Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 974 827
  • 47 167

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Pitkään askarruttaneeseen kysymykseen toivoisin vastausta. Miksi HIFK-faneja kutsutaan julleiksi?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä kannattaisi käydä teroittamassa luistimet, Punavuori-keskusta alueella? Huomenna on niin aikainen vuoro ettei hallilla onnistu.
Kiitos.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Gotterdam kirjoitti:
Pitkään askarruttaneeseen kysymykseen toivoisin vastausta. Miksi HIFK-faneja kutsutaan julleiksi?
Julli=homo, IFK=ruotsalainen=homo=julli.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Jude kirjoitti:
Tämä oli minulle ihan uutta tietoa. Olin aina kuvitellut että julli on vähän niinkuin maalaisvastine hemmolle, siis.. tyyppi, jannu.

Pitääpä käydä tirvasemassa muutamaa hemmoa turpaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tykki kirjoitti:
Ainakin omassa kärryssäni näin käy. Kerran laskettelin pitkää alamäkeä vaihde vapaalla ja katsoin ajotietokoneesta senhetkistä kulutusta: 1.4 litraa satasella AC päällä, ja 0.0 kun AC pois.

Aika mystinen auto on, kun vapaallakaan ei pidä tyhjäkäyntikierroksia ja kuluttaa nollat. Itse olen ymmärtänyt, että ilmastointi lisää kulutusta n. pari desiä/100km ja tämä kulutus on käytännössä jatkuvaa niin kauan kuin kompressori on päällä.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Twite kirjoitti:
Tämä oli minulle ihan uutta tietoa. Olin aina kuvitellut että julli on vähän niinkuin maalaisvastine hemmolle, siis.. tyyppi, jannu.
Jotain tällaista. Ei se ainakaan homoa tarkoita. Juden hakema sana lienee tryffelit, joka niin ikään on lupsakka lempparinimi IFK:lle.

Joskus olen kuullut, että IFK:laisia sanottaisiin julleiksi sen takia, että joskus aikoinaan alkoivat Jokerien pelaajat heitä siksi kutsumaan. Onhan se aika hauskaa miten paljon tuota sanaa täälläkin käytetään, vaikkei kukaan tiedä miksi.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
varjo kirjoitti:
Aika mystinen auto on, kun vapaallakaan ei pidä tyhjäkäyntikierroksia ja kuluttaa nollat.
Kyllä. Se onkin K.I.T.T:n äpärä pikkuserkku.

Mutta tuo siis oli se, mitä ajotietokone ilmoitti. En tiedä, miten se kulutusta mittaa, mutta harvoin nuo kai kovin tarkkoja aparaatteja ovat. Pointti oli kuitenkin se, että ilmastointilaitteen käyttö nostaa polttoaineen kulutusta.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Eilen tuli Silminnäkijän aivan loistava juttu amerikkalaisten salaliittoteorioista, mutta kysymys kuuluukin, että tuleeko silminnäkijä uusintana?? Haluis vaan kyylätä sen uusiks.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
avatar kirjoitti:
Eilen tuli Silminnäkijän aivan loistava juttu amerikkalaisten salaliittoteorioista, mutta kysymys kuuluukin, että tuleeko silminnäkijä uusintana?? Haluis vaan kyylätä sen uusiks.

Perjantaisin tulee torstain lähetys uusintana, on ilmeisesti jo mennyt kun Telkku.com ei löydä tälle illalle Silminnäkijää.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
JuVii kirjoitti:
Perjantaisin tulee torstain lähetys uusintana, on ilmeisesti jo mennyt kun Telkku.com ei löydä tälle illalle Silminnäkijää.

Jees. No eipä tuo nyt niin, näin sen kyllä, mutta ois voinu katsoa uudestaankin. Oli kyllä pitkästä aikaa hyvä silminnäkijä. Ehkä tuo tulee vielä streamiks tonne ylen sivuille. Ja kai sitä voi aina toivoa niiltä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
varjo kirjoitti:
Aika mystinen auto on, kun vapaallakaan ei pidä tyhjäkäyntikierroksia ja kuluttaa nollat. Itse olen ymmärtänyt, että ilmastointi lisää kulutusta n. pari desiä/100km ja tämä kulutus on käytännössä jatkuvaa niin kauan kuin kompressori on päällä.
No, kyllä minunkin jokaisen auton ajotietokone on näyttänyt 0,0 kulutuksena alamäessä jos ei anna kaasua. Ainakin nykyinen näyttää pyöreää nollaa edelleen vaikka AC on päällä.

Sen minäkin ymmärrän että kompressori kuluttaa polttoainetta, mutta kysymyshän kuului:
Aiheuttaako auton ilmastointilaite polttoaineen lisäkulutusta jos se on päälle kytkettynä siinä tapauksessa että auton lämmityslaite lämmittää autoa?
Siis mitä tarkoitan on että käykö AC:n kompressori siinä tapauksessa että sen ei tarvitse viilentää autoa? Esim. kosteudenpoistoa varten?
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Ilvestietäjille pikkukysymys

Myykö Ilves paikallispeleihin opiskelijalippuja tällä kaudella?

(katsoin jo nettisivuilta ja niiden mukaan myy, mutta lippupisteen sivuilta en mahdollisuutta sellaista ostaa löytänyt.)

terveisin köyhä opiskelija
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
jh1981 kirjoitti:
Myykö Ilves paikallispeleihin opiskelijalippuja tällä kaudella?

(katsoin jo nettisivuilta ja niiden mukaan myy, mutta lippupisteen sivuilta en mahdollisuutta sellaista ostaa löytänyt.)

terveisin köyhä opiskelija

En ole "ilvestäjä" mutta arvaan:

Opiskelijaliput myydään ainoastaan ovelta, näin saadaan todiste (opiskelijakortti) siitä, että lipun ostaja on oikeasti opiskelija.
TAI
Lippuja myydään Lippupisteen/palvelun toimipisteissä opiskelijakorttia vastaan. Eikös Lippupisteelläkin noita myydä sähköisesti?
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Mikä oli viime sunnuntain Headbangers ballin ensimmäinen video? Videossa bändi soitti järvellä/suolla, ja järvestä tuli joku naikkonen tappelemaan toisen kanssa. Kiitos jo etukäteen jos joku näistä vihjeistä osaisi videon/bändin kertoa, tai muistaisi.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
varjo kirjoitti:
Aika mystinen auto on, kun vapaallakaan ei pidä tyhjäkäyntikierroksia ja kuluttaa nollat. Itse olen ymmärtänyt, että ilmastointi lisää kulutusta n. pari desiä/100km ja tämä kulutus on käytännössä jatkuvaa niin kauan kuin kompressori on päällä.

Ei nykyruiskut kuluta yhtään mitään moottorijarrutuksella. Tyhjäkäynnillä toki, mutta se onkin aivan eri asia. Moottorijarrutuksen käyttäminen on siis erittäin ekonomista ja suositeltavaa.

Ilmaistoinnin kulutuksesta moottorijarrutuksella en tiedä. Kait se aina kuluttaa kun se päällä on.

edit: Jaa auto oli nimenomaan vapaalla. No se on kyllä melkoinen auto sitten se. Ellei kyseessä ole hybridi :)
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
V-man kirjoitti:
Ei nykyruiskut kuluta yhtään mitään moottorijarrutuksella. Tyhjäkäynnillä toki, mutta se onkin aivan eri asia. Moottorijarrutuksen käyttäminen on siis erittäin ekonomista ja suositeltavaa.

Ilmaistoinnin kulutuksesta moottorijarrutuksella en tiedä. Kait se aina kuluttaa kun se päällä on.

edit: Jaa auto oli nimenomaan vapaalla. No se on kyllä melkoinen auto sitten se. Ellei kyseessä ole hybridi :)

Niinpä, en autoista ymmärrä juuri mitään mutta fysiikka on tuttua. Moottorijarrutuksessa moottoriin ei todellakaan syötetä polttoainetta, jolloin kulutus on nollassa. Ilmastointilaitteen kompressori pyörii moottorin mukana ja ei näin ollen itsessään polta polttoainetta tipan tippaa kun auto rullaa maan vetovoiman vaikutuksesta tai jo hankitulla liike-enegialla jota sitten moottorijarrutuksella hukataan tai käytetään hyödyksi, miten sen sitten haluaakin ajatella. On siis totta että uudehkoissa autoissa kulutusmittari näyttää aina nollaa jos kaasua ei paineta ja kulkupeli rullailee vaihde kytkettynä itsekseen. Oman autoni ohjekirja kertoo että kompressori ei käynnisty (kytkeydy moottoriin) ollenkaan alle +2C asteen lämpötiloissa, joten kylmällä AC valon palaminen ei kuluta mitään, joskaan ei sitten kyllä mitään hyötyäkään tuota, ei ylimääräistä kylmää ilmaa eikä kuivaa ilmaa joka syksyllä on kiva juttu vaikka ei ilmastointia muuhun silloin tarvitakaan. Ilmastoidussa autossa voit hyvin havainnoida kompressorin kytkeytymistä moottorin käyntiä seuraamalla, kesäkuumalla pellin alla "naksuu" ja kierrokset vaihtelevat hivenen (tyhjäkäynnillä) vähän väliä ja tämä johtuu siitä että kompressori astuu moottorin rasitteeksi aina määrä välein. Pienemmässä moottorissa (joka autossani on) voit tuntea kompressorin kytketymisen jopa pienenä nytkäyksenä esim. kiihdytyksen aikana. Käsittääkseni ilmastointilaitteen kompressori hukkaa moottorin tehosta jopa muutamia kilowatteja ja siksi vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseen jos meno halutaan pitää samana kuin ilman sitä. Ja vielä, kompressori kytkeytyy aina tarpeen mukaan pitäen kennon joka hetki vakio lämpötilassa, esim. +5C, vaikka ulkolämpötila olisi esim. +10C ja ohjaamon lämpötilansäätö asetettu sellaiseen asetukseen että viilentävää ilmaa ei tarvita.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Lukkoseppä kirjoitti:
Niinpä, en autoista ymmärrä juuri mitään mutta fysiikka on tuttua. Moottorijarrutuksessa moottoriin ei todellakaan syötetä polttoainetta, jolloin kulutus on nollassa. Ilmastointilaitteen kompressori pyörii moottorin mukana ja ei näin ollen itsessään polta polttoainetta tipan tippaa kun auto rullaa maan vetovoiman vaikutuksesta tai jo hankitulla liike-enegialla jota sitten moottorijarrutuksella hukataan tai käytetään hyödyksi, miten sen sitten haluaakin ajatella.

Hmm, niinjoo kompressori ottaa voimansa remmillä akselista tai vast?
Tällöin tosiaan kompressorin kulutus on alamäessä se nolla, mutta kysymyksessähän auto oli vapaalla, jolloin kone vetää tyhjäkäyntikierrokset ja kuluttaa jonkinverran. Ellei sitten kirjoittaja tosiaan tarkoittanut moottorijarrutusta.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
JuVii kirjoitti:
En ole "ilvestäjä" mutta arvaan:

