Löytyykös palstalta veturinkuljettajia?
Tiedä vaikka löytyisikin. Itse en ole, mutta tiedän silti siitä hommasta jonkun verran.
Palkka on työn vaativuuteen nähden hyvä, reilut 3000 euroa kuukaudessa. Itse duunihan on niin simppeliä, että siitä suoriutuisi vähän koulutettu paviaanikin. Ja helvetin ykstoikkoista. En tiedä missä päin Suomea asut, mutta vasta Helsinkiin valmistunut veturinkuljettaja ajaa käytännössä pelkkiä lähijunia todella monta vuotta ennen kuin on puhettakaan pääsystä mihinkään pidemmälle muuta kuin satunnaisesti. Siinä kun virittelet kulkupeliä valmiiksi kuudennen kerran peräjälkeen lähteäksesi Vantaankoskelle nistejä ja muita hampuuseja kyytimään, niin alkaahan se vituttamaan leppoisampaakin kaveria.
Vastaavasti työajat ovat _erittäin_ huonot, työvuorot alkavat järjestäen aamulla kolmen ja neljän välillä, yövuoroja, katkopäiviä ja muuta vastenmielistä. Että miten se sitten kenenkin elämään vaikuttaa, siihen on paha sanoa mitään toisen puolesta. Tuoreet veturinkuljettajat ovat lisäksi vuositolkulla uransa alussa ns. "heitossa", jolloinka seuraavan päivän työt saa tietoonsa kuluvana päivänä n. klo 16. Että ei siinä ihan hirveästi muita menoja suunnitella. Ja tuleppa duuniin & puhalla (säännöllisen epäsäännöllisesti toistuvissa ratsioissa) 0,1 promillea, niin mono heilahtaa välittömästi. Reilu meininki vai mitä? VR on kyllä muutenkin työnantajana suoraan saatanasta, tulet huomaamaan jos sinne päädyt.
Lasit eivät koulutukseen pääsyäsi estä, mutta mutta...
Veturinkuljettajan homma on kovin kysyttyä kovan palkan ja "varman" duunin vuoksi. Talon ulkopuolelta tulevan pitää käytännössä olla töissä jollain teknisellä alalla ja / tai omata jokin sen alan koulutus. VEK-kurssi kestää ymmärtääkseni n. 1,5 vuotta ja palkkaahan sen ajalta ei makseta. Valitettavasti en kuitenkaan usko, että sinun CV:lläsi veturinkuljettajan hommiin päästään, mutta kerrankos minä väärässä olen ollut!