Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 040 165
  • 47 233

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Veitsien teroittamisesta

Viestin lähetti Virén
Kuinka tarkalleen ottaen tavallisten veitsien teroittaminen onnistuu. Teroitusta vailla olisi 5 tuumainen kääntöveitsi ja muutama keittiöveitsi. Minkälaista välinettä voisitte suositella ? Onko esim.tämä terä-asekeskuksen myymä Lansky Two Stage Crock Stick LS-21 ( http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?osasto=teroittimet ) teroitin toimiva ja helppokäyttöinen vehje ?

Kiitos vastanneille.

Vie suutarille teroitettavaksi, minä ainakin vien ja olen aina ollut tyytyväinen. Ei varmastikaan paljoa maksa (pari euroa täälläpäin).
 

Virén

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montréal Canadiens
Kiitos pojille, mutta tuo operaatio olisi tarkoitus oppia itse hoitamaan. Tarkoititko vision juuri noita puikkoja, jotka minä laitoin linkkinä ?
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Virén
Kiitos pojille, mutta tuo operaatio olisi tarkoitus oppia itse hoitamaan. Tarkoititko vision juuri noita puikkoja, jotka minä laitoin linkkinä ?

Uskon että tarkoitettiin tätä teroitinta. Tämä on tosiaan kaikkein paras teroitin. Tokikaan tästä ei ole hyötyä jos on veitsellä halkaissut tiiliskiveä ja terä on täynnä lovia. Tätä kun oppii vakituisesti käyttämään sillointällöin niin johan pysyy terät kunnossa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Re: Veitsien teroittamisesta

Viestin lähetti Virén
Kuinka tarkalleen ottaen tavallisten veitsien teroittaminen onnistuu. Teroitusta vailla olisi 5 tuumainen kääntöveitsi ja muutama keittiöveitsi. Minkälaista välinettä voisitte suositella ? Onko esim.tämä terä-asekeskuksen myymä Lansky Two Stage Crock Stick LS-21 ( http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?osasto=teroittimet ) teroitin toimiva ja helppokäyttöinen vehje ?

Kiitos vastanneille.

Meillä ainakin on kotona sellainen veitsenteroitin josta ei tarvitse kuin vetaista pari kertaa veitsi läpi ja terä teroittuu. Laite on semmoinen "grillimakkaran kokoinen" jossa on ura teroitusta varten.

lintu: Oletko tosissasi, että viet veitset suutarille teroitettavaksi? Tuntuu todella uusavuttomalta, ei millään pahalla. Eikö olisi helpompi ostaa veitsenteroitin kotiin?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti V-man

lintu: Oletko tosissasi, että viet veitset suutarille teroitettavaksi? Tuntuu todella uusavuttomalta, ei millään pahalla. Eikö olisi helpompi ostaa veitsenteroitin kotiin?

Ei se ole uusavuttomuutta, keittiöalan ammattilaisetkin suosittelevat, että silloin tällöin veitset käytettäisi kotona suoritetun huollon ja teroittamisen lisäksi ammattilaisella teroitettavana. Ammattilaisen vehkeet ovat kuitenkin ammattilaisen vehkeitä.

vlad.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minulla on sellainen tuntuma, että nämä veitsen teroittimet ovat enemmän leluja, joilla market-veitsen elinaikaa voi vähän pidentää.

Jos taasen on laittanut enempi rahaa kiinni laatuveitsiin, niin suosittelen joko opettelemaan oikean teroituksen tai ostamaan tämän palvelun sen osaavalta taholta.
Suutarienkin kanssa pitää olla tarkkana, etteivät jyrsi kaikkea parasta teräainesta turhaan irti.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ruotsalainen Lapstonen timanttiviila käy sekin veitsien teroitukseen. Lattamalli, eli siis puukkojen, saksien ja leipäveitsien hieno- ja normaaliteroitukseen oiva peli. Mallista riippuen hinta noin 10-25€.

http://www.sorvisoppi.com/dianova.htm
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Virén
Tarkoititko vision juuri noita puikkoja, jotka minä laitoin linkkinä ?

Tuollaista Roccon linkissä olevaa puikkoa tarkoitin. Tuollaisista teroituskoneista olen samaa mieltä muiden kanssa eli aika skeptinen niiden toiminnan kanssa. Eikä se suutarilla käyttäminen ainakaan pahaa veitsille tee, jos ne haluaa kunnossa pitää. Vanhalla työpaikalla kävi säännöllisin väliajoin kaveri hoitamassa puukot kuntoon jotta kokkien oli parempi leikata sormet auki.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Veitsien teroittamisesta

Viestin lähetti V-man
lintu: Oletko tosissasi, että viet veitset suutarille teroitettavaksi? Tuntuu todella uusavuttomalta, ei millään pahalla. Eikö olisi helpompi ostaa veitsenteroitin kotiin?

On meillä teroitinkin, huono sellainen tosin. Hienoja veitsiä ei oikein ole enkä jaksanut kunnon teroittimeen satsata. Jos joskus tulee kunnon veitset hommattua niin on katottava asiaa erikseen. Meidän lähisuutari on hoitanut homman hienosti ja veitsistä tulee oikein hyvät. Ja on myös periaatepäätös tukea näitä pienyrittäjiä tässä lähistöllä että pysyvät pystyssä.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Mediheli

Kertokaapa viisaammat, että mikä on hyöty kun tullaan Medihelin kanssa ihan näinkin kauas kuin Espoon Leppävaaraan? Ei ainakaan voi syynä olla se, että olisi ruuhkia.

Ihmettelin tossa vajaa tunti sitten, kun joku kone pörrää tuossa ympärillä. Tuota jatkui varmaan tuollaiset 5-10 minuuttia, kunnes näin Medihelin laskeutumassa Albergan Esplanadille. Lääkärihän sillä ymmärtääkseni tuodaan, mutta eiköhän tuon olisi tuonut samassa ajassa tänne kumitassuillakin. ehkä vähän nopeamminkin? Saipahan ainakin koko kulmakunnan hereille.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Mediheli

Viestin lähetti JiVe
Kertokaapa viisaammat, että mikä on hyöty kun tullaan Medihelin kanssa ihan näinkin kauas kuin Espoon Leppävaaraan? Ei ainakaan voi syynä olla se, että olisi ruuhkia.
Viimeksi, kun vierailin Leppävaarassa, Mediheli pörräsi silloinkin lähistöllä. Ettei vaan olisi joku koulutus/harjoitus?
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Mediheli

Viestin lähetti Ossi
Viimeksi, kun vierailin Leppävaarassa, Mediheli pörräsi silloinkin lähistöllä. Ettei vaan olisi joku koulutus/harjoitus?
Ainoa kerta kun olen Medihelin nähnyt oli juuri Espoossa. Pari viikkoa sitten oli laskeutumassa Nuuksion pohjoispuolella.
 

herttakurko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: Mediheli

Viestin lähetti werther
Ainoa kerta kun olen Medihelin nähnyt oli juuri Espoossa. Pari viikkoa sitten oli laskeutumassa Nuuksion pohjoispuolella.

Pari viikkoa sitten myös Kivenlahdesta kävi poimimassa jonkun mopoilijan, joka testasi törmäyskestävyyttään auton kanssa.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten kaurapuuroon tippunut kaukosäädin kannattaa puhdistaa? Kuulemma pitäisi panostaa ennaltaehkäisyyn, mutta kun se nyt on vähän myöhäistä.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Pikku Myy
Miten kaurapuuroon tippunut kaukosäädin kannattaa puhdistaa? Kuulemma pitäisi panostaa ennaltaehkäisyyn, mutta kun se nyt on vähän myöhäistä.
Joo, korjaajasetä joskus kertoi että patterit pois ja sitten huuhtelu kraanavedellä. Kunnon kuivaus ja pitäis taas pelittää. Kraanavesi kun ei ole niin pahasti vahingollista. Kuulemma.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti JanJ
Kraanavesi kun ei ole niin pahasti vahingollista. Kuulemma.

Paitsi jos asuu Turussa. Silloin kyseisen operaation jälkeen jää kysymykseksi, että mihis se kaukoäädin liukeni?

K
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti JanJ
Joo, korjaajasetä joskus kertoi että patterit pois ja sitten huuhtelu kraanavedellä. Kunnon kuivaus ja pitäis taas pelittää. Kraanavesi kun ei ole niin pahasti vahingollista. Kuulemma.

Tuohon kuivaamiseen kannattaa käyttää, esim. hiustenkuivaajaa, jotta kuivuminen tapahtuu nopeasti, joka sopesta.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Olkku
Tuohon kuivaamiseen kannattaa käyttää, esim. hiustenkuivaajaa, jotta kuivuminen tapahtuu nopeasti, joka sopesta.
Niinno, nyt se kaukosäädin on vain kuivuneessa puurossa. Ton vihjeen toteuttamisen jälkeen se olisi luultavasti sulanut. Eikä mulla edes ole hiustenkuivaajaa, enkä viiti mennä naapurilta lainaamaan ja iskä nyt on muutenkin riittävän epätoivoinen mun suhteen, etten viitti sitäkään ajeluttaa yhen puhaltimen takia.

Ihan off topic, mutta jos kengät on kauhian märät, niin niihin ei kannata tunkea hiustenkuivaajaa puhaltelemaan, ainakaan jos se kuuma ilma ei pääse mitenkään järkevästi pois. Sulaa perhana se kuivaajan suutin tai suuosa, mikä ikinä (se mistä se ilma puhaltelee).
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti Pikku Myy
Niinno, nyt se kaukosäädin on vain kuivuneessa puurossa. Ton vihjeen toteuttamisen jälkeen se olisi luultavasti sulanut. Eikä mulla edes ole hiustenkuivaajaa, enkä viiti mennä naapurilta lainaamaan ja iskä nyt on muutenkin riittävän epätoivoinen mun suhteen, etten viitti sitäkään ajeluttaa yhen puhaltimen takia.

Ihan off topic, mutta jos kengät on kauhian märät, niin niihin ei kannata tunkea hiustenkuivaajaa puhaltelemaan, ainakaan jos se kuuma ilma ei pääse mitenkään järkevästi pois. Sulaa perhana se kuivaajan suutin tai suuosa, mikä ikinä (se mistä se ilma puhaltelee).

Kengät voi ripustaa, vaikka narulle kuivumaan;)

Tietty säätimenkin voi, mutta elektronisissa laitteissa tapahtuu hapettuminen hitaassa kuivumisessa ja laitteesta tulee mitä todennäköisemmin rikkinäinen.

Neuvo:Säädin on joko a)ruuveilla koottu, tai b) pelkästään painonapeilla. säädin halki, kansi, pohja, näppäimistö (semmonen kumimatto) ja piirilevy ovat kaikki nyt erillään. Tässävaiheessa kuivaus, sitten laitee kootaan, paristot paikalleen ja toimii.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Sodassahan yksi Suomalainen vastasi kymmentä ryssää,mutta kuinka montaa ryssää vastaa yksi thaikku?

Luotan,että täältä löytyy vastaus tähän visaiseen pulmaan.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Re: Re: Mediheli

Viestin lähetti Ossi
Viimeksi, kun vierailin Leppävaarassa, Mediheli pörräsi silloinkin lähistöllä. Ettei vaan olisi joku koulutus/harjoitus?

Sisäpiirin tietona, tuo kyseinen Medihelin paikalle tulo ei ollut harjoitus.
Ja itse asiaan miksi se tulee niinkin lähelle kuin Leppävaaraan on ehkä se että autolla kulkevaa lääkäriä tarvitaan jossain toisaalla. Niitä lääkäriambulanssejahan ei ole koskaan liikaa.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Viestin lähetti Le Banner
Sodassahan yksi Suomalainen vastasi kymmentä ryssää,mutta kuinka montaa ryssää vastaa yksi thaikku?

Luotan,että täältä löytyy vastaus tähän visaiseen pulmaan.

Tähän voi vastata omalla mielipiteellä, tai sitten ei.
Otan ennemmin vasta ja myötäkarvaan ne 10 ryssää kuin yhtäkään thaikkua. Thaikuthan ovat melkein yhtä pieniä kuin minä itse, eikä muutenkaan oiken säväytä/pelota.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Veitsien teroittamisesta

Viestin lähetti V-man
Meillä ainakin on kotona sellainen veitsenteroitin josta ei tarvitse kuin vetaista pari kertaa veitsi läpi ja terä teroittuu. Laite on semmoinen "grillimakkaran kokoinen" jossa on ura teroitusta varten.

lintu: Oletko tosissasi, että viet veitset suutarille teroitettavaksi? Tuntuu todella uusavuttomalta, ei millään pahalla. Eikö olisi helpompi ostaa veitsenteroitin kotiin?

Minä taas en koskaan laita veitsiäni sellaiseen laitteeseen. Ainakaan niitä parempia tai metsästyspuukkoja.

Hiomakivi ja teroituspuikko ovat meikäläisen laitteet. Puikonkaan ei välttämättä tarvitse olla mikään timanttipuikko, sillä huonossa tapauksessa se on liian karhea ja jättää veitseen repivän terän. Mutta nuo puikkohommat tosin vaativat muutaman vuoden reenaamisen, että jälki on hyvää ja voi leikata lihaa kuin viimeistä päivää.

Tahkoakin voi joskus käyttää, mutta sillä saa taas erilaisen teränmuodon veitseen. Eli riippuen ihan käyttötarkoituksesta ja terän muodosta ja käyttötarkoituksesta.

Että silleen...
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Muutto Norjaan?

Etsintöjä on suoritettu jo aika monilta sivustoilta, mutta täydellistä vastausta ei ole vielä löytynyt, joten nyt on kaikki luotto tällä forumilla. Kysymys kuuluu:

mitä pitäisi huomioida, kun aikoo muuttaa Norjaan ja aikomuksena olisi ottaa 2 kpl kohtuu suurikokoisia koiria mukaan?

Rokotukset ja koirapassit ovat selvillä, vaan mitä sanoo turskamaan lait ja säädökset?

Vaaditaanko asunnon koolta jotain? (joku huhu tietää kertoa, että ainakin länsinaapurin kansankodissa pitäisi olla tietty määrä neliöitä jos huushollissa on koira)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti JiVe
Rokotukset ja koirapassit ovat selvillä, vaan mitä sanoo turskamaan lait ja säädökset?

Vaaditaanko asunnon koolta jotain? (joku huhu tietää kertoa, että ainakin länsinaapurin kansankodissa pitäisi olla tietty määrä neliöitä jos huushollissa on koira)

Oletko tiedustellut Kennelliiton suunnalta löytyisikö vastauksia pulmiisi?

http://www.kennelliitto.fi/

Jos ei muuta niin osaavat varmaan antaa ohjeita kuinka ottaa yhteyttä Norjan vastaavaan liittoon.

Löytyihän sieltä linkki Norjan kennelliiton kotisivulle.*


vlad.

edit: *
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös