a) lääkärille valehdellaan kellonaika tai b) maksatetaan ilmaisesta kyydistä pesulalaskun suuruinen osuus.

Toimiikohan Suomessa yhtään ambulanssipesulaa?
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minkälainen paikka vesipuisto Serena on nykyään? En ole käynyt siellä noin. 14 vuoteen, niin tarttuuko sieltä joku venäläinen hyppykuppa varpaisiin vai onko hygienia ihan kohdallaan nykyään?

Kävin viikko sitten ensimmäistä kertaa ikinä ja olen vielä elossa. En ainakaan havainnut minkäänlaista epäsiisteyttä missään ja jalatkin on normaalit. En käyttänyt mitään uimakenkiä tms. suojatakseni jalkoja. Jälkeenpäin mietin että olisiko pitänyt mutta ei hätää, sienet ei levinneet.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin viikko sitten ensimmäistä kertaa ikinä ja olen vielä elossa. En ainakaan havainnut minkäänlaista epäsiisteyttä missään ja jalatkin on normaalit. En käyttänyt mitään uimakenkiä tms. suojatakseni jalkoja. Jälkeenpäin mietin että olisiko pitänyt mutta ei hätää, sienet ei levinneet.

Ok, kiitos tiedosta. Uskaltaa siis lähteä kavereiden kanssa nauttimaan vedestä ilman mitään kokovartalokondomia.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Elektroniikka-ihmiset huomio!

Vanhan digiboksin uudessa virtalähteessä on aavistuksen erilainen liitin kuin vanhassa. Hieman isompi kooltaan, joten se ei mahdu vastakappaleeseen. Johtojärjestys näyttää minun silmään samalta kuin vanhassa. Liitttimien tyyppi vaikuttaa sellaiselta, että vanhaa liitintä ei voi vaihtaa uuden tilalle. Mitä vaihtoehtoja löytyy? Etsiä jostain uusi vanhanmallinen liitin ja vaihtaa se uuteen virtalähteeseen? Vanhanmallista ei välttämättä (todennäköisesti?) enää löydy mistään. Entäs jos uutta liitintä vain esim. varovasti muokkaa (puukolla tms.) niin, että se mahtuu vastakappaleeseen? Eihän sen tarvitse olla kuin pultattuna kiinni, riittää kun pysyy paikallaan. Tai jotain muita ideoita ongelman ratkaisemiseksi?

Kuvat liittimistä ja vastakappaleesta:

Molemmat liittimet rinnaikkain (Huom! Liittimet kuvassa eripäin)
Uusi liitin, tarkempi kuva
Vastakappale

Mitä tässä kannattaisi kokeilla?
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Saattaa olla hölmökin kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin. Käsissäni on digikameralla kuvattu biisi, joka on kestoltaan muutaman minuutin mittainen. Videota kuunnellessa taustalla ilmenee kuitenkin pientä kohinaa, minkä vuoksi sanoista ei ihan täysin saa selvää. Onko kellään antaa vinkkiä siihen, että pystyykö jollain ohjelmalla kenties parantamaan videotiedoston laatua?
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Saattaa olla hölmökin kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin. Käsissäni on digikameralla kuvattu biisi, joka on kestoltaan muutaman minuutin mittainen. Videota kuunnellessa taustalla ilmenee kuitenkin pientä kohinaa, minkä vuoksi sanoista ei ihan täysin saa selvää. Onko kellään antaa vinkkiä siihen, että pystyykö jollain ohjelmalla kenties parantamaan videotiedoston laatua?
Videoeditorillä ääni irralleen videosta, ja audioeditorissa kohinanpoisto + gate + kompressori + EQ. Toki varmaan johonkin videoeditoriin saa suoraankin ääniraidalle ladattua jotain VST-plugareita joilla saman voi tehdä, en tiedä, uskoisin?
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Nyt kysellään biljardista ja kasipallosta. Tilanne on se, että minulla on yksi väripallo pöydällä ja vastustajalla vain kasi. Vastustaja pussittaa kasin, jonka jälkeen minun väripalloni menee myös pussiin. Eikö tässä tilanteessa minun kuuluisi voittaa?

Jos kivi menee pussiin kasin yhteydessä, niin silloin minä ainakin voitan, mutta luulisi että voitan myös tuossa tilanteessa jossa toinen pelaaja lyö minun palloni pussiin kasin yhteydessä. Tätä ei voida perustella ainakaan sillä että "peli loppuu kun kasi on pussissa", sillä kyllähän se kivenkin matka seurataan loppuun saakka meneekö se pussiin.

Minusta vastustajan pallon lyöminen pussiin on isompi rike kuin kiven pussiin lyöminen, sillä eihän vastustaja saa välttämättä käsipallolla pussitettua omaa palloaan.
 

Bambino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Nyt kysellään biljardista ja kasipallosta. Tilanne on se, että minulla on yksi väripallo pöydällä ja vastustajalla vain kasi. Vastustaja pussittaa kasin, jonka jälkeen minun väripalloni menee myös pussiin. Eikö tässä tilanteessa minun kuuluisi voittaa?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasipallo

Peli hävitään:

- Jos kasi pussitetaan ennen vuoroaan (paitsi aloitus) tai,
- kasi lentää pöydältä (paitsi aloitus) tai,
- kasi pussitetaan virhelyönnin yhteydessä (ks. alempana) tai,
- kasi pussitetaan muuhun kuin maalattuun pussiin.

Virhelyönneissä ei mainita toisen pelaajan pallon lyömistä pussiin, joten tulkitsisin, että hävisit pelin.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Virhelyönneissä ei mainita toisen pelaajan pallon lyömistä pussiin, joten tulkitsisin, että hävisit pelin.

No tuossa kohtaa säännöt kusevat sitten kuin SM-Liigan takaussäännöt.

Jos kasipalloa löydessä vastustajan pallo menee pussiin, tulkitaan "joo kuuluu peliin antaa jatkua", niin minkä takia valkoisen pallon lyömisestä pussiin kasiapllon yhteudessä rangaistaa, koska sekin kuuluu osastoon "kuuluu peliin, antaa jatkua".

Tietysti jokainen voi sopia omat sääntönsä ennen kuin alkaa pelaamaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mitä vaihtoehtoja löytyy? Etsiä jostain uusi vanhanmallinen liitin ja vaihtaa se uuteen virtalähteeseen? Vanhanmallista ei välttämättä (todennäköisesti?) enää löydy mistään. Entäs jos uutta liitintä vain esim. varovasti muokkaa (puukolla tms.) niin, että se mahtuu vastakappaleeseen? Eihän sen tarvitse olla kuin pultattuna kiinni, riittää kun pysyy paikallaan. Tai jotain muita ideoita ongelman ratkaisemiseksi?

Eiköhän nuo liittimet ihan standardikamaa ole, joten varmasti tuollaisen uudenkin jostain saattaisi löytää. Hämääkö muuten tuo kuva vai onko uudessa virtalähteessä huomattavasti ohuempaa kaapelia? Missä muuten tuo vanha virtalähde nyt on? Oletettavasti se on rikki, joten miksei liitintä voisi ottaa siitä?
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eiköhän nuo liittimet ihan standardikamaa ole, joten varmasti tuollaisen uudenkin jostain saattaisi löytää. Hämääkö muuten tuo kuva vai onko uudessa virtalähteessä huomattavasti ohuempaa kaapelia? Missä muuten tuo vanha virtalähde nyt on? Oletettavasti se on rikki, joten miksei liitintä voisi ottaa siitä?

Taitaa hämätä, kyllä ne aikalailla saman paksuista piuhaa on. Vanha virtalähde on toki tallessa, kuten tuo kuvakin kertoo. Voiko tuollaisesta liittimestä irrottaa piuhat rikkomatta liitintä? Vaikuttaa sellaiselta, ettei voi. En tiedä, mutta siksipä kyselenkin täällä.
 

nutu80

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Nyt kysellään biljardista ja kasipallosta. Tilanne on se, että minulla on yksi väripallo pöydällä ja vastustajalla vain kasi. Vastustaja pussittaa kasin, jonka jälkeen minun väripalloni menee myös pussiin. Eikö tässä tilanteessa minun kuuluisi voittaa?

Jos kivi menee pussiin kasin yhteydessä, niin silloin minä ainakin voitan, mutta luulisi että voitan myös tuossa tilanteessa jossa toinen pelaaja lyö minun palloni pussiin kasin yhteydessä. Tätä ei voida perustella ainakaan sillä että "peli loppuu kun kasi on pussissa", sillä kyllähän se kivenkin matka seurataan loppuun saakka meneekö se pussiin.

Minusta vastustajan pallon lyöminen pussiin on isompi rike kuin kiven pussiin lyöminen, sillä eihän vastustaja saa välttämättä käsipallolla pussitettua omaa palloaan.
Hävisit pelin. Vastustajasi lyö maalatun kasin oikeaan pussiin ja kivi pysyy pöydällä niin peli on siinä. Sinun palloillasi ei ole mitään merkitystä siinä vaiheessa kunhan vastustajasi on osunut ensin kasiin. Jos vastustajasi olisi lyönyt jo aikaisemmassa vaiheessa oman maalatun pallon pussiin ja samalla sinun pallon niin kyselisitkö siitä lyönnistä?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Taitaa hämätä, kyllä ne aikalailla saman paksuista piuhaa on. Vanha virtalähde on toki tallessa, kuten tuo kuvakin kertoo. Voiko tuollaisesta liittimestä irrottaa piuhat rikkomatta liitintä? Vaikuttaa sellaiselta, ettei voi. En tiedä, mutta siksipä kyselenkin täällä.

Tuskin noita piuhoja liittimestä ehjänä irrotettua saa, mutta sopivien jatkoliittimien kanssa tuon saanee ihan passelisti vaihdettua. Ongelmana tässä on toki se, että tulee samalla rysäyksellä hajotettua kaksi ehjää pakettia. Mutta näin äkkiseltään ajateltuna oikeanlainen pistoliitin on parempi ratkaisu kuin puukottamalla asennettu patenttiratkaisu.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Jos vastustajasi olisi lyönyt jo aikaisemmassa vaiheessa oman maalatun pallon pussiin ja samalla sinun pallon niin kyselisitkö siitä lyönnistä?

(Jos hän lyö ensin oman pallonsa ja sitten minun niin vuoro siirtyy minulle.)

En, mutta nyt on kyse nimenomaa minun viimeisestä pallosta. Kyllähän tuossa on ristiriita, että kiven lyöminen pussiin kasin jälkeen on rike, mutta vastustajan pallon lyöminen ei ole. Mielestäni tuossa tapauksessa (vastustaja löy kasin ja sinun viimeisen pallon pussiin) pelin pitäisi päättyä tasan tai vastustajan pitäisi hävitä.

Säännöissä on puute. Mutta kuten sanoin, onneksi säännöistä voi sopia ennen peliä.
 
Viimeksi muokattu:

nutu80

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
(Jos hän lyö ensin oman pallonsa ja sitten minun niin vuoro siirtyy minulle.)
Toi ei mun mielestä pidä paikkaansa. Vaan jos lyö maalatun pallon maalattuun pussiin ja kivi pysyy pöydällä niin lyöntivuoro jatkuu joka tapauksessa. Toki en tiedä maalasitteko ollenkaan palloja. Jos ette niin vastus kumminkin löi kasin ja sä et. Oliko isokin panos ku noin jäi mietityttään?
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Toi ei mun mielestä pidä paikkaansa. Vaan jos lyö maalatun pallon maalattuun pussiin ja kivi pysyy pöydällä niin lyöntivuoro jatkuu joka tapauksessa. Toki en tiedä maalasitteko ollenkaan palloja. Jos ette niin vastus kumminkin löi kasin ja sä et. Oliko isokin panos ku noin jäi mietityttään?

Pelasin ainoastaan aapeli.comin sivustoilla eli panosta ei ollut. :D

Palloja ei maalattu (paitsi kasi) ja sielä pelimoottori toimi niin, että jos lyöt samalla lyönnillä vastustajan pallon pussiin ja omasi sen jälkeen niin vuoro säilyy sinulla, mutta jos käy toistepäin niin vuoro siirtyy vastustajalle.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuskin noita piuhoja liittimestä ehjänä irrotettua saa, mutta sopivien jatkoliittimien kanssa tuon saanee ihan passelisti vaihdettua. Ongelmana tässä on toki se, että tulee samalla rysäyksellä hajotettua kaksi ehjää pakettia. Mutta näin äkkiseltään ajateltuna oikeanlainen pistoliitin on parempi ratkaisu kuin puukottamalla asennettu patenttiratkaisu.

Jees, täytyy tutkailla noita. Kiitos vinkeistä!
 

nutu80

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Pelasin ainoastaan aapeli.comin sivustoilla eli panosta ei ollut. :D

Palloja ei maalattu (paitsi kasi) ja sielä pelimoottori toimi niin, että jos lyöt samalla lyönnillä vastustajan pallon pussiin ja omasi sen jälkeen niin vuoro säilyy sinulla, mutta jos käy toistepäin niin vuoro siirtyy vastustajalle.

Okei eli sielläkin siis painotetaan kasin lyönyttä, niinkuin baaripeleissä. Kunhan kivi pysyy pöydällä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Elektroniikka-ihmiset huomio!...Mitä tässä kannattaisi kokeilla?

Kolvi ja tinaa? Irrotat sen vanhan piuhan kortistaan ja juotat tuohon uuteen virtalähteeseen. Ei tarvitse puukotella tai käyttää jotain abikoja liittämiseen.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Kainuun Sanomien etusivulla oli otsikko: "Jarkko Immosen puheista esitutkinta." Mutta lehdessä ei ollut mitään asiaa tuosta, muuta kuin otsikko. Netistäkään en nopealla googletuksella löytänyt lisätietoa asiasta. Mikä tämä juttu siis on? Vai onko tämä nyt ns. uutisankka?

E: Nyt löytyikin syy! Kyseessä on Janne Immosen esitutkinta. Kainuun Sanomilla on menny jääkiekkoilija ja hiihtäjä vähän sekaisin :D No tuo juttu oli näköjään jäänyt lehdestä pois kokonaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös