Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 031 857
  • 47 224

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Olisin taas ruotsinnosta vailla. Tai osaisin mä ehkä suurin piirtein, mutta olisi hienoa, jos joku saisi seuraavan käännettyä ruotsiksi virheettömästi:

"Miksi kaksikielisyys toimii ainoastaan yhteen suuntaan? Onko se ylpeyttä vai puhtaasti silmien sulkemista tosiasioilta?"

Viimeksi sain hienosti apua ruotsinnokseen tässä ketjussa, josko nyttenkin? Hjälpa mig!

No, har du fått svaret på din fråga? Aika haastava käännöstehtävä sulla. Ei tollaisia kouluruotsilla taideta kääntää.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei tollaisia kouluruotsilla taideta kääntää.

Joo, kyllä mä jonkinlaisen suuntaa antavan käännöksen sain aikaiseksi. Kouluruotsista en tiedä, enkä sanatarkkaa käännöstä oikeastaan hakenut, kunhan pointti tulee selville. Täältä kun löytyy niitä äidinkielenään ruotsia puhuvia/ ruotsia täydellisesti osaavia ihmisiä, niin kysäisinpä täältäkin.
 

Maynard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Kärpät, Newcastle United
Luistinten lämpömuotoilu

Foorumilla on varmasti joku, joka osaa opastaa.. Ostin 10 vuoden tauon jälkeen uudet CCM:n luistimet, ja niistä löytyy lämpömuotoiltava U Foam -sisus. Jäi vaan myyjältä kysymättä, että miten nuo kannattaa muotoilla? Olen kuullut sekä uuniin->jalkaan vaihtoehtoa että saunaan luistimet jalassa -versiota. Mitä suosittelette, ja minkälaisista ajoista/lämpötiloista puhutaan? Kiitokset jeesaajille.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Foorumilla on varmasti joku, joka osaa opastaa.. Ostin 10 vuoden tauon jälkeen uudet CCM:n luistimet, ja niistä löytyy lämpömuotoiltava U Foam -sisus. Jäi vaan myyjältä kysymättä, että miten nuo kannattaa muotoilla? Olen kuullut sekä uuniin->jalkaan vaihtoehtoa että saunaan luistimet jalassa -versiota. Mitä suosittelette, ja minkälaisista ajoista/lämpötiloista puhutaan? Kiitokset jeesaajille.

Pistä kotiuunissa uuni 100:aan asteeseen ja pidä sisällä 5 minuuttia.
Tämän jälkeen jalkaan, mutta kiristä sivuille, älä ylös äläkä lujaa. Hento kiristys riittää jotta foam muotoutuu. Muuten saattaa käydä niin että nauhareiät kun laajenee niin metallit napsuu ulos paikoiltaan.
Anna olla noin vartti jalassa ja mieluiten seiso niiden päällä jotta jalka olisi lähempänä oikeaa asentoa kengässä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joo, kyllä mä jonkinlaisen suuntaa antavan käännöksen sain aikaiseksi. Kouluruotsista en tiedä, enkä sanatarkkaa käännöstä oikeastaan hakenut, kunhan pointti tulee selville.

Eiköhän se pointti olisi tullut kaikkein parhaiten selville, kun olisit vaan lisännyt pari PERKELE!ttä tuonne sekaan ja antanut olla muutoin tuollaisenaan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Onko missään tietoa ensi yön pelien kokoonpanoista olympiakiekossa?

Tämän perään on moni huudellut, myös minä.

IIHF:n sivuilla ne ainakin julkistetaan, mutta vasta paria ennen pelin alkua. (Linkki vie IIHF:n sivuille)

Kyllähän ne tarpeen tulisi varsinkin näissä eri manageripeleissä...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melko suurella todennäköisyydellä alepan kassa antoi mulle viime sunnuntaina 10e liian vähän rahaa takaisin. Kysyisin nyt siis, että onko tuota 10e mahdollista vielä saada takaisin? Kyselin samana iltana hok-elannon nettisivujen kautta, mutta sieltä ei ole tullut mitään vastausta. Ei tuolla kympillä nyt niin suurta merkitystä ole, mutta olen kuullut, että joissakin ainakin isoimmissa kaupoissa kassaerot selvitetään ja katsottaisiin videoilta.