Opiskelijaliput myydään ainoastaan ovelta, näin saadaan todiste (opiskelijakortti) siitä, että lipun ostaja on oikeasti opiskelija.
TAI
Lippuja myydään Lippupisteen/palvelun toimipisteissä opiskelijakorttia vastaan. Eikös Lippupisteelläkin noita myydä sähköisesti?
Ainakin Tapparan peleihin on voinut netistä ostaa opiskelijalippuja ja opiskelijakortti on pitänyt näyttää sitten ovella. Käsittääkseni jh:n kysymyksessä tärkein sana oli "paikallispeleissä", Ilveksellä kun on käsittääkseni ollut paikallispeleissä eri hinnat kuin muissa matseissa. Alkuperäiseen kysymykseen en osaa valitettavasti vastata.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Lukkoseppä kirjoitti:
Niinpä, en autoista ymmärrä juuri mitään mutta fysiikka on tuttua. Moottorijarrutuksessa moottoriin ei todellakaan syötetä polttoainetta, jolloin kulutus on nollassa. ...kun auto rullaa maan vetovoiman vaikutuksesta tai jo hankitulla liike-enegialla jota sitten moottorijarrutuksella hukataan tai käytetään hyödyksi, miten sen sitten haluaakin ajatella. On siis totta että uudehkoissa autoissa kulutusmittari näyttää aina nollaa jos kaasua ei paineta ja kulkupeli rullailee vaihde kytkettynä itsekseen.
Ah tämä jo autokoulusta mieleeni jäänyt ihmetys, jota autokoulunope todisteli isossa alamäessä.
Eikö polttomoottori sammu jos ei syötetä mitään poltettavaa? Vai ottaako auto ns mäkilähdön aina kaasunpolkaisun aikana...? Miten siis se auto pysyy käynnissä sen moottorijarrutuksen ajan, jotain kitkalla ja vetovoimalla on varmasti tekemistä, mutta mitä?
Ja lainatun kommentin ensimmäinen lause sopii myös itseeni (pl fysiikka), paljoa en ymmärrä.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
stiflat kirjoitti:
Ah tämä jo autokoulusta mieleeni jäänyt ihmetys, jota autokoulunope todisteli isossa alamäessä.
Eikö polttomoottori sammu jos ei syötetä mitään poltettavaa? Vai ottaako auto ns mäkilähdön aina kaasunpolkaisun aikana...? Miten siis se auto pysyy käynnissä sen moottorijarrutuksen ajan, jotain kitkalla ja vetovoimalla on varmasti tekemistä, mutta mitä?
Ja lainatun kommentin ensimmäinen lause sopii myös itseeni (pl fysiikka), paljoa en ymmärrä.

Siis niin, moottori käy eli pyörii niin pitkään kuin joku sitä pyörittää olkoonkiin se sitten vaikka polttoaineen energia tai autoa vaihde päällä kuljettava jonkinmuunlainen energia vrt. auton jo hankittu liike-energia tai alamäessä vaikuttava potentiaalienergia ts. maan vetovoima. Ei mikään moottori niin "tiukka" ole että pistäisi kovasti hanttiin auton massan liike-energialle, lähteehän sen työntämällä käyntiinkin, vähän samasta asiasta on kysymys.
 

snaphappy

Jäsen
Snakster kirjoitti:
Miksi en löydä Suomi-Armenia jalkapallo-ottelua Lippupalvelun sivuilta?

Koska peli on Armenia-Suomi, jos lokakuun peliä tarkoitat.

(muistaakseni)
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
snaphappy kirjoitti:
Koska peli on Armenia-Suomi, jos lokakuun peliä tarkoitat.

(muistaakseni)

Suomi pelaa Armeniaa vastaan kotona marraskuussa. Ilmeisesti liput eivät ole vielä myynnissä. Finnairilla kun pelataan, niin mennevät kuitenkin vaikka myöhään tulisivatkin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ghost kirjoitti:
Suomi pelaa Armeniaa vastaan kotona marraskuussa. Ilmeisesti liput eivät ole vielä myynnissä. Finnairilla kun pelataan, niin mennevät kuitenkin vaikka myöhään tulisivatkin.

Entä onkoon kellään tietoa milloin tulevat myyntiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös