ikuinen lupaus kirjoitti:
Miten rugby eroaa amerikkalaisesta jalkapallosta? Varusteet eri tasoa, mut onko säännöissä minkälaisia eroavaisuuksia?
Voisin listata ehkä ne olennaisimmat:
-rugbypallo on hivenen "pulleampi", eli leijaa paremmin, eikä lennä ihan yhtä kovaa kuin perus siannahka
-rugby on 15 vs 15, eikä niitä pelaajia vaihdella sen mukaan hyökätäänkö vai puolustetaanko
-rugbyssa on kielletty kaikki kovat varusteet, eli käytössä olevat kypärät ja harttarit ovat suht ohuita ja pehmeitä. Monet eivät niitä käytä. Itsellänikin vain hammassuojat
-rugbyssa peli on jatkuvaa, eli tilanne katkeaa vain kun tapahtuu rike, tulee maali, tai pallo menee yli rajojen. Tällöinkin voi valveutunut pelaaja käynnistää välittömästi pelin uudestaan (paitsi maalin jälkeen, tai jos tuomari sen kieltää)
-rugbyn peliaika on 2 x 40min suoraa aikaa
-rugbyn pisteet: maali = try 5pts (vastaava kuin touchdown jefussa, mutta pallo on kyettävä painamaan maahan maalialueella. Eli siinäkin on vielä vastustajalla mahdollisuus estää maali), tryn jälkein lisäpistepotku = conversion 2pts (suoritetaan sivusuunnassa kohdasta johon try tehtiin, etäisyyden saa itse määrittää), penaltysta suoritettu potkumaali 3pts, ja pelitilannepotkumaali = drop goal 3pts.
-edellämainittu penalty tulee, kun toinen joukkue tekee sääntörikkeen. Tällöin rikottu joukkue voi jatkaa peliä samantien, yrittää potkumaalia tai potkaista pallon sivurajasta yli, mutta normaalista poiketen saa itse heittää pallon sisään
-rugbyssa on siis myös sisäänheitot
-taklauksen saa suorittaa vain hartiatason alle, ja aina pitää olla ote taklattavasta - eli ei niinkuin esim. jääkiekossa
-palloa ei saa syöttää eteenpäin, joten eteenpäin se menee vain juoksemalla tai potkaisemalla
Tämän lisäksi on liuta sääntöjä ja erikoistapauksia lisää. Kysykää vaan, kyllä mä jaksan selostaa. :)
Kaikinpuolin fantastinen laji!!