Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 982 244
  • 47 171

Ralph

Jäsen
Mitä muita divareita löytyy maailmasta jossa pelataan pronssiottelu? Mestiksessä jaetaan pronssit, divisioonan pronssimitalistit taisivat mennä Kouvolaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noita Japanin mullistuksia lukiessani sattui silmään uutinen jossa kerrottiin koko tuon järistyksen läheisyydessä sijaitsevan saaren siirtyneen 2,5 metriä ja myös koko maapallo on kallistunut 10 senttiä. Kiinnostaisi tietää että minkälaisia käytännön seurauksia esim. ilmastoon tuollaisella kallistumisella voi olla? Kymmenen senttiä vaikuttaa pieneltä ottaen huomioon tämän pallon mittasuhteet mutta näin maalaisjärjellä ajatellen luulisi että tuollaisella pienelläkin muutoksella voi olla jotain vaikutuksia.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noita Japanin mullistuksia lukiessani sattui silmään uutinen jossa kerrottiin koko tuon järistyksen läheisyydessä sijaitsevan saaren siirtyneen 2,5 metriä ja myös koko maapallo on kallistunut 10 senttiä. Kiinnostaisi tietää että minkälaisia käytännön seurauksia esim. ilmastoon tuollaisella kallistumisella voi olla? Kymmenen senttiä vaikuttaa pieneltä ottaen huomioon tämän pallon mittasuhteet mutta näin maalaisjärjellä ajatellen luulisi että tuollaisella pienelläkin muutoksella voi olla jotain vaikutuksia.

Vaikutukset riippuvat siitä siirtyivätkö napapiirit ja kääntöpiirit pohjoista vai etelää kohti. Pidemmässä juoksussahan kallistuskulman muutokset säätelevät jääkausien esiintymistä, mutta näin pienellä kallistuksen muutoksella ei vielä uutta jääkautta saada. Sitten voi alkaa odotella jääkautta, kun kallistuskulma pienenee nykyisestä parilla, kolmella asteella.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Miksi Jatkoaikalla ei voi olla "naistenketjua"? Joskus rämä äijäily menee yli hilseen :D
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Varmaan helvetin tyhmä kysymys, mutta:

Onko kahdella 500mg särkylääkkeellä sama vaikutus kuin yhdellä 1000mg tabletilla?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varmaan helvetin tyhmä kysymys, mutta:

Onko kahdella 500mg särkylääkkeellä sama vaikutus kuin yhdellä 1000mg tabletilla?

Jos vaikuttava aine on sama niin minun käsittääkseni myös vaikutus on sama.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos asiasta tehdään tiedettä, niin tiukasti ottaen kaksi 500 mg tablettia vaikuttaa nopeammin, koska liukeneva pinta-ala on suurempi.

Joskus silloin lääkäri kertoi minulle ja äidilleni ettei minulle olisi saanut antaa puolikasta Burana 400mg lääkettä kuumeeseen. Tuo oli kuulemma vahvempi, kuin kokonainen Burana 200mg. Tai ainakin vaikutus olisi keholle eri.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Joskus silloin lääkäri kertoi minulle ja äidilleni ettei minulle olisi saanut antaa puolikasta Burana 400mg lääkettä kuumeeseen. Tuo oli kuulemma vahvempi, kuin kokonainen Burana 200mg. Tai ainakin vaikutus olisi keholle eri.

Käytännössä asian pitäisi olla siten, että jos lääkkeessä on jakouurre tms., puolikas lääkkeestä vastaa annostukseltaan myös puolikasta eli esim. 400 milligramman Buranan kohdalla puoli tablettia on 200 mg. Mutta tämä pätee vain jakouurteellisiin tms. tabletteihin, mikäli lääkkeessä ei ole jakouurretta tms. valmistaja ei voi taata sitä, että esim. puolikas tabletti sisältäisi samalla puolet vaikuttavaa ainetta. Tämän tähden lääkkeiden puolittamiset ja jakamiset pienempiin osiin tulisi tehdä harkiten, ja siksi esim. sairaaloissa ja muissa hoitolaitoksissa pyritään välttämään mahdollisuuksien mukaan lääkkeiden jakamisia ja murskaamisia, ne ovat vasta viimeinen vaihtoehto, jos potilas/asukas ei lääkettä kykene nielemään (eikä ole esim. injektiomahdollisuutta olemassa). Poikkeuksena tietty lääkemääräykset, esim. ½-tabletti aamuin illoin.

Valmistajat ovat usein laittaneet lääkkeille varotoimenpiteinä rajoituksia käytön suhteen koskien esim. lapsia. Syynä voi olla vaikuttavan aineen teho, tai apuaine, joka on lääkkeessä, useimmiten syy on ensinmainittu. Buranan kohdalla kyseessä voi olla varauma siitä, että mitä voimakastehoinen vaikuttava aine voi tehdä vatsan limakalvolle tms. Tai sitten lääkäri yksinkertaisesti suosittaa käyttämään jotain muuta särkylääkevalmistetta esim. mainitun Buranan sijaan.

vlad.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei. Muistan tuo ajan oikein hyvin. Eipä se tapahtuma vaikuttanut arkipäivän rutiineihin mitenkään.

Väärin muistettu. Meillä jaettiin koulussa joditabletteja. Asun siis Helsingissä.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskohan tämä selittäisi ylireagoinnin?

Toisaalta Tshernobyliin liittyen, kuulemma keräämissäni sienissä saatta olla vaarallisia-aineita, vaikka kerään sieneni hyvin hoidetuilta golfkentiltä.

Mahdollisesti. Tosin en usko päätöksentekijöiden olleen helsinkiläisiä valtion koulussa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Faija teki silloin Tsernobylin onnettomuuden aikaan kakkostyönä talonmiehen hommia ja sen vaan muistan, että kadut piti pestä.

Ja mä ainakin olen ollut siinä uskossa, että esim. kaksi 400 mg buranaa on eri asia kuin yksi 800 mg burana. Voin mä olla väärässäkin.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Faija teki silloin Tsernobylin onnettomuuden aikaan kakkostyönä talonmiehen hommia ja sen vaan muistan, että kadut piti pestä.

Ja mä ainakin olen ollut siinä uskossa, että esim. kaksi 400 mg buranaa on eri asia kuin yksi 800 mg burana. Voin mä olla väärässäkin.
Jakouurteellisissa lääkkeissä lasketaan vain vaikuttavan aineen määrän mukaan. Mutta luultavasti "yleisohje" on, että otetaan oikenvahvuisia lääkkeitä että pillerimäärä olisi mahdollisimman pieni. Ihan siis vain selvyyden vuoksi, koska asiaan perehtymättömät eivät tajua hölkäsen pöläystä noista jakouurteista.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, PS Kemi Kings
Varmaan helvetin tyhmä kysymys, mutta:

Onko kahdella 500mg särkylääkkeellä sama vaikutus kuin yhdellä 1000mg tabletilla?

Pääasiallinen ibuprofeeni 800 mg käyttötarkoitus on depot tabletit (pitkäaikaiset kivut), eli pitkävaikutteiset tabletit, joista lääkeaine vapautuu pikkuhiljaa. Tällöin veripitoisuus ei nouse korkeaksi, vaan lääkeaine vapautuu hitaasti ja tasaisesti ja mahdollistaa kaksi kertaa päivässä annostuksen. Tämä ei vastaa 2 x 400 mg, joista tulee korkea veripitoisuus, turhaan, koska 600 mg nopeasti imeytyvää on pääsääntöisesti maksimi, josta paras hyöty saadaan lyhytvaikutteisella.

Koska 600 mg ibuprofeenia kyllästää plasman albumiinin, isommasta annoksesta ei ole lineaarisesti lisääntyvää hyötyä, sivuvaikutukset kyllä lisääntyvät lineaarisesti annoksen kasvaessa.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Onko näitä tsunameja ynnä muita luonnonmullistuksia ollut viime aikoina enenevissä määrin vai saavatko ne vain enemmän mediahuomiota?

Mm. Japani, Haiti, Islannin tulivuoret, Thaimaa, Filippiinit - ihan tässä about viiden vuoden sisään.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Näin pleijareiden aikaan on pannut miettimään, että mistä sanonta "joutua laulukuoroon" juontaa juurensa? Käsittääkseni kaikki kuorot (paitsi ehkä Huutajat) laulavat eli miksi tuo "laulu" vielä tuohon eteen?
 

Jeffrey

Jäsen
Näin pleijareiden aikaan on pannut miettimään, että mistä sanonta "joutua laulukuoroon" juontaa juurensa? Käsittääkseni kaikki kuorot (paitsi ehkä Huutajat) laulavat eli miksi tuo "laulu" vielä tuohon eteen?

Hyvä kysymys!

Itsellä tuli ensimmäisenä mieleen, että voiko olla jostain tällaisesta leikistä esim tämä suutariräätäli -leikki jossa pudonnut kilpailija joutuu muiden pudonneiden kanssa sivuun laulamaan jotain peliin liittyvää laulua.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Eilen urheiluruudussa sanottiin, että Pavel Rosa heitettiin suihkuun epäsiveellisen eleen takia. En kuitenkaan uskalla edes katsoa otteluketju -osioon, vaan kysyn täällä, että mikä se epäsiveellinen ele oli? Videolinkki on aina parempi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös