Hmm, mitäköhän meikäläisen sitten pitäisi tehdä, itsellä kun noita luomia on ihan tolkuton määrä. Niin on kyllä äidilläkin joten perintönä varmaan tullut, ja pari niitä on poistettu. Mitään järkeä näitä kaikkia ei ole poistaa, siitä jää kuitenkin aina jälki ja kosmeettinen haitta olisi luultavasti hyötyä suurempi.
Mulla on valehtelematta ziljoona luomea ja kuten kerroin aikaisemmin tässä ketjussa, vain kaksi niistä poistettiin. Ei kaikkia luomia tarvitse varmastikaan poistaa, tuskinpa edes kovinkaan suurta osaa. Meikäläisen tapauksessa jätettiin monta isoakin luomea, eikä niissä ollut yhtään mitään hälyttävää. Ihotautilääkäri kertoi yllätyksekseni, että hyvin suuri osa luomistani on itseasiassa pisamia. Tämä taas tietenkin tuo omat haasteensa ihon tarkkailuun ja herkkyyteen. Lääkäri totesi mulle, että vielä ei mitään hätää ole, mutta kielsi jo nyt pitkien aikojen oleskelun auringossa. Ja rasvata pitää muistaa. Mä tosin käytän aina vähintään SPF 30 muutenkin, joten se nyt on ainakin helppo toteuttaa. Sen verran turhamaisuutta mussa kuitenkin on, etten suostu istumaan sisätiloissa Suomen suvessa tai verhoutumaan mihinkään kokovartalohaalariin.
Ainoa asia, mikä mua jäi lääkärikäynnistä harmittamaan oli se, etten muistanut keskellä päälakea olevaa luomea. Hiusten seassahan se on, mutta olisi se hyvä ollut tutkia sillä mikroskooppi-systeemillä heti. Varsinkin, kun kaverilta kuulin, että hänen tuttunsa melanooma löytyi nimenomaan keskeltä päätä, hiusten seasta. Ja koska kävin yksityislääkärin vastaanotolla ja se maksoi ilman KELA-korvausta 265€, en todellakaan nyt aio mennä kunnalliselle puolelle, kun ensin olen kyykytetty em. summan verran. Jos jotain asiaa tulee lähiaikoina lääkäriin, pyydän tsekkaamaan tilanteen. Mutta muuten odotan ensi vuoteen, jolloin tehdään seuraava kontrolli. Pikkuisen riskillä sitä pitää munkin elää ja se on nyt sitten tämän asian suhteen.
Mutta suosittelen, että kaikki asiaa vähääkään funtsivat, menevät tohtorin vastaanotolle selvittämään tilanteensa. Ei sitten tarvitse jossitella. Aika pieni vaiva ja toimenpidekin oli lähestulkoon kivuton. Nykyäänhän saa laseria hyväksikäyttäen isotkin luomet poistettua ilman kosmeettista haittaa.