Kun tuolla "asia joka avautui minulle"-ketjussa puhuttiin golfin vihreästä kortista, niin itselleni ei ainakaan avautunut se: onko tämä green-card sellainen universaalikortti jolla voi pelata kaikkialla maailmassa, vai rahastetaanko tästä erikseen eri maissa?
Ja toinen kysymys mitä tämmöinen vihreä kortti kustantaa Suomessa ~rahallisesti sekä ajallisesti?
Golfissa on oma tasoitussysteeminsä. Kun aloitat pelaamaan, tasoituksesi on 54 ja kun olet ammattilainen se on 0. Päästäksesi kentälle pelaamaan sinun pitää olla jollain kentällä pelaavan seuran jäsen. Tämä seura sitten antaa sinulle tasoituskortin minkä antamisen edellytyksenä on tämä mainittu Green Card.
Green Cardin saamisen edellytyksenä on koe, jonka tarkoituksena on varmistaa, että osaat riittävät pelitaidot, osaat gofin etiketin ja säännöt, osaat pitää kentän kunnossa, eli korjata jälkesi ja ennen kaikkea osaat turvallisuusasiat.
Nyt kun olet siis saanut green cardin, liittynyt jäseneksi seuraan on tasoituksesi 54 ja saat aloittaa pelaamisen kotiseurasi kentällä. Niin kauan kun tasoituksesi on yli 36 on kyseessä ns. klubitasoitus, millä ei mennä vielä muille kentille. Kun tasoitus on 36 pääset myös muille kentille, joissa saatat joutua osoittamaan kotiseurasi ja tasoituksesi näyttämällä tuota "jäsen- ja tasoituskorttia".
Käytännössä menet jollekin kentälle ja osallistut alkeiskurssille, jonka lopputuloksena saat tuon green cardin (mikä oli kyllä oikeastikin vihreä). Tämän jälkeen liityt jäseneksi johonkin seuraan jossa pelaat kunnes tasoitus on 36. Normiheebo pudottaa tasoituksen tuohon kymmenessä kierroksessa.
Tosiasia on kuitenkin se, että tietyt seurat ottavat jäseneksi ihan ilman mitään kokeita ja mitään green cardia ei välttämättä edes tarvita. On myös niin, että jäsenten seurassa pääset pelaamaan ihan heti jäsenkortin saatuasi muillekin kentille kuin kotikentälle.
Itse kävin alkeiskurssin 4x2h (100€), liityin jäseneksi (liittyminen 100€ + jäsenmaksu 50€) ja ostin välineet (kengät 150€ ja uudet mailat "aloittelijasetti" 300€). Lisäksi palloja ja muita tarvikkeita satasella niin homma on siinä. Itse olen vuokrannut pelioikeuden yhdelle kentälle muutamalla satasella, jolla voin pelata siis koko kauden rajoituksetta, mutta näiden hinnat vaihtelevat todella paljon. Kannattaa tapauskohtaisesti miettiä mikä on itselle parasta, maksaa kertamaksuja, vuokrata pelioikeus tai ostaa osake. Enää tarvitsee oppia pelaamaan .....