Iso mutta täältäkin. Joissain paikoissa annetaan esim. jälkiruoka ilmaiseksi, hyvitetään hommaa laskussa tms., mutta on käynyt niinkin, että tarjoilija on todennut vain, että "Jaa..." ja tuonut laskun pöytään. Törkein oli ehkä tapaus Tampereen Rossossa joku vuosi sitten (Rosso on muuten paska safkapaikka muutenkin), kun sain täysin kylmän pihvin pitkän odottelun jälkeen. Valitin siitä sukkana tarjoilijalle ja vastaus oli, että voit jättää sen syömättä, mutta laskussa en voi hyvittää. En tule menemään siihen raflaan enää ikinä.
Komppaan. Rossot läpi Suomen ovat niin syvältä kuin voi vain olla. Reissaan työn vuoksi jonkin verran ja S-Ryhmän hotelleja koska niillä soppari firman kanssa laskutuksesta. Rossohan sitten on usein samassa talossa ja syödä pitää.
Mitä uskomattomampia juttuja on kohdalleni osunut.
Rosso Seinäjoella, tilasin jonkun possunfileen. No ruoka tuli pitkän ajan jälkeen ja pihvistä pystyi syömään noin 1/3. "pihvi" oli lähes pelkkää sitkeää rasvaa ja uskokaa että tunnistan huonon lihan. Olin liha-ja ruokamestari "edellisessä elämässä" ja tunnen raaka-aineet. Tarjoilija kysyi että maistuiko, totesin että ei, pihvi oli pelkkää rasvaa ja kalvoa. Tarjoilja totesi vain "jaa" ja löi laskun pöytään.
Saman tyyppisiä juttuja joka Rossossa.
Enkä turhasta koskaan valita, mutta syystä sanon aina ja kohteliaasti kuitenkin aluksi. Maksan mielelläni palveluista ja tuotteista kunnon hinnan mutta paskaa tuotetta tai paskaa palvelua en hyväksy.
Amarillot, vaikka niissäkin mokaillaan, ruoka on kylmää, sentään ystävällisesti tuovat uuden annoksen/tarjoavat jälkiruoan ja pahoittelevat. Kerran saanut ns stressilihasta tehdyn pihvin, lähetin keittiöön terveisten kerä. Kokki tuli kiittämään että olin kertonut mikä lihassa vikana, ei ollut itse huomannut ja oli nuhainen niin ei haistanut että liha "ei toimi", koko file meni roskiin ja kokki totesi vain ettei ainakaan muille satu enää.
Uusi isompi pihvi maksutta ja jälkiruoka samaan kyytiin.
Kun nyt saarnataan niin lisätään vielä yksi ihmettylen aihe. Muistan kun nassikkana 70-luvulla käytiin usein ravintolassa syömässä esim äitienpäivänä, vapppuna ym pyhinä. Silloin siisteys oli huipussaan, ruoka tavallistakin parempaa, kaikkeen oli panostettu ja tarjoilijat yrittivät parhaansa. Nykyään juhlapyhinä saat odottaa, odottaa, odottaa, sitten saat pienemmän annoksen kuin normaalisti, yleensä laadultaan tosi heikkoa, odotat, odotat laskua/jälkkäriä ja kaiken kruunaa vittuuntuneet tarjoilijat jotka eivät hymyile, vastaa kiitokseen jne.. on se niin että työmotivaatio ja kunnioitus omaa työtä ja osaamista kohtaan on harvassa tänäpäivänä. Siitäkin syytä varmasti kerron jos laatu ei ollut sitä mitä pitäisi olla. Koski se sitten tosiaan ruokaa/vaatteita ym.
Tästä tuli mieleen että pitäisi kai herättää henkiin keskustelut itsepalvelukahviloiden/pikaruokapaikkojen toiminnasta. Periaattesta en kanna kahvikuppia pöydästä pois. EN en en. Tätä itsepalvelua kun aikanaan lanseerattiin tähänkin maahan oli perusteluna että halvemmalla saat. Okei, se oli ennen, nyt on nyt. Saman se kahvi maksaa palvelukahvilassakin.
Itsepalvelu on vain isojen ketjujen tapa maksimoida voitot ja minimoida palkkakustannukset asiakkaiden kustannuksella.