Ja toisena kysymyksenä, että jos tilaan konsolipelin jostakin pienestä suomalaisesta nettikaupasta, niin onko se varmasti sama versio siitä pelistä kuin mitä näkyy olevan esimerkiksi prismassa tai anttilassa? Pelaajanvalinta.fi kauppaa tässä lähinnä mietin ja need for speed shift xbox360 -peliä. Ei vissiinkään taida täältä Helsingistä saada suoraan mistään liikkeestä lähellekään tuohon 30e hintaan.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Ei tuolla kympillä nyt niin suurta merkitystä ole, mutta olen kuullut, että joissakin ainakin isoimmissa kaupoissa kassaerot selvitetään ja katsottaisiin videoilta.
Eiköhän mahdollisesti pieniä yksityisyrityksiä lukuunottamatta kaikissa kaupoissa seurata kassaeroa. Sitä kassaeroa vaan tulee väkisin, 10e on sen verran pieni ettei välttämättä edes erotu riittävästi muista virheistä. Itsehän, kröhöm, sain aikoinaan jopa kunniamainintoja kassatarkkuudestani, mutta vähemmän niitä nollaeropäiviä silti oli kuin virheellisiä. Jos eroa olisi +15e, niin kauppa saattaisi antaa sinulle vaikka kaksikymppisenkin, mutta jos nyt eroa on vaikka +5e niin vaikeaa on maksaa edes kymppiä. Lisäksi jos muita virheitä on, on kassaero yleensä negatiivinen, koska ihmiset ovat mulkkuja.

Videoilta seuraaminen on kyllä scifiä, ei jossain Cittarissa voisi olla kolmeakymmentä kameraa jokaista kassaa kuvaamassa. Ehkä jossain erikoisliikkeissä missä on vain yksi kassatiski.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Eiköhän mahdollisesti pieniä yksityisyrityksiä lukuunottamatta kaikissa kaupoissa seurata kassaeroa. Sitä kassaeroa vaan tulee väkisin, 10e on sen verran pieni ettei välttämättä edes erotu riittävästi muista virheistä. Itsehän, kröhöm, sain aikoinaan jopa kunniamainintoja kassatarkkuudestani, mutta vähemmän niitä nollaeropäiviä silti oli kuin virheellisiä. Jos eroa olisi +15e, niin kauppa saattaisi antaa sinulle vaikka kaksikymppisenkin, mutta jos nyt eroa on vaikka +5e niin vaikeaa on maksaa edes kymppiä. Lisäksi jos muita virheitä on, on kassaero yleensä negatiivinen, koska ihmiset ovat mulkkuja.

Videoilta seuraaminen on kyllä scifiä, ei jossain Cittarissa voisi olla kolmeakymmentä kameraa jokaista kassaa kuvaamassa. Ehkä jossain erikoisliikkeissä missä on vain yksi kassatiski.
No monen XXXX-marketin vartijan kopissa olen työn merkeissä joskus käynyt ja kaupasta riippuen järjestemä on vähän seuraavanlainen.
Näyttöjä 4-12 kpl, jokainen näyttää yhden dome-kameran, eli sellaisen mustan pallon, kuvaa, tätä kameraa voin kääntää 360 astetta ja zoomata erittäin tarkkoja lähikuvia. Jokainen näyttö voidaan yleensä jakaa 4, tai joka 16 pikkuruutuun, riippuen ihan kameroiden määrästä. Kameroita on tyypillisesti 20-40 välillä, riippuen marketin koosta. Kyllä kassoja (jokaista) valvotaan kameraralla, tai useampia kassoja yhdellä kameralla, mutta ei sitä mitä kassat tekevät (koska on lain mukaan kiellettyä seurata työntekijöitä kameralla... idioottimaista sinänsä) vaan mahdollisten ryöstöjen ym varalta.
Eli tuskin mitään mahdollisuutta silti kameroiden tallenteista nähdä onko saatu väärin takaisin.
Kesällä sitten kamerat seuraavat yllättäen, niitä vähäpukeisia naisia hyvin usein....
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Melko suurella todennäköisyydellä alepan kassa antoi mulle viime sunnuntaina 10e liian vähän rahaa takaisin. Kysyisin nyt siis, että onko tuota 10e mahdollista vielä saada takaisin?
Faija kävi kioskilta tupakkiaskin joskus 70-80-lukujen vaihteessa. Huomasi sitten kotona että oli saanut väärin takaisin. Kävi kysymässä myyjäneidiltä (huomaa sanamuoto), että "sain äsken väärin takaisin, voiko virheen korjata?" Neiti sanoi ettei valitettavasti voi. Isä totesi, että ei kai sitten auta kuin pitää se ylimääräinen viisikymppinen itse...
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistä päin Helsinkiä Jari Korpisalo on kotoisin?
 

dimmu

Jäsen
Ja toisena kysymyksenä, että jos tilaan konsolipelin jostakin pienestä suomalaisesta nettikaupasta, niin onko se varmasti sama versio siitä pelistä kuin mitä näkyy olevan esimerkiksi prismassa tai anttilassa? Pelaajanvalinta.fi kauppaa tässä lähinnä mietin ja need for speed shift xbox360 -peliä. Ei vissiinkään taida täältä Helsingistä saada suoraan mistään liikkeestä lähellekään tuohon 30e hintaan.

Varmaan pikkuveljelle olet tilaamassa etkä itsellesi, eikö?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mikähän mahtaisi olla edullinen paikka hankkia autoon kromikaaret? Joko Turun suunnalta tai netistä tilaamalla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli tuskin mitään mahdollisuutta silti kameroiden tallenteista nähdä onko saatu väärin takaisin.
Kyllä mä olen ymmärtänyt, että ainakin täällä päin tossa prismassa etsitään videoita katselemalla missä kohtaa se kassa on antanut väärin takaisin. Sitä en sitten tiedä, miten isoja summia lähdetään noin selvittelemään.

Varmaan pikkuveljelle olet tilaamassa etkä itsellesi, eikö?
Itseasiassa joo, mua 15 vuotta nuoremmalle pikkuveljelle oon tota peliä ostamassa. Huuto.netistäkin oon käytettyjä katsellut, mutta viimeksi kun sieltä ostin niin siinä pelissä oli kuulemma jotain sellaista häikkää, että aina kun ruudulla on vauhdikkaampaa menoa, esimerkiksi jokin räjähdys, niin se peli hieman tilttaa. Mistähän tuollainenkin voi johtua? Xbox360 siis kyseessä.
 

Grohl

Jäsen
Asunto, jossa asun on kaksio ja rakennettu muutama vuosi sitten. Kerrostalo kuuluu kaukolämmön verkkoon. Ongelmana on näin kovilla pakkasilla se, että makuuhuone ja sen patteri ovat todella kuumia, vaikka patterin säätäisi niin pienelle kuin mahdollista. Onko tämä normaalia? Makuuhuoneen ikkuna vuotaa hiukkasen patterin yläpuolella, joten onko mahdollisesti patterissa jokin anturi, joka mittaa, että huoneessa on pirun kylmä?

Taloudessa on myös kaksi muuta patteria, joista olohuoneen patteri on kädenlämpöinen ja keittiön lähes yhtäkuuma kuin makuuhuoneen vaikka miten koittaisi säätää. Näiden yläpuolella olevat ikkunat eivät vuoda.

Vaikuttavatko patterien lämmöt kuinka suuresti sähkölaskussa? Kasvaneeet tuplasti sitten kesästä...
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tuosta naisten jääkiekosta tuli mieleen, että missä muissakin lajeissa naisilla on tapana meikata ennen urheilusuoritusta..?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Luulisin naisten meikkaavan ennen suoritusta ainakin kilpatanssissa. Siis niidenkin naisten, jotka ovat siellä kilpailemassa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kyllä mä olen ymmärtänyt, että ainakin täällä päin tossa prismassa etsitään videoita katselemalla missä kohtaa se kassa on antanut väärin takaisin. Sitä en sitten tiedä, miten isoja summia lähdetään noin selvittelemään.
- - -

Kaupoissa homma toimii suurin piirtein kuten SamSpade kertoo. Ravintoloissa on nykyisin lähes kaikissa videokamera valvomassa kassaa. Puhun nyt siis isommista ja yleensä ketjuihin kuuluvista normaaliravintoloista, enkä yhden miehen etnisistä paikoista.

Kamerat ovat käytännössä sitä varten, että päivittäin on tapauksia joissa (huom) asiakas sanoo että maksoin viiskymppisellä, vaikka maksoi kaksikymppisellä tmv. On huomattavasti nopeampaa ja helpompaa tsekata nauha, kuin laskea koko kassa asian selvittämiseksi.

Samaten esim. RAY:n pelipaikoilla crupieerien ym. toiminta on kameroin seurattua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös