Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 021 850
  • 47 213

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysynpäs nyt hieman hankalempaa...

Eli olen lähdössä tammikuun lopulla Hollantiin Utrechtiin vaihtoon ja pääsin nyt selailemaan koulun kautta saatavia asuntoja. Kyseiset kämpät on varsin järkyttävän näkösiä ja kalliita.

Joten tietääkös kukaan jatkoaikalainen mitään nettisivustoa josta voisi etsiä vuokra-asuntoja Utrechtista? Tarkoitus olisi yhden koulukaverin kanssa kattoa yhteistä soluasuntoa.
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Joskus vuosia sitten lahjaksi saamani Sennheiserin HD477 -kuulokkeet menivät lopullisesti rikki. Nyt kysyisinkin vinkkejä, mitkä kuulokkeet kannattaisi ostaa. Hintaa saisi olla max. 100 € eli jonkin verran olisin valmis maksamaan. Vinkkejä? Joulupukki ei taida tuoda aattona, joten itse on ostettava... :)
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Joten tietääkös kukaan jatkoaikalainen mitään nettisivustoa josta voisi etsiä vuokra-asuntoja Utrechtista? Tarkoitus olisi yhden koulukaverin kanssa kattoa yhteistä soluasuntoa.

Varoituksen sanana sen verran, että suomalainen vuokra-asukas on erittäin hyvässä asemassa verrattuna moniin muihin euroopan maihin. Usein vuokrakämpät ovat minimissään muutaman vuoden määräajalla ja ei ole poikkeuksellista, että vuokralainen on osin vastuussa asunnon normaalista kulumisesta. Kannattaa siis tällaisista asioista ottaa tarkasti selvää ennen kuin laittaa nimensä alle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Joskus vuosia sitten lahjaksi saamani Sennheiserin HD477 -kuulokkeet menivät lopullisesti rikki. Nyt kysyisinkin vinkkejä, mitkä kuulokkeet kannattaisi ostaa. Hintaa saisi olla max. 100 € eli jonkin verran olisin valmis maksamaan. Vinkkejä? Joulupukki ei taida tuoda aattona, joten itse on ostettava... :)

Itse ostin ihan äskettäin Sennheisern HD515-kuulokkeet, eli tuommoiset:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0492

Mahtuu budjetin rajoihin ja kyllähän ne ihan hyvin soivat ja ovat mukavat päässä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varoituksen sanana sen verran, että suomalainen vuokra-asukas on erittäin hyvässä asemassa verrattuna moniin muihin euroopan maihin. Usein vuokrakämpät ovat minimissään muutaman vuoden määräajalla ja ei ole poikkeuksellista, että vuokralainen on osin vastuussa asunnon normaalista kulumisesta. Kannattaa siis tällaisista asioista ottaa tarkasti selvää ennen kuin laittaa nimensä alle.

Okei, ehkä pitäs mennä vaan noilla surkeilla koulun asunnoilla, niin saa sitten vapaasti lähteä toukokuun lopulla takas Suomeen.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Okei, ehkä pitäs mennä vaan noilla surkeilla koulun asunnoilla, niin saa sitten vapaasti lähteä toukokuun lopulla takas Suomeen.

Noo, en minä niin kehottanut tekemään :) Kannattaa vaan varmistaa, että minkälaisen sopimuksen joutuu kirjoittamaan alle. Vuokralainen voi esim. joutua maalaamaan kämpän seinät pois muuttaessaan ym. lisätyötä / kustannusta.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kysynpäs nyt hieman hankalempaa...

Eli olen lähdössä tammikuun lopulla Hollantiin Utrechtiin vaihtoon ja pääsin nyt selailemaan koulun kautta saatavia asuntoja. Kyseiset kämpät on varsin järkyttävän näkösiä ja kalliita.

Joten tietääkös kukaan jatkoaikalainen mitään nettisivustoa josta voisi etsiä vuokra-asuntoja Utrechtista? Tarkoitus olisi yhden koulukaverin kanssa kattoa yhteistä soluasuntoa.

Vaimoke vietti viime kesän Maastrichtissa, ja joutui siellä ollessaan etsimään itselleen asunnon. Tässä hänen kommenttejaan:

http://www.kamernet.nl/ - ehdottomasti paras sivusto. Tälle sivustolle, kuten yleensä kaikille samantyyppisille sivustoille, joutuu maksamaan maksun, mikäli haluaa vastata ilmoitukseen. Ilmoituksia voi kuitenkin lukea ilmaiseksi. Tässä linkki sivuston englanninkieliseen ohjeeseen.

Toinen sivusto, http://www.marktplaats.nl/, on ilmaissivusto, jossa vuokranantajien taso ei välttämättä ole paras mahdollinen.

Myös Google-haulla "kamer utrecht" (ilman lainausmerkkejä) löytää lisää sivuja, joista etsiä.

Usein asunnoissa on tiettyjä rajoituksia (täytyy olla opiskelija, ei saa olla opiskelija, tietty sukupuoli jne). Samoin asuntoa on kuulemma erittäin hankala saada, mikäli ei ole paikan päällä, sillä vuokranantaja haluaa luultavasti nähdä vuokralaisen.

Toivottavasti näillä ohjeilla pääset kuitenkin eteenpäin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joskus vuosia sitten lahjaksi saamani Sennheiserin HD477 -kuulokkeet menivät lopullisesti rikki. Nyt kysyisinkin vinkkejä, mitkä kuulokkeet kannattaisi ostaa. Hintaa saisi olla max. 100 € eli jonkin verran olisin valmis maksamaan. Vinkkejä? Joulupukki ei taida tuoda aattona, joten itse on ostettava... :)

Beyerdynamicin kuulokkeisiin olen itse ollut kovasti tyytyväinen. Jokunen malli pitäisi tuohon hintahaarukkaankin sattua, itse muistaakseni maksoin n. 150 euroa omistani muutama vuosi sitten.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ollaan tyttöystävälle hankkimassa rinkkaa, jonka käyttötarkoitus olisi reppureissaaminen ympäri maailmaa, sekä viikon vaellusreissut. Ollaan tällaista naisten mallin rinkkaa tsiigailtu, mutta ainoa mikä minua mietityttää on, että mahtuuko tuohon noin 55 l tosiaan viikon kamat vaellukselle. Itse olen sellainen ylipakkaaja, ettei paremmasta väliä, mutta pohdiskelin vaan, että onko jollain kokemusta suunnilleen tuon kokoisella rinkalla viikon vaelluksen läpi vetämisestä?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ollaan tyttöystävälle hankkimassa rinkkaa, jonka käyttötarkoitus olisi reppureissaaminen ympäri maailmaa, sekä viikon vaellusreissut. Ollaan tällaista naisten mallin rinkkaa tsiigailtu, mutta ainoa mikä minua mietityttää on, että mahtuuko tuohon noin 55 l tosiaan viikon kamat vaellukselle. Itse olen sellainen ylipakkaaja, ettei paremmasta väliä, mutta pohdiskelin vaan, että onko jollain kokemusta suunnilleen tuon kokoisella rinkalla viikon vaelluksen läpi vetämisestä?

Tuon merkin kanssa ei voi mennä pahasti pieleen.
Itse olen vetänyt kk reissuja 50L rinkalla esim Thaimaassa ihan helposti. Eri juttu on sitten nahtuuko naisen kamat sinne. Mies kyllä pärjää tuon kokoisella hyvinkin.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Peliaikojen kellottamisesta.

Olemme kaverin kanssa pohtineet useammankin kerran, että millä ihmeellä pelaajien peliajat kellotetaan jääkiekossa. Jokaisen pelaajan tarkka peliaika on kaikkien saatavilla netistä nuorten SM-liigasta lähtien. Onko pelaajilla joku siru esimerkiksi varusteissa ja vaihtoaition liepeillä sen lukijalaite, mikä mahdollistaa tarkan vaihdon keston mittaamisen. Katsomoissa kuitenkaan tuskin istuu sekuntikellojen kanssa 36 ihmistä mittaamassa jokaisen kokoonpanossa olevan pelaajan peliaikaa erikseen... Kaverini ehdotti, että peliajat mitattaisiin ketjuittain, mutta se ei minusta käy järkeen, sillä eihän muuten jokaisella pelaajalla olisi eri aikaa pelattuna.

Kertokaa viisaammat, miten homma toimii.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Kertokaa viisaammat, miten homma toimii.

Varmaa tietoa ei jääkiekosta ole, mutta koripallon puolella on tilastomiehillä sitä tarkoitusta varten oma kone, mihin näpytellään tapahtumia tyyliin: 6 sisään - 7 ulos, 3 pisteen heittoyritys by 6 .. ohi. ... jne. jne. Koripallossa molemmilla joukkueilla on yksi tilastomies. Tauolla nuo käytiin sitten printtaamassa lehdistölle. Nykyään noi on tietenkin netissä kiinni. Arvaan, että joku kosketusnäyttöinen läppäri mikä on vielä virallisessa kellossa kiinni. Ei toi niin vaikeeta.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Osaako joku kertoa, että onko olemassa sellaista auton sisälämmitintä joka toimisi akulla, eli akun voisi ladata ajaessa ja laittaa sitten ajastuksen niin, että auto lämpiäisi aamuksi?

Enkä kysele nyt webastoja.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ollaan tyttöystävälle hankkimassa rinkkaa, jonka käyttötarkoitus olisi reppureissaaminen ympäri maailmaa, sekä viikon vaellusreissut. Ollaan tällaista naisten mallin rinkkaa tsiigailtu, mutta ainoa mikä minua mietityttää on, että mahtuuko tuohon noin 55 l tosiaan viikon kamat vaellukselle. Itse olen sellainen ylipakkaaja, ettei paremmasta väliä, mutta pohdiskelin vaan, että onko jollain kokemusta suunnilleen tuon kokoisella rinkalla viikon vaelluksen läpi vetämisestä?
Tuoreessa Retki -lehdessä (nro 9/marraskuu) on naisten rinkat testissä. Testissä ovat nimenomaan rinkat viikon vaellukselle. Luultavasti tuon lehden 7,80e hinnalla saa vastinetta rahoille, ja jos läheiseen kirjastoosi kyseinen aviisi tulee, lukeminen on tietysti ilmaista. Sen verran voin tuosta testistä paljastaa, että pienimmät rinkat testissä ovat 60-litraisia ja niihin tavarat testin mukaan mahtuvat kesällä kohtalaisesti ja talvella heikosti.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Naantalissa on seura vg-62. Mitä tarkoittaa tai mistä sanoista tulee vg? Kukaan ei tiedä vastausta, edes google, ja täällä ei pystytä ennen rentoutumaan kun vastaus on saatu.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Naantalissa on seura vg-62. Mitä tarkoittaa tai mistä sanoista tulee vg? Kukaan ei tiedä vastausta, edes google, ja täällä ei pystytä ennen rentoutumaan kun vastaus on saatu.

Naantalin vaakuna:

Mustassa kentässä minuskelikirjaimet vg, joiden yläpuolella
avonainen ritarikruunu; kaikki kultaa. Luostarin 1440-luvulla
perustama kaupunki sai nimensä luostarin mukaan, latinaksi
Vallis Gratiae=armon laakso (ruots. Nådendal). Siitä kirjaimet kaupungin keskiaikaiseen sinettiin, joka on vaakunan pohjana.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kysytäänpäs vaikka täältä..

Elikkäs ostin tässä taannoin Hannspreen 37" taulutelevision. Hyvin on muuten pelannut, mutta välillä ruutu saattaa mennä hetkeksi pimeäksi ja ylälaitaan tulee teksti "scart 1". Tämä siis saattaa kestää ehkä 1-2s, eli ei mitään sen isompaa, mutta kuitenkin. Yleensä tämä saattaa ilmetä kanavanvaihdon yhteydessä, mutta välillä on tullut yllättäen ohjelmaa katsoessakin, joka on mielestäni aika perseestä, koska silloin sitä alkaa aina vähän kuin odottamaan. Ei sinänsä viittaa, että kyse olisi mistään isommasta teknisestä ongelmasta, vaan vaikuttaisi, että televisio ikäänkuin hakee signaalia digiboxista välillä tjsp. Onkos muilla vastaavia kokemuksia? Olipas sekavasti kuvattu, mutta kokeilkaa ottaa selkoa :)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä on sen ilmiön nimi, vai onko sillä nimeä kun toinen kaksosista matkustaa avaruudessa, mutta toinen ei. Tästähän seuraa sopivilla nopeuksilla ja aikatauluilla se, että toinen kaksosita saattaakin vielä teini kun toinen onkin jo eläkeiässä.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran voin tuosta testistä paljastaa, että pienimmät rinkat testissä ovat 60-litraisia ja niihin tavarat testin mukaan mahtuvat kesällä kohtalaisesti ja talvella heikosti.

Kiitoksia avusta. Vaellukset tapahtuvat vain kesäisin, sillä talvisin on aivan muut harrastukset, joten kai tuonne voisi kamat mahtuakkin.

Eräs mieltäni pohdittanut seikka on se, miksi pakkasaamuina autojen ikkunat kaduilla ovat jäässä vain katujen puolelta, mutta talojen puolelta ne ovat täysin auki? Ei kai talot nyt ilmaa niin paljon lämmitä?
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kiitoksia avusta. Vaellukset tapahtuvat vain kesäisin, sillä talvisin on aivan muut harrastukset, joten kai tuonne voisi kamat mahtuakkin.

Eräs mieltäni pohdittanut seikka on se, miksi pakkasaamuina autojen ikkunat kaduilla ovat jäässä vain katujen puolelta, mutta talojen puolelta ne ovat täysin auki? Ei kai talot nyt ilmaa niin paljon lämmitä?

Lämpösaarekevaikutus on luultavasti syynä. Kyllä ne talot sätelevät sitä lämpöä yllättävän paljon.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Lämpösaarekevaikutus on luultavasti syynä. Kyllä ne talot sätelevät sitä lämpöä yllättävän paljon.

Hidastavat myös jäähtymistä. Ilmiö johtuu lämpösäteilystä ja sen aiheuttamasta lämpötilan laskusta. Selkeällä säällä taivasalla olevasta kappaleesta, esim. autosta säteilee lämpö- eli infrapunasäteilyä taivaalle, jolloin kappaleen lämpötila laskee ja vesihöyry härmistyy pintaan kuuraksi. Puun tai katoksen alla tai seinän vieressä nk. vastasäteily hidastaa lämpötilan laskua ja estää kuuran muodostumista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